Temat: Dziwny przypadek - części oryginalne tańsze od...
Adrian B.:
To pewnie zalezy też od tego, w jakim wieku jest auto, do którego szukasz części. Do nowych samochodów, które są popularne na rynku nikt nie będzie wyprzedawał części. Tak czy siak to pozytywne, że można taniej kupować oryginalne części.
Nie jest to nic dziwnego od conajmniej 10 lat, po wprowadzeniu w Europie tzw dyrektywy GVO
http://www.nieprzeplacaj.org.pl/klauzula/gvo.php
http://www.nieprzeplacaj.org.pl/klauzula/kalendarium.php
Osobiście sprzedawałem np. serwisowi ASO Toyota, części oryginalne produkowane przez Toyotę w Japonii, po cenie znacznie niższej, niż serwis ten kupował części "oryginalne" w swojej sieci Toyota Motor Poland i były to części do najnowszych modeli jak hamulce, filtry, rozrządy czy sprzęgła.
Napisałem "oryginlne" bo wyprodukowane w Europie, znacznie gorszej jakości i trwałości choć w pudełku "Genuine Parts Toyota".
Takie rzeczy wynikają z faktu, że uwolniony rynek zareagował sporym importem części oryginalnych z fabryk przez dystrybutorów aftermarket'u, którzy wykorzystali zmianę prawa aby wejść ze sprzedażą do ASO, jednocześnie sprzedając części niezależnym serwisom, sklepom itd.
W przypadku wspomnianej Toyoty, opisana mozliwość wynika z faktu iż samochód japoński ma status europejskiego (co zwalnia go z 10% cła), jeśli wyprodukuje się go w Europie i jest złożony conajmniej z 51% części wyprodukowanych w Europie. Tak więc np. Toyota musi kupować wiele części do produkcji aut, w setkach tysiecy sztuk w europejskich fabrykach, więc wprowadza je również do serwisów bo nie opłaci się sprowadzać do ASO tych części z Japonii.
Z markami europejskimi było podobnie, aftermarket zalały części OE od producentów europejskich.