Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Czy rejestrować markę hotelu w Google AdWords?

Goście, którzy chcą zarezerwować nocleg w konkretnym hotelu, bardzo często wpisują jego nazwę w Google. Co widzą na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania? Reklamę Booking.com, w treści której pojawia się nazwa obiektu.

Jak wiele osób klika w reklamę, zamiast przejść na stronę obiektu? Ilu gości dokonuje w ten sposób rezerwacji "obciążonej" prowizją dla Booking.com? I czy można coś z tym zrobić?

Napisałem na ten temat tekst na blogu: Ilu gości zabierają reklamy Booking?

Zapraszam do dyskusji. Jestem ciekaw Państwa opinii w tej sprawie.

Pozdrawiam serdecznie,
Krzysztof Stęplowski

-------
www.marketinghotelu.pl
Izydor Nowakowski

Izydor Nowakowski Właściciel firmy
Leadline

Temat: Czy rejestrować markę hotelu w Google AdWords?

A czy szanowny kolega wie ile pieniędzy miesięcznie Booking.com przeznacza na AdWordsy? Dlaczego to robią? Właśnie dlatego, żeby klienci klikali w ich reklamę i kupowali u nich a nie bezpośrednio w hotelu. Co więcej, ceny booking.com są często niższe od cen rack rate w hotelu więc co tak na prawdę klient traci? Klient tylko zyskuje - niższą cenę a hotel? Skoro dzięki booking.com sprzeda pokój to chyba tylko się cieszyć :-)

Kampania AdWord w takim mieście jak np. Kraków, aby była skuteczna powinna oscylować w budżecie od 5 tyś do nawet 15 tyś miesięcznie. Owszem, jest szansa trafić z frazą i być na pierwszej stronie przy mniejszym budżecie ale sorry, na frazę "hotel w Krakowie" trzeba wydać kilka tysięcy, żeby się znaleźć w rozsądnie krótkim czasie na pierwszej stronie. Z drugiej strony nie można deprecjonować potęgi SEM/SEO i nie robić nic a liczyć na rezultaty.

Ja z doświadczenia (i z racji obecnie wykonywanego zajęcia) hotelarzy, którzy chcą inwestować w AdWords, pozycjonowanie i ogólnie SEM/SEO odsyłam do firm zewnętrznych. Samodzielne majsterkowanie to strata czasu - poważnie.

Odnośnie booking.com to znając szczegóły warunków handlowych współpracy z tą firmą wiem, że wcale tak nie krzywdzą hoteli cenowo i na tle konkurencji (Expedia) są rozsądnym partnerem. Ponadto booking.com i podobne firmy odwalają za hotele właśnie czarną robotę związaną z SEM/SEO i marketingiem internetowym inwestując w Adwordsy :-)

Reasumując, strona internetowa hotelu w większych miejscowościach z silną konkurencją bez działań SEM/SEO nie ma racji bytu i na cud nie ma co liczyć.
Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Czy rejestrować markę hotelu w Google AdWords?

Witam

Dziękuję za wypowiedź.

Panie Izydorze, nie wiem czy przeczytał Pan mój tekst - dotyczy on tzw. fraz brandowych oraz kwestii zastrzeżenia marki hotelu w Google AdWords.

Pan tymczasem pisze o frazach typu "hotel w Krakowie", a to zupełnie inna bajka - proszę o tym pamiętać. Tutaj w pełni się zgadzam - nie ma sensu ścigać się z Bookingiem o pierwsze miejsca w wynikach.

Jeśli chodzi o kwestię zlecania działań AdWords agencjom zewnętrznym - tego tematu mój tekst również nie dotyczył. Jestem jednak zdania, że hotelarze powinni mieć wiedzę, która pozwoli im skutecznie oceniać jakość prowadzonych przez agencję działań. W ostatnich miesiącach widziałem bowiem zbyt wiele źle prowadzonych "agencyjnych" kampanii tego typu, zbyt wiele wyrzuconych pieniędzy w błoto.

Poglądów na temat Bookingu i "czarnej roboty", którą "odwala" za hotele - nie komentuję.

