konto usunięte

Temat: Koniec e-sportu?

Games-Services padło, koniec e-sportu?
http://www.espmania.pl/games-services-i-eswc-bankrutem/

konto usunięte

Temat: Koniec e-sportu?

E-sport ma się dobrze. To pro-gaming podupada Radziu.

konto usunięte

Temat: Koniec e-sportu?

.........ssssssssssssssssssssss.............

(dźwięk gaszonej mokrym palcem świeczki)
Paweł S.

Paweł S. IT & Marketing
Specialist

Temat: Koniec e-sportu?

Po prostu Games-Services było złe zarządzane...

Nie wiem kto wymyślił, aby nagrody wypłacać rok po wygraniu turnieju i tym samym finansować je z budżetu następnej edycji... Padło, bo następnej edycji nie będzie, więc nie będzie z czego oddać za nagrody, a przed wierzycielami/graczami trzeba się jakoś chronić, w końcu bez graczy ten biznes nie ma po co istnieć :D.

Radek, CPL i historie z nagrodami pamiętasz? Nadal uważasz, że jest to wina kryzysu? Dlaczego CPL padło, wtedy kiedy jeszcze kryzysu nie było? A może już był, ale wtedy tylko TV o tym nie mówiło... ? ;)

konto usunięte

Temat: Koniec e-sportu?

Moim zdaniem problem leży gdzie indziej.
E-sport przypomina mi trochę bańkę internetową z końca lat 90.
W bardzo wielu przypadkach brak solidnych podstaw ekonomicznych.

1. Wielkość rynku tylko w nie wielu przypadkach gwarantuje zwrot poniesionych nakładów.

2. Wiele przedsięwzięć e-sportowych opiera się tylko na funduszach sponsorów. Wiadomo co podczas cięcia kosztów idzie pierwsze "pod nóż".

3. Osobiście postrzegam e-sport jako marketing i jeszcze raz marketing. Za dużo marketingu, za mało realnych i dochodowych modeli biznesowych.

Marketingiem nie da się nakarmić.
Twarde elementy tego biznesu to: sprzęt dla graczy, same gry (chociaż 2/3 to counter-strike 1.6), oraz serwery gier.
Reklama w grach ? Innowacyjne, ale niszowe, i e-sportu z tego się nie sfinansuje.
Marcin Rutkowski

Marcin Rutkowski LOPO.PL - sklep
internetowy

Temat: Koniec e-sportu?

Michał Żuchowski:
Moim zdaniem problem leży gdzie indziej.
E-sport przypomina mi trochę bańkę internetową z końca lat 90.
W bardzo wielu przypadkach brak solidnych podstaw ekonomicznych.

1. Wielkość rynku tylko w nie wielu przypadkach gwarantuje zwrot poniesionych nakładów.

2. Wiele przedsięwzięć e-sportowych opiera się tylko na funduszach sponsorów. Wiadomo co podczas cięcia kosztów idzie pierwsze "pod nóż".

3. Osobiście postrzegam e-sport jako marketing i jeszcze raz marketing. Za dużo marketingu, za mało realnych i dochodowych modeli biznesowych.

Marketingiem nie da się nakarmić.
Twarde elementy tego biznesu to: sprzęt dla graczy, same gry (chociaż 2/3 to counter-strike 1.6), oraz serwery gier.
Reklama w grach ? Innowacyjne, ale niszowe, i e-sportu z tego się nie sfinansuje.

Oczywiście , że marketing a na jakiej zasadzie ma esport przynosić zyski? Czy kluby piłkarskie przynoszą zyski swoim sponsorom? Esport działa podobnie właśnie do piłki , jest narzędziem marketingowym , tylko lub aż.

konto usunięte

Temat: Koniec e-sportu?

Już nie chciałem używać analogii do piłki nożnej.
Wiele znanych klubów zarabia na siebie, gdyż ich marka jest bardzo silna.

Zauważyłem, że większość organizacji e-sportowych ma "gliniane nogi".
Ładna strona, sukcesy, rozpoznawalna marka ale tylko w świecie e-sportu, a to za mało.Michał Żuchowski edytował(a) ten post dnia 14.05.09 o godzinie 15:32
Marcin Rutkowski

Marcin Rutkowski LOPO.PL - sklep
internetowy

Temat: Koniec e-sportu?

Michał Żuchowski:
Już nie chciałem używać analogii do piłki nożnej.
Wiele znanych klubów zarabia na siebie, gdyż ich marka jest bardzo silna.

Zauważyłem, że większość organizacji e-sportowych ma "gliniane nogi".
Ładna strona, sukcesy, rozpoznawalna marka ale tylko w świecie e-sportu, a to za mało.Michał Żuchowski edytował(a) ten post dnia 14.05.09 o godzinie 15:32

Żaden z klubów piłkarskich bez łaski właścicieli czy też głównych sponsorów nie miał by racji bytu , a na pewno nie rozwoju.Tak samo jest z esportem.Z tym , że porównywać można tylko działanie a nie zasięg czy też wielkość co jest logiczne.Firmy inwestujące w esport wydają tyle razy mniejsze kwoty ile mniejsza jest reklama i zasięg.Z tym , że inwestując w esport docieramy do coraz większej rzeszy potencjalnych klientów oraz do bardzo charakterystycznej grupy do której nie jest łatwo dotrzeć i przekonać ponieważ nie "łyka" wszystkiego.Drużyny esportowe główny zysk mają reklamując swoich sponsorów , ale również z części wygranych przez swoich graczy , sprzedaż drużynowych gadżetów.To samo co piłka nożna , poza prawami telewizyjnymi oraz biletami co jest rzeczą oczywistą :) W przypadku turniejów esportowych można tylko odliczyć sprzedaż praw do transmisji.
Maciej Czerwiński

Maciej Czerwiński Vice President -
Mellongames SA

Temat: Koniec e-sportu?

Z tą coraz większa rzeszą potencjalnych klientów to bym za bardzo nie przesadzał bo moim zdaniem jest ona coraz mniejsza i spada albo jest w stagnacji :) Zaawansowany pro-gaming to jednak nadal garstka osób liczona w Polsce w setkach może tysiącach, ale skoki narciarskie i np: formuła 1 to też małe środowisko - kilkanaście osób. Jeżeli esport wskoczy na wyższy poziom i transmisje będą szeroko dostępne np; TV - to jest szansa na rozwój w przeciwnym razie może być równia pochyła.
Marcin Rutkowski

Marcin Rutkowski LOPO.PL - sklep
internetowy

Temat: Koniec e-sportu?

Maciej Czerwiński:
Z tą coraz większa rzeszą potencjalnych klientów to bym za bardzo nie przesadzał bo moim zdaniem jest ona coraz mniejsza i spada albo jest w stagnacji :) Zaawansowany pro-gaming to jednak nadal garstka osób liczona w Polsce w setkach może tysiącach, ale skoki narciarskie i np: formuła 1 to też małe środowisko - kilkanaście osób. Jeżeli esport wskoczy na wyższy poziom i transmisje będą szeroko dostępne np; TV - to jest szansa na rozwój w przeciwnym razie może być równia pochyła.

Ale Ty mówisz o graczach , a odbiorcami są przecież widzowie.A ta liczba cały czas się powiększa.Jasne , że nie ma dużo pro-gamerów ale nie ma też wystarczającego zaangażowania jeszcze w esport - bynajmniej w Polsce.Więc duża część podchodzi do tego czysto forfun.
Maciej Czerwiński

Maciej Czerwiński Vice President -
Mellongames SA

Temat: Koniec e-sportu?

Wydaje mi się, że widzów też mocno nie przybywa wystarczy spojrzeć na statystyki serwisów, żeby wiedzieć jaki jest poziom oglądalności i że ten poziom racze się utrzymuje a nie wzrasta.
Marek Pietrzak

Marek Pietrzak Student, Wyższa
Szkoła Bankowa w
Gdańsku

Temat: Koniec e-sportu?

Zobacz taki kraj jak Korea, tam e-sport a dokladniej pro-gaming ma sie bardzo dobrze, transmija meczów jest dostepna w TV i przynosi tam wieksze zyski niz programy rozrywkowe. Koreanczycy rzadko biorą udzial w turniejach miedzynarodowych ponieważ jak to kiedys jeden pro-gammer powiedzial ze to nie jest wyzwanie dla nich..
Marcin Rutkowski

Marcin Rutkowski LOPO.PL - sklep
internetowy

Temat: Koniec e-sportu?

Maciej Czerwiński:
Wydaje mi się, że widzów też mocno nie przybywa wystarczy spojrzeć na statystyki serwisów, żeby wiedzieć jaki jest poziom oglądalności i że ten poziom racze się utrzymuje a nie wzrasta.

