Temat: Osiem silników - prośba o wyjaśnienie
http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulation...
5.17 Wymiana czesci silnika:
Wymiana czesci z list A i B nie jest oblozona kara wynikajaca z artykulu 28.4 przepisow F1 na rok 2009. Jesli zmiana ktorejkolwiek z tych czesci wymaga zdjecia pieczeci, zmiana ta moze byc dokonana pod nadzorem FIA. Czesci z listy B moga byc wymieniane tylko na indentyczne homologowane czesci zgodnie z dodatkiem 6 do przepisow F1 na rok 2009.
[nazwy tlumacze tam gdzie znam odpowiedniki]
List A
- Clutch [sprzeglo]
- Clutch basket
- Hydraulic pumps [hydraulika]
- Engine electronic boxes (ECU's, power modules, control boxes) [elektronika]
- Fuel filters [filtry paliwa]
- Fuel pumps [pompy paliwowe]
- Oil filters [filtry oleju]
- Oil tank systems [bak i wszystko co z nim zwiazane]
- Pneumatic bottles, regulators, pumps and pipes for valve actuation [pneumatyka]
- Exhaust systems [wydech]
- Supports and brackets related to the auxiliaries, mentioned above [wszystko co zwiazane z tym co powyzej]
- Screws, nuts, dowels or washers related to the auxiliaries, mentioned above [srobki i rozne takie zwiazane z tym co powyzej]
- Cables, tubes or hoses related to the auxiliaries, mentioned above [wszystko co zwiazane z tym co powyzej]
- Oil or air seals related to the auxiliaries, mentioned above [wszystko co zwiazane z tym co powyzej]
- Spark plugs [swiece]
List B
- Throttle system (including but not limited to throttle device, linkage, actuator, hydraulics) [mechanizm gazu]
- Intake system external to cylinder head (including but not limited
to trumpets, trumpet tray, air box, air filter) [doloty powietrza]
- Ignition coils [cewki zaplonowe]
- Injection system [system wtrysku paliwa]
- Alternators
- Oil scavenging pumps
- Oil supply pumps
- Oil air separators
- Water pumps [pompy wodne]
- Electric and electronic sensors [czujniki]
Artykul 28.4
28.4
a) Kazdy kierowca moze wykorzystac do osmiu silnikow w trakcie sezonu. Uzycie kazdego dodatkowego silnika oznaczac bedzie spadek o 10 miejsc podczas pierwszego wyscigu w ktorym zostanie on zamontowany.
Za uzycie silnika uznaje sie moment, w ktorym [timing transponder - rejestrator czasow?] zarejestrowal wyjazd z alei serwisowej.
b) [nie istotne - zmiana kierowcy nie ma wplywu na liczenie uzyc silnika]
c) Po skonsultowaniu z dostawca silnika, FIA zapieczetuje kazdy egzeplarz przed jego uzyciem w GP, co ma zapewnic, ze zadnej z istotnych elementow silnika nie zostanie zmieniony [rozumiem, ze konsultacje polegaja na okresleniu ktore czesci powinny byc zapieczetowane - BS].
W ciagu dwoch godzin od zakonczenia wyscigu, zapieczetowane zostana wydechy bolidow oraz inne istotne czesci silnika. Ma to zapewnic, ze silniki nie zostana uruchomione pomiedzy wyscigami.
Pieczecie zostana zdjete przed kolejnym GP. Silniki musza pozostac w wyznaczonej czesci garazu a ich uruchomienie dozwolone jest tylko po zamontowaniu do bolidu.
d) Jesli ktorakolwiek z pieczeci FIA zostanie uszkodzona lub zdjeta po jego pierwszym uzyciu, silnik nie moze byc wiecej uzyty. Wyjatkiem jest zdjecie pieczeci pod nadzorem FIA.
e) Jesli silnik zostal zmieniony w ramach artykulu 34.1, nie mozna zostac uzyty w zadnych kwalifikacjach ani w zadnym wyscigu z wyjatkiem ostatniego wyscigu sezonu.
Bartosz Ślepowroński edytował(a) ten post dnia 06.04.09 o godzinie 16:59