Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

20.01.2011 w Hotelu Orient w Krakowie odbyła się 3cia edycja spotkania TravelCamp, czyli nieformalnych, cyklicznych spotkań środowiska internetowego z branżą turystyczną i hotelarską.

Razem z Bartłomiejem Rakiem przedstawiliśmy prezentację pod tytułem: "Social Media marketing obiektu hotelowego, czyli jak wykorzystać media społecznościowe do działań wizerunkowych i zwiększenia sprzedaży hotelu".

Link do prezentacji: http://www.slideshare.net/bartlomiejrak/social-media-m...

Zapraszam do dyskusji :)

konto usunięte

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Ciekawa prezentacja!

Niedługo zaczynamy działania w Social Media. Przemyślane działania, przykładowo na Facebooku, na pewno tworzą wizerunek obiektu i pokazują, że w ogóle istnieje. Myślę, ze to świetne narzędzie do kontaktu z Gośćmi - zarówno tymi którzy już nas odwiedzili, jak i potencjalnymi.

Co do obaw - pojawiają się przy temacie weryfikacji tych działań. To, co mnie zastanawia, to czy liczba obserwacji profilu rzeczywiście przekłada się na wzrost rezerwacji. Może ktoś podzieli się swoimi doświadczeniami.

A jeśli chodzi o różnorodność opinii na temat obiektu to myślę, że nie powinniśmy bać się tych negatywnych. Konstruktywna krytyka jest mile widziana - zawsze pomaga polepszyć jakość usług. Polityka usuwania niepochlebnych komentarzy wydaje mi się podejrzana.
Jerzy Włodarczyk

Jerzy Włodarczyk hotelarz pasjonat

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Ciekawe. Niestety nie dałem rady się wyrwać na TravelCamp.

Trzeba mówić o Social Media hotelarzom. Jeszcze nie każdy w to wierzy.
Odpowiadając Kasi: Tak, obecność na Facebooku rzeczywiście przekłada się na rezerwacje. Mnie się zdarzyło, że mój hotel goście znaleźli właśnie przez Facebooka. Najpierw napisali wiadomość na Facebooku, potem przeszli do maili , w końcu przyjechali do hotelu.
To działa!
Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Byłem na TravelCampie. Kamil - dzięki za fajną prezentację. Mam kilka uwag, jako hotelarz :-)

1. Namawianie hoteli do robienia wyprzedaży na Grouponie nie jest dobrym pomysłem - przynajmniej póki to narzędzie wygląda tak, jak obecnie. Aby sprzedać pokój, muszę zaoferować 50-procentowy rabat oraz połowę przychodu oddać Grouponowi. W efekcie sprzedaję pokój w absurdalnie niskiej cenie - a pamiętajmy, że przekleństwem ostatnich dwóch lat w hotelarstwie był spadek ceny średniej. Działaniami na Grouponie można sobie jedynie zaszkodzić. To narzędzie, które bezczelnie psuje rynek.

2. Za mało powiedzieliście o Foursquare czy Places - to bardzo świeża idea, rozwijająca się głównie w Stanach. W Polsce mało kto wie na czym to polega - nie wspominając o wiedzy na temat zarabiania dzięki serwisom geolokalizacyjnym.

3. Szkoda, że nie powiedzieliście o narzędziach śledzących i raportujących opinie pojawiające się w serwisach UGC. Obecnie nie wystarcza mi już samo Google Alerts - korzystam z narzędzia, które na bieżącą robi mi semantyczne statystyki opinii o hotelu w Booking, Expedia, TripAdvisor itp :-)

4. Szkoda też, że nie powiedzieliście o procesach wytaczanych TripAdvisor oraz o kiepskiej skuteczności Business Listing :-) Warto byłoby wspomnieć, jak TripAdvisor promował usługę - najpierw zachęcał wyłącznie do wykupu rocznego abonamentu, potem skończyło się na darmowym miesiącu :-)

5. Zabrakło mi też dokładnej analizy tego, co robią hotele na Facebooku. Fajnie byłoby dokładnie zobaczyć te profile, które mają dużą popularność. Moim zdaniem i tak na tym nie zarabiają. Social Media to budowanie świadomości, opinii i lojalności. Póki co - niekoniecznie sprzedaż, tak mi się wydaje.

