Piotr Orzeł

Piotr Orzeł Doradca podatkowy,
Kancelaria Podatkowa

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Zgodnie z linią orzeczniczą TSUE premia/bonus/rabat wypłacany przez Producenta towarów ostatecznemu odbiorcy (konsumentowi) pomniejsza jego obrót. (C-317/94 Elida Gibbs, czy C-427/98 KE przeciwko RFN). Takie też stanowisko prezentuje MF - patrz: IPTPP2/443-126/13-4/JS, gdzie stwierdzono, że Producent ma prawo zmniejszyć obrót i podatek należny na podstawie noty uznaniowej lub obciążeniowej. Nie musi wystawiać faktury. Jest jednak jedno "ale", czy w sytuacji gdy Producent przyznaje premię Sieci detalicznej, która towary kupuje od jakiegoś Dystrybutora (nie od Producenta) Sieć będzie miała obowiązek skorygowania podatku naliczonego. Innymi słowy:
- Producent sprzedaje towary Dystrybutorowi (faktura od Producenta na Dystrybutora),
- Dystrybutor sprzedaje towary Sieci detalicznej (faktura od Dystrybutora na Sieć)
- Producent wypłaca premię bezpośrednio Sieci po spełnieniu przez nią warunku przekroczenia określonej wartości zakupów netto produktów Producenta w jakimś okresie rozliczeniowym (nota uznaniowa lub obciążeniowa) Jest to regulowane odpowiednią umową pomiędzy Producentem a Siecią.
Wg mojej oceny Sieć nie ma obowiązku zmniejszania kwoty podatku naliczonego, pomimo iż de facto, trzymając się uchwały NSA dotyczącej premii pieniężnej otrzymała rabat. W ustawie nie ma przepisu, który taki obowiązek nakładałby na Siec. Skoro bowiem podatkiem naliczonym jest suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych z tytułu nabycia towarów (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a uVAT), a zmniejszenie wtedy gdy otrzymam fakturę korygującą (art. 86 ust. 10a uVAT) nie istnieje żadna podstawa do pomniejszania kwot podatku naliczonego, gdy nie zachodzi przesłanka z art. 86 ust. 10a.
Ciekawy jestem waszej opinii. Być może uchwała NSA powinna być zmieniona i premie powinny być traktowane jako "poza VAT". Przyjmując za NSA, że jest to rabat odliczony podatek naliczony na poszczególnych etapach obrotu nie będzie się równał podatkowi należnemu zapłaconemu na tych etapach.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Podmiot trzeci dopłaca do cen sprzedawanego towaru (towaru własnej produkcji).
Mam mocne skojarzenie z dotacją celową...

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

A gdzie wpływ na cenę?
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Tak jak znam branżę, to tego typu premia, przyznawana na określonych zasadach, znanych sprzedawcy przed zakupem towaru, nie pozostaje bez wpływu na cenę, nawet jeśli bezpośredniego porozumienia cenowego nie ma.
Premię traktuje się raczej jako element realizowanej marży, niż jako gwiazdkę z nieba... :-)

Weźmy - dla większej klarowności - sytuację, gdy sprzedawca może zakupić w dystrybucji towary z nadrukowaną przez producenta ("wyżyłowaną") ceną i towary bez oznaczenia cenowego. W przypadku tych pierwszych, po spełnieniu warunku zakupu odpowiedniej ilości towarów - otrzymuje premię od producenta. Też miałbyś wątpliwości?
Tomasz Nierobisz

Tomasz Nierobisz Radca prawny,
doradca podatkowy

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

A czy można mówić o bezpośrednim wpływie na cenie w przypadku, gdy w momencie ustalenia tejże ceny nie ma pewności czy warunki przyznania premii zostaną zrealizowane?

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Tak, z przyczyn o których wspomniał Tomasz - premia jest zdarzeniem przyszłym i niepewnym, więc nie bardzo widzę jak można mówić o bezpośrednim wpływie na cenie. Jak nie będzie premii cena będzie ta sama, i jak jej nie będzie cena też będzie ta sama, więc nie bardzo jest bezpośredni wpływ na cenę.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Taka premia może być zdarzeniem przyszłym i niepewnym - jednak racjonalnie działający sprzedawca, posiadający wiedzę, sprowadzi to do decyzji zakupowej (albo w akcję wejdzie albo nie). Natomiast konkurencja na rynku nie pozwoli, aby kwoty otrzymane z takiej akcji (związanej z zakupem określonych towarów) nie były brane pod uwagę przy kalkulacji marży. Howk! ;-)
Piotr Orzeł

