Temat: Poradnik nauki jazdy na Snowbordzie
Michał Berens:
hej
tak czytam i czytam i ...
skrety rozpoczynac barkami?!? dobrze tylko po co?
obrocic glowe w kierunku skretu delikatnie "kladac" sie na back badz frontsideowa krawedz (oczywiscie pamietajac o tym zeby stac luzno na ugietych kolanach) ;)
zastanawia mnie jedno - czemu piszecie o "polozeniu" ciezaru na przednia czy tylna noge?
przeciez zakrecajac przez balans na krawedziach (czyli "kladzenie" sie na przednia/ tylna krawedz) spokojnie mozemy stac rownomiernie na obydwu nogach co IMO jest stabilniejszym rozwiazaniem (na co zreszta zwracaja uwage frestajlowcy przy ladowaniu na kikerach);)
co do rozpoczynania skretow poprzez obrot barkow hmmmm...
jezeli to by byla prawda to nie spece od FS nie tlukli by ze obrot przy skoku nalezy zaczynac od glowy a nie od barkow...
a dlaczego od glowy a nie od barkow?
dla mnie prosta sprawa - jezeli przy obrocie glowa nie bedzie pierwsza i bedzie zostawala w "tyle" za barkami to IMO za chiny ludowe nie zrobimy obrotu ...
skoro wg specjalistow od FS glowa rozpoczyna obrot to po co kombinowac? trzymac sie tego i walczyc ze strachem przy "kladzeniu" sie na fron/backside i bedzie dobrze ;)
kolejna sprawa to ustawienie wiazan... dla poczatkujacych nie polecalbym ustawien typu 10/-5
raczej cos okolo 20-25 na 15-18 ;)
nie rozpoczyna się skrętu ani barkami ani głową ani żadnym kładzeniem...
po pierwsze jest kilka różnych skętów które dzieli się na ślizgowe (ślizgowy, ślizgowy rotacyjny, ślizgowy nw), skręty cięte (cięty, cięty nw, wn który jest tylko ciętym), śmigi (ślizgowy czyli hamujący oraz cięty czyli przyśpieszający) oraz kompensacyjny (użwany do jazdy na tyczkach).
I w każdym skręcie mamy inny IMPULS SKRĘTNY czyli to działanie, które powoduje że deska razem z riderem zaczyna skręcać.
I nie jest to tylko głowa czy tylko barki,
bo wszystko zaczyna się od podstawej sprawy czyli POZYCJI PODSTAWOWEJ gdzie ważne jest całe ułożenie ciała względem deski poczynając od głowy aż na stopach czy nacisku na ślizg/krawędzie...
Więc w każdym skręcie mamy inne ŁĄCZONE działania konkretnymi częściami ciała oraz działaniami na deskę/krawędzie.
Do tego dochodzą jeszcze małe "tricki" które pomagają znacznie(!) w prowadzeniu deski w konkretnych skrętach, przy konkretnych określonych szybkościach, przy konkretnych warunkach nachylenia czy ułożenia stoku lub rodzaju śniegu..
ale tego nie ma sensu opisywania w poście na forum bo powstanie z tego właśnie mini-podręcznik.....
więc to nie jest taka tylko uproszczona sprawa bo jest to sport jak każdy inny, czyli ma swoją konkretną, w pełni uzasadnioną technikę, pozycje itp....
a jazda fs niczym się nie różni od normalnej jazdy na snowboardzie, jedynie np. ułożeniem np. wiązań, które wymuszają np. freestylową/zjazdowa pozycję, która musi być oczywiście dostosowana do rodzaju deski i tego co się chce/ma na niej robić.
fs zasady dotyczą tricków czyli skoków prostych czy rotacji, batteringu czy jibbingu.....
tyle w skrócie:)