Piotr Dymitrowicz

Piotr Dymitrowicz Student, Wyższa
Szkoła Zarządzania w
Czestochowie

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Witam
Czy nadaje się zwykły samochodowy GPS do roweru? Czy to takiego sprzętu można wgrać mapę turystyczną? jeśli tak to gdzie mogę kupić lub pobrać mapy?
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Moim zdaniem samochodowy jest mało odporny na wstrząsy, upadki, deszcz. Poza tym bateria za długo nie wytrzyma. Również z uchwytem na kierownicy będzie krucho.

Jaki masz model? Bo od producenta i modelu GPS zależy, jakie tam możesz wgrać mapy.

Istnieją outdoorowe GPS firmy Garmin - ja osobiście korzystam z GPSmap 60CSx. Obudowa bardzo solidna, baterie wytrzymają kilkanaście godzin, w razie czego 2 paluszki (AA) zawsze kupisz w najbliższym kiosku.

Do GPS 60CSx wgrywa się tylko mapy wektorowe, do Garminów istnieją również mapy darmowe - dla Polski to UMP robiona przez amatorów, dla reszty świata Open Street Map - niektóre obszary są bardzo szczegółowe, inne prawie puste, zależy od entuzjastów, co narysują, jakie ślady ktoś podeśle.

* http://ump.waw.pl/ - strona główna
* http://mapa.ump.waw.pl/ - aktualny stan mapy
Bartosz Suchecki

Bartosz Suchecki Poszukuję pracy:
Turystyka
przyjazdowa i
wyjazdowa. Ochro...

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Jak powiedział Luděk, samochodowe GPS są delikatne i mało wodoodporne.
No i bateria trzyma z 1.5h.

Samochodowe GPS, o ile sa na windowsie mogą działac z mapkami sztabowymi. Wgrywasz oziexplorer i znajdujesz w necie mapy. Od zawsze używałem mapek sztabowych, bo sa dla mnie najwygodniejsze, szkoda, że mój stary smartphone SPVm700 tak krótko tzryma na baterii. Dalej poszukuję dobrego rozwiązania aby pracowac na mapkach sztabowych. Poczytaj o tym więcej na forum http://gpsmaniak.com/new/news.htm.

Niestety jak dla mnie, mapki garmina, ump sa za mało dokładne. A na sztabówkach, choćby i starych, nawet jak piasczystą drogę zamieniono na asfalt, to i tak pozostała w tym samym miejscu. To samo sie tyczy leśnych przecinek itd.

Pozdrawiam
Wojciech Siara

Wojciech Siara Financial
Application
Architect

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

A ja ostatnio zwiedzałem Chorwacje z moim SPVem - ma wrzuconą Autmapę 6.5 i jakoś wytrzymuje takie wycieczki. W sumie używałem go jedynie do wyjeżdżania z wiekszych miast, więc fakt iż bateryjka wytrzymuje tylko kilka godzin nie był tak bardzo uciążliwy. Poza tym nie mam trzymadełka na kierownicę, wiec jeździł w kieszeni i tylko głosowe komendy Pani Marzenki wykonywałem - komfortu nie było, ale dało sie.
Krzysztof Klim

Krzysztof Klim konstruktor,
MEDEN-INMED Sp. z o.
o.

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Bartosz Suchecki:
Jak powiedział Luděk, samochodowe GPS są delikatne i mało wodoodporne.
No i bateria trzyma z 1.5h.

Samochodowe GPS, o ile sa na windowsie mogą działac z mapkami sztabowymi. Wgrywasz oziexplorer i znajdujesz w necie mapy. Od zawsze używałem mapek sztabowych, bo sa dla mnie najwygodniejsze, szkoda, że mój stary smartphone SPVm700 tak krótko tzryma na baterii. Dalej poszukuję dobrego rozwiązania aby pracowac na mapkach sztabowych. Poczytaj o tym więcej na forum http://gpsmaniak.com/new/news.htm.

Niestety jak dla mnie, mapki garmina, ump sa za mało dokładne. A na sztabówkach, choćby i starych, nawet jak piasczystą drogę zamieniono na asfalt, to i tak pozostała w tym samym miejscu. To samo sie tyczy leśnych przecinek itd.

Pozdrawiam

Witam,

chciałbym zwrócić uwagę Szanownych Koleżanek i Kolegów na alternatywne i nie drogie lub całkiem darmowe rozwiązanie GPS, które świetnie się sprawdza w turystyce pieszej, rowerowej, wodnej (kajakowej) i nie tylko.

Zamiast kombinować z samochodowym GPS-em, do którego i tak bardzo trudno zdobyć dobre mapy inne niż te do nawigacji typowo samochodowej, w którym będziemy mieli problem z odpornością na ciężkie warunki terenowe, w którym będziemy mieli problem z zasilaniem (baterie), można wykorzystać do naszych celów coś z czym prawie codziennie się nie rozstajemy, a mianowicie telefon komórkowy... z odpowiednim dedykowanym do tego celu oprogramowaniem GPS.

Nie będę się tutaj rozpisywał, a jedynie zasygnalizuję kilka najważniejszych spraw, a mianowicie, co jest nam do tego potrzebne:

1) Sprzęt. Właściwie prawie każdy współczesny telefon będzie się do tego nadawał. Ważne aby był to telefon z zainstalowanym środowiskiem JAVA, które ma dostęp do obsługi wewnętrznego wbudowanego GPS lub przynajmniej daje możliwość komunikacji (poprzez bluetooth) z zewnętrznym odbiornikiem GPS, lub telefon z systemem operacyjnym SYMBIAN, najlepiej najnowszym np. S60v3. Ja osobiście polecam to ostatnie rozwiązanie.

2) Oprogramowanie. Jest tego sporo w sieci, ale ja polecałbym albo dość dobry i co najważniejsze darmowy program TrekBuddy, który działa w środowisku JAVA, albo jeszcze lepszy, super funkcjonalny program SmartCommGPS. Tego drugiego używam już od kilku lat i jestem z niego super zadowolony. SmartCommGPS wymaga telefonu z systemem operacyjnym SYMBIAN.

SmartCommGPS jest płatnym programem (ok 40$), ale wart jest swojej ceny!

Na razie nie będę więcej pisał o możliwościach tych programów, a jedynie to, że pracują one na mapach rastrowych (czyli np. skanach map papierowych). Polecam zapoznać się z tematem.

Linki:
------
http://www.trekbuddy.net/forum/
http://smartcomgps.gpswildmap.com/description/smartcom...

3) Mapy. Też jest tego dużo w sieci. Można je kupić jako gotowce. Coraz więcej wydawnictw kartograficznych oferuje swoje mapy również w postaci rastra. Można je uzyskać poprze zeskanowanie mapy, choćby i takiej przedwojennej (do poszukiwania skarbów :-)), i kalibrację.

Najważniejsze, że są to najczęściej mapy TOPOGRAFICZNE. Np. w internetowej składnicy map http://bosfor.pl/ można kupić papierowewojskowe, natwoskie mapy topograficze 1:100k i 1:50k od ręki z serwisu on-line, a jeszcze lepsze skale np. 1:25k na zamówienie. Polecałbym też niezłe mapy turystyczno-topograficze wydawnictwa ExpressMap.

Linki:
------
http://www.trekbuddy.net/forum/
Patrz przyciski skrótów do partnerów, np. COMPASS, BOSSFOR, ...

http://gpsmaniak.com/2010/mapy.htm
Na starszej wersji strony GPS-maniaka patrz temat "Kalibracja map rastrowych": http://gps.astronet.pl/new/porady.htm
http://www.e-map.pl/

4) Opcjonalne wyposażenie i akcesoria. Jeżeli nasz telefon nie posiada wbudowanego wewnętrznego odbiornika GPS, to potrzebny nam będzie zewnętrzny odbiornik GPS z bluetooth (szukaj np. na Allegro) w cenie ok. 100zł.

