Dariusz
Rojek
Passion for
excellence...
Temat: Akumulatory aluminiowo-powietrzne o zasięgu 1600 km już w...
Co jakiś czas media informują o rewelacyjnych bateriach, akumulatorach i superkondensatorach, które mają w niedługim czasie pojawić sie na rynku, jednak zwykle na tym rewelacje się kończą...Najnowszym news'em w tej materii jest informacja o izraelskim startup'ie Phinergy, który pracuje nad akumulatorami aluminiowo-powietrznymi. Jednak odróżniającym tę wiadomość od innych jest fakt, że CEO Phinergy Aviv Tzidon, poinformował o podpisaniu umowy z globalnym producentem samochodów, na dostarczenie swoich baterii do produkcji już w 2017 roku.
To jednak nie wszystko, ponieważ już w 2014 r. ma się pojawić na drogach model samochodu zasilany przez baterie "Aluminium-air" wyprodukowane przez Phinergy.
Agencja Bloomberg zamieściła clip z jazdy swojego reportera i szefa Phinergy, Citroenem C1, który został zmodyfikowany do pracy jako samochód z napędem elektrycznym, wyposażony w testowe komórki baterii Phinergy.
http://bloom.bg/11njj9u#ooid=5qZWxjYTqMd4nYc9yvEYrKTC0...
Izraelskie akumulatory, które można w zasadzie nazwać "Aluminium-Air-Water", mają pozwolić na zasięg znacznie większy niż obecnie stosowane baterie litowo-jonowe, wynoszxący aż 1000 mil czyli ok. 1600 km.
W odróżnieniu od konwencjonalnych akumulatorów, w których jest również obecny tlen, baterie Phinergy swobodnie korzystają z tlenu czerpanego z powietrza aby uwolnić energię zawartą w metalach. Woda służy jako baza do elektrolitu, przez który przedostają się jony, wydzielając energię, która napędza silnik elektryczny.
W samochodzie testowym, woda musi być uzupełniana "co kilkaset kilometrów" - być może raz na 200 mil.
Konwencjonalny akumulator składa się z anody i katody, gdzie waga katody to 70 % masy całkowitej akumulatora. Katoda służy również jako pojemnik np. dla tlenu - zwykle do 5 % jej ciężaru - który jest niezbędny do uwalniania energii z metalowej anody. Powoduje to, że w większości konwencjonalnych akumulatorów masa jest słabo wykorzystana.
W bateriach aluminiowo-powietrznych, akumulator pobiera tlen z powietrza, a nie ze związków uwiezionych w ciężkich materiałach, dlatego właśnie baterie "metalowo-powietrzne" mają ogromny potencjał do dostarczania wysokiej gęstości energii, połączonej z niską masą.
Baterie metalowo-powietrzne nie są nowym pomysłem. Dotychczas baterie aluminiowo-powietrzne były ograniczone do zastosowań wojskowych, ze względu na konieczność usunięcia powstałego tlenku glinu i zastąpienia płyt anodowych aluminium. Baterie cynkowo-powietrzne sa bardzo dobrze znane np. w aparatach słuchowych i potencjalnie stosowane w innych biologicznych implantach. IBM od dawna pracuje nad litowo-powietrznym akumulatorem i podobnie jak u Phinergy prace nad akumulatorem są ukierunkowane na stworzenie dalekiego zasiegu pojazdów elektrycznych.
Akumulatory aluminiowo-powietrzne Phinergy są nowe z dwóch powodów: po pierwsze wydaje się, że firma znalezła sposób na blokowanie dwutleneku węgla, który powoduje korozję aluminium.
Po drugie, bateria faktycznie konsumuje aluminium jako paliwo, powoli wytwarzając z aluminium tlenku glinu.
Wg. Tzidon'a każda płyta aluminiowa ma wystarczająco dużo energii do zasilania samochodu na dystansie ok. 20 mil (może to odpowiadać ok. 7 kWh), a samochód testowy ma 50 takich płyt.
Cała bateria, waży zaledwie 55 funtów (25 kg) i pozwala na wytworzenie gęstości energii ok. 100 razy większej niż w dzisiejszej konwencjonalnej baterii litowo-jonowej.
Należy podejrzewać, że w pojeździe produkcyjnym, bateria może być znacznie cięższa, bo wyposażona w obudowy i klimatyzację termiczną.
Prototyp akumulatora Phinergy ma 50 aluminiowych płytek, z których każda płyta zapewnia wystarczającą ilość energii na 20 mil. Po 1000 milach, płytki muszą być mechanicznie doładowywane, co oznacza, że płytki muszą być fizycznie wyjęte, również akumulator musi być napełniany wodą co 200 mil, aby uzupełnić elektrolit.
Jak w przypadku każdej nowej demonstrowanej technologii, pozostaje wiele pytań, należy odpowiedzieć, jak "Aluminium-air" będzie wykorzystane w wysokonakładowej produkcji samochodów elektrycznych..?
Jak łatwo byłoby zastąpić płyty aluminiowe i na jaki minimalny zakres firma okresli zastąpienie płyt alumioniowych, tak aby było to opłacalne - 1000 mil, 5000 mil, więcej...??.
To temat warty przestudiowania, ponieważ wydobycie i rafinacja rudy aluminium i tworzenie z niego metalu użytkowego to bardzo energochłonny proces.
Firma twierdzi, że zostało już wygenerowane więcej niż 20.000 kilowatogodzin energii elektrycznej za pomocą swojej technologii aluminiowo-powietrznych baterii w komórkach testowych.
Phinergy otrzymał dofinansowanie na " Projekt pilotażowy i demonstracyjny " przez izraelskie Ministerstwo Energetyki i Zasobów Wodnych oraz z innych źródeł.
Warto zauważyć, że producenci samochodów są jednymi z najbardziej wymagających klientów w zakresie nowych technologii.
Czy to się przyjmie.. ? Jak to zamierza skomercjalizować producent..??
Film poniżej jz kodem QR na koniec do skanowania, pozwala na dłuższą demonstrację 200 mil (330 km) podróży w samochodzie testowym.
http://www.youtube.com/watch?v=k6kIJlgqezE&feature=pla...