Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Kolejny w ostatnich tygodniach sukces, było już mistrzostwo w FIFA w ESL:
http://www.espmania.pl/polska-wygrywa-esl-enc-2008/

Teraz po raz kolejny MYM potwierdził swoją jakość zdobywając mistrzostwo świata w Counter Strike:
http://www.espmania.pl/meetyourmakers-wygrywa-eswc-2008/

Czy po takich sukcesach polska branża reklamowa zainteresuje się bardziej eSportem?

konto usunięte

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Polskie media uznają to jedynie za pojedyncze sukcesy Polaków, jedna krótka wzmianka w gazecie, czy na portalu internetowym - i nic więcej. Media nie są jeszcze chyba wystarczająco przygotowane na przyjęcie e-sportu jako prawdziwej dyscypliny stojącej na równo z piłką nożną, czy koszykówką. Słynny przykład Challenge Gamers Magazine. W tym wypadku jest to wina samych mediów, które nie potrafią, nie chcą(?) wypromować e-sportu, dlatego szary gracz - nie ma zielonego pojęcia czym jest ta dziedzina sportu i co sobą oferuje. Jest mnóstwo portali informacyjnych z tematyką e-sportową ale to nic nie da, póki te serwisy nie będą miały globalnego przebicia. Myślę, że jeżeli mniejsze serwisy nie zachęcą - nie sprowokują do współpracy - działania, większych mediów dalej będzie tak jak jest. Smutna prawda.

konto usunięte

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

a kontynulujac mysl kolegi pozwole sobie dodac, ze to takze "zasluga" sponsorow. Gdyby firmy chetniej sponsorowaly (mala kwota pieniedzy miesiecznie - chocby na oplate za net, koszulki, czapki teamu,jakis hotel na turnieju raz na 3 miechy) i centralnie sie tym chwalily chocby na opakowaniach wlasnych produktow, ale nie tylko te TOP klany, lecz takze inne, rozwojowe, to obie strony mialy by z tego bonus.
Pamietajcie, ze kreowanie wizerunku z "nikogo" na "idola" dzieki takim sponsorom dziala w 2 strony, pozniej ten "idol" godnny nasladowania sam nakreca biznes w kregach odpowiednich odbiorców.

konto usunięte

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Jacek Jankowski:
Czy po takich sukcesach polska branża reklamowa zainteresuje się bardziej eSportem?

Czy to jest pytanie retoryczne? Jeśli nie, chciałbym poznać opinię Pana JJ.
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Dla mnie gracze w Polsce są za mało profesjonalni
- za dużo klanów jednego turnieju,
- za dużo atakowania siebie wzajemnie (np. pisanie kąśliwych komentarzy na temat turniejów pisane przez osoby pracujące dla konkurencyjnych imprez)
- nieprofesjonalne zachowanie graczy (obrażanie się, nie stawianie się na rozgrywkach)
- dziwnie wysokie wymagania graczy względem sponsorów (wysokie pensje miesięczne, zapewnienie sprzętu, zapewnienie łącz) nie mające pokrycia w osiągnięciach
- turnieje "z Koziej Wólki", organizowane w minikafejkach, na kiepskim sprzęcie etc. - a nagłaśniane jako duże wydarzenia
- kiepskie wykorzystanie możliwości dotarcia z produktem podczas dużych imprez (np. brak stanowisk nie związanych bezpośrednio z grami i multimediami)
- brak badań graczy i ich zachowań zakupowych

Nad wieloma elementami z tej listy pracujemy, ale najważniejsza jest zmiana podejścia samych graczy, bez tego nic nie osiągniemy

konto usunięte

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Jacek, nie obraź się, ale żebyś mógł zrozumieć skąd te zjawiska musiał byś do pracy nad nimi zatrudnić raczej osobę, która w tym siedzi/siedziała. Osoby z zewnątrz niewiele są w stanie wyciągnąć faktów, niewiele też wniosków będzie prawidłowych w badaniach nad zachowaniami zakupowymi. W tym trzeba być jako "jeden/jedna Z nich" :]

edit: po namyśle
chamstwo wzajemne graczy wobec siebie wynika z zazdrości, że jeden ma sponsora, bo ma znajomości a drugi nie, bo w zasadzie wybacz, ale w taki sposób u nas się zdobywa sponsorów.