Jeżeli zależy nam na pełnej "outdorowości" naszego telefonu/GPS-a, to przydałoby się jeszcze jakieś etui/pokrowiec wodoszczelny na telefon (szukaj np. na Allegro). Wtedy to nawet i na kajak można z naszym GPS-em się wybrać... , co sam zresztą zrobiłem.

Jeżeli chodzi o moje preferencje sprzętowo-programowe to zdecydowanie polecam użycie telefonu z systemem SYMBIAN 60v3, np. Nokia E52 lub E72 i wyposażenie go w super program SmartCommGPS (Można go też za free przetestować przez 15 dni).

PozdrawiamKrzysztof Klim edytował(a) ten post dnia 18.12.10 o godzinie 00:10
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

A jak długo wytrzyma bateria? Bo kolega z czymś takim jeździ i w połowie wycieczki już mu siada bateria.
Krzysztof Klim

Krzysztof Klim konstruktor,
MEDEN-INMED Sp. z o.
o.

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Wytrzymałość baterii tej w telefonie i w ewentualnym zewnętrznym odbiorniku GPS zależy od wielu warunków, tj. np. od jej kondycji (czy jest nowa czy stara), od temeperatury otoczenia (im zimniej tym szybciej pada), a w telefonie dodatkowo od tego czy np. mamy na stałe czy tylko na chwilę załączane podświetlenie ekranu, od tego czy mamy telefon z wewnętrznym odbiornikiem GPS czy katujemy go zewnętrzną transmisją poprzez bluetooth..., itd.

Z moich osobistych doświadczeń z Nokią E51 (z ustawionym w programie chwilowym, wygaszanym podświetleniem) i zewnętrznym rowerowym odbiornikiem GPS typu Mainnav MG-950d (patrz na Allegro) i transmisją poprzez bluetooth, to telefon po dniu jazdy nie wykazywał drastycznych uszczerbków stanu baterii (pewnie mógłbym tak kilka dni), ale odbiornik zewnętrzny przy włączonej transmisji bluetoot zdychał mi po ok 7-8 godzinach. Z kolei mój brat mówił mi, że jego odbiornik (inny z baterią o większej pojemności niż moja) wytrzymywał mu w górach do kilkunastu godzin.

Obecnie mam Nokię E72 i mam te problemy w nosie, bo przy pracy z wewnętrznym odbiornikiem GPS działa bardzo długo. Nawet nie wiem ile, bo nowy telefon mam od niedawna, a zima raczej nie sprzyja dłuższym, tygodniowym wypadom. Poza tym gdyby nawet co, to można kupić tzw. awaryjne źródła energii na paluszki np. 2xR6 do ładowania telefonu w terenie (również szukaj na Allegro).Krzysztof Klim edytował(a) ten post dnia 17.12.10 o godzinie 13:44
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Mnie rozwiązanie komórkowe nie interesuje, bo - jak pisałem powyżej - korzystam z GPSmap 60CSx. Ale po prostu mi zabrakło w Twoim wpisie informacji o wytrzymałości baterii, co jest moim zdaniem bardzo istotna informacja.
Krzysztof Klim

Krzysztof Klim konstruktor,
MEDEN-INMED Sp. z o.
o.

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Jasne. Dzięki za zwrócenie na to uwagi. Myślę, że wyjaśniłem w powyższym moim wpisie.

Kultowego GARMIN-a i tak nikt nie pobije, i jest to świetne rozwiązanie!
Ja też bym chciał kupić sobie coś takiego, ale jak na razie zakup jakiegoś droższego GARMIN-a z możliwością pracy na mapach rastrowych (np. model Colorado) jest poza moim zasięgiem i muszę ratować się tańszymi rozwiązaniami. Zresztą podejrzewam, że kolega który zainicjował ten temat też coś w tym kierunku kombinuje...Krzysztof Klim edytował(a) ten post dnia 17.12.10 o godzinie 13:47
Krzysztof Klim

Krzysztof Klim konstruktor,
MEDEN-INMED Sp. z o.
o.

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Czas płynie i ...

wygląda na to, że Garmin doczekał się godnej konkurencji.