Piotr Orzeł Doradca podatkowy,
Kancelaria Podatkowa

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Pomysł z dopłatą do ceny jest kuszący. Warunek jeden: towary zostaną sprzedane. Może się zdarzyc bowiem tak, że towary się przeterminują, albo też są to towary, które nie będą odsprzedawane (np. wykorzystywane w działalności) - wtedy takie podejście (dopłata do ceny) będzie niewłaściwa. Dlatego też osobiście odrzucam tą koncepcję, ponieważ w zależności od tego, czy towar zostanie sprzedany czy nie taka premia powinna byc traktowana identycznie. Jest ona bowiem wypłacana w związku zakupem towarów tego Producenta i nie powinno miec znaczenia co się z tymi towarami dzieje później.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Piotr O.:
Pomysł z dopłatą do ceny jest kuszący. Warunek jeden: towary zostaną sprzedane. Może się zdarzyc bowiem tak, że towary się przeterminują, albo też są to towary, które nie będą odsprzedawane (np. wykorzystywane w działalności) - wtedy takie podejście (dopłata do ceny) będzie niewłaściwa. Dlatego też osobiście odrzucam tą koncepcję, ponieważ w zależności od tego, czy towar zostanie sprzedany czy nie taka premia powinna byc traktowana identycznie. Jest ona bowiem wypłacana w związku zakupem towarów tego Producenta i nie powinno miec znaczenia co się z tymi towarami dzieje później.

Odnieśmy Twoje wątpliwości do sytuacji modelowej (np. dopłaty do biletów na koncert):
Czy dopłata przestanie być dopłatą, jeśli część biletów się nie sprzeda lub organizator przekaże część biletów na potrzeby własne?
Piotr Orzeł

Piotr Orzeł Doradca podatkowy,
Kancelaria Podatkowa

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Dopłata nie przestanie być dopłatą, pytanie tylko czy jest dopłatą do konkretnego biletu (czytaj: świadczenia usługi wstępu) czy też jest dopłatą do koncertu czyli przedsięwzięcia biznesowego. Jeżeli będzie to dopłata do biletu (usługi) wtedy będę mógł doliczyć ją do podstawy opodatkowania z tytułu sprzedaży biletu, natomiast jeśli jest to dopłata do koncertu wtedy nie uznałabym tego za dopłatę do świadczonej usługi.

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Jeśli cena (nawet niesprzedanych) biletów będzie niższa, bo uzyskano dotację, to bezpośredni wpływ na cenę jednak był - gdyby tak chcieć interpretować ten przepis jak proponujesz Piotrze, to chyba w ogóle nie dałoby się go zastosować, bo zawsze możnaby wskazywać, że kto tam wie jaka "część" towaru/usługi się sprzeda. Ja bym więc na takim argumencie nie budował.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Patrząc od strony ekonomicznej - nie ma dla sprzedawcy wielkiej różnicy, czy przy zakupie określonej ilości towaru:
- otrzyma korektę cenową od dostawcy,
- otrzyma pewną kwotę pieniędzy od podmiotu trzeciego.
Oba przypadki - w warunkach konkurencji - będą miały wpływ na kalkulację ceny sprzedaży (będą cenotwórcze). Tak działa rynek. Oczywiście rozmawiamy o stanie faktycznym zarysowanym przez Piotra jedynie z "grubsza" (szczegółów i niuansów nie znamy).

Jeśli jednak nie dopłata do ceny, to jakie pozostają możliwości:

1/ dopłata ogólna (choć wymogiem jej otrzymania jest zakup określonej ilości towarów?)? Już widzę reakcję fiskusa - szczególnie, gdy okaże się, że sprzedawca zbywa towary objęte akcją poniżej ceny zakupu.

2/ Pseudousługa na 23% (na czym polegająca?)? A przyjmijmy, ze akcja dotyczy mleka na 5%.

3/ Są jakieś inne możliwości?

Wydaje mi się, że dopłata do cen dość dobrze wpisuje się w zarysowaną sytuację, trafia w stawkę podatkową, nie narusza konkurencji...

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Marek G.:
Patrząc od strony ekonomicznej - nie ma dla sprzedawcy wielkiej różnicy, czy przy zakupie określonej ilości towaru:
- otrzyma korektę cenową od dostawcy,
- otrzyma pewną kwotę pieniędzy od podmiotu trzeciego.
Oba przypadki - w warunkach konkurencji - będą miały wpływ na kalkulację ceny sprzedaży (będą cenotwórcze).