Idiotyczne zachowanie graczy na turniejach i postawa rządająca wynika z tego, że na tychże właśnie organizator poprostu faworyzuje topowe teamy - lepsze miejsca ustawione do rozgrywek, inne podejście, podam ci przykład.

Ogromny, 2-dniowy turniej w Tarnowskich Górach. Przyjechały wszystkie znane wtedy teamy poza CGL oczywiście (aktualni gracze między innymi z MYM ) teamy. Turniej trwa, rozgrywki bodajże już 1/4 finału na obu drabinkach i przerwa na obiado-kolacje.
Wracają z niej wszystkie teamy na czas poza dwoma, przez które cały turniej opóźnia się o pare godzinek.

Te 2 teamy to zupełnie nie znany klan z okolicy i bardzo wtedy znany klan MOBB. Nieznany klan się pojawia = przyczyna spóźnienia awaria auta po drodze. mobb jaśnie państwo siępojawiają jeszcze później = przyczyna spóźnienia upicie się i inne uzywki, zanik pamięci o turnieju.

Organizator dyskwalifikuje nieznany klan a mobb dopuszcza do gry.

Tyle na temat rozwydrzenia gnojków. Na ile im pozwalacie, natyle oni Was szanują.

A chcesz więcej przykładów na to jak organizatorzy faworyzują rozwydrzonych graczy powodując, że ich zachowanie jest jeszcze gorsze? Mam ich kuuuupe...

Dlatego ja zawsze będę twierdziła że dobry sponsor weźmie średni klan pod opiekę na swoich warunkach, dzięki dobremu PR'owi zrobi z nich Idoli lub co najmniej kogos, o kim się ciągle mówi i utrze nosa tym TOP-klanom, które wdrażają zachowania poniżej wszelkiej jrytyki ucząc tego innych graczy - dając naganny przykład.
tyleBenita K. edytował(a) ten post dnia 27.08.08 o godzinie 15:11
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Benita K.:

Dlatego ja zawsze będę twierdziła że dobry sponsor weźmie średni klan pod opiekę na swoich warunkach, dzięki dobremu PR'owi zrobi z nich Idoli lub co najmniej kogos, o kim się ciągle mówi i utrze nosa tym TOP-klanom, które wdrażają zachowania poniżej wszelkiej jrytyki ucząc tego innych graczy - dając naganny przykład.
tyleBenita K. edytował(a) ten post dnia 27.08.08 o godzinie 15:11

Co do faworyzowania na turniejach całkowicie się zgadzam, dlatego jestem temu całkowicie przeciwny, i jeśli nawet by mi się chłopaki z MYM nie stawili w określonym czasie to wylecieli by z turnieju.

CO do badań - przymierzamy się do nich wraz z ludźmi związanymi z grami i turniejami od dawien dawna, więc powinny one pokazać zachowania rynkowe graczy.

A co do PRu też całkowicie się zgadzam, dobra reklama i dobry PR może ze średniego teamu zrobić bogów reklamy :) ale nie osiągnie się tego jeśli Ci gracze będą się obrażać jak dzieci, nie stosować się do zasad wyznaczonych przez sponsora etc.

konto usunięte

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

więc zrób eksperyment i wybierz team ludzi dorosłych, co za problem odbyć rozmowy, poznać, dokonać wyboru:")
Radosław Sałek

Radosław Sałek 'I hope you feeling
happy now'

