Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

Problem bardzo często spotykany przy sponsorowanym wydarzeniu, polegający na obecności wielu sponsorów/ marek/ produktów oraz chęci (zrozumiałej) każdej z nich na uzyskaniu własnego, unikalnego komunikatu i wyrazistej obecności.

Jakie macie na to rozwiązania? Jakie sposoby stosujecie żeby wyróżnić każdy ze sponsorujących brandów i zbudować dla nich unikalny przekaz podczas jednego sponsorowanego wydarzenia?

Dziękuję za pomysły!

Maciek

konto usunięte

Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

każdemu oferujesz określone wcześniej pakiety, które jasno mówią co zawierają, a więc na jaką ekspozycję i gdzie klient może liczyć.

Każdy pakiet ma swoją cenę zależną od atrakcyjności i wartości jego elementów.

To proste i oczywiste, ale często widać, że organizatorzy chcą się podlizać każdemu sponsorowi i strzelają sobie tym samym samobója, bo ten co dał 5,000zł nagle dostaje prawie tyle co ten co dał 50,000zł i ten za 5 jest zadowolony, że udało mu się zaoszczędzić (więc za rok nie da na pewno 10 czy 20, nie mówiąc o 50), a ten za 50 jest zły, bo miał być głównym i najważniejszym, a wyszło, że jest jednym z wielu, przez co następnym razem poważnie się zastanowi czy w ogóle wchodzić w taką imprezę.

Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

Michał Pacuda:
każdemu oferujesz określone wcześniej pakiety, które jasno mówią co zawierają, a więc na jaką ekspozycję i gdzie klient może liczyć.

A co w przypadku, gdy masz dwóch partnerów pierwszego stopnia i trzech drugiego stopnia? Na każdym ze stopnii zaangażowania występuje więcej niż jeden z takimi samymi świadczeniami. W teorii, którą podałeś (będącą zazwyczaj wyjściową) zaczynają się schody i próba zbudowania oddzielnego przekazu każdego z partnerów.

konto usunięte

Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

Maciej Wasyluk:
A co w przypadku, gdy masz dwóch partnerów pierwszego stopnia i
trzech drugiego stopnia?

to myślę że jesteś szczęśliwym człowiekiem, a marka twojej imprezy/produktu sportowego jest tak silna, że to sponsor walczy o Ciebie, a nie Ty walczysz o sponsora

Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

Piotrze, ale cała praca polega przecież na tym aby doczłapać się do takiej pozycji. Z niczego dobra impreza się nie bierze. Z niczego dobre świadczenia zadowalające kilku równoległych partnerów również się nie biorą. I to właśnie o nie/ pomysły na takie świadczenia pytam.

Być może nasza dyskusja pozwoli stać się "szczęśliwymi" w Twoim ujęciu :)

konto usunięte

Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

no tak, to rzeczywiście dobry temat na dyskusję :)

niestety chyba nie udzielę wyczerpującej odpowiedzi.

wiele zależy od rodzaju działalności, charakteru imprezy i partnerów biznesowych.
Najważniejsze to przewidzieć ewentualne zgrzyty i niedogodności podczas planowania danego wydarzenia, ale to przecież wszyscy wiemy.

Pozostaje tylko pozazdrościć "takiego problemu" :)
Arkadiusz Ż.

Arkadiusz Ż. Ekspert ds.
komunikacji i
marketingu, project
manager pro...

Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

Maciej Wasyluk:
A co w przypadku, gdy masz dwóch partnerów pierwszego stopnia i trzech drugiego stopnia? Na każdym ze stopnii zaangażowania występuje więcej niż jeden z takimi samymi świadczeniami.

W tej sytuacji powiem, że masz ryzykownie ułożoną strukturę sponsorską :)

Nie bez powodu mówi się obecnie wiele o tzw. piramidach sponsorskich: jeden sponsor główny/strategiczny, dwóch mniej głównych, trzech jeszcze mniej i iluś tam sponsorów będących w zasadzie reklamodawcami. Podstawą finansowania jest sponsor strategiczny, który może dostać wszystko, a więc także to, czego nie dostaną inni - na tym polega wyróżnienie go i najwyższa kasa, jaką płaci (zazwyczaj :)

Inna sprawa, że obecnie wiele firm nie jest zainteresowanych "pakietami" - wolą sobie wybrać spośród świadczeń to, co im się przyda i co są w stanie realnie wykorzystać. W takiej sytuacji dobrze mieć swego rodzaju cennik - rozpiskę ilu sponsorów ma np. prawo do logo na stronie www, na bandzie reklamowej, ściance prasowej itd. Sponsor sam oceni, czy to dla niego tłok, czy nie. A tym, co pozostanie po najgłówniejszych sponsorach można (a nawet trzeba) żonglować w rozmowach z innymi (może być bowiem tak, że sponsor z danego pułapu cenowego odpuści świadczenie, które dla niego nie jest atrakcyjne, jednak może być kluczowe dla sponsora z innej branży, terenu itd.)

Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

Arkadiusz Ż.:
Maciej Wasyluk:
A co w przypadku, gdy masz dwóch partnerów pierwszego stopnia i trzech drugiego stopnia? Na każdym ze stopnii zaangażowania występuje więcej niż jeden z takimi samymi świadczeniami.

W tej sytuacji powiem, że masz ryzykownie ułożoną strukturę sponsorską :)

Nie odnoszę tego do swojej sytuacji, ale pobudzam dyskusję :)
rozpiskę ilu sponsorów ma np. prawo do logo na stronie www, na bandzie reklamowej, ściance prasowej itd. Sponsor sam oceni, czy to dla niego tłok, czy nie.