Pozdrawiam!
Krzysztof Stęplowski

------
www.marketinghotelu.plKrzysztof Stęplowski edytował(a) ten post dnia 15.03.13 o godzinie 14:17
Izydor Nowakowski

Izydor Nowakowski Właściciel firmy
Leadline

Temat: Czy rejestrować markę hotelu w Google AdWords?

Panie Krzysztofie,
Polemika z Panem to przyjemność aczkolwiek audytorium małe aby weryfikować nasze spojrzenie.
Tak, frazy brandowe a nie globalne to może być "ratunek" dla hoteli w "walce" z potentatami rynku AdWords tylko czy przeciętny turysta tak na prawdę po takich frazach brandowych wyszuka hotelu czy raczej zapyta "wujka google" o "tani hotel w Krakowie"?. Temat jest na prawdę rozległy ale raczej na dyskusję przy kawie lub seminarium :-)

Świadomość hoteli w kwestii e-marketingu rośnie bardzo powoli bo e-marketing = "socjalizacja" hotelu a zbyt intensywnej i przede wszystkim niekontrolowanej w całości "socjalizacji" hotele unikają jak ognia i nie ma się im co dziwić - zła opinia nie leży w gestii właścicieli hotelu bo wg. nich wpływa na deprecjację wizerunku - dla marketingowca to kopalnia wiedzy i tu się zaczyna.... :-)

Panie Krzysztofie, ma pan oczywiście rację i nie mam nawet cienia wątpliwości w słuszność Pana słów w odniesieniu do konieczności podnoszenia świadomości hotelarzy w kwestii e-marketingu - w tym obecności a Google AdWords. Dobrze zaplanowana kampania to potencjał sprzedażowy i polepszenie wizerunku, dostępności etc. Pojawia się jednak tutaj tzw. "codzienna rzeczywistość" hotelarska, gdzie częstokroć walka o krótkoterminowe korzyści usuwa w cień kampanie marketingowe, które przecież mają za zadanie działać długofalowo.

To co robi booking.com to jest oczywiście swego rodzaju czarny marketing ale proszę zapytać hotelarzy czy się nie cieszą widząc swoje hotele na pierwszym miejscu w wynikach google i guzik ich obchodzi, że mniej kasy zarobią - wiedzą, że zarobią nie wydając grosza - niestety w wielu przypadkach jest to argument nie do zbicia...

Pozdrawiam
Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Czy rejestrować markę hotelu w Google AdWords?

czy przeciętny turysta tak na prawdę po takich frazach brandowych wyszuka hotelu czy raczej zapyta "wujka google" o "tani hotel w Krakowie"?.

Oczywiście, przeciętny turysta wyszuka hotel wpisując "hotel w krakowie". Proszę jednak zajrzeć do hotelowych statystyk, jeśli ma Pan do takich dostęp. Proszę sprawdzić jaki ruch generują własnie słowa brandowe, wpisywane przez osoby, które kojarzą hotel (lub o nim słyszeli) i chcą dokonać rezerwacji właśnie w nim. To bardzo wartościowa grupa osób, którą Booking dość sprytnie nam "podbiera". Stąd pomysł na mój tekst.
proszę zapytać hotelarzy czy się nie cieszą widząc swoje hotele na pierwszym miejscu w wynikach google - wiedzą, że zarobią nie wydając grosza - niestety w wielu przypadkach jest to argument nie do zbicia...

Zarobią nie wydając grosza? A prowizja? Trochę martwi mnie takie podejście, bo jeśli hotelarz faktycznie myśli w ten sposób, to znaczy, że zwyczajnie ładuje się w kłopoty. One przyjdą prędzej czy później - w postaci coraz wyższych prowizji. Hotel musi być na to przygotowany, czyli - krótko mówiąc - musi myśleć perspektywicznie. Rozwijać własny kanał sprzedaży, program lojalnościowy. To racjonalne podejście biznesowe.

Dziękuję za miłe słowa. Również liczę na dyskusję w szerszym gronie.

