Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

W październiku 2010r. berlińska firma DBM Energy wraz z inną niemiecką firmą Lekker Energie zaprezentowała elektryczne Audi A2, które przejechało około 600 km z Monachium do Berlina, przy średniej prędkości 90 km/h z włączonym ogrzewaniem. oraz oświetleniem.
Auto było wyposażone w większy pakiet akumulatorów (98 kWh) i według komunikatu prasowego firmy po przyjeździe do Berlina wykorzystane zostało 82 % zgromadzonej w ogniwach energii co oznacza, że Audi mogłoby przejechać nawet 714 km. Na mecie autem miał okazję przejechać się niemiecki minister gospodarki Rainer Brüderle.

Elektryczne Audi A2 wyposażone zostało w pakiet akumulatorów litowo-metalowo-polimerowych (LMP) nazywanych przez producenta, firmę DBM Energy, Kolibri AlphaPolymer Technology.
Firma ujawniła, że ogniwa pracują ze sprawnością 97% oraz mogą być ładowane nawet w ciągu 6 minut, a akumulatory nie tracą pojemności przez pierwsze 2500 cykli ładowania/rozładowania.

http://www.youtube.com/watch?v=XREUH8vvZQk&feature=rel...

Nieco później w grudniu 2010r. "w niewyjaśnionych okolicznościach" spłonął w garażu DBM Energy testowy samochód, jednak w środku nie było akumulatorów Kolibri AlphaPolymer.

W kwietniu 2011r. DBM Energy poinformowała o ukończeniu niezależnych testów ogniw Kolibri AlphaPolymer oraz samochodu elektrycznego Audi A2 wyposażonego w pakiet Kolibri.
Kompleksowe testy ogniw przeprowadzone przez German Federal Institute for Materials Research and Testing (BAM - Bundesanstalt für Materialforschung und –prüfung) potwierdziły wysokie bezpieczeństwo ich stosowania.
Ogniwa były poddawane działaniu wysokich i niskich temperatur oraz ciśnienia, zwierane, przeciążane, dołączane do źródła o przeciwnej biegunowości, poddawane dużym siłom mechanicznym, wibracjom oraz silnym uderzeniom., a także zostały wystawiane na bezpośredni kontakt z ogniem, co nie spowodowało ich zapłonu ani wybuchu.
DBM Energy podaje żywotność ogniw podczas normalnej pracy na poziomie 5000 cykli ładowania/rozładowania.

http://www.youtube.com/watch?v=8tonN5ov6mM

Natomiast Dekra zbadała na hamowni osiągi elektrycznego Audi A2 wyposażonego w pakiet Kolibri gromadzący około 62,9 kWh energii. Auto ważące niecałe 1500 kg w teście ECE-R 101 przejechało 454,83 km (zużywając około 13,8 kWh/100 km). Potwierdzona została także sprawność ogniw wynosząca około 97%.

W maju 2011r. firma DBM Energy po raz kolejny prezentuje elektryczne Audi A2 wyposażone w akumulatory LMP Kolibri AlphaPolymer Technology, tym razem w wersji o zasięgu 450 km. Według zapewnień DBM Energy, koszt masowej produkcji samochodów elektrycznych z akumulatorami Kolibri nie będzie wyższy od spalinowych odpowiedników. W tym roku niemiecka firma planuje przeprowadzić całą serie prezentacji auta.

http://www.youtube.com/watch?v=EP7iQzk5AlI

Mirko Hannemann twórca DBM Energy twierdzi, że w czerwcu zostaną oddane do testów 3 samochody Audi A2 aby rozwiać wątpliwości co do parametrów technologii Kolibri AlphaPolymer.
Jednocześnie mówi o potrzebach inwestycji w dalsze badania w wysokości 15 milionów euro.

W tym samym czasie DBM Energy zmienia osobowość prawną i nazwę na Hummingbird Power Systems Ltd, a także adres strony http://dbm-energy.com, na http://kolibri-ag.com. Zawartość strony zostaje pozbawiona jakichkolwiek informacji o akumulatorach trakcyjnych do samochodów elektrycznych.
Mirko Hannemann zostaje dyrektorem zarządzającym, jednocześnie do zarządu wchodzą Helmuth von Grolmann (były członek zarządu Daimler Benz AG) oraz rzecznik patentowy Richard Leitermann (prawnik, specjalista od prawa gospodarczego i prawa spółek), natomiast Richard Gaul (przez 22 lata dyrektor ds. komunikacji w BMW i od kilku lat konsultant w Federacji Przemysłu w Berlinie) zostaje rzecznikiem i szefem ds. komunikacji Hummingbird Power Systems AG.