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Ja sie zgłaszam na ochotnika ;)

konto usunięte

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Kamil Rusjan:
Polskie media uznają to jedynie za pojedyncze sukcesy Polaków, jedna krótka wzmianka w gazecie, czy na portalu internetowym - i nic więcej. Media nie są jeszcze chyba wystarczająco przygotowane na przyjęcie e-sportu jako prawdziwej dyscypliny stojącej na równo z piłką nożną, czy koszykówką. Słynny przykład Challenge Gamers Magazine. W tym wypadku jest to wina samych mediów, które nie potrafią, nie chcą(?) wypromować e-sportu, dlatego szary gracz - nie ma zielonego pojęcia czym jest ta dziedzina sportu i co sobą oferuje. Jest mnóstwo portali informacyjnych z tematyką e-sportową ale to nic nie da, póki te serwisy nie będą miały globalnego przebicia. Myślę, że jeżeli mniejsze serwisy nie zachęcą - nie sprowokują do współpracy - działania, większych mediów dalej będzie tak jak jest. Smutna prawda.

To odnośnie małych portali i ich małych wzmianek o sukcesach w e-sporcie :-)

Onet.pl
Futbol.pl
Chip
GameCorner
Polygamia
Media2

Pomijam oczywiście espmanię, która już była wymieniona :-)
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Benita K.:
więc zrób eksperyment i wybierz team ludzi dorosłych, co za problem odbyć rozmowy, poznać, dokonać wyboru:")


I tu wchodzi problem kosztów i chęci sponsorów, mało kto chce wydać kasę na poziomie kilku średniej pensji na team, takim osobom trzeba płacić, opłacać wyjazdy etc. i tu pojawia się problem nie do przeskoczenia dla sponsorów w chwili obecnej.

Większość firm wyda taką kasę efektywniej
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Michał Cichy:

To odnośnie małych portali i ich małych wzmianek o sukcesach w e-sporcie :-)

Onet.pl
Futbol.pl
Chip
GameCorner
Polygamia
Media2

Pomijam oczywiście espmanię, która już była wymieniona :-)


Nadal to niszowe serwisy lub sekcje większych serwisów, jak wiadomości o sukcesach w esporcie będą publikowane na tym samym poziomie co tradycyjne dyscypliny (np. zajawki na głównej stronie onetu czy gazeta.pl, artykuły w wydaniach drukowanych) wtedy możemy zacząć się cieszyć z poziomu naszego, polskiego esportu :)

konto usunięte

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Jacek Jankowski:
Michał Cichy:

To odnośnie małych portali i ich małych wzmianek o sukcesach w e-sporcie :-)

Onet.pl
Futbol.pl
Chip
GameCorner
Polygamia
Media2

Pomijam oczywiście espmanię, która już była wymieniona :-)


Nadal to niszowe serwisy lub sekcje większych serwisów, jak wiadomości o sukcesach w esporcie będą publikowane na tym samym poziomie co tradycyjne dyscypliny (np. zajawki na głównej stronie onetu czy gazeta.pl, artykuły w wydaniach drukowanych) wtedy możemy zacząć się cieszyć z poziomu naszego, polskiego esportu :)

Nie od razu Rzym zbudowano Jacku. Ważne, że serwisy się interesują.

Onet.pl miał na głównej, a i na Futbol.pl jest na głównej.
Marcin Rutkowski

Marcin Rutkowski LOPO.PL - sklep
internetowy

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Jacek Jankowski:
Michał Cichy:

To odnośnie małych portali i ich małych wzmianek o sukcesach w e-sporcie :-)

Onet.pl
Futbol.pl
Chip
GameCorner
Polygamia
Media2

Pomijam oczywiście espmanię, która już była wymieniona :-)


Nadal to niszowe serwisy lub sekcje większych serwisów, jak wiadomości o sukcesach w esporcie będą publikowane na tym samym poziomie co tradycyjne dyscypliny (np. zajawki na głównej stronie onetu czy gazeta.pl, artykuły w wydaniach drukowanych) wtedy możemy zacząć się cieszyć z poziomu naszego, polskiego esportu :)

