Temat: Fuzja na rynku VoIP: FreecoNet łączy się z Tlenofonem
Włączę się trochę jako insider.
W perspektywie 2-3 lat nie widzę realnej możliwości zarabiania na samym dostępie IP lub terminacji połączeń. Ten rynek się kończy, co widać po kłopotach niektórych operatorów.
Przestanie istnieć również VoIP jako wyodrębniona technologia i grupa operatorów. VoIP będzie po prostu rodzajem logicznej "ostatniej mili", która będzie równorzędną alternatywą dostępu w oparciu o fizyczną „ostatnią milę” (miedź lub światło). Będą po prostu operatorzy i tyle. Nie liczyłbym również na to, aby połączenia VoIP były znacząco tańsze od połączeń „tradycyjnych”.
Aby operator się utrzymał na rynku będzie musiał w mojej opinii posiadać dwie rzeczy: (i) wolumen (ruchu, klientów itp.) oraz (ii) wyróżnik (rozumiany jako coś, co utrudni klientom migrację do innych operatorów).
Jedynym rozsądnym wyróżnikiem, który widzę na dzisiaj są, bez wdawania się w szczegóły, usługi dodane. Usługi dodane (rozumiane już nie jako usługi sieci ISDN, ale raczej aplikacje dodane – Wirtualne CallCenter, Wirtualny FAX, Wirtualny Rejestrator itp.) stanowiły rok temu około 20%-30% marży FreecoNet, a obecnie przekroczyły 50% marży. W przyszłości udział ten będzie rósł. Przetrwa na rynku ten, kto będzie posiadał umiejętność trafienie z takimi usługami w potrzeby klientów.
Fuzja FreecoNet i Tlenofon jest naturalnym wynikiem opisanej przeze mnie sytuacji. Firmy łączą się, aby zwiększyć wolumen i uzyskać środki na dalszy rozwój i wsparcie sprzedaży usług dodanych, których liderem na rynku jest obecnie FreecoNet.