Czytaj: TwoNav - czyli inaczej niż Garmin na: http://gpsmaniak.com/2010/nowosci.htm
lub patrz też: Sportiva+ idealna dla aktywnych na: http://twonav.pl

Czegoś takiego właśnie mi brakowało: typowy outdorowy odbiornik gps z pełnymi możliwościami pracy na wszelkich mapach rastrowych, i nie tylko rastrowych.
Mirek K.

Mirek K. Zarządca

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Tak czas płynie i komórki zastąpiły smartfony, Android zdominował pozostałe systemy i oprogramowanie dla turysty rowerowego również się rozwinęło.
Dla tych co może jeszcze zaglądają na ten wątek podaję rozwiązanie postawionego na początku pytania -jak nie wydać 1500 zł a mieć nawigację na potrzeby rowerzysty.

1) Zakładam, że masz lub możesz mieć za "1 zł" :) smartfona z Androidem
2) Z marketu androida pobierasz program Oruxmaps- oprogramowanie w języku polskim m.innymi pozwalające rejestrować ślad przejechanej ścieżki, pokazujące na bieżąco twoją lokalizację na mapie, masz możliwość załadowania zaplanowanej trasy zakładania swoich waypointów oraz dużo statystyki i innych mozliwości.
Do wyboru masz możliwość skorzystania z map online i offline. Trzeba przyznać że wprowadzonych serwisów mapowych online jest kilkadziesiąt ale dostępnych na naszym terenie jest dużo mniej no i płacisz za połączenie. Największym plusem aplikacji jest możliwość wgrywania własnych map wszelkiego typu i bez kosztowo cieszyć się nawigacją na potrzeby rowerzysty czy turysty pieszego.
3) Pozyskanie map na nasze potrzeby realizujemy za pomocą programu MobileAtlasCreator który zassysa mapki z dostepnych serwisów i tworzy wielowarstwowe atlasy do różnego typu oprogramowania w tym Oruxmaps. Taką mapkę wgrywasz na kartę pamięci i twój ślad, lokalizacja jest już widoczna na mapce. Dostępne dla MOBAC-a serwisy niestety są nieraz blokowane ale z dostępnych można jeszcze wybrać serwis najbardziej nam odpowiadający.
4) Dla bardziej wybrednych istnieje możliwość wgrania własnej mapki papierowej. Tu procedura jest bardziej skomplikowana ale po przebrnięciu przez wgranie 3-4 mapek możesz wprowadzić do komórki prawie wszystkie papierowe mapy z szuflad. Mapkę należy dobrze zeskanować (lub kilka skanów i połączenie w jeden plik jpg), skalibrować za pomocą OziExplorer Trial, a następnie za pomocą OruxMapsDesktop przekonwertować do formatu Oruxa. Czyli praktycznie wszystkie wersje elektroniczne map do Oziego wraz z plikami kalibracyjnymi możemy przekonwertować do formatu Oruxa , a takich w necie nie brakuje.

Szczegóły kalibracji http://gpsmaniak.com/new/porady-kalibracja.htm
Mapki zassane przez MOBAC - z serwisu słowackiego

Obrazek



Obrazek

Mapka online z Google Earth z zaznaczonym śladem przejazdu

Obrazek

Możliwości obróbki zapisanej ścieżki

Obrazek

Ślad trasy na zeskanowanej Mapie architektury drewnianej w Małopolsce

Obrazek

Statystyka tej trasy

Obrazek

Wykres wysokości z GPS (wiadomo że nie jest to z wysokościomierza barometrycznego ale oddaje charakter trasy)

Obrazek
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

A masz może jeszcze informacje na temat, które smartfony technicznie spełniają wymagania rowerzystów?
- uchwyt na kierownicę
- długi czas pracy na baterie
- odporność na wodę (deszcz)
- odporność na wstrząsy (polskie stare drogi z dziurami i te nieszczęsne nowe DDR z kostkami betonowymi)
- widoczność w pełnym słońcu
Mirek K.

Mirek K. Zarządca

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Nie zamierzam Cie przekonywać że mój Samsung Galaxy S + jest lepszy od sprzętu dedykowanego Garmina jakim się posługujesz.