To chyba nie jest wyznacznikiem.Poziom serwisów może się zmieniać i osoba przestaje odwiedzać stronę , ale z interesowania/grania nie rezygnuje :-) Po za tym przybywają nowe tytuły z coraz bardziej rozwiniętymi funkcjami multiplayer i nowe osoby "wchodzą" w to środowisko.
Marcin Rutkowski

Marcin Rutkowski LOPO.PL - sklep
internetowy

Temat: Koniec e-sportu?

Marek Pietrzak:
Zobacz taki kraj jak Korea, tam e-sport a dokladniej pro-gaming ma sie bardzo dobrze, transmija meczów jest dostepna w TV i przynosi tam wieksze zyski niz programy rozrywkowe. Koreanczycy rzadko biorą udzial w turniejach miedzynarodowych ponieważ jak to kiedys jeden pro-gammer powiedzial ze to nie jest wyzwanie dla nich..

Dobra ale co wnosisz tym do tematu ?:-) Fenomen Korei jest za pewne każdemu znany , kto interesuje się esportem.

konto usunięte

Temat: Koniec e-sportu?

Czyli w zasadzie kółko się zamyka ?
Brak pieniądza, bo mała popularność ?
Mała popularność, bo brak finansowania ?
Nadrabianie "marketingiem" żeby zwiększyć popularność ?
To chyba nie działa...
Marcin Rutkowski

Marcin Rutkowski LOPO.PL - sklep
internetowy

Temat: Koniec e-sportu?

Michał Żuchowski:
Czyli w zasadzie kółko się zamyka ?
Brak pieniądza, bo mała popularność ?
Mała popularność, bo brak finansowania ?
Nadrabianie "marketingiem" żeby zwiększyć popularność ?
To chyba nie działa...

Brak pieniędzy bo świeże zjawisko , w które jeszcze chętnie firmy z poza branży IT nie wchodzą.Chociaż powoli powoli ... Heyah , BZ WBK , Coca Cola , Adidas min.
Mała popularność? W Porównaniu z piłką nożną jasne , że mała.
Finansowanie jest ale jeszcze nie w takiej skali , żeby to wszystko ruszyło ostro do przodu.Popularność też jest.Myślę , że w Polsce głównie brak odpowiedzialnych osób w tym środowisku dlatego trochę stoimy w miejscu.
Z popularnością nie jest tak źle , spójrz ile osób odwiedza HLC czy PGA/ESWC kilkadziesiąt tyś , za pewne bardzo dużo osób oglądało transmisje live video z finału EPS.Nie jeden klub piłkarski w Polsce MARZY! o takiej frekwencji chociaż raz w sezonie.Nasze mecze o pietruszkę w meczach eliminacyjnych potrafi oglądać więcej osób , niż przychodzi na mecze w piłkę.
Podsumowując , esport ma się dobrze i będzie rozwijał się cały czas.Kryzys dał trochę się we znaki ale wszystko szybko wróci do normy a , część osób może wyciągnie jakieś wnioski.
Maciej Czerwiński

Maciej Czerwiński Vice President -
Mellongames SA

Temat: Koniec e-sportu?

Z tego co się dowiedziałem to na przeciętnym meczu jest około
200-700 osób (HLTV). PGA fakt w tamtym roku odwiedziło 25 tysięcy osób tylko, że to byli gracze ogółem a esportowcy byli tylko częścią.
Marcin Rutkowski

Marcin Rutkowski LOPO.PL - sklep
internetowy

Temat: Koniec e-sportu?

Maciej Czerwiński:
Z tego co się dowiedziałem to na przeciętnym meczu jest około
200-700 osób (HLTV). PGA fakt w tamtym roku odwiedziło 25 tysięcy osób tylko, że to byli gracze ogółem a esportowcy byli tylko częścią.
Zapewniam Cię , ze na niektórych jest więcej :-)
Maciej Czerwiński

Maciej Czerwiński Vice President -
Mellongames SA

Temat: Koniec e-sportu?

No możliwe, czekam w takim razie na statystyki :) Ja podałem z tego źródła co znam a dotyczyło to ligi HLC i EPS.
Marcin Rutkowski

Marcin Rutkowski LOPO.PL - sklep
internetowy

Temat: Koniec e-sportu?

Maciej Czerwiński:
No możliwe, czekam w takim razie na statystyki :) Ja podałem z tego źródła co znam a dotyczyło to ligi HLC i EPS.

Nie prowadzę takich statystyk :-) Jak gram to czasem sprawdzam ile osób ogląda nasz mecz , i bywały większe liczby niż te o których piszesz :-)

Następna dyskusja:

Polskie Stowarzyszenie Spor...




Wyślij zaproszenie do