Katarzyna
F.
Dziennikarz i
promotor turystyki
aktywnej,
intarifa.info ...
Temat: XV RAJD TRANSAHARA DO KRAJU DOGONÓW, MALI, GRUDZIEŃ 2013
Rajd turystyczny z elementami przeprawy po drogach i bezdrożachMaroka, Mauretanii i Mali. Hiszpańscy organizatorzy, międzynarodowy skład, fantastyczna przygoda i przygotowanie do samodzielnego wyjazdu w tamte rejony Afryki.
Szczegóły wkrótce na stronie, na razie informacje ogólne i na zachętę 3 minutowa
"zajawka" z tegorocznej, sierpniowej edycji:
https://www.youtube.com/watch?v=4-DVEjHEzow - 1 rajd, 4 kraje, 16
dni, 30 punktów kontrolnych i ok. 6000 km w 1 stronę.
Serdecznie zapraszam w imieniu organizatorów :)
XV R A J D "T R A N S A H A R A" DO KRAJU DOGONÓW, GRUDZIEŃ 2013
MAROKO, MAURETANIA, MALI - NOWY ROK W CZARNEJ AFRYCE
22.12.2013 – 2.01.2014
W kolejnym, już XV Rajdzie TRANSAHARA dotrzemy drogami i
bezdrożami Maroka, Mauretanii i Mali do imponującego Uskoku
Bandiagara na terytorium Dogonów – jednego z najbardziej
tajemniczych i fascynujących afrykańskich plemion.
Pierwsza edycja TRANSAHARY w 2002 roku była łatwym
rajdem turystycznym z trasą wytyczoną po głównych szosach i
szutrach Północno-Zachodniej Afryki. Ta część świata jednak
szybko się modernizuje. W ostatnich latach wiele pist pokryto
asfaltem, a ruch na drogach stawał się coraz bardziej
zagęszczony. W kolejnych edycjach częściej wytyczaliśmy trasę
po szlakach drugorzędnych, prowadzących po najciekawszych
krajobrazowo i kulturowo miejscach. W XV edycji TRANSAHARY jedziemy
niemal wyłącznie po drugorzędnych, mało uczęszczanych drogach i
bezdrożach! Jazda po wąskich, zaniedbanych pistach sprawia, że
dotarcie w wymaganym czasie do punktów kontrolnych jest znacznie
trudniejsze. To co dawniej było łatwym rajdem „turystycznym”
teraz bardziej przypomina autentyczną próbę sportową z odcinkami
specjalnymi o charakterze przeprawowym. Niewiele czasu zostaje na
zwiedzanie mijanych okolic. Rytm Rajdu wymaga od uczestników
wysiłku – na „normalną” turystykę będzie czas w drodze powrotnej.
XV TRANSAHARA do Kraju Dogonów to 12 dni, ok. 5000 km w
jedną stronę i 23 punkty kontrolne i, w których należy stawić
się w określonym czasie. Wygrywa załoga, która zbierze
najwięcej pieczątek. Uczestnicy rajdu jadą własnym rytmem –
grupując się najczęściej w zespoły po 2-3 pojazdy - i po drodze
korzystają z istniejącej infrastruktury lokalnej (lepszej lub
gorszej): hoteli, restauracji, warsztatów mechanicznych itp.
Uczestnicy we własnym zakresie zapewniają sobie: wizy,
obowiązkowe szczepienia (żółta febra), przygotowany pojazd
(samochód, motor, quad, etc.), na trasie noclegi (sprzęt
biwakowy), wyżywienie, bilety na prom. Koordynatorzy jedynie
dostarczają wszelkich niezbędnych informacji przed i w czasie
Rajdu. Trasa, którą tu przedstawiamy jest orientacyjna, Roadbook z
koordynatami GPS punktów kontrolnych zostanie wręczony Uczestnikom
w momencie STARTU. Wcześniej poinformujemy Was, jak uzyskać wizy
i pomożemy przy kupnie biletów na prom. W czasie Rajdu będziemy
informować, jak uzyskać afrykańskie ubezpieczenia na granicach
Mauretanii i Mali. Również dostarczymy wszelkich informacji
odnośnie hoteli, restauracji, warsztatów itp. na trasie Rajdu, a w
razie poważnej awarii czy wypadku pomagamy w formalnościach
związanych ze sprowadzeniem pojazdu do kraju.