Jednak przy rejestrowaniu trasy wytrzymuje 6-7 godzin, raczej dłużej nie chodzę jednego dnia po górach. Na rowerze mam własne zasilanie. Jeśli chodzi o słońce to jeszcze nie świeciło tak mocno bym miał z tym problemy. Na rowerku jeździ sobie na sakwie na kierownicy lub w środku, ale też jest do niego dostępny uchwyt rowerowy.
Jak w temacie postu jest próba wykorzystania GPS samochodowego to znaczy że rozmawiamy o zastępczych rozwiązaniach GPS-u na rower. Fajnie mieć najnowszy gadżet Garmina, który dokładnie wskazuje różnice wysokości jest wytrzymalszy itp. ale za ten komfort trzeba troszkę zapłacić - w mojej wersji mam wszystko za free (cenę smartfona liczę jako cenę telefonu do dzwonienia).

Są jeszcze plusy
-prawdopodobnie większy wyświetlacz
-możliwość zaciągnięcia online mapek w momencie gdy wyjedziesz poza obszar map wgranych na pamięć urządzenia
-możliwość sprawdzenia kontrowersyjnego obszaru ze zdjęciami satelitarnymi dostępnymi onlineMirek K. edytował(a) ten post dnia 18.04.12 o godzinie 22:16
Krzysztof Klim

Krzysztof Klim konstruktor,
MEDEN-INMED Sp. z o.
o.

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Kolejny fajny sofcik ten Oruxmaps. Wg mnie dobrze się zapowiada.

Mam dwa pytania:
1) Jak wygląda w nim obsługa kilku map i czy wygodnie się je przełącza (wybiera)?
2) Co ze skalowaniem map?

PS.
Co do odporności smartfonów na warunki atmosferyczne, to można to obejść. M.in. na Allegro można kupić różne "wodoodporne" uchwyty na fona, np.:
http://allegro.pl/uchwyt-rowerowy-na-telefon-wodoodpor...

Do kolekcji softów na smartfony można też zaliczyć, co prawda nieodpłatne, ale równie dobre oprogramowanie TwoNav firmy CompeGSM. To jest ten sam soft, co na ich autdorowe nawigacje, tyle, że na smartfony (z Androidem, Windowsem i na iPhony). Sczegóły:
http://twonav.pl/index.php?option=com_content&view=art...

konto usunięte

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Luděk V.:
A masz może jeszcze informacje na temat, które smartfony technicznie spełniają wymagania rowerzystów?
- uchwyt na kierownicę
- długi czas pracy na baterie
- odporność na wodę (deszcz)
- odporność na wstrząsy (polskie stare drogi z dziurami i te nieszczęsne nowe DDR z kostkami betonowymi)
- widoczność w pełnym słońcu

Motorola Defy. Uchwyty dałoby się załatwić, ale to też kosztuje.
Rafał Szczepanik

Rafał Szczepanik trener biznesu,
podróżnik,
alpinista, polarnik

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Na anglojezycznych serwisach przy instrukcji "Motorola Defy" znalazlem dopisek drobna czcionka "nie wrzucac do wody - odpornosc tylko na zachlapania" oraz "nie uderzac - odpornosc tylko na delikatne wstrzasy". No i odstapilem od zakupu.

Tez bym chcial by ktos wypuscil prawdziwie odpornego smartfona.
Mirek K.

Mirek K. Zarządca

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Krzysztof Klim:
Kolejny fajny sofcik ten Oruxmaps. Wg mnie dobrze się zapowiada.

Mam dwa pytania:
1) Jak wygląda w nim obsługa kilku map i czy wygodnie się je przełącza (wybiera)?
2) Co ze skalowaniem map?

PS.
Co do odporności smartfonów na warunki atmosferyczne, to można to obejść. M.in. na Allegro można kupić różne "wodoodporne" uchwyty na fona, np.:
http://allegro.pl/uchwyt-rowerowy-na-telefon-wodoodpor...

Do kolekcji softów na smartfony można też zaliczyć, co prawda nieodpłatne, ale równie dobre oprogramowanie TwoNav firmy CompeGSM. To jest ten sam soft, co na ich autdorowe nawigacje, tyle, że na smartfony (z Androidem, Windowsem i na iPhony). Sczegóły:
http://twonav.pl/index.php?option=com_content&view=art...

Map ładujesz w pamięć ile pomieści. Podczas wyświetlania jakiegoś obszaru możesz po przyciśnięciu ekranu wybrać "mapy w tym miejscu" i pokazuje Ci się zestaw map pokrywających dany punkt które wcześniej wgrałeś na kartę.
W zakresie obsługi tej samej mapy - jeżeli wgrałeś mapy zassane MOBAC-iem i zaznaczyłeś w nim różne poziomy/warstwy to przy normalnym powiększaniu(szczypczyki) przełącza się na warstwy dokładniejsze pokazując więcej szczegółów. Przy wyjściu poza obszar wgranej mapy jeżeli na nowym obszarze masz jedną mapę to się na nią przełącza automatycznie, jeżeli masz w tym punkcie więcej map to pyta na jaka przełączyć.
Jeżeli masz mapę zeskanowaną, teoretycznie masz jedna warstwę, ale w trakcie konwersji z mapy Oziego na mapę do Oruxmaps w programie masz możliwość wyboru utworzenia dobrych jakościowo dodatkowych warstw tej samej mapy.
W dodatkowych ustawieniach programu już w telefonie możesz ustalić, że podczas powiększania najpierw robi lupę 120% dla danej warstwy a później przełącza na poziom wyżej
np. zeskanowałeś mapę która ze względu na skalę wgrała się na poziom 13, ale w trakcie jej tworzenia w OruxMapsDesktop zaznaczyłeś utworzenie dodatkowych mniejszych warstw 50% i 25% - to masz do dyspozycji jeszcze warstwy 12 i 11.
I tak jeżeli będziesz powiększał od warstwy 11 to masz : 11-100%; 11-120% ; 12-100%; 12-120%; 13-100%; 13-120%; już nie możesz przejść na wyższą warstwę więc powiększa nadal 13-150%; 13-200%; 13-400%; 13-1000%(już rozmazana)
Podobnie zachowuje się wtedy również na wielowarstwowych mapach utworzonych w MOBAC.
Na dole zrzutów ekranu widać aktualną warstwę i jej ewent. powiekszenie, np. mapka Kasprowy warstwa z MOBAC 15 @120(%)Mirek K. edytował(a) ten post dnia 19.04.12 o godzinie 16:40
Rafał Szczepanik

Rafał Szczepanik trener biznesu,
podróżnik,
alpinista, polarnik

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Skorzystalem z opisanych tu porad (Mirek, Krzysiek - wielkie dzieki) i zmontowalem sobie takie oto rozwiazanie, ktore przetestowalem - na razie dziala bezblednie:

Hardware

1. Samsung galaxy xcover – smartfon z androidem, jedyny rzeczywiście (a nie tylko marketingowo) wytrzymaly na uderzenia i odporny na wode/kurz/bloto smartfon. Wiadomo ze nie tak odporny jak klasyczne ”pancerne” telefony typu Samsung solid (nie ma tak mocnych ekranow dotykowych wielkości 3,5 cala) ale jednak wytrzymaly

2. Dodatkowy odporny na wode i zadrapania futeral z uchwytem http://allegro.pl/uchwyt-rowerowy-na-telefon-wodoodpor... - ciut maly, ale da się wlozyc do niego xcovera, za to bardzo wygodny i stabilny uchwyt i miekka wysciolka ochronna + wodooporny zamek, da się od biedy przez folie uzywac ekranu dotykowego – może nie do pisania smsów, ale np. powiększania mapy. Przy typowej wywrotce roweru uchwyt nie powinien jak sadze dotknac ziemi (przeniesc uderzenia na telefon).

