Temat: Co robicie, żeby klient wrócił do Waszego lokalu?
Restauracje stosują rożne metody żeby Gość do nich wrócił np. przez promocję uzupełniającą - to działalność polegająca na dodawaniu, w ściśle określonym czasie, wartości dodatkowej do produktu lub usługi w celu zachęcenia nabywców do dokonywania w tym okresie zakupów i uzyskiwania oferowanych korzyści.
Promocja uzupełniająca używając (najczęściej) bodźców ekonomicznych pobudza sprzedaż oferty firmy. Innymi słowy nabywcy promowanej oferty mogą dzięki promocjom zaoszczędzić część pieniędzy bądź uzyskać jakąś dodatkową materialną korzyść. Jej oddziaływanie opiera się na założeniu, że wyboru produktów nabywanych na rynku dokonuje się z różnych przyczyn i motywów, jednakże najważniejszym jest zawsze przekonanie o korzyści (głównie ekonomicznej) płynącej z zakupu.
1. Rodzaje działań promujących sprzedaż
Wyróżnić można trzy zasadnicze grupy działań motywujących konsumentów do zakupu „tu i teraz”, są to:
• działania związane z ceną oferty (polegające głownie na jej krótkookresowym obniżeniu), w przypadku których zasadniczym motywem zakupu jest korzyść ekonomiczna,
• działania związane z produktem (polegające na jego uatrakcyjnieniu, poprzez różnorodne formy prezentacji),
• działania związane z lokalem i jego marką (polegające na zwiększeniu atrakcyjności korzystania z lokalu).
Do pierwszej grupy działań (związanych z ceną) zaliczamy:
• promocyjne obniżki cen, które powinny wynosić ok. 20-30% ceny wyjściowej i trwać nie dłużej niż 1-2 tygodnie,
• happy hours, czyli określony czas w ciągu dnia, gdy obowiązują niższe ceny na wybrane produkty,
• pij ile chcesz, jedz ile chcesz za określoną, z góry ustaloną cenę,
• zwiększone porcje za dotychczasowa cenę,
• zniżki na podstawie paragonu potwierdzającego wcześniejszy zakup,
• zniżki za zachęcenie innej osoby do skorzystania z oferty,
• zniżki dla posiadaczy kart stałego klienta,
• kupony rabatowe (np. zamieszczane w gazetach, stanowiące element ulotki reklamowej, będąc e formą nagrody w konkursie), upoważniające do nabycia określonych produktów lub całej oferty po niższej cenie,
• oferty refundowane, polegające na zwrocie części wydanych pieniędzy pod warunkiem zakupu określonych, objętych promocją produktów lub też przekroczenia określonej kwoty zakupu,
• znaczki handlowe, dawane klientom podczas każdorazowego zakupu, których odpowiednia liczba jest podstawą do otrzymania nagrody pieniężnej (lub rzeczowej).
Druga grupa działań promocyjnych (związanych z produktem) obejmuje:
• ofertę promocyjną typu danie dnia, danie szefa (zwykle w atrakcyjnej dla konsumenta formie i cenie),
• premie w postaci innego produktu dołączanego bezpłatnie przy zakupie asortymentu promowanego,
• degustacje, których celem jest zapoznanie klienta z produktem, umożliwienie mu jego wypróbowania, oceny jego walorów, itp. Próbki w postaci „mini dań” mogą być oferowane jako przystawka lub dołączane jako dodatek do dań zamawianych przez klienta. Ten środek promocyjny może być stosowany zarówno przy wprowadzaniu nowych produktów, jak również w odniesieniu do produktów już istniejących, ale z różnych względów nie cieszących się zainteresowaniem nabywców.
W ramach trzeciej grupy działań (związanych z lokalem) wyróżnić można:
• organizowanie konkursów, gier, loterii, w których wygraną może być np. kolacja czy kosz firmowych produktów. Tego typu działania nie tylko promują lokal, ale także umożliwiają zdobycie informacji o klientach (udział w konkursie związany jest z podaniem danych osobowych i wyrażeniem zgody na ich wykorzystywanie), które mogą być wykorzystywane w działaniach reklamowych czy w marketingu bezpośrednim,
• pokazy, ekspozycje, kiermasze itp. czyli instrumenty i działania jednocześnie uatrakcyjniające ofertę i zachęcające do jej zakupu, jak również budujące pozytywną opinie o firmie.
Bardzo ważne jest też:
1. Planowanie promocji sprzedaży
2. Preferowane przez konsumentów działania z zakresu promocji sprzedaży
Więcej informacji znajdziesz ma
http://gastrowiedza.pl
Pozdrawiam,
Marcin Dyrda