Po tych zmianach niektóre materiały video dotyczące przełomowej technologii Kolibri AlphaPolymer zostały usunięte z sieci przez właściciela...
Pawel Ciuksza

Pawel Ciuksza Lean Manager.

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Po prostu za szybko chcieli się pokazać i szefostwo stwierdziło że nie jest to jeszcze odpowiedni czas.
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Co masz na myśli Pawle pisząc szefostwo.. ? Chodzi Ci o zarząd DBM Energy, czy o niemieckie lobby motoryzacyjne ? Bo wg. rządu niemieckiego wcale nie jest za wcześnie
http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/514397,niemcy_w...
Jak widać mamy tu jakiś dysonans... :)
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Dariusz Rojek:
Co masz na myśli Pawle pisząc szefostwo.. ? Chodzi Ci o zarząd DBM Energy, czy o niemieckie lobby motoryzacyjne ? Bo wg. rządu niemieckiego wcale nie jest za wcześnie
http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/514397,niemcy_w...
Jak widać mamy tu jakiś dysonans... :)
A moze dlatego, ze Audi nie jest wielkim fanem elektryfikacji samochodow ? Sami przyznaja, ze robia to bo musza, bo jest to teraz trendy. Wciaz widza duzy potencjal w "klasycznym" ICE i, przynajmniej w krotkiej perspektywnie, woleliby sie bardziej na tym skupic.
Pawel Ciuksza

Pawel Ciuksza Lean Manager.

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Istotnie wyraziłem się nie dokładnie.
Chodzi mi o naciski lobby motoryzacyjnego/petrochemicznego na Zarząd DBM Energy. Widocznie Zarząd DBM Energy uległ lobby. A z tego co piszesz rząd Niemiec chce samochodów elektrycznych(chyba że to tylko zasłona dymna)
Jacek Śliwiński

Jacek Śliwiński Quality Manager @
Polski Autobus
Wodorowy

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Dariusz Rojek:
...Zawartość strony zostaje pozbawiona jakichkolwiek informacji o akumulatorach trakcyjnych do samochodów elektrycznych...

Nie znam niemieckiego, ale chyba się mylisz. Pod linkiem "Unternehme ==> Historie" znajduje się tekst:
"Auszeichnungen
Für seine zukunftsträchtige Erfindung wurde Mirko Hannemann im Januar 2010 mit dem "Innovationspreis der Vernunft" der Verlagsgruppe Burda ausgezeichnet. Zur Begründung hieß es: "Die Entwicklung des Kolibri AlphaPolymer Akku beweist, dass ein elektrobetriebenes Auto der Kompaktklasse mit 500 Kilometern Reichweite keine Utopie mehr ist." Firmengründer Mirko Hannemann hat im selben Jahr mit einem auf Basis der Kolibri Technologie elektrifizierten Testfahrzeug die über 600 Kilometer lange Strecke von München nach Berlin mit nur einer Batterieladung in einem voll alltagstauglichen Vierpersonen-PKW zurückgelegt."
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Oczywiście masz rację Jacku, jednak miałem na myśli dane dotyczące akumulatorów trakcyjnych do samochodów, o których w dziale "Produkte" nie ma ani słowa, a o których napisałem w pierwszym poście.
Na starej stronie http://dbm-energy.com były informacje o tych wszystkich danych dotyczących akumulatorów Kolibri AlphaPolymer do samochodów elektrycznych, teraz jest tylko informacja o nagrodzie dla Hannemann'a za wytworzenie ogniw pozwalających na uzyskanie zasięgu co najmniej 500 km przez samochód elektryczny.