Sorry , ale trochę piszesz głupoty.Media coraz bardziej się interesują eSportem.W GW drukowanej o naszej drużynie było dwa razy napisane (oraz dwa zdjęcia).Odzew ze strony TVN'u do programu , jednego z naszych zawodników.Kontakt gry.onet.pl , do zrobienia artykułu o graczach.Wiadomo , że media piszą tyle o tym ile jest sukcesów , a żeby były sukcesy trzeba zainwestować.W tv 2-3 spoty na jednym kanale kosztują tyle co budżet roczny/półroczny teamu przez cały rok , a reklama jest całoroczna w każdej formie.Do ilu osób zainteresowanych produktem dotrze reklama , 50-70tyś?Pomyślą o tym przez 1 min.Przez sponsorowanie drużyny esportowej , trafiasz do podobnej ilości odbiorców produktu systematycznie.Więc nie jest to problem mediów , a nie udolność firm.
Duże koszty?Pensje(?)bez żartów , ile organizacji POLSKICH płaci pensje swoim graczom? Bo chyba nie nazywasz pensją 100-200zł.Jedyny koszt to wyjazdy zagraniczne , które zamykają się w granicach 8 tyś , a reklama jest:-).Zrób dobra reklamę za 8 tyś.
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

właśnie o taki sposób komunikacji jaki prezentujesz Marcinie mi chodzi, strasznie agresywny.

Odpowiem na spokojnie jutro rano albo jakoś wieczorem :)
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Michał Cichy:

Nie od razu Rzym zbudowano Jacku. Ważne, że serwisy się interesują.

Onet.pl miał na głównej, a i na Futbol.pl jest na głównej.

Michale, ja nie mówię że jest beznadziejnie :) Jest coraz lepiej :)
Ale do imprez na skalę ESL czy turnieje podczas Game Convention musimy trochę poczekać :)

Co do sportów elektronicznych, w tym lub najbliższym tygodniu będę rozmawiał z czasopismem całkowicie skierowanym do biznesu na temat artykułu lub serii artykułów na temat esportu i wykorzystaniu reklamy w grach, więc idzie lepsze jak takie tytuły się interesują tematem.

konto usunięte

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Jacek Jankowski:

Michale, ja nie mówię że jest beznadziejnie :) Jest coraz lepiej :)
Ale do imprez na skalę ESL czy turnieje podczas Game Convention musimy trochę poczekać :)

Co do sportów elektronicznych, w tym lub najbliższym tygodniu będę rozmawiał z czasopismem całkowicie skierowanym do biznesu na temat artykułu lub serii artykułów na temat esportu i wykorzystaniu reklamy w grach, więc idzie lepsze jak takie tytuły się interesują tematem.

Dziwnie wydaję mi się, że podjęliśmy rozmowy z tym samym czasopismem, a raczej to czasopismo skierowało się do nas w tym samym czasie :-)

konto usunięte

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

To znaczy Jacku, ja takze nie wiem o czym mowisz z tymi pensjami :[

Sponsor mojego teamu dawal:

serwer do cw (wynajety, badz postawiony na jego wlasnym) zamkniety dla ffa, jedynie do dyspozycji teamu

350 zl miesiecznie do podzialu na czlonkow grajacych teamu - oplata za net

koszulki dla teamu lub inne gadgety na turnieje

oplacil benzyne na przejazd tam i spowrotem oraz hotel (szukalismy najtanszych noclegow zawsze) dla 5 osob, w sumie koszt w calosci 900 zl

raz na pol roku podsylal nam myszki do gry, sluchawki lub pady (jego dobra wola)

I ja bylam szczerze mowiac bardzo zadowolona z tego sponsora, zas jego sponsorowanie uwazam za wystarczajace. Jesli mowimy o pensjach, to wchodzi juz w gre porzadny kontrakt, ktory gracza traktuje w kategorii pracownika firmy, co oznacza, ze w zasadzie poza gra powinien byc on do dyspozycji sponsora do testow, zdjec, wyjazdow, targow, wywiadow, czegokolwiek.