META XV Rajdu TRANSAHARA znajduje się w SANGHA, wiosce
Dogonów na krawędzi klifu Bandiagara, jednego z najciekawszych i
najbardziej charakterystycznych miejsc na kontynencie afrykańskim.
Tam zostanie ogłoszony Zwycięzca XV Rajdu TRANSAHARA, któremu
zostanie wręczona zawartość “czapki” zebranej na starcie. W
tym miejscu Rajd zostaje rozwiązany i Uczestnicy wracają do domu
na własną rękę.
TRASA, MIEJSCA I GODZINY OTWARCIA PUNKTÓW KONTROLNYCH
Ostateczne lokalizacje Punktów Kontrolnych oraz godziny ich otwarcia będą znane w momencie STARTU Rajdu – 22 grudnia 2013. Punkty kontrolne będą znajdować się w miejscach
turystycznych, łatwych do zlokalizowania również bez pomocy GPS. Godziny otwarcia Punktów Kontrolnych są podane w czasie lokalnym.
DZIEŃ 0 - 21 grudnia 2013. ALGECIRAS
Weryfikacje Techniczne – o godz. 20:00, Port w Algeciras, przystań promowa do Ceuty.
ETAP 1 – 22 grudnia 2013. START. MAROKO. ALGECIRAS – MARRAKESZ
- START i Punkt Kontrolny nr 1 – 8:00, Algeciras, przystań promowa do Ceuty.
- P.K. nr 2 – 20:00 (czas europejski), Marrakesz, Plac Jemaa El Fna.
ETAP 2 – 23 grudnia 2013. AGADIR - TAN TAN
- P.K. nr 3 - 13:00, Agadir, pasaż nadmorski.
- P.K. nr 4 – 20:00, Fort Tafnidilt, przed Tan Tan.
ETAP 3 – 24 grudnia 2013. TARFAYA - PLAŻA LADAM - CAP BOUDJOUR
- P.K. nr 5 – 14:00, wioska rybacka, plaża Ladam.
- P.K. nr 6 – 21:00, plaża, 17 km na Pd. od Przylądka Boujdour.
ETAP 4 – 25 grudnia 2013. DAKHLA – GUERGARAT
- P.K. nr 7 – 15:00, restauracja “Samarkanda” w Dakhli.
ETAP 5 - 26 grudnia 2013. MAURETANIA. GUERGARAT - CAP TAFARIT
- P.K. nr 8 – 8:00, przejście graniczne w Guergarat.
- P.K, nr 9 – 20:00, camping "Baba Hagmed", PrzylądekTafarit, Park Banc’dArguin.
ETAP 6 - 27 grudnia 2013. NOUAKCHOTT, stolica Mauretanii
- P.K. nr 10 – 21:00, hotel “El Amane” w Nouakchott.
ETAP 7 - 28 grudnia 2013. BOUTILIMIT - PAS DE DJOUK
- P.K. nr 11 – 12:00, hotel "Centre Touristique" w Boutilimit, "Route de l’Espoir".
- P.K. nr 12 – 19:00, "campament touristique" na wysokości Pas de Djouk.
ETAP 8 - 29 grudnia 2013. TINTANE - TOUIL – YELIMANÉ. Rep. Mali
- P.K. nr 13 – 11:00, punkt kontroli Żandarmerii na wjeździe do Tintane.
- P.K. nr 14 – 14:00, punkt kontroli granicznej mauretańskiej w Touil.
- P.K. nr 15 – 19:00, punkt kontroli granicznej malijskiej w Yelimané.
ETAP 9 - 30 grudnia 2013. MALI. KAYES - KENIEBA
- P.K. nr 16 – 11:00, dworzec kolejowy w Kayes.
- P.K. nr 17 – 18:00, skrzyżowanie pisty do Sadiola z szosą do Kenieba.
ETAP 10 - 31 grudnia 2013. BAMAKO - SEGOU
- P.K. nr 18 – 12:00, kawiarnia "Relax" w Bamako, aleja d’Hippodrome.
- P.K. nr 19 – 19:00, restauracja hotelu "L'Auberge" w Segou.
ETAP 11 - 1 stycznia 2014. DJENNE
- P.K. nr 20 – 19:00, biwak w okol. Djenne.
ETAP 12 - 2 stycznia 2014. MOPTI - SANGHA, USKOK BANDIAGARA
- P.K. nr 21 – 11:00, ruiny grobowca Askia w Hamdalalle.
- P.K. nr 22 – 14:00, Bar “Bozo", naprzeciwko portu rzecznego w Mopti.
- P.K. nr 23 oraz META – 19:00, campement-hotel "La Guina" w
Sangha, wiosce plemienia Dogonów na krawędzi Uskoku Bandiagara.
Tutaj zostaną ogłoszeni zwycięzcy XV Rajdu TRANSAHARA. W czasie
kolacji – wręczenie trofeów i zawartości „czapki” zebranej na starcie.
KOSZTY UCZESTNICTWA W XV RAJDZIE TRANSAHARA (WPISOWE)
• 200 EURO – OD KAŻDEGO POJAZDU: samochodu osobowego,
terenowego, ciężarowego, motocykla, buggy czy quada + dodatkowo 50
euro do „czapki” – solidarnie zebranej nagrody dla zwycięzcy Rajdu.
• 150 EURO – OD KAŻDEGO DOROSŁEGO UCZESTNIKA RAJDU.
UWAGA! Umożliwiamy osobom nieposiadającym pojazdu przygotowanego
na taką trasę zabranie się w samochodach uczestników Rajdu (1-2
dodatkowe osoby w samochodzie). Informacji na temat dostępności
miejsc oraz kosztów udzielamy zainteresowanym drogą mailową.
ORGANIZATORZY RAJDU TRANSAHARA ZAPEWNIAJĄ:
• Niezbędne minimum organizacyjne, które umożliwi uczestnikom
wystartowanie w rajdzie i ułatwi dotarcie do mety. Załogi
startujące z Polski będą objęte opieką polskiego koordynatora
rajdu.
• Możliwość uzyskania wizy mauretańskiej w ambasadzie w
Madrycie.
• Roadbook z opisanymi i określonymi współrzędnymi GPS
punktami kontrolnymi, który zostanie wręczony każdej załodze w
momencie STARTU.
• Obecność koordynatorów rajdu na wszystkich przejściach
granicznych i pomoc przy wymaganych procedurach wizowych, celnych i
ubezpieczeniowych.
• Pomoc przy wykupie wymaganych ubezpieczeń afrykańskich.
• Szczegółowe informacje przed i w trakcie Rajdu, dotyczące
trasy, możliwości zakwaterowania, restauracji, warsztatów
dostępnych po drodze, zaleceń zdrowotnych, specyfiki
afrykańskiego klimatu i niezbędnego wyposażenia.
• Pomoc w załatwianiu formalności związanych z repatriacją
uczestnika Rajdu czy pojazdu w razie wypadku albo awarii.
• Na zakończenie XV edycji Rajdu TRANSAHARA – umożliwienie
bezpiecznego garażowania pojazdu za dla tych, którzy chcieliby
kontynuować podróż po Afryce w bliskiej przyszłości i pomoc
przy zakupie biletów lotniczych.
FORMALNOŚCI PRZEDWYJAZDOWE:
WIZA MAURETAŃSKA: najbliżej w konsulacie Mauretanii w Berlinie.
Możliwość załatwienia wizy przez wizaserwis.pl - czas
oczekiwania od 4 do 6 tygodni. Istnieje możliwość załatwienia
wizy mauretańskiej w ambasadzie Mauretanii w Madrycie – czas ok.
2 tygodni, potrzebne: paszport, wypełniony wniosek wizowy, 2
fotografie. Koszt: 100 euro + opłaty kurierskie.
ZALECENIA ZDROWOTNE: Informacje na stronie: medycynatropikalna.pl .
Wymagane szczepienie przeciwko żółtej febrze, wpisane w
międzynarodową książeczkę szczepień i profilaktyka
przeciwmalaryczna. Zalecaną szczepionkę przeciw cholerze można
kupić bez recepty w aptekach na terenie Hiszpanii (Dukoral).
ZAPISY, SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE, PYTANIA:
Antonio Ortega Viota – organizator Rajdu TRANSAHARA: antonio@ortegaviota.com
Katarzyna Falkowska-Warchoł – koordynator w Polsce: kasia@nomad-instinct.com
DO ZOBACZENIA NA TRASIE!