Natomiast pomyliłem się pisząc o zarządzie spółki, wymienieni panowie weszli oczywiście od rady nadzorczej, jak widać pora była zbyt późna gdy to pisałem :)
Tym niemniej jednak prezesem zarządu, jest również przedstawiciel niemieckiej branży motoryzacyjnej, Dr. Helmut Naber, związany przez lata z producentem samochodów ciężarowych MAN.
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Stanisław Kowalik:
Dariusz Rojek:
Co masz na myśli Pawle pisząc szefostwo.. ? Chodzi Ci o zarząd DBM Energy, czy o niemieckie lobby motoryzacyjne ? Bo wg. rządu niemieckiego wcale nie jest za wcześnie
http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/514397,niemcy_w...
Jak widać mamy tu jakiś dysonans... :)
A moze dlatego, ze Audi nie jest wielkim fanem elektryfikacji samochodow ? Sami przyznaja, ze robia to bo musza, bo jest to teraz trendy. Wciaz widza duzy potencjal w "klasycznym" ICE i, przynajmniej w krotkiej perspektywnie, woleliby sie bardziej na tym skupic.

Nie ma wątpliwości, że Audi, cała grupa VW i inni niemieccy producenci nie są wielkimi fanami elektrycznej motoryzacji. Wiadomo, że niemiecka myśl techniczna była zawsze bardzo zaawansowana i na pewno producenci chcieliby aby im się zwróciła najpierw technologia, w która zainwestowali. Pomijam tu kwestię olbrzymiego przemysłu pracującego na potrzeby motoryzacji w Niemczech, jednak rząd ma koncepcję rozwoju nowych gałęzi jaką są e-mobility i odnawialne źródła energii, a całość została zawarta w białej księdze KE "Strategia Transport 2050". Więc tak czy inaczej producenci będą musieli rozwijać napęd nisko emisyjny...
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Oto wypowiedź z 03.04.2010r. czyli, na 7 miesięcy przed elektryzującym świat, pokazem możliwości Audi A2 z akumulatorami DBM Energy.

Autor Ryszard Dzikowski *
"Berlińska firma DBM-Energy opracowała i zmodyfikowała ostatnio nowy model akumulatora litowo-metalowo-polymerowego (LMP).

Nie na darmo system ten nazwano Kolibri AlphaPolymer Technology, o czym świadczą wyniki przeprowadzonego testu, który przeprowadzono w dniu 01.09.2009 w Kall (Niemcy) pomiędzy godziną 6:00 a 18:00.

Dwa jednakowe wózki podnośnikowe wyposażono w dwa rodzaje akumulatorów :
1. Zwykły akumulator ołowiowy o pojemności 775 Ah i wadze 1170 kg;
2. Akumulator Kolibri o pjemności 240 Ah i wadze 100 kg (!)

Podczas gdy wózki te wykonywały podobne prace, pierwszy akumulator wyczerpał się już o godzinie 15:20. Akumulator LMP wytrwał bez przeszkód do godz. 18:00.

Dokładny opis przeprowadzonego eksperymentu i inne dane są zawarte na stronie DBM Energy GmbH :
http://www.dbm-energy.com/

Przedstawiony niżej film dokumentuje też fakt, że nawet na wylot przestrzelony akumulator LMP nie traci wcale na wartości:
http://www.youtube.com/watch?v=i9ddKyDUN1k

Każdego może zastanawiać okoliczność, dlaczego o tym tak w mediach cicho ?

Odpowiedź jest prosta: technologia ta jest po prostu blokowana przez "grube ryby" z przemysłu. Należą do nich przede wszystkim Siemens, Daimler, VW & Co, ponieważ Kolibri nie idzie w parze z ich założeniami na przyszłość.
Jak wynika z ostatnich obliczeń fachowców, wyposażony w taki akumulator VW Golf IV mógłby śmiało przejechać 500 km."

* Ryszard Dzikowski, Polak zamieszkały w Berlinie, wynalazca ogniw fotowoltaicznych 3D.

http://www.radiownet.pl/publikacje/7116Dariusz Rojek edytował(a) ten post dnia 26.08.12 o godzinie 15:27