edit : jeszcze dodam fajne rozwiazanie na niesfornych graczy, ktorzy sponsorom sprawiaja problemy buntujac sie na turnioejach, odmawiajac grania, zachowujac sie karygodnie - kazdorazowo musza podpisywac oswiadczenie, w ktorym zobowiazuja sie godnie reprezentowac sponsora, wymienic w nim zabronione zachowania i podac wysokosc kary pienieznej jaka gracz poniesie w razie zlamania ninijeszego. Ma podpisac i wtedy dopiero moze jechac na turniej. I tyle. Zadna filozfia.

edit2 :

podeslij jakies gierki do testow :PBenita K. edytował(a) ten post dnia 28.08.08 o godzinie 10:05
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Marcin Rutkowski:

Sorry , ale trochę piszesz głupoty.Media coraz bardziej się interesują eSportem.W GW drukowanej o naszej drużynie było dwa razy napisane (oraz dwa zdjęcia).Odzew ze strony TVN'u do programu , jednego z naszych zawodników.Kontakt gry.onet.pl , do zrobienia artykułu o graczach.Wiadomo , że media piszą tyle o tym ile jest sukcesów , a żeby były sukcesy trzeba zainwestować.W tv 2-3 spoty na jednym kanale kosztują tyle co budżet roczny/półroczny teamu przez cały rok , a reklama jest całoroczna w każdej formie.Do ilu osób zainteresowanych produktem dotrze reklama , 50-70tyś?Pomyślą o tym przez 1 min.Przez sponsorowanie drużyny esportowej , trafiasz do podobnej ilości odbiorców produktu systematycznie.Więc nie jest to problem mediów , a nie udolność firm.
Duże koszty?Pensje(?)bez żartów , ile organizacji POLSKICH płaci pensje swoim graczom? Bo chyba nie nazywasz pensją 100-200zł.Jedyny koszt to wyjazdy zagraniczne , które zamykają się w granicach 8 tyś , a reklama jest:-).Zrób dobra reklamę za 8 tyś.


Nie zgodzę się z twierdzeniem, że media bardzo się interesują esportem. Naprawdę zainteresowanie na razie jest nieporównywalnie mniejsze niż zainteresowanie innymi formami sportu czy rozrywki. Głownie zainteresowani są dziennikarze związani ze środowiskiem gier i komputerów, mało jaki dziennikarz sportowy się tym interesuje.

Wspieranie teamu należy traktować jako działanie PR, więc porównywanie kosztów utrzymania klanu z kosztem reklamy jest podstawowym błędem.

Dodatkowo dotarcie samej reklamy telewizyjnej jest nieporównywalnie szersze od dotarcia informacji o marce związanej z klanem. Spytaj proszę marketerów marek Pentagram czy G-shock (w sumie możesz jednej i tej samej osoby spytać) dlaczego zmieniła się ich polityka względem esportów.

No i koszty - team CS 1.6 to 5 osób + manager, więc aby sensownie grali muszą dostawać sensowną kasę. Bazując na średniej płacy brutto około 3 000 zł mamy 18 000 zł miesięcznie, do tego dojdzie kwestia sprzętu, wyjazdów etc. - takie są wymagania graczy - niestety przekraczające możliwości polskich sponsorów.

Podkreślam, wymagania polskich graczy są nieadekwatne do dotarcia do graczy.

Za taką kasę to można parę fajnych akcji PR zrobić :) nie mówiąc o tradycyjnym marketingu.
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Kolejny sukces Polaków w eSporcie

Benita K.:
To znaczy Jacku, ja takze nie wiem o czym mowisz z tymi pensjami :[

edit2 :

podeslij jakies gierki do testow :PBenita K. edytował(a) ten post dnia 28.08.08 o godzinie 10:05

Odnośnie pensji - chciałbym traktować esportowców tak samo jak można traktować ich w innych dyscyplinach - w zamian za godziwą pensję i profesjonalne zachowanie - godziwe wynagrodzenie.

Odnośnie gier :) na razie mogę podesłać flashówkę :)
http://www.runhotel.pl/

Następna dyskusja:

Media o Esporcie




Wyślij zaproszenie do