Temat: czy animacja w reklamie może zbudowac jakość?
generalnie zastanawiam sie czy rzezcywiście przedstawienie abstrakcji, świata nierelango może zbudowac percepcje jakości w świadomości Konsumentów? czy jest to wiarygodne, jak np. animowana postać chociażby z rekalmy Tesco mówi o jakości, świeżości itp. czy gadajace owoce i warzywa z Biedronki gdyby chciały sprzedac ten sklep jako jkościowa siec to czy byłoby to dla Was wiarygodne?
Oczywiście, że wykorzystanie animacji w pozycjonowaniu wizerunku firmy może się przyłożyć na jakość i wyniki finansowe firmy. Sens i meritum trafnie ujęła Dagmara - to wszystko musi być powiązane ze strategią, to wszystko musi iść w korelacji z badaniami... Wprowadzanie tego typu zabiegów "od tak" nie ma większego sensu.
United Airlines - "Czas wzbić się w górę"
Większość amerykańskich przewoźników lotniczych spotykał pewien problem. Otóż w pewnym momencie ich działalności okazało się, żę spowszednieli konsumentom. Firma badawcza Roper przeprowadzając badania, odkryła, że ludzie częściej dostrzegają znaczenie różnic między planami taryfowymi operatorów komórkowych niż między liniami lotniczymi. W pierwsze kolejności rozpoczęto badania, które miały na celu określić, kim są główni klienci linii lotniczych. Okazało się, że podstawowym segmentem są osoby z segmentu FBT. Klienci odbywający podróże służbowe co prawda stanowili (nie wiem jak jest teraz) 9% udziału, jednak generowali ponad 40% przychodu. Badając grupę docelową okazało się, że są to ludzie, którzy niezmiernie ciężko pracują. Cena nie jest jedynym czynnikiem, jaki biorą pod uwagę w podejmowaniu decyzji, a ich świadomości marki produktu jest o wiele wyższa, niż przeciętnego Amerykanina. Postanowiono tezę, że ci pasażerowie z segmentu FBT oczekują, że ktoś doceni ich wysiłki, nazwie współczesnymi bohaterami, okrzyknie mistrzami kapitalizmu, dlatego też marka United Airlines musiała stać się symbolem. Agencja zaproponowała strategię opartą na animowanych scenkach, które odwołują się do tych emocji. Głównym założeniem było stworzenie animacji, które będą aspirowały do miana sztuki. Do współpracy zaproszono czterech wybitnych grafików (z różnych zakątków świata). Podkład jaki znalazł się w filmach nie był przypadkowy -
Błękitna rapsodia Gershwina. Kampania oparta na czterech scenkach trafiła na rynek. Efekt? Spontaniczna świadomość marki wzrosła z 9 do 25 procent, a obrazy otrzymały szereg wyróżnień. Kampania na tyle przypadła do gustu odbiorcom, że spontanicznie zaczęli wysyłać do firmy listy z gratulacjami opisując przy tym swoje odczucia, jakie wywołały w nich historie. United Airlines z pośród nadesłanych wiadomości wybrał kilkadziesiąt z nich, a następnie opublikował w postaci tomu, który podarowała swoim pracownikom (po to, by mogli poczuć ładunek emocjonalny, jaki klienci wygenerowali). Oczywiście, prócz tych filmów animowanych kampanii towarzyszył szereg inny zabiegów, ale jak się okazało główna forma reklamowa jakiej użyto okazałą się skuteczna.
http://www.youtube.com/watch?v=FDZAgBDf3Qo
http://www.youtube.com/watch?v=nU5DasW5nUY
http://www.youtube.com/watch?v=yvEnnvokzE4
http://www.youtube.com/watch?v=N2Qdq86UAzk
Geico - "GEEKO"
Aviva - "Pan Pikuś
Ten case pokazuje, że czasami przeniesienie (żeby nie napisać: skopiowanie:) na inny rynek pomysłu zza oceanu jest bardzo dobrym strzałem (jednak należy zaznaczyć, że bardzo rzadko przynosi to efekty – to co sprawda się zza granicą, nie konicznie odniesie sukces w Polsce). W naszym kraju znany jako Pan Pikuś, a zza oceanem stworek GEEKO został w pozycjonowaniu wykorzystany nie bez powodu. W obu przypadkach głównymi założeniami było wzbudzenie przyjacielskości i bliskość.
http://www.youtube.com/watch?v=acCfnwTpdxU
http://www.youtube.com/watch?v=4xFAIijFzAE
http://www.youtube.com/watch?v=24FXd1PD4xc
Na pewno wiek konsumentów nie jest bynajmniej żadnym ograniczeniem! Animacje w reklamie można spokojnie wykorzystać w komunikacji do tych starszych jak i młodszych klientów. Starszych mamy już zza Sobą, a Ci młodsi? Daleko nie trzeba szukać i bardzo dobrym przykładem jest tutaj Grupa MASPEX, która przy pozycjonowaniu soków "Kubuś" wykorzystuje swojego brand Hero „misia”. Głównymi założeniami przy komunikacji jest dotarcie do klientem z przekazem: ten Misia to najlepszym kolegą Twojego syna/córki.
Rafał Agopsowicz edytował(a) ten post dnia 26.10.10 o godzinie 20:29