Jeszcze raz dzięki za fajną prezentację, jedną z ciekawszych na TravelCampie :-)

konto usunięte

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Kamil Maroszek:

Link do prezentacji: http://www.slideshare.net/bartlomiejrak/social-media-m...

Zapraszam do dyskusji :)

Nic ciekawego, same ogólniki, brak konkretnych przykładów. Najbardziej brakuje mi w takich prezentacjach studium przypadku, pokazania jak inny hotel już coś takiego wykorzystał, jaki był efekt, jakie przełożenie na sprzedaż/wizerunek etc., no ale rozumiem, że organizatorzy TravelCampu nie byli wymagający.

Podpisuje się nogami i rękoma pod wszystkim, co napisał Krzysztof Stęplewski, a szczególnie pod uwagą, żeby hotele organizowały wyprzedaże na Grouponie. Znacie jakieś konkretne przykłady, konkretnych hoteli, liczb, statystyk, efektów?

Poza tym nie przejmujcie się, bo ja z natury jestem dość krytyczny i nie lubię bylejakości. :-)Kamil Newczyński edytował(a) ten post dnia 22.01.11 o godzinie 12:34
Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Jeśli chodzi o Groupona - dziś natknąłem się na idealny przykład, który opisałem w temacie obok. Zapraszam do dyskusji: http://www.goldenline.pl/forum/2189740/ten-hotel-na-gr...

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Kamil jak zwykle w opozycji :)

Krzysiek - wybacz - prezentacja na temat Social Mediów w sieciach powinna wyglądać zupełnie inaczej. Spodziewam się, że poziom wiedzy z zakresu SM marketingowców z hoteli niesieciowych jest znacznie niższy niż Twój - co zresztą jest logiczne. Stąd brak rozwinięcia Places czy narzędzi do raportowania - ludzie poza sieciami raczej nie będą mieli czasu na korzystanie z nich...

Co do Groupona -> z uwagi na problemy, jakie z niego wynikają mówiłem o tym, że jest to śliski temat - nie wydaje mi się, żeby ludzie poczuli się specjalnie zachęceni. Niewątpliwie zakupy grupowe są jednak jedną z nowych form promocji hoteli i rozsądnie przeprowadzone mogą odnieść pozytywne efekty! Piszecie w tamtym linku o hotelu w Gdańsku - dla mnie miejscowość raczej nie rokuje dobrze na pozytywne efekty wyprzedaży - ciągle mało jest Polaków mieszkających na polskim wybrzeżu w hotelach podczas wakacji. Bywają jednak hotele, które mają świetną infrastrukturę, klimat, ale są kompletnie nieznane szerszej publiczności. Wtedy idea wyprzedaży ma znacznie lepsze perspektywy.

Na skupienie się na konkretnych przypadkach nie było czasu - zresztą hotel hotelowi nierówny i konkretne interesujące casy ciężko odnieść do konkretnych hoteli.

Co do zarabiania - znowu wracam do prezentacji, gdzie stoi twardo, że działania w SM są przede wszystkim wizerunkowe.

Pozdrawiam,
KM

konto usunięte

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Kamil Maroszek:
Kamil jak zwykle w opozycji :)

Niekoniecznie w opozycji, bo faktycznie masz rację w dwóch kwestiach.

Po pierwsze, prezentacje na 15-20 minut nie pozwalają zbytnio na rozszerzenie pewnych kwestii. Mając tyle czasu, prezentacja będzie albo ogólnikowa i będzie zahaczać o kilka aspektów (tzw. "liźnięcie"), albo będzie studium przypadku od początku do końca. Wolę zdecydowanie to drugie.

