Temat: Budowa Nowej Linii Kolei Północnego Mazowsza
Piotr Karolak:
/ciach.../
Sprawą zainteresowało się już kilka portali lokalnych. Grupa Inicjatywna przygotowuje nawet pisma do PKP i ministra Nowaka..
Co o tym myślicie??
Nie chcialbym nikomu podcinac skrzydel (szczegolnie, ze jestem milosnikiem kolei i zwolennikiem takiego transportu, a do tego uwielbiam Pultusk i Pln Mazowsze), ale projekt uwazam za nierealny. Mieszkamy w kraju, gdzie (z malymi wyjatkami) nie potrafi sie nalezycie i na czas wyremontowac istniejacych linii i wykorzystac srodkow unijnych na takie cele dedykowanych.
Co do konkretnej sytuacji Pultuska -
wydaje mi sie, ze w ciagu ostatnich 5-7 lat nastapil kosmiczny postep jesli chodzi o skomunikowanie Pultuska z W-wa. Wykonano obwodnice Jablonny, dwupasmowke przez centrum Legionowa, obwodnice Zegrza i ostatnio - obwodnice Serocka. Szczegolnie ta ostatnia inwestycja pomogla. Pozostaly waskie gardla : Modlinska (nawierzchnia do remontu), fragment pomiedzy zjazdem z wiaduktu w Legionowie az do ronda (wasko, duzo wlaczajacych sie do ruchu, nawierzchnia) no i kawalek DK od obwodnicy Serocka do Pultuska (ale tu korkow wielkich nie widzialem). Problemem jest samo przebicie sie przez Pultusk, bo droga od Pultuska przez Rozan do Ostroleki to jak dla mnie bajka.
Moim zdaniem rozwiazanie to :
- potrzebna na juz obwodnica Pultuska (ktora wciaz nie moze sie "wyjaic")
- likwidacja waskich gardel, szczegolnie tego w Legionowie
i dobrze zorganizowany transport samochodowy (PKS Ciechanow o/Pultusk ?).
Sam jestem z Pułtuska i uważam, że taka linia byłaby bardzo ekonomiczna.
Tworcy linii na lotnisko w W-wie tez tak uwazali, to bylo logiczne i pewne jak amen w pacierzu (bo to sie sprawdza w wiekszosci krajow europejskich). A jednak... Zeby policzyc ekonomike przedsiewziecia, trzebaby znac wszystkie skladniki kosztowe i najlepiej zeby byly w jednym reku (ta sama instytucja/organizacja buduje linie, utrzymuje ja i obsluguje). Inaczej bedzie ping pong pomiedzy zarzadca infrastruktury, a uzytkownikami.
Gdyby jednak linia ta miala byc czescia magistrali na Mazury i za granice to juz wtedy troche inna bajka i wieksze szanse na realizacje przedsiewziecia (ale wciaz raczej nikle).
W.