3. Ladowarka z http://charbike.eu. Wersja modulowa, bez akumulatorka (potwierdzam - przynajmniej dla Galaxy jest zbędny), przy sredniej 10km/h daje rade nie tylko utrzymać ale i doladowac baterie (gdy GPS jest wlaczony, telefon jest polaczony z internetem i caly czas ma podświetlony ekran). Te ładowarki sa robione recznie wiec poprosiłem by w miejsce gniazda zapalniczki było wyjście USB – działa OK.

Łaczny koszt: charbike, uchwyt, kable, maly futerał na charbike – rząd 200zl (smartfona nie licze).

Software:

Na smartfona wgrałem sobie polecany przez Was freewarowy oruxmaps z marketu androida (play.google). To nie jest program typu automapa – nie nawiguje głosowo do celu, nie da mu się zadac wyznaczenia trasy. Na rowery chyba nie ma takich programów, zreszta byłyby chyba dość bez sensu do celów wycieczkowych. Natomiast zaskakujaco dokładnie pokazuje gdzie na mapie się znajduje, rysuje i zapisuje przebieg drogi, liczy wszystkie możliwe statystyki. Działa w wersji online (np. z google maps) albo offline (z wgrana mapa w odpowiednim formacie). Obsługa na początku nieintuicyjna dla kogos kto przyzwyczajony jest do nawigacji samochodowej, ale po 2-3 dniach już prosta.

W wersji offline do tworzenia map w odpowiednim formacie super okazal sie polecany przez Mirka Mobile Atlas Creator (freeware), który co prawda nie widzi Google Maps, ale widzi np. Open Street Maps – opensourco’wa wersja google maps. Program prosty w obsłudze, choć na początek nieituicyjny, bardzo pomaga ta instrukcja: http://www.altcontroldelete.pl/artykuly/tworzenie-map-...

Praca z wgrana wcześniej na karte pamięci mapa jest rownie prosta jak z mapa gogle.

Jeśli wgra się w MACu warstwy mapy z przybliżeniami od 11 do 17, to można potem w Oruxie przechodzić miedzy przybliżeniami przez rozciagniecie albo sciagniecie obrazu na ekranie dotykowym. Przyblizenie 11 daje pogląd calosciowy – 17 zas jest superdokladne, widać kazda dróżkę. Jedyna wada: zapisanie obszaru 100x100km z taka dokladnoscia zajmuje w MACu kilkanaście godzin (komputer musi pracować cala noc).

Natomiast jeśli chcemy sobie stworzyć plik GPX z waipointami (np. pomyslem na trase do przejechania) ustalonymi na GoogleMapie (na komputerze), a potem przenieść go do Oruxa (na telefon) – tak by widział waipointy na tle jakiejś innej mapy offline która mamy na karcie pamięci w telefonie, to wygodna i bardzo intuicyjna aplikacja jest tutaj http://gm2tb.awokenmind.de/ Pozwala metoda klikania po googlemapie zapisac kolejne punkty trasy rowerowej od 1 do 1000 i zapisac ta liste punktów jako plik GPX. Taki plik wgrywamy na smartfon do katalogu z trakami (to inny katalog niż z atlasami/mapami) i potem gdy odpalamy Oruxa, najpierw uruchamiamy sobie zgrana wcześniej odpowiednia mape offline, a potem uruchamiamy odpowiedni plik GPX – wtedy punkty trasy będą widoczne na tej mapie i możemy sobie jechać od punktu do punktu.

pozdrawiam

Rafal
Krzysztof Klim

Krzysztof Klim konstruktor,
MEDEN-INMED Sp. z o.
o.

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Rafał Szczepanik:
...
Na smartfona wgrałem sobie polecany przez Was freewarowy oruxmaps z marketu androida (play.google). To nie jest program typu automapa – nie nawiguje głosowo do celu, nie da mu się zadac wyznaczenia trasy. Na rowery chyba nie ma takich programów, zreszta byłyby chyba dość bez sensu do celów wycieczkowych. Natomiast zaskakujaco dokładnie pokazuje gdzie na mapie się znajduje, rysuje i zapisuje przebieg drogi, liczy wszystkie możliwe statystyki. Działa w wersji online (np. z google maps) albo offline (z wgrana mapa w odpowiednim formacie). Obsługa na początku nieintuicyjna dla kogos kto przyzwyczajony jest do nawigacji samochodowej, ale po 2-3 dniach już prosta.