Pozdrawiam,
Krzysztof Stęplowski
-----
www.marketinghotelu.pl
Mikołaj Lech

Mikołaj Lech rzecznik patentowy,
Kancelaria Patentowa
LECH

Temat: Czy rejestrować markę hotelu w Google AdWords?

To może przy okazji tej dyskusji odeślę do moich dwóch artykułów rozkładających ten temat na części. Odpowiadają one na dwa pytania:
1 - Czy można używać cudzego znaku towarowego jako słowa kluczowego w reklamie AdWords?
TAK. Pod warunkiem, że sama reklama nie wprowadza konsumenta w błąd. Tj. treść reklamy nie może sugerować jakiś związków gospodarczych pomiędzy reklamodawcą a właścicielem praw do znaku towarowego. Artykuł: http://znakitowarowe-blog.pl/uzywac-znaku-towarowego-k...

2 - Czy można zablokować możliwość używania znaku towarowego w tekście reklamy AdWords?
TAK. Jeżeli swój znak towarowy zarejestrowaliśmy np. w Urzędzie Patentowym RP, to poprzez specjalny formularz możemy zastrzec w Google. O tym jak to technicznie zrobić opisuję tutaj: http://znakitowarowe-blog.pl/zablokowac-znak-towarowy-...

Pozdrawiam
Anna Amsolik

Anna Amsolik Marketing w branży
hotelarskiej /
Bloger

Temat: Czy rejestrować markę hotelu w Google AdWords?

Witam! Jeśli hotel ma już ugruntowaną markę, warto zainwestować w jej ochronę w AdWords. Pod warunkiem, że wydatki na ten cel nie przekroczą wartości prowizji odprowadzanej do Booking.com ;) Zawsze warto sprowadzić gościa na własną www, bo można go potem remarketingować.
Pozdrawiam,
Ania Amsolik

http://hotelike.pl
Michał Płomiński

Michał Płomiński Zapraszam na
https://kreacjamarki
.pl/

Temat: Czy rejestrować markę hotelu w Google AdWords?

Witam serdecznie. Pozwolę sobie włączyć się do dyskusji. mimo że temat od jakiegoś czasu jest nieaktywny. Moim zdaniem niesłusznie. Pozwoliłem sobie jakiś czas temu przeprowadzić badania na ten temat wśród polskich hoteli i nasunęło mi się kilka wniosków, odnośnie tego o czym pisze Pani Anna i Panowie wcześniej.

Problemem nie jest brak wyszukań na markę obiektu, a często nieświadomość wartości własnej marki, tutaj odsyłam do moich badań https://bookingsolutions.pl/blog/ochrona-marki-w-google..., wynika z nich, że tylko 48,5% badanych w ogóle ma świadomość tego ile osób szuka ich brandu w internecie.

Zgadzam się tutaj z Panem Krzysztofem, brand ma wielką moc, tylko hotelarze nie zawsze mają tę świadomość, ten temat również pozwoliłem sobie rozłożyć na części i przytoczyć nieco statystyk, o których Pan Krzysztof wspominał: https://bookingsolutions.pl/blog/ochrona-marki-kampania...

Dziś nawet małe hotele i obiekty, potrafią generować sporo wyszukań brandowych, tymczasem blisko 2/3 ruchu zgarniają pośrednicy. Pozwoliłem sobie zamieścić w treści tabele na poparcie swojej tezy. Rezerwujący zyskuje przez OTA bo "ma taniej", jednak hotel nawet pomimo pozyskanej rezerwacji traci - właśnie przez prowizję, o czym wspomniał Pan Krzysztof.

Pamiętajmy, że kampanie na brand wciąż są dość tanie, więc ja staram się namawiać obiekty na tego typu promocje, to co uda się "urwać" pośrednikom, zawsze jest zyskiem hotelu. W końcu rezerwacja bezpośrednia, to brak prowizji i opcje remarketingowe - tak jak wspomniała Pani Anna.

Pozdrawiam serdecznie i mam nadzieję na rozpoczęcie tejże dyskusji na nowo!



Wyślij zaproszenie do