Piotr M.:
pracuję w firmie od 3 lat na rozwiązaniach Lotus Notes
mamy zbudowanych wiele baz w zakresie obiegu dokumentów, decyzji, procesu oferowania, planowania zasobów.
niestety firma która nas kupiła używa sharepoint'a
Może ktoś polecić firmę która pokaże nam wady i zalety obydwu rozwiązań?
Trudno będzie znaleźć firmę, która potrafi obiektywnie ocenić oba rozwiązania.
Jednak warto zwrócić uwagę na dojrzałość rozwiązań i zadać kilka pytań tj.:
Ile ma lat LN/D a ile Sharepoint?
Ilu użytkowników korzysta z tych rozwiązań?
Jak głęboki jest rynek dostawców rozwiązań i usług dla obu narzędzi?
Jak wygląda strategia producentów w zakresie łatwości integracji i modyfikacji rozwiązań (prosty test: spróbujmy wstawić w kliencie pocztowym Outlooka'a i Lotus'a przycisk "Wyślij tą wiadomość do bazy CRM").
Jak wygląda "mapa drogowa" dla obu rozwiązań? Czy są w niej wykorzystywane otwarte technologie?
Kierunek w jakim idzie producent ze swoją ofertą tj. od SMB do korporacji (MS), czy od korporacji do SMB (IBM)?
Generalnie w zestawieniu cech strategicznych dla poprawnie skonstruowanej strategii IT tj.:
- elastyczność
- integralność
- wizja przyszłości
jest tylko jeden zwycięzca i jak na razie jest nim IBM.
Dodatkowo należy uwzględnić strategię kosztową tzn. aby uzyskać tą funkcjonalność, którą IBM oferuje w pakiecie (paczce o nazwie LN/D) należy w przypadku MS kupić kilka produktów tj. Exchange, Sharepoint, BizzTalk, Office, MS SQL, itd.
Ostatnia sprawa, która irytuje chyba największą ilośc użytkowników tj. wsparcie dla poprzednich wersji. Niestety MS w nowych wersjach nowe funkcjonalności i dostęp do nich obdarza statusem "Jedyny właściwy" - w Office 2007 żebyśmy nie wiem jak chcieli zrezygnować z zakładowego menu, i wrócić do rozwijanych menu - niestety. Natomiast w przypadku LN/D w wersji R8 możemy korzystać z klienta tak jak robimy to od wielu lat. To pewien wyraz szacunku dla klienta i jego sposobu pracy.
Innym elementem, na który warto zwrócić uwagę to kształtowanie strategii rozwojowych. IBM rozwija nowe kierunki zgodne z tendencjami rynkowymi tj. ujednolicanie dostępu do danych korporacyjnych, umobilnianie dostępu, Web 2.0, QEDWiki, Lotus Connections, Lotus Qucikr, itd.
Podsumowując - strategią IBM jest dopasowanie ceny i marketingu rozwiązań korporacyjnych do SMB; strategią MS jest szukanie jakości własnych rozwiązań w celu pozyskania klientów korporacyjnych, z rynku na którym IBM jest od wielu lat.
Wojciech Kroczak edytował(a) ten post dnia 02.07.07 o godzinie 11:59