Po drugie, uczestnicy TravelCampu prezentują różną wiedzę i doświadczenie. Podejrzewam, że dla Krzysztofa, a dla mnie na pewno, ta prezentacja nie jest odkrywcza. Trudno też oczekiwać, żeby na bezpłatnym bar campie ktoś wyjawiał swoje know-how i dzielił się unikalną wiedzą, którą mogą wykorzystać konkurenci. Na pewno część uczestników to branżowcy, dla których takie występy wnoszą coś nowego i ciekawego do ich wiedzy i doświadczenia.

Byłem na pierwszej i drugiej edycji TravelCampu. W Warszawie ratowałem techniczne aspekty spotkania, pomagając niezbyt dobrze przygotowanym współorganizatorom. TravelCamp rokował, ale w Poznaniu moją uwagę na dłużej przykuło tylko jedno wystąpienie. Reszta, to wystąpienia czysto marketingowo-PR-owe partnerów i sponsorów, które miały za zadanie pokazać zalety rozwiązań i usług, świadczonych przez te podmioty. Nijak się to miało do idei TravelCampu. Górę wzięły pieniądze, prestiż i potocznie nazywane "plecy". W Krakowie nie byłem i chyba nie ma czego żałować.Kamil Newczyński edytował(a) ten post dnia 22.01.11 o godzinie 18:22
Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Kamil, dzięki za odpowiedź :-)
Stąd brak rozwinięcia Places czy narzędzi do raportowania - ludzie poza
sieciami raczej nie będą mieli czasu na korzystanie z nich...

Ależ ja korzystam z takich narzędzi właśnie ze względu na brak czasu. Bardzo ułatwiają sprawę :-)

Jeśli chodzi o Groupona - chodziło mi po prostu o zdanie w prezentacji: "Zrób wyprzedaż!" - w tym momencie rozsądnemu hotelarzowi włosy powinny stanąć dęba :-) Bardzo dobrze, że podczas prezentacji dodaliście kilka słów komentarza. To naprawdę niebezpieczne narzędzie - dzisiejszy przykład hotelu Artus jest tu doskonały.
Na skupienie się na konkretnych przypadkach nie było czasu

Szkoda. Podobnie jak Kamil, uważam, że dzielenie się wiedzą najlepiej wychodzi właśnie na przykładach. Tak czy inaczej - jeszcze raz dziękuję za ciekawą prezentację podczas TravelCampu i serdecznie pozdrawiam.

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Fajna prezentacja- gratuluje zebrania informacji w pigułce. Mnie się akurat przyda, by utwierdzić moich klientów w sensowności płacenia za usługi w przestrzeni Social Media. Należy jednak pamiętać, że Social Media (AKURAT W TYM PRZYPADKU) to narzędzie a nie cel sam w sobie, jak uważa cześć marketerów.

Jeśli chodzi o przykłady działań zachęcam do przestudiowania profili (polskiego i zagranicznych) hoteli Hilton Garden Inn: pełen przekrój przez profesjonalizm tych działań. Od wręcz chałupniczych prowadzonych przez działania bardzo profesjonalne, pod którymi podpisuje się agencja social media.

Link do Polskiego profilu -> http://www.facebook.com/HiltonGardenInnKrakow

Zapraszam do omawiania, komentowania i konstruktywnej krytyki :)

Pozdrawiam
Daniel P.

Daniel P. szukam pracy

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

nic nie da dobrze zrobiony profil jak się ma recepcjonistów którzy nie wiedzą nawet ile ma się sal i mniej więcej jakiej wielkości...
zresztą tych informacji nie ma też na FB
może to tajemnica hotelu? :)
jak dla mnie, organizatora, za mało konkretów
wchodząc w zakładkę pokoje pierwsze co bym chciał wiedzieć to ich ilość/ struktura
co mi po pięknym opisie skoro nie wiem czy położę tam 20 czy 200 osób (to akurat znajdę w ogólnym opisie ale w dalszym ciągu nie wiem ile jest jakich pokoi)

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Danielu, hotel dysponuje 154 pokojami, co jest wyraźnie napisane w zakładce "Informacje"

Sugerujesz, że ta informacja powinna być umieszczona również w zakładce "Pokoje"? I dodatkowo ilu dokładnie gości jest w stanie pomieścić Hotel? Dobrze rozumiem?Mirella Zygler edytował(a) ten post dnia 01.02.11 o godzinie 19:33
Daniel P.

