konto usunięte
Temat: Działalność usługowa - produkt oparty na wiedzy. Jak...
Witajcie,To chyba pierwszy post ma tym forum, więc pozwolę sobie na dłuższą wypowiedź i zapytanie ;)
Jak radzicie sobie przy wycenianiu usług? Wiem, że praktyki są różne i wielu (łącznie z Kotlerem i Doylem) próbowało badać niematerialną wartość usług, jednak nawet oni o ile się nie mylę nie osiągnęli sukcesu na tym polu.
Zadanie jest o tyle utrudnione, że usługi to przede wszystkim wartość dodana dla klienta oraz wiedza firmy, która świadczy daną usługę - więc jak wycenić taką wartość dodaną?
Doyle w "VBM: Marketing Strategies for Corporate Growth and Shareholder Value" pisze o wachlarzu strategii marketingowych dla przedsiębiorstw usługowych o sposobach wycen wartości niematerialnych - jednak jakie to ma przełożenie na nasz rodzimy rynek?
Oczywiście możemy użyć jakiś szablonowych metod lub opierać się na średnich cenach rynkowych, jednak jest to wg mnie cały czas wróżenie z fusów.
Do tego pozostaje pytanie co z firmami, które chcą wprowadzić usługę, której żadna z konkurencyjnych firm jeszcze nie zaproponowała (strategia BOS również nie mówi nic o wycenach usług - pozdrawiam Jacku ;) )?
Wiem, że cena usługi nie jest najważniejsza tym bardziej, że VBM zakłada budowanie wartości poprzez wiedzę i kontakt bezpośredni (co jest całkiem logiczne dla usług - Kolter wspominał o tym już chyba w swoich publikacjach z 1994 roku, a więc chyba przed Doylem), ale mimo wszytsko, klient prędzej czy później będzie chciał poznać cenę usługi, powiemy mu o wartości dodanej etc., ale on i tak zada fundamentalne pytanie: "ile?"