konto usunięte
Temat: Koniec e-sportu?
Games-Services padło, koniec e-sportu?http://www.espmania.pl/games-services-i-eswc-bankrutem/
konto usunięte
konto usunięte
konto usunięte
Paweł
S.
IT & Marketing
Specialist
konto usunięte
Marcin
Rutkowski
LOPO.PL - sklep
internetowy
Michał Żuchowski:
Moim zdaniem problem leży gdzie indziej.
E-sport przypomina mi trochę bańkę internetową z końca lat 90.
W bardzo wielu przypadkach brak solidnych podstaw ekonomicznych.
1. Wielkość rynku tylko w nie wielu przypadkach gwarantuje zwrot poniesionych nakładów.
2. Wiele przedsięwzięć e-sportowych opiera się tylko na funduszach sponsorów. Wiadomo co podczas cięcia kosztów idzie pierwsze "pod nóż".
3. Osobiście postrzegam e-sport jako marketing i jeszcze raz marketing. Za dużo marketingu, za mało realnych i dochodowych modeli biznesowych.
Marketingiem nie da się nakarmić.
Twarde elementy tego biznesu to: sprzęt dla graczy, same gry (chociaż 2/3 to counter-strike 1.6), oraz serwery gier.
Reklama w grach ? Innowacyjne, ale niszowe, i e-sportu z tego się nie sfinansuje.
konto usunięte
Marcin
Rutkowski
LOPO.PL - sklep
internetowy
Michał Żuchowski:
Już nie chciałem używać analogii do piłki nożnej.
Wiele znanych klubów zarabia na siebie, gdyż ich marka jest bardzo silna.
Zauważyłem, że większość organizacji e-sportowych ma "gliniane nogi".
Ładna strona, sukcesy, rozpoznawalna marka ale tylko w świecie e-sportu, a to za mało.Michał Żuchowski edytował(a) ten post dnia 14.05.09 o godzinie 15:32
Maciej
Czerwiński
Vice President -
Mellongames SA
Marcin
Rutkowski
LOPO.PL - sklep
internetowy
Maciej Czerwiński:
Z tą coraz większa rzeszą potencjalnych klientów to bym za bardzo nie przesadzał bo moim zdaniem jest ona coraz mniejsza i spada albo jest w stagnacji :) Zaawansowany pro-gaming to jednak nadal garstka osób liczona w Polsce w setkach może tysiącach, ale skoki narciarskie i np: formuła 1 to też małe środowisko - kilkanaście osób. Jeżeli esport wskoczy na wyższy poziom i transmisje będą szeroko dostępne np; TV - to jest szansa na rozwój w przeciwnym razie może być równia pochyła.
Maciej
Czerwiński
Vice President -
Mellongames SA
Marek
Pietrzak
Student, Wyższa
Szkoła Bankowa w
Gdańsku
Marcin
Rutkowski
LOPO.PL - sklep
internetowy
Maciej Czerwiński:
Wydaje mi się, że widzów też mocno nie przybywa wystarczy spojrzeć na statystyki serwisów, żeby wiedzieć jaki jest poziom oglądalności i że ten poziom racze się utrzymuje a nie wzrasta.
Marcin
Rutkowski
LOPO.PL - sklep
internetowy
Marek Pietrzak:
Zobacz taki kraj jak Korea, tam e-sport a dokladniej pro-gaming ma sie bardzo dobrze, transmija meczów jest dostepna w TV i przynosi tam wieksze zyski niz programy rozrywkowe. Koreanczycy rzadko biorą udzial w turniejach miedzynarodowych ponieważ jak to kiedys jeden pro-gammer powiedzial ze to nie jest wyzwanie dla nich..
konto usunięte
Marcin
Rutkowski
LOPO.PL - sklep
internetowy
Michał Żuchowski:
Czyli w zasadzie kółko się zamyka ?
Brak pieniądza, bo mała popularność ?
Mała popularność, bo brak finansowania ?
Nadrabianie "marketingiem" żeby zwiększyć popularność ?
To chyba nie działa...
Maciej
Czerwiński
Vice President -
Mellongames SA
Marcin
Rutkowski
LOPO.PL - sklep
internetowy
Maciej Czerwiński:Zapewniam Cię , ze na niektórych jest więcej :-)
Z tego co się dowiedziałem to na przeciętnym meczu jest około
200-700 osób (HLTV). PGA fakt w tamtym roku odwiedziło 25 tysięcy osób tylko, że to byli gracze ogółem a esportowcy byli tylko częścią.
Maciej
Czerwiński
Vice President -
Mellongames SA
Marcin
Rutkowski
LOPO.PL - sklep
internetowy
Maciej Czerwiński:
No możliwe, czekam w takim razie na statystyki :) Ja podałem z tego źródła co znam a dotyczyło to ligi HLC i EPS.
Następna dyskusja: