Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie

Po awarii bolidu Roberta w Malezji w prasie pojawiły się informacje, że "zostało mu do wykorzystania już tylko 6 silników". Nie zagłębiałem sie w szczegóły nowych przepisów. Większość zespołów wymieniła jednostki napędowe przed wyścigiem w Malezji nie dlatego, że były zużyte, tylko "na wszzelki wypadek". Nie oznacza to chyba, że silnika, któy został raz wyjęty z bolidu, nie można użyć powtórnie. Moze jednak tak jest? Faktem jest, że Robert Kubica jako pierwszy stracił jedną ze swoich jednostek napędowych, ale - moim zdaniem - nadal do dyspozycji ma 7, a nie 6 silników, jak sugeruje prasa. Czy się mylę?

Pozdrawiam
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie

Mozna, afair zespoly dowolnie mieszaja silnikami w ramach tych 8.
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie

Bartosz Ślepowroński:
Mozna, afair zespoly dowolnie mieszaja silnikami w ramach tych 8.

Czyli informacja o "6 silnikach, jakie Robert Kubica ma jeszcze do dyspozycji" jest błędna - tak przypuszczałem.

Inny problem/pytanie: czy uszkodzony silnik (w jakim stopniu) idzie w odstawkę, czy też można go (w jakim zakresie) naprawiać?

Pytam o to, bo z wypowiedzi (o ile jest dobrze przekazana) pochodzących z zespołu BMW wynika, że "uszkodzenia silnika są zbyt duże, by można go było ponownie użyć". Czyli co? Jakie uszkodzenia jednostki napedowej mozna naprawiać?

Pozdrawiam
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie

Jeszcze to sprawdze, ale wydaje mi sie ze silnik moze byc uzyty ponownie, tylko wtedy kiedy jest gotowy do jazdy - tzn nie ma zadnych uszkodzen, ktore uniemozliwialyby jazde. Teoretycznie, gdyby naprawa byla mozliwa - zespoly mialyby pewnie po 3 silniki i pana Mietka z polski, ktory klepalby je po godzinach;)
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie

http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulation...

5.17 Wymiana czesci silnika:
Wymiana czesci z list A i B nie jest oblozona kara wynikajaca z artykulu 28.4 przepisow F1 na rok 2009. Jesli zmiana ktorejkolwiek z tych czesci wymaga zdjecia pieczeci, zmiana ta moze byc dokonana pod nadzorem FIA. Czesci z listy B moga byc wymieniane tylko na indentyczne homologowane czesci zgodnie z dodatkiem 6 do przepisow F1 na rok 2009.

[nazwy tlumacze tam gdzie znam odpowiedniki]
List A
- Clutch [sprzeglo]
- Clutch basket
- Hydraulic pumps [hydraulika]
- Engine electronic boxes (ECU's, power modules, control boxes) [elektronika]
- Fuel filters [filtry paliwa]
- Fuel pumps [pompy paliwowe]
- Oil filters [filtry oleju]
- Oil tank systems [bak i wszystko co z nim zwiazane]
- Pneumatic bottles, regulators, pumps and pipes for valve actuation [pneumatyka]
- Exhaust systems [wydech]
- Supports and brackets related to the auxiliaries, mentioned above [wszystko co zwiazane z tym co powyzej]
- Screws, nuts, dowels or washers related to the auxiliaries, mentioned above [srobki i rozne takie zwiazane z tym co powyzej]
- Cables, tubes or hoses related to the auxiliaries, mentioned above [wszystko co zwiazane z tym co powyzej]
- Oil or air seals related to the auxiliaries, mentioned above [wszystko co zwiazane z tym co powyzej]
- Spark plugs [swiece]

List B
- Throttle system (including but not limited to throttle device, linkage, actuator, hydraulics) [mechanizm gazu]
- Intake system external to cylinder head (including but not limited
to trumpets, trumpet tray, air box, air filter) [doloty powietrza]
- Ignition coils [cewki zaplonowe]
- Injection system [system wtrysku paliwa]
- Alternators
- Oil scavenging pumps
- Oil supply pumps
- Oil air separators
- Water pumps [pompy wodne]
- Electric and electronic sensors [czujniki]

Artykul 28.4

28.4
a) Kazdy kierowca moze wykorzystac do osmiu silnikow w trakcie sezonu. Uzycie kazdego dodatkowego silnika oznaczac bedzie spadek o 10 miejsc podczas pierwszego wyscigu w ktorym zostanie on zamontowany.
Za uzycie silnika uznaje sie moment, w ktorym [timing transponder - rejestrator czasow?] zarejestrowal wyjazd z alei serwisowej.
b) [nie istotne - zmiana kierowcy nie ma wplywu na liczenie uzyc silnika]
c) Po skonsultowaniu z dostawca silnika, FIA zapieczetuje kazdy egzeplarz przed jego uzyciem w GP, co ma zapewnic, ze zadnej z istotnych elementow silnika nie zostanie zmieniony [rozumiem, ze konsultacje polegaja na okresleniu ktore czesci powinny byc zapieczetowane - BS].
W ciagu dwoch godzin od zakonczenia wyscigu, zapieczetowane zostana wydechy bolidow oraz inne istotne czesci silnika. Ma to zapewnic, ze silniki nie zostana uruchomione pomiedzy wyscigami.
Pieczecie zostana zdjete przed kolejnym GP. Silniki musza pozostac w wyznaczonej czesci garazu a ich uruchomienie dozwolone jest tylko po zamontowaniu do bolidu.
d) Jesli ktorakolwiek z pieczeci FIA zostanie uszkodzona lub zdjeta po jego pierwszym uzyciu, silnik nie moze byc wiecej uzyty. Wyjatkiem jest zdjecie pieczeci pod nadzorem FIA.
e) Jesli silnik zostal zmieniony w ramach artykulu 34.1, nie mozna zostac uzyty w zadnych kwalifikacjach ani w zadnym wyscigu z wyjatkiem ostatniego wyscigu sezonu.Bartosz Ślepowroński edytował(a) ten post dnia 06.04.09 o godzinie 16:59
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie

Bartosz Ślepowroński:
List A
- Clutch [sprzeglo]
- Clutch basket
- Hydraulic pumps [hydraulika]
- Engine electronic boxes (ECU's, power modules, control boxes) [elektrokia]
- Fuel filters [filtry paliwa]
- Fuel pumps [popmy paliwowe]
- Oil filters [filtry oleju]
- Oil tank systems [bak]
- Pneumatic bottles, regulators, pumps and pipes for valve actuation [pneumatyka]
- Exhaust systems [wydech]
- Supports and brackets related to the auxiliaries, mentioned above [wszystko co zwiazane z tym co powyzej]
- Screws, nuts, dowels or washers related to the auxiliaries, mentioned above [srobki i rozne takie zwiazane z tym co powyzej]
- Cables, tubes or hoses related to the auxiliaries, mentioned above [wszystko co zwiazane z tym co powyzej]
- Oil or air seals related to the auxiliaries, mentioned above [wszystko co zwiazane z tym co powyzej]
- Spark plugs [swiece]

List B
- Throttle system (including but not limited to throttle device, linkage, actuator, hydraulics) [mechanizm gazu]
- Intake system external to cylinder head (including but not limited
to trumpets, trumpet tray, air box, air filter) [doloty powietrza]
- Ignition coils [cewki zaplonowe]
- Injection system [system strysku paliwa]
- Alternators
- Oil scavenging pumps
- Oil supply pumps
- Oil air separators
- Water pumps [pompy wodne]
- Electric and electronic sensors [czujniki]

No czyli..niewiele jesli chodzi o sam silnik. Sprowadza sie wiec to wszystko do tego, ze silnik musi byc samodzielnie zdolny do dalszej pracy. Dobrze ze chociaz wymiane swiec dopuscili:D
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie

Oprzyrzadowanie mozna wymienic, silnika ruszac nie wolno.
Zlamie ci sie glupia srubka i kaput :)
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie

Dziękuję Bartoszu za tak wyczerpującą odpowiedź. Super!
Przy okazji - na Wp nadal "walcują" temat twierdząc, że Robertowi Kubicy zostało już tylko 6 silników. Ten z Australii traktują jak "zużyty", a o ile wiem, nie jest.

W świetle tego, co napisałeś Bartoszu, oraz na podstawie regulaminu nasuwa się pytanie, czy silnikami, które są w puli, mozna żąglować? To znaczy, np. podczas treningów "zajeździć" silniki użyte już w wyścigach (i kwalifikacjach), natomiast te mniej używane lub nieużywane oszczędzać na wyścigi (w przypadku Roberta nie bardzo się to sprawdziło :0(

Pozdrawiam
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie

Silniki na treningi idą z oddzielnej puli - i są aż cztery ;)
O ile znalazłem informację o tym, że kiedy skończą się silniki przeznaczone na wyścig użycie każdego kolejnego silnika powoduje spadek o 10 miejsc na starcie [skrzynia o 5], to pojęcia nie mam co się dzieje kiedy skończą się silniki przeznaczone na testy. Może można je naprawiać? :)
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie

Bartosz Ślepowroński:
Silniki na treningi idą z oddzielnej puli - i są aż cztery ;)
O ile znalazłem informację o tym, że kiedy skończą się silniki przeznaczone na wyścig użycie każdego kolejnego silnika powoduje spadek o 10 miejsc na starcie [skrzynia o 5], to pojęcia nie mam co się dzieje kiedy skończą się silniki przeznaczone na testy. Może można je naprawiać? :)