No, ale to nie wystarczy - wpływ na cenę musi być bezpośredni, a zatem pewny i mierzalny, a jak go zmierzysz, jeśli cena została ustalona w oparciu o założenie, które wcale nie musi się ziścić. Jeśli nie dostanie premii to zaniżał podstawę opodatkowania wykazując za małą cenę?

A skoro twierdzisz, że nie ma różnicy, to zwyczajny rabat wrzuciłbyś do podstawy opodatkowania, bo był cenotwórczy?
3/ Są jakieś inne możliwości?

Zdaniem NSA - rabat.
Wydaje mi się, że dopłata do cen dość dobrze wpisuje się w zarysowaną sytuację, trafia w stawkę podatkową, nie narusza konkurencji...

Ale dlaczego miałby to nie być po prostu rabat, jak tego chce NSA?
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Jan L.:
Ale dlaczego miałby to nie być po prostu rabat, jak tego chce NSA?

Z jakimi skutkami podatkowymi po stronie otrzymującego taki "rabat"?
Piotr Orzeł

Piotr Orzeł Doradca podatkowy,
Kancelaria Podatkowa

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Marek G.:
Jan L.:
Ale dlaczego miałby to nie być po prostu rabat, jak tego chce NSA?

Z jakimi skutkami podatkowymi po stronie otrzymującego taki "rabat"?
Jako rabat postrzega premię pieniężną interpretacja wskazana przeze mnie. Wykładania tam zastosowana opiera się na tezach TUSE. Taka wykładnia jest zbieżna z uchwałą NSA w zakresie premii. Pytanie Marka staje się w takiej sytuacji bardzo zasadne. Jakie są skutki uznania premii za rabat. Zwrócę Waszą uwagę, że inne interpretacje również postrzegają premię wypłacą przez Producenta jako rabat, który nie jest dokumentowany fakturą korygującą, ponieważ beneficjent premii nie nabywa towarów bezpośrednio od Producenta. Trzymając się takiej wykładni, organy nie zastanawiają się jednak co z podatkiem naliczonym u otrzymującego premię. Jeżeli nawet, to w jednej ze znanych mi interpretacji nakładają na Siec otrzymującą premię obowiązek korekty podatku naliczonego w oparciu o otrzymaną/wystawioną notę. Jestem zadania, że absolutnie nie ma ku temu żadnych podstaw. Art. 86 ust. 10a uVAT jednoznacznie określa, kiedy mam dokonać zmniejszenia kwoty podatku naliczonego, Opisana tam sytuacja jednak w takim przypadku nie zachodzi. Nabywca nie posiada faktury zmniejszającej kwotę podatku naliczonego odliczonego z faktury pierwotnej. Takiego obowiązku nie można również wywodzić z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit.a uVAT. Skoro tak, to w istocie podatek naliczony odliczany na poszczególnych etapach obrotu będzie większy niż podatek należny.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

W temacie nie tyle ważne jest nazewnictwo (rabat, premia, bonifikata, dopłata do ceny), co skutki podatkowe, które problematyczna czynność wywołuje.
Jeśli TSUE, NSA, MF uważają (nie bez racji), że efekt ekonomiczny takiego "rabatu" jest zbliżony do klasycznego rabatu i powinien skutkować prawem obniżenia podatku należnego przez producenta, oznacza to, że skutki podatkowe (co wynika z konstrukcji daniny) powinny objąć także otrzymującego rabat (jeśli - oczywiście - jest podatnikiem). Brakuje (chyba?) w naszych krajowych przepisach podstawy prawnej do nieodliczania w takiej sytuacji części podatku naliczonego, wynikającego z faktur otrzymanych od innego podmiotu (no chyba, że będziemy tworzyć jakieś karkołomne konstrukcje na bazie art.88). Brakuje też podstawy prawnej do pomniejszania podatku naliczonego na podstawie dokumentu własnego pomysłu.

Może to trochę dopasowywanie przepisów z mojej strony.
Ale skoro można uznać, że "rabat" wywołuje u producenta skutki podatkowe podobne do klasycznego rabatu, to dlaczego nie można byłoby uznać, że tenże "rabat" wywołuje u otrzymującego skutki podatkowe podobne do dopłaty do ceny?
Jak wspomniałem wcześniej, otrzymującemu - od strony ekonomicznej - jest wszystko jedno, czy otrzymuje zwrot zapłaconej ceny, czy dopłatę do ceny (skutki ekonomiczne są takie same).
Na dopłatę do ceny jest podstawa prawna.
A sumaryczne skutki w podatku vat przy dopłacie są identyczne jak przy klasycznym rabacie, skutkującym wystawieniem faktury korygującej...

