Temat: okulary sportowe z korekcją
borykam się z tym problemem od jakiegoś czasu, już chyba z rok się do tego przymierzam i jak na razie lipa :(
cóż, niby można zrobić zwykłe okulary korekcyjne, tylko o bardzie sportowej stylistyce, mogą być też przyciemniane, ale... to tylko sportowa stylistyka. żaden optyk nie chciał się podjąć montażu szkieł korekcyjnych do okularów sportowych, takie klasyczne sportowe jak np. używanych na wyścigach szosowych, czyli ze szkłami trochę nachodzącymi na skronie
np. takie:
http://www.shimano-eyewear.com/publish/content/eyewear...
przy mniej sportowej formie, jak np. tutaj
http://www.shimano-eyewear.com/publish/content/eyewear...
znalazłem jednego optyka, który zgodził się wykonać do tego typu okularów szkła korekcyjne, ale bez żadnej gwarancji.
optycy tłumaczą, że ponieważ w sportowych okularach szkła są wygięte nie są w stanie na całej powierzchni szkła zachować odpowiednich parametrów korekcyjnych. zajęcia z optyki się tu kłaniają ;) no i jeszcze kilka innych argumentów było. oprócz tego jednego optyka inni nie chcieli się w ogóle podjęć tego mówiąc, że to nie możliwe. zwłaszcza, że jeszcze stawiałem wymóg, żeby te okulary móc używać przy prowadzeniu auta, więc nie tylko górna część szkła jest ważna (na rowerze jedziesz pochylony) ale i środkowa.
do okularów z wkładką korekcyjną mam mieszane uczucia i jak na razie się na nie nie zdecydowałem. dlaczego? większa masa, większe gabaryty, przecież to praktycznie dwie pary okularów masz (głównie chodzi o ich grubość na nosie i przy łukach brwiowych). wkładka jest też mniejsza od okularu przeciwsłonecznego i ogranicza pole widzenia z korekcją.
przymierzałem się do accenta, bbb (rozsądne ceny, ale jakość do niej proporcjonalna, średnia lub słaba), shimano no, już prawie, prawie, z braku laku... rudy - jeszcze z całości najlepiej, ale cena... z tego co pamiętam sama oprawka do szkieł korekcyjnych w zeszłym roku kosztowała ok. 200zł, do tego model pasujących okularów w najtańszej wersji bodajże 400zł i jeszcze cena szkieł korekcyjnych.
a w tym przedziale cenowym można już ponoć kupić okulary oakley i właśnie do nich się teraz przymierzam, tylko do nie dawna w mojej okolicy nie było ich przedstawiciela, teraz się pojawił, ale dopiero na dniach ma mieć większy wybór oprawek. z tego co mi optyk mówił mają szkła korekcyjne nawet z korekcją astygmatyzmu. i są to okulary, które "fabrycznie" można zamówić ze szkłami korekcyjnymi i dodatkowe wkładki nie są potrzebne. jak w przyszłym tygodniu znajdę czas to osobiście się o tym przekonam, bo zamierzam się do optyka wybrać. tutaj wadą może być brak wymiennych szkieł jak w zwykłych szkłach przeciwsłonecznych, jest całkiem sporo modeli z kilkoma szkłami o różnym zaciemnieni szkła, wersje z polaryzacją, żółte, różne kolory. jedne okulary, kilka szkieł, tutaj niestety będę tego pozbawiany :(
a zwykłe okulary korekcyjne, przyciemniane jak dla mnie odpadają. nie ten kształt, nie te dopasowanie a z niektórymi to nawet problem z kaskiem jest i przede wszystkim nie te pole widzenia, na rowerze (podobnie jak w aucie) to co z boku też jest ważne, a klasyczne okulary zawężają pole widzenia. już nie wystarczy mały, szybki rzut okiem, żeby sprawdzić co z boku, tyłu za nami jedzie, trzeba się mocno obrócić. przy bardziej sportowej geometrii roweru, więc jak jesteśmy pochyleni, przy "klasycznych" okularach patrzy się ponad nimi. dlatego taki wariant tylko do rekreacyjnej jazdy na rowerach na których bardziej wyprostowanym się siedzi.
no i oczywiście soczewki, ale u mnie z powodu notorycznego przesiadywania przed kompem i suchości oka te rozwiązanie też nie jest idealne.