Tomasz P.

Tomasz P. Dyrektor Operacyjny
(COO), POZLAB

Temat: WSKAŹNIKI JAKOSCIOWE

cześć wszystkim

Zauważyłem małą aktywność na forum "Zapewnienia Jakości" - szkoda bo jest to miejsce do wielu ciekawych rozważań szczególnie, że reprezentujemy zapewnienie jakości z wielu różnych branż! Dlatego postarajmy się ożywić trochę merytoryczne dyskusje na tym forum.

Zacznijmy łagodnie - temat do dyskusji:

Kluczowe Wskaźniki Jakościowe (ang. KPI), które stosujecie obecnie lub stosowaliście w poprzednich firmach.

Zachęcam Was gorąco do dyskusji
Tomek
Ireneusz Jaworski

Ireneusz Jaworski Pełnomocnik Zarządu
ds. Systemu Jakości,
UPOS System sp. ...

Temat: WSKAŹNIKI JAKOSCIOWE

A ty jakie Tomku używasz?
Tomasz P.

Tomasz P. Dyrektor Operacyjny
(COO), POZLAB

Temat: WSKAŹNIKI JAKOSCIOWE

Cześć Irku

Generalnie z moich doświadczeń najczęściej monitorowane są:
- ilość reklamacji - w farmacji często jednak są rozgraniczane na te z AE i zwykłe (czyli bez Adverse Event)
- serie dobre za pierwszym razem (obejmuje głównie odchylenia produkcyjne)
- incydenty - trendy, również z rozgraniczeniem na te zamknięte i otwarte powyżej jakiegoś granicznego okresu np otwarte powyżej 20 dni (mówiąc o otwartych i zamkniętych mam na myśli dochodzenie zakończone zdefiniowaniem przyczyny źródłowej i celem działań naprawczych)
- ciekawym wskaźnikiem jest np. wskaźnik serie nie dobre za pierwszym razem który obejmuje odchylenia produkcyjne jak i dokumentacyjne
- innym ciekawym podejściem był też wskaźnik "ilość serii poprawych " liczony jednak w dwóch na trzy serie - czyli firma założyła pewien "wystarczający" poziom jakości który oznaczał wartość 1 jeśli 2 spośród 3 serii były poprawne - czegoś czego nie można zastosować w takich dziedzinach jak np. farmacja
- koszty złej jakości - czyli serii nie angażowanych do dalszych etapów bądź dystrybucji
- ilość wycofań z rynku
- działania poauditowe - terminowość ich zamknięcia
- procent wdrożenia systemów jakości

To te które potrafiłem sobie szybko przypomnieć - być może używacie/używaliscie innych niestandardowych, ciekawych wskaźników dających jednak cenne informacje jakościowe?Tomasz P. edytował(a) ten post dnia 09.10.07 o godzinie 19:46

konto usunięte

Temat: WSKAŹNIKI JAKOSCIOWE

"incydenty - trendy, również z rozgraniczeniem na te zamknięte i otwarte powyżej jakiegoś granicznego okresu np otwarte powyżej 20 dni (mówiąc o otwartych i zamkniętych mam na myśli dochodzenie zakończone zdefiniowaniem przyczyny źródłowej i celem działań naprawczych)"

Ciekawy wskaźnik - jeśli mówisz o trendach, bo w przypadku incydentów to juz po prostu działania korygujące - a ich cel to chyba reklamacja / niezgodność. Czy tak to jest przez ciebie rozumiane? Czy ja upraszczam?
Twój opis wskaźników dał mi trochę do myślenia. Każda branża ma podstawowe typu: wydajność, absencja, fluktuacja, obrót magazynu, reklamacje zewnętrzne_wewnętrzne, wskaźniki dotyczące dostawców, tzn. części złomowane (niech się nazywa w każdej firmie jak chce), wpływ doskonaleń typu Six Sigma / ciagłe doskonalenie itd itp.
Zabawa zaczyna się na dwóch etapach: pierwszy - zależy jaką normę masz wdrożoną (każda musi się czymś "wyróżnić") drugi - jak sobie opracujesz Politykę Jakości.
Tomasz P.

Tomasz P. Dyrektor Operacyjny
(COO), POZLAB

Temat: WSKAŹNIKI JAKOSCIOWE

Ewa
teraz ja mam problem ze zrozumieniem :))))) to też daje do myślenia: jak czasem wąsko patrzymy przez pryzmat segmentów w których działamy...
Myśląc o wskaźniku incydentów użyłem nieświadomie trochę skrótu myślowego.Miałem na myśli
1.) ilość incydentów np. w ujęciu tygodniowym
2.) ilość incydentów z niezamkniętymi działaniami wyjaśniającymi (np. ponad 20 dni) - wskaźnik da nam pewien input do dyskusji na temat ogólnej sprawności zarządzania incydentami
Pisząc natomiast o trendach wskoczyłem już na poziom obserwacji samych wskaźników i ich interpretacji. Monitoring trendu wskaźnika ilości incydentów w odniesieniu do różnych obszarów produkcyjnych w obrębie zakładu, bądź np. w stosunku miesięcznym, doprowadzał kilkakrotnie do obserwacji dziwnych synergizmów które po głębszym zbadaniu ujawniały niekorzystne praktyki bądź błędnie zaprojektowane procesy (po wdrożeniu nowego produktu na linii obszaru A występuje znaczny wzrost incydentów na linii obszaru B. itd.). Dlatego sorry jeśli zakręciłem pierwszą wypowiedź...
Mnie natomiast zaciekawił wskaźnik jakości "absencja" - wpływ absencji na jakość produktu?!