Zbliżamy się do sedna mojego zapytania :) To co opisałeś uważam za świadczenia standardowe, które posiada każdy sponsor w zależności od wkładu. Są to jednak elementy, które nie koniecznie komunikują unikalną obecnośc partnera i jego unikalny przekaz, a jedynie zestaw brandingu z szablonu.

Wyjdźmy dalej i powróćmy do pytania. Jak kreować przekaz, tak aby był unikalny dla każdego partnera, co oznacza, że musimy szukać innych niż branding sposobów.
Arkadiusz Ż.

Arkadiusz Ż. Ekspert ds.
komunikacji i
marketingu, project
manager pro...

Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

Maciej Wasyluk:
To co opisałeś uważam za świadczenia standardowe, które posiada każdy sponsor w zależności od wkładu. Są to jednak elementy, które nie koniecznie komunikują unikalną obecnośc partnera i jego unikalny przekaz, a jedynie zestaw brandingu z szablonu.

Wyjdźmy dalej i powróćmy do pytania. Jak kreować przekaz, tak aby był unikalny dla każdego partnera, co oznacza, że musimy szukać innych niż branding sposobów.

Ze standardowych klocków też da się złożyć unikalną budowlę (dowód empiryczny niejednokrotnie przeprowadzony na Lego :). Rzecz jest chyba w czymś innym - każda firma ma swoje wartości, którymi kieruje się w biznesie, swoje określone grupy docelowe, markę o określonej tożsamości itd. Wszystko zależy od konkretnych przypadków - co innego będzie dobre / unikalne / charyzmatyczne / wspierające biznes dla Red Bulla, a co innego np. dla firmy ubezpieczeniowej.

konto usunięte

Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

Maciej Wasyluk:

Jak kreować przekaz, tak
aby był unikalny dla każdego partnera, co oznacza, że musimy szukać innych niż branding sposobów.


Wiele zależy od Ciebie i od tego jak wsłuchujesz się w potrzeby potencjalnego sponsora, bo dla każdego inne wartości będą priorytetowe. Poza tym wiele zależy też od Twojej kreatywności i tego co będziesz potrafił zaproponować. Oczywiście nie bez znaczenia jest produkt którym dysponujesz.
Paweł S.

Paweł S. IT & Marketing
Specialist

Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

Maciej Wasyluk:
Jak kreować przekaz, tak aby był unikalny dla każdego partnera,
co oznacza, że musimy szukać innych niż branding sposobów.

Myślę, że product placement byłby ciekawym sposobem, aby wypromować każdego w unikalny sposób.
Na przykładzie meczu koszykówki, który miałem okazję zorganizować rozwiązane zostało to tak, że jeden ze sponsorów dostał tylko dla siebie komunikaty spikera, drugi nadruk loga na parkacie, inny nadruk loga na koszach, kolejny filmy na diodowej bandzie, a reszta bannery na zewnątrz hali.

konto usunięte

Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

ciekawe rozwiązanie, na pewno akceptowalne przez głównego sponsora.

nie wiem czy rozwiązaniem "problemu" nie jest "pozyskanie jednego sponsora strategicznego" - wiem, że to z jednej strony pójście na łatwiznę, ale z drugiej chyba najwłaściwsza droga.

W końcu strategia marketingowa powinna obejmować długotrwałe działanie. tzn zaangażowanie w sport przynosi korzyści dopiero po pewnym czasie, nie po sponsorowaniu jednej imprezy...
Arkadiusz Ż.

Arkadiusz Ż. Ekspert ds.
komunikacji i
marketingu, project
manager pro...

Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

Michał Pacuda:
nie wiem czy rozwiązaniem "problemu" nie jest "pozyskanie jednego sponsora strategicznego"
Kuszace, ale ryzykowne. Przy jednym duzym sponsorze praca jest dosc komfortowa, jednak jego wycofanie sie moze doprowadzic przedmiot sponsorowania do upadku - zwlaszcza, ze nie ma co wowczas liczyc na innego sponsora z tej samej branzy. To jest potencjalny case polskiej siatkowki i Plusa.

Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

Arkadiusz Ż.:
Michał Pacuda:
nie wiem czy rozwiązaniem "problemu" nie jest "pozyskanie jednego sponsora strategicznego"
Kuszace, ale ryzykowne. Przy jednym duzym sponsorze praca jest dosc komfortowa, jednak jego wycofanie sie moze doprowadzic przedmiot sponsorowania do upadku - zwlaszcza, ze nie ma co wowczas liczyc na innego sponsora z tej samej branzy. To jest potencjalny case polskiej siatkowki i Plusa.

Do tego dochodzi kolejny problem - nie jesteś w stanie odpowiednio zwiększać budżetu (bazując na jednym partnerze) wraz z sukcesem przedsięwzięcia i wzrostu jego wartości medialnej.

konto usunięte

Temat: Wiele marek i każda chce być widoczna

To prawda. Widać to po klubach sportowych.

W koszykówce już kilka razy się tak zdarzyło, że "nagle wycofał się główny sponsor" i drużyna umarła jak Śląsk Wrocław Hoop Pekaes Blachy Pruszków czy Polpak Świecie, albo jak Polonia W-wa ledwo przeżył.

Działalność klubu to jednak nie impreza, ale morał życiowy i oczywisty: każdy kij ma dwa końce :)

Dobrze określona i potem realizowana "piramida sponsorska" wydaje się więc najlepszym rozwiązaniem.



Wyślij zaproszenie do