W wersji offline do tworzenia map w odpowiednim formacie super okazal sie polecany przez Mirka Mobile Atlas Creator (freeware), który co prawda nie widzi Google Maps, ale widzi np. Open Street Maps – opensourco’wa wersja google maps. ...
Rafal

To nie jest program typu automapa... Jasne, że nie jest, bo to jest zupełnie inny typ nawigacji. To jest nawigacja turystyczna, niektórzy mówią outdoorowa. Istotą tego typu nawigacji jest praca z mapami topograficznymi i innymi turystycznymi, a nie mapami drogowymi, czyli takimi jak w nawigacjach samochodowych. Oczywiście te ostatnie też można wgrać, ale po co.

W nawigacji turystycznej liczy się dobra, dokładna mapa, wierne zapisywanie przebytego przez nas szlaku. Fajnie jest mieć to wszystko na dobrym wyraźnym ekranie jakiegoś wytrzymałego urządzenia, no i baterie powinny trzymać jak najdłużej, lub należy postarać się o jakieś alternatywne źródła zasilania, np. ładowarkę rowerową, słoneczną, itp.

Zaletą wielu programów do nawigacji turystycznej jest praca z dowolnymi mapami. Po odpowiednim przygotowaniu, tj. zeskanowaniu i kalibracji mapy, możemy korzystać z praktycznie dowolnej mapy, nawet takiej przedwojennej do poszukiwania skarbów...

Co do map, to obecnie wiele wydawnictw kartograficznych sprzedaje swoje mapy turystyczne również w postaci elektronicznej. Często są one już przygotowane pod odpowiedni program, np. Trekbuddy. Czasami mimo, że w ofercie są mapy przygotowane jedynie na TrekBuddy, to i tak można zamówić indywidualnie również pliki w formacie "na PC-ta", np. w postaci skalibrowanych jpg-ów. Te pliki "na PC-ta" są moim zdaniem bardziej przydatne, bo za pomocą odpowiednich narzędzi można przekonwertować na dowolny potrzebny nam format.

Bardzo fajne i dokładne mapy turystyczno-topograficzne niektórych regionów ma wydawnictwo ExpressMap: http://www.e-map.pl/index.php?kat=46
Inne polskie wydawnictwa:
http://compass.krakow.pl/mapy-gps-trek-buddy/
http://galileos.pl/index.php?main_page=index&cPath=14

I na koniec, wspomniany przez kolegę MOBAC (Mobile Atlas Creator) we wcześniejszej wersji, np. 1.7, widzi Google Mapy i wiele innych. :-) Np. przed wycieczką w nasze polskie góry polecam w nim mapy z czeskiego serwisu Cykloserver. Są po prostu świetne!
Ogólnie link do serwisu: http://www.cykloserver.cz/
Mapy (dostępne również poprzez MOBAC): http://www.cykloserver.cz/cykloatlas/
Leszek Siwiec

Leszek Siwiec Kierownik Działu
Testów i Wdrożeń,
NEXT! s.c.

Temat: GPS na rower - wykorzystanie samochodowego odbiornika GPS

Ja zastanawialem się nad "pancernym" Sony Ericsson Xperia Active (podobno jest w stanie znieść stanie znieść i deszcz, i błoto, i bliskie spotkanie z samochodem), do tego darmowy programik Orux z dowolnymi mapami jakie tylko znajdziecie.

Jesli ktos często wypuszcza się na czechy lub słowacje i przygraniczne miejscowosci to koniecznie z mapami z cykloservera - przy pomocy MOBAC można pozgrywać wybrany obszar i korzystać offline (nawiasem mówiąc brakuje mi podobnego polskiego serwisu).

Szukalem bezskutecznie na necie i nie znalazlem - czy można ciągle przeglądać mapy z cykloservera online w orux? jeśli tak to jak je dodać?



Wyślij zaproszenie do