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Dariusz Rojek:
>....
Elektryczne Audi A2 wyposażone zostało w pakiet akumulatorów litowo-metalowo-polimerowych (LMP) nazywanych przez producenta, firmę DBM Energy, Kolibri AlphaPolymer Technology.
Firma ujawniła, że ogniwa pracują ze sprawnością 97% oraz mogą być ładowane nawet w ciągu 6 minut, a akumulatory nie tracą pojemności przez pierwsze 2500 cykli ładowania/rozładowania.
To by wymagało ładowarki o mocy 1MW, gdy dzisiaj najlepsze mają tylko 0,1MW. A prąd jaki by płynął to 1500Amperów, co wymagałoby przewodów miedzianych o przekroju ok.1800mm2, a więc 5cm średnicy. Ale wszystko przed nami.
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Słusznie, jednak firma nigdy nie podała informacji o szczegółach konstrukcyjnych samych akumulatorów, stąd trudno zweryfikować te 6 min. ładowania.
Niemniej jednak samo pokonanie trasy Monachium - Berlin odbyło się w towarzystwie dziennikarzy, więc skoro akumulatory pozwalają na taką wydajność, trudno jest jednoznacznie podważyć dane na temat czasu ładowania..., ani sensownie je wytłumaczyć :)
Pawel Ciuksza

Pawel Ciuksza Lean Manager.

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Może chodziło o cenę? O urządzenia peryferyjne? Nie mniej jednak trasę Monachium-Berlin przebył...

konto usunięte

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Witam Wszystkich.

U Nas może nie projektuje się jakiś czasem nowych akumulatorów???

Pozdrawiam.
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Cena baterii wg. Hannemann'a miała być na poziomie umożliwiającym zaoferowanie auta elektrycznego w cenie porównywalnej z samochodem spalinowym, i to był na pewno jeden z powodów wyciszenia sprawy. W wolnej chwili odnajdę materiał, w którym szef DBM Energy przedstawił wizję przewidywanych cen akumulatorów.Dariusz Rojek edytował(a) ten post dnia 25.08.12 o godzinie 22:35
Mateusz Goust

Mateusz Goust Student, Wojskowa
Akademia Techniczna
w Warszawie

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Gabriel Leśniak:
Witam Wszystkich.

U Nas może nie projektuje się jakiś czasem nowych akumulatorów???

Pozdrawiam.

Być może nie odpowiem bezpośrednio na twoje pytanie, ale wydaje mi się że może to dać choć ciut odpowiedzi.

Polscy naukowcy odkryli nową formę węgla, tz: Grafen. Naukowcy podejżewają że materiał ten będzie idealny w zastosowaniu przechowywania energii. Prace nad nowymi bateriami miały rozpocząć się w miarę szybko. Jednak żyjemy w Polsce czyli jak coś wyjdzie tak jak jest planowane to jest większy sukces niż w innych krajach dokonując czegoś niemożliwego. Plany budowy polskiej baterii grafenowej porzucono z braku funduszy, coś tam jeszcze Niemcy i Amerykanie się interesowali...sprawa także przycichła. Nie mniej jednak, jeśli jakieś badania ruszą nad konwersją oraz magazynowania energii to w wielkim ośrodku tz: Centrum badawcze Konwersja energii i źródła odnawialne w Jabłonnie k. Warszawy

Dla zainteresowanych trochę o Centrum które powstanie w Jabłonnie k/Warszawa.
http://www.imp.gda.pl/fileadmin/rimami/projekty.html

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Dariusz Rojek:
Cena baterii wg. Hannemann'a miał być na poziomie umozliwiającym zaoferowanie auta elektrycznego w cenie porównywalnej z samochodem spalinowym, i to był na pewno jeden z powodów wyciszenia sprawy. W wolnej chwili odnajdę materiał, w którym szef DBM Energy przedstawił wizję przwidywanych cen akumulatorów.
Prędzej uwierzę w dziennikarską kaczkę, albo w trudności, które pojawiły się na etapie wdrażania projektu.
Chyba, że firma należy do ... holdingu naftowego.
Bo nawet niewielki postęp w dziedzinie akumulatorów to dzisiaj olbrzymie pieniądze, które skuszą każdego, bez potrzeby odwoływania się do wyższych celów.

konto usunięte

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Mateusz Goust:
Gabriel Leśniak:
Witam Wszystkich.

U Nas może nie projektuje się jakiś czasem nowych akumulatorów???

Pozdrawiam.

Być może nie odpowiem bezpośrednio na twoje pytanie, ale wydaje mi się że może to dać choć ciut odpowiedzi.