konto usunięte

Temat: WSKAŹNIKI JAKOSCIOWE

Absencję nie przytoczyłam jako wskaźnik mający wpływ na jakość - jest to po prostu jeden ze wskaźników brany pod uwagę w kompleksowym zarzadzaniu w firmie - zresztą wszystkie normy jakościowe każą brać pod uwagę nadzorowanie w zakresie personalnym. Jeśli skupisz się na absencji uzyskasz następujace informacje:
1. Ilość osób chorujących na danej zmianie, linii, w skali czasowej (któraś musi być "najlepsza"), można wtedy pokusić sie o założenie czy ludzie tam chorują ze względu "na koordynatora - chama - nie chcą z nim pracować lub luzaka, który pozwala im za dużo wychodzić na papieroska" etc. Różnie to bywa - Scenariusze dowolne zależne od znajomości środowiska i wyobraźni rozpatrującego / tudzież czy mu się chce - ale jeśli mu się nie chce to po co w ogóle rozpatrywać taki wskaźnik.
2. Poza tym - według mnie absencja na dzień dzisiejszy ma bardzo istotny wpływ na jakość. W większości zakładów brakuje pracowników. W mojej firmie jeśli do brakujących procentów obłożenia na zmianie wynikającego z normalnego grafika kilku zachoruje - reszta musi to nadrabiać. Praca w Taktime nastawionym na 50 pracowników i wykonywana przez 50 idzie (nazwijmy to)swobodniej niż ten sam taktime wykonywany przez 45. Zmiana taktimu nie wchodzi w grę, bo jest dostosowana do zapotrzebowania klienta. (taktime - czas potrzebny na wykonanie operacji na danym stanowisku przez jednego pracownika). Łatwo można sobie wyobrazić, że pomimo rotacji w końcu nastąpi zmęczenie i ludzie zaczynają puszczać buble pomimo iluś tam stacji kontrolnych. Wszystko jest wyłapywane przed wyjściem do klienta ale "bufor" kiedyś może się zapchać. Wyobraź sobie popularną grypę, która zazwyczaj atakuje więcej niż jedną osobę i w taktimie na 50 pracuje 40 itd itp.

3. Nadzorowana absencja może również być dobrym źródłem informacji jakie badania / szczepienia profilaktyczne firma może wykupić w ramach pakietu.

Dalej
4. Jeśli masz określoną ilość czasu potrzebną na wyprodukowanie detalu, wyrobu, serii (określoną tzn. dokładna rama czasowa np. godzina) to rozbijasz w dowolnej skali miesięcznej, kwartalnej, rocznej przeliczenie godzin wynikających z ilości wyprodukowanych / sprzedanych i jakie to ma odniesienie do godzin za które zakład płacił pracownikom 80% a tychże w pracy nie było.

I tak końca nie widać :)
Tomasz P.

Tomasz P. Dyrektor Operacyjny
(COO), POZLAB

Temat: WSKAŹNIKI JAKOSCIOWE

Ewa

Z punktu widzenia jakości przemawia do mnie tylko drugi argument, który podałaś ( i gdzieś tam mgliście czwarty, ale w trochę innym ujęciu), - i zresztą kiedy zastanawiałem się wczoraj nad powiązaniem wskaźnika absencji z jakością to doszedłem do podobnych wniosków, które dzisiaj opisałaś....:)) aczkolwiek przyznaję, że nigdy wcześniej nie spotkałem się z jego monitoringiem jako wskaźnika KPI. Chociaż muszę przemyśleć czy nie dałby on ciekawych obserwacji w mojej firmie - dzięki za pomysł :)
To co teraz Twoja kolej - rzucaj jakiś temat do dyskusji!
Ireneusz Jaworski

Ireneusz Jaworski Pełnomocnik Zarządu
ds. Systemu Jakości,
UPOS System sp. ...

Temat: WSKAŹNIKI JAKOSCIOWE

1.) ilość incydentów np. w ujęciu tygodniowym
2.) ilość incydentów z niezamkniętymi działaniami wyjaśniającymi (np. ponad 20 dni) - wskaźnik da nam pewien input do dyskusji na temat ogólnej sprawności zarządzania incydentami

to widzę, że może przydała by Ci sie też nomenklatura z ITIL czyli podział na incydenty i problemy
Ireneusz Jaworski

Ireneusz Jaworski Pełnomocnik Zarządu
ds. Systemu Jakości,
UPOS System sp. ...

Temat: WSKAŹNIKI JAKOSCIOWE

w sumie to i tak należy przeliczyć wszystko na pieniądze więc dla zarządu interesujące będzie ile go to wszytko kosztuje.

konto usunięte

Temat: WSKAŹNIKI JAKOSCIOWE

Ireneusz Jaworski:
w sumie to i tak należy przeliczyć wszystko na pieniądze więc dla zarządu interesujące będzie ile go to wszytko kosztuje.
... lub ile może kosztować w przypadku skutków ciężkich/nieprzewidzianych działań niepożądanych. To jest jednak ciężkie do oszacowania.
Co do nomenklatury, to podejrzewam że w każdej firmie funkcjonuje to inaczej. Właściwie jestem tego pewien.

Podobne tematy


Następna dyskusja:

wskaźniki




Wyślij zaproszenie do