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Marek G.:
Jan L.:
Ale dlaczego miałby to nie być po prostu rabat, jak tego chce NSA?

Z jakimi skutkami podatkowymi po stronie otrzymującego taki "rabat"?

Przychód. Inneskutki nie wynikają z przepisów. Przy "klasycznym" rabacie przecież nie uznałbyś, że doszło do dopłaty do ceny (chyba), więc doszukiwanie się w przypadku "nieklasycznego" rabatu, że powinien wywoływać skutki podatkowe jak dla dopłaty do ceny, trąci niekonsekwencją.

No i skutki ekonomiczne moim zdaniem nie są analogiczne - jeśli w ogóle obniżam ceny, bo mogę dostać premię/rabat (co byłoby raczej mało rozsądne, bo właściwie traciłbym korzyść wynikającą z premii/rabatu) to robię to jednak biorąc na siebie ryzyko, że owej premii/rabatu jednak nie dostanę. Czyli może się okazać, że rzeczywiście "wyszedłem na zero", bo spodziewany rabat się ziścił i nic na kasie ze sprzedaży nie straciłem, ale może się też okazać, że za bardzo się wychyliłem i straciłem, bo ani nie mam zwykłej ceny ze sprzedaży, ani nie mam rabatu.

W przypadku "klasycznej" dopłaty do ceny sytuacja jest jasna - obniżam cenę, bo wiem, że dostałem/dostanę określoną kwotę, żeby wyrównać sobie obniżkę ceny, czyli nic nie stracę.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Jan L.:
Przychód. Inneskutki nie wynikają z przepisów.

Można też (z początkowym sukcesem) próbować bronić tezy, że obowiązek wystawienia faktury korygującej przy klasycznym rabacie również nie wynika z przepisów (I SA/Po 1106/09 -> I FSK 783/10).
No bo to przecież niekonsekwentne, że przy rabacie klasycznym (na linii hurtownik-detalista) konieczna jest faktura korygująca, a przy rabacie nieklasycznym (na linii producent-detalista) - wystarczy nota, skutkująca brakiem skutków dla detalisty.

Wydaje mi się, że wartością (samą w sobie) podatku od towarów i usług jest to, że posiada zdefiniowaną konstrukcję. Tej wartości nie należy dezawuować, ponieważ za chwilę znajdziemy się na pobojowisku podobnym do gruntu krajowej daniny dochodowej. Aby do tego nie doszło konstrukcja podatku powinna być ważnym elementem w procesie interpretacji przepisów.
Na Twoje stwierdzenie "Inne skutki nie wynikają z przepisów" odpowiada I FSK 883/09 (choć w kontekście obowiązku wystawienia faktury korygującej):

Wskazać przy tym należy, że stanowisko zajęte przez Sąd pierwszej instancji prowadziłoby do zaburzenia konstrukcji podatku od towarów i usług w ramach mechanizmu "opodatkowanie - odliczenie", gdyż obniżeniu podstawy opodatkowania przez podatnika z tytułu wystawionych przez niego faktur, prowadzącemu w konsekwencji do zmniejszenia jego podatku należnego, przy braku wystawienia z tego tytułu faktury korygującej jego obrót i podatek, nie towarzyszyłoby obniżenie podatku naliczonego u jego kontrahenta odliczonego w oparciu o pierwotne faktury, z których - w wyniku rabatu - obrót i podatek został obniżony. Taka sytuacja powodowałby brak korelacji pomiędzy obniżoną wielkością podatku należnego wynikającego z faktur uwzględnionych przez podatnika z tytułu udzielenia kontrahentowi rabatu "premiowego", a nieobniżoną wielkością podatku naliczonego wynikającego z tychże faktur pierwotnych otrzymanych przez kontrahenta podatnika, który podlegał odliczeniu.

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Ależ nie dezawuuję - różnica w tym, że bezpośredniemu nabywcy "da się" fakturę wystawić i wykreowanie takiego obowiązku łatwo daje się oprzeć o konstrukcję VAT i analogię, co już nie dotyczy następnego w łańcuszku, bo co mu skorygować?
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Premia pośrednia wypłacana Sieci detalicznej przez...

Art.86.2. Kwotę podatku naliczonego stanowi:
1) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
a) z tytułu nabycia towarów i usług,
b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;


A może takie banalne rozwiązanie (skoro "rabat" na linii producent-detalista to także rabat z art.29.4)? :-)



Wyślij zaproszenie do