Polscy naukowcy odkryli nową formę węgla, tz: Grafen. Naukowcy podejżewają że materiał ten będzie idealny w zastosowaniu przechowywania energii. Prace nad nowymi bateriami miały rozpocząć się w miarę szybko. Jednak żyjemy w Polsce czyli jak coś wyjdzie tak jak jest planowane to jest większy sukces niż w innych krajach dokonując czegoś niemożliwego. Plany budowy polskiej baterii grafenowej porzucono z braku funduszy, coś tam jeszcze Niemcy i Amerykanie się interesowali...sprawa także przycichła. Nie mniej jednak, jeśli jakieś badania ruszą nad konwersją oraz magazynowania energii to w wielkim ośrodku tz: Centrum badawcze Konwersja energii i źródła odnawialne w Jabłonnie k. Warszawy

Dla zainteresowanych trochę o Centrum które powstanie w Jabłonnie k/Warszawa.
http://www.imp.gda.pl/fileadmin/rimami/projekty.html

Witam i dziękuję za troszeczkę światełka w tunelu;)

ps.: swoją drogą ile kosztują te nowe niemieckie akumulatory.
O grafenie mówi się już od dawna, no stosunkowo. Wiadomo czas to pieniądz, a okres teraz miesiąca to jak epoka;)

Pozdrawiam i dziękuję: Gabriel

konto usunięte

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Jeszcze na temat Jabłonnie k/Warszawy,z czym wiążą się propozycje siłowni na ogniwa paliwowe możliwe do zastosowania nawet w indywidualnych gospodarstwach domowych. Wiadomo jaka cena od powierzchni??? Czy też jakiegoś innego przelicznika??????

Pozdrawiam i przepraszam za odejście od głównego tematu akumulatorów samochodowych.
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Gabriel Leśniak:
Jeszcze na temat Jabłonnie k/Warszawy,z czym wiążą się propozycje siłowni na ogniwa paliwowe możliwe do zastosowania nawet w indywidualnych gospodarstwach domowych. Wiadomo jaka cena od powierzchni??? Czy też jakiegoś innego przelicznika??????
To centrum to ma dopiero powstac, kombinuja przy tym polscy naukowcy, tak wiec stawiam ze minie jeszcze kilka lat nim bedzie mozna mowic o rezultatach. O industrializacji wynikow prac pisza tam malo i mgliscie, ze mam watpliwosci czy w ogole maja ja w planie.

Choc chcialbym sie mylic.
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Dlaczego Niemcy ukryli przed światem rewelacyjne...

Mateusz Goust:
Gabriel Leśniak:
Witam Wszystkich.

U Nas może nie projektuje się jakiś czasem nowych akumulatorów???
Polscy naukowcy odkryli nową formę węgla, tz: Grafen. Naukowcy podejżewają że materiał ten będzie idealny w zastosowaniu przechowywania energii. Prace nad nowymi bateriami miały rozpocząć się w miarę szybko. Jednak żyjemy w Polsce czyli jak coś wyjdzie tak jak jest planowane to jest większy sukces niż w innych krajach dokonując czegoś niemożliwego. Plany budowy polskiej baterii grafenowej porzucono z braku funduszy, coś tam jeszcze Niemcy i Amerykanie się interesowali...sprawa także przycichła.
Mateuszu, drobna korekta, Grafen odkryli Andre Geim i Konstantin Novoselov, naukowcy z Uniwersytetu w Manchesterze, uhonorowani za to nagrodą Nobla z fizyki, natomiast nasi naukowcy wynaleźli i opatentowali wytwarzanie grafenu najwyższej jakości w ilościach przemysłowych.
Instytut Technologii Materiałów Elektronicznych w Warszawie, posiada prawa własności przemysłowej do tego patentu w ramach projektu ARP - NANO CARBON.
W 2007r. badania nad grafenem instytut zaczął finansować z własnych pieniędzy. Państwo dało mu jedynie 500 tys. zł na opłacenie zgłoszenia patentu w najważniejszych krajach na świecie. Badań nad zastosowaniem grafenu m.in. w akumulatorach trakcyjnych nie porzucono, mimo iż upłynęły prawie dwa lata od opracowania technologii produkcji grafenu, państwo nie dało instytutowi ani złotówki na badania. Mógł je kontynuować głównie dzięki 4 mln zł unijnej dotacji.
A Pawlak dalej biega z tabletem, jeździ Priusem i udaje ekologa...

Następna dyskusja:

Dlaczego samochody elektryc...




Wyślij zaproszenie do