Tego to pewnie nawet FIA nie wie:D
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie

garsc informacji:

http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=6...
http://www.f1technical.net/news/11651
http://www.autosport.com/news/report.php/id/72845

o ile dobrze rozumiem to co tam wyczytalem to 8 silnikow to pula na caly sezon: 17 imprez, z ktorych kazda sklada sie z 3-ech treningow wolnych, kwalifikacji i wyscigu. dosc wyraznie w ostatnim artykule wyjasnia to M. Whitmarsh.
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie

Stanisław Kowalik:
o ile dobrze rozumiem to co tam wyczytalem to 8 silnikow to pula na caly sezon

Nope.

http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulation...

Engines
In a move designed to boost reliability still further, rev limits will be cut from 19,000 to 18,000 rpm. Drivers will be limited to eight engines per season, with each team allowed an additional four engines for testing. Once a driver has used up his eight-engine allocation, any engine change will incur a 10-place grid penalty (or a move to the back of the grid if made after qualifying) for the event at which the change is made. Just one team - Renault - has been allowed to make performance modifications to their engine for 2009 in order to help equalise power outputs.

http://f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=6...

Tu pisza same bzdury, wystarczy zerknac do regulaminu zeby zweryfikowac

http://f1technical.net/news/11651

Tu, ze do kwalifikacji i wyscigu uzywa sie silnikow z puli tych 8, to sie zgadza. Nie pisza nic o treningach.
http://autosport.com/news/report.php/id/72845

Odpowiedzi na wszystkie pytania Whitmarsha sa teraz podane w regulaminie. Nie wiem, czy byly tam w styczniu, kiedy pisano artykul.Bartosz Ślepowroński edytował(a) ten post dnia 07.04.09 o godzinie 13:54
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie

2.2 The Championship and each of its Events is governed by the FIA in accordance with the Regulations.
Event means any event entered into the FIA Formula One Championship Calendar for any year commencing at the scheduled time for scrutineering and sporting checks and including all practice and the race itself and ending at the later of the time for the lodging of a protest under the terms of the Code and
the time when a technical or sporting certification has been carried out under the terms of the Code. (...)

28.4 a) Each driver may use no more than eight engines during a Championship season. Should a driver use more than eight engines he will drop ten places on the starting grid at any Event during which an additional engine is used.
An engine will be deemed to have been used once the car’s timing transponder has shown that it has left the pit lane.
b) If a driver is replaced at any time during the Championship season his replacement will be deemed to be the original driver for the purposes of assessing engine usage.
c) After consultation with the relevant engine supplier the FIA will attach seals to each engine in order to ensure that no significant moving parts can be rebuilt or replaced.
Within two hours of the end of the post race parc fermé, and if the Competitor intends to use the engine at the next Event, exhaust blanking plates (with one 10mm diameter inspection hole per
cylinder) and further seals will be applied in order to ensure that the engine cannot be run until the next Event. These seals will be removed at the start of initial scrutineering at the next Event.
d) If any of the FIA seals are damaged or removed from an engine after it has been used for the first time that engine may not be used again unless they were removed under FIA supervision.

28.6 For the purposes of this Article only, an Event will be deemed to comprise P3, the qualifying practice session and the race.
a) Each driver may use no more than one gearbox for four consecutive Events in which his team competes. Should a driver use a replacement gearbox he will drop five places on the starting grid at that Event and an additional five places each time a further gearbox is used. (...)

fragmenty 2009 Formula 1 Sporting Regulations. data wydania: 11.12.2008.

jak ja lubie regulaminy tej dyscypliny ;)
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie

Mam wrazenie, ze regulamin sie zmienil od tego czasu - np 28.4 punkt C jest teraz rozszerzony i precyzuje nie tylko co ma sie dziac z silnikiem po wyscigu, ale i przed wyscigiem.

Ale jedno chyba jest jasne - zadnego z dodatkowych 4 silnikow nie mozna uzywac w sobotnim treningu, to musi byc ten sam silnik ktory potem jest uzywany w kwalifikacjach i wyscigu. Trzeba by sie jeszcze wczytac w zasady parc ferme.

Tu jest aktualny regulamin F1:
http://www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/FIAFo...

[EDIT] o, to jest ciekawe:

31.2 No driver may start in the race without taking part in at least one practice session on the second day of practice.Bartosz Ślepowroński edytował(a) ten post dnia 07.04.09 o godzinie 15:09

Następna dyskusja:

Gdzie kupujecie bilety na F...




Wyślij zaproszenie do