Daniel P. szukam pracy

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Mirello
przeciez napisałem ze jest to w informacjach :) ale moim zdaniem wypadało by tez wpisac to w pokojach
w pierwszym momencie skierowałem się własnie tam,
i dodał bym ze wsród nich np 45 to Queen, 20 Twin, 6 JS itd
to bardzo ułatwia

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Ok, dzięki za cenne uwagi :)

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Tak mi się jeszcze przypomniało, apropos prezentacji.

Autorzy nie uwzględnili budżetu na dodatkowe reklamy w przypadku profilu hotelu Eris (mieli wykupione dodatkowe reklamy a te budżety idą już w kilka lub kilkanaście tysięcy złotych)

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Podbijam wątek i apeluje do aktywnych w przestrzeni Social Media o wklejanie linków do swoich Fan Pageów.

Na forum łatwiej jest dopracować swój profil zgodnie z oczekiwaniami Grupy Docelowej.

konto usunięte

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

Mirella Zygler:
Tak mi się jeszcze przypomniało, apropos prezentacji.

Autorzy nie uwzględnili budżetu na dodatkowe reklamy w przypadku profilu hotelu Eris (mieli wykupione dodatkowe reklamy a te budżety idą już w kilka lub kilkanaście tysięcy złotych)
Ogólniki wprowadzają w błąd. O jaką reklamę chodzi? :))

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

O płatną reklamę na serwisie. Każdy kto jest zarejestrowany na serwisie wie o jaką reklamę chodzi. Są to te bannery wyświetlające się z prawej strony zarówno na indywidualnym profilu jak i na stronie głównej.

Nie znam dokładnie specyfikacji reklamy którą wtedy wykupili (nie pamiętam) ale z pewnością była.

konto usunięte

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

A może zainteresuję Was moja aplikacja? Integruję system rezerwacyjny z Facebookiem i pozwala
na sprzedaż noclegów bezpośrednio z poziomu FB. Opcja dostępna dla wszystkich hoteli sprzedających
przez system rezerwacyjny Netmedia.

Polega to na dodaniu do fanpage hotelu zakładki rezerwacji takiej jak tu:
http://www.facebook.com/pages/Demo-Hotel-Page/15140988...

Użytkownicy mogą wyszukać sobie ofertę i od razu zarezerwować.
Co więcej, mogą polecić tą ofertę swoim znajomym. Nie chodzi tu o polecanie samego hotelu, ale
konkretnego terminu. Przez przycisk "Poleć znajomym" użytkownik wrzuca na swoją tablicę informację
o hotelu, dacie oraz cenie pobytu. Znajomi angażują się w dyskusję, razem planują wyjazd, a mogą
nawet dokonać rezerwacji.

Przygotowuję też kilka innych zakładek. Mam gotową mapkę okolicy hotelu, projektuję formularz
kontaktowy. Jak tylko pojawi się u nas Facebook Places będzie integracja i prezentowanie np. imprez w okolicy.
Chciałbym poznać Waszą opinię - co chcielibyście dodać do swoich stron.

Opis jak zainstalować zakładke oraz informację o nowościach będę zamieszczał tutaj:
http://www.facebook.com/pages/mapbookinfo-hotelarze/18...

Temat: Social Media marketing obiektu hotelowego

No właśnie i to jest coś od czego staram się uciekać.

Facebook to narzędzie a nie cel sam w sobie... (przynajmniej w przypadku większości hoteli) dlatego powinien odsyłać ludzi na stronę internetową a nie spełniać jej funkcje ;/

Mnie się nie podoba, ale to moje absolutnie subiektywne zdanie. Nie kwestionuje oczywiście jakości pracy i wykonania :)

Następna dyskusja:

marketing zapachowy-co o ty...




Wyślij zaproszenie do