Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: Czym jest jakość?

No właśnie tak wiele się o niej mówi, ale czym jest naprawdę?
Ja już trochę o tym napisałem http://tqmgroup.blogspot.com. Ale czym jest dla Was? Jak ją widzicie?
Tomasz T.

Tomasz T. http://www.p-fx.pl

Temat: Czym jest jakość?

Jakość nie jedno ma imię
Tomasz T.

Tomasz T. http://www.p-fx.pl

Temat: Czym jest jakość?

Jakość posiada tyle definicji ile jest osób na świecie. W postaci ogólnej abstrakcji bardzo ciężko jest ją definiować Każda osoba widzi świat inaczej, a co za tym idzie różnorodnie rozumie ponad przeciętność(jakość) w rzeczach, w czynach, w myśleniu… Jednostka mogłaby podzielić obszary swojego życia na kategorie i pod kategorie. W poszukiwaniu jakości, rozpatrywać każdą z pod kategorii osobno. Znaleźć dziedzinę swojego życia najgłębiej rozumianą W efekcie oddzielić obszar postępowania/działania/myślenia na tyle obudowany wiedzą empiryczna jak i teoretyczna, w którym szufladkowanie na kategorie stanowi ograniczenie, a wplątane w nią słowo jakość jest najbardziej wyraziste. Wtórnie wznieść się na poziom abstrakcji/ogólności, uwzględniając czynniki, które wcześniej determinowały poczucie głębszego niż inne rozumienia danej kategorii. Jednym z tych czynników jest dla mnie pewne oblicze jakości.
Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: Czym jest jakość?

Dobre ujęcie tematu. Ciekawa perspektywa. Czyli mam już jedną pewność: pojęć jakości jest tak wiele różnych, ile jest osobowości, czy sposobów myślenia/tworzenia itp.
Ale teraz spójrzmy z perspektywy organizacji sprzedającej pewien zakres usług/produktów, a mianowicie jak dopomóc takiej organizacji w sprzedaży usługi/produktu, który jakość prezentuje i to w formie dość ogólnej (zakładamy masowy odbiór kliencki)? Czyli tak na dobrą sprawę należy zapytać nieco inaczej, czy jest (a jeśli tak to jaka) rama/trzon tego pojęcia? Tak by konstrukcja usługi/produkty zwracała uwagę na najistotniejsze (z założenia jak największej liczby potencjalnych odbiorców) części/elementy składowe tego tak szeroko rozumianego pojęcia?

konto usunięte

Temat: Czym jest jakość?

Jacek Piotrowski:
Dobre ujęcie tematu. Ciekawa perspektywa. Czyli mam już jedną pewność: pojęć jakości jest tak wiele różnych, ile jest osobowości, czy sposobów myślenia/tworzenia itp.
Ale teraz spójrzmy z perspektywy organizacji sprzedającej pewien zakres usług/produktów, a mianowicie jak dopomóc takiej organizacji w sprzedaży usługi/produktu, który jakość prezentuje i to w formie dość ogólnej (zakładamy masowy odbiór kliencki)? Czyli tak na dobrą sprawę należy zapytać nieco inaczej, czy jest (a jeśli tak to jaka) rama/trzon tego pojęcia? Tak by konstrukcja usługi/produkty zwracała uwagę na najistotniejsze (z założenia jak największej liczby potencjalnych odbiorców) części/elementy składowe tego tak szeroko rozumianego pojęcia?

Przyznam się szczerze, że nie stosuję pojęcia jakości w moim procesie sprzedaży. Wynika to z pewnej doktryny, jaką stosuję od dawna. Zazwyczaj nie ma w tym procesie miejsca na mówienie o mojej firmie (do pewnego momentu kształtowania wzajemnych relacji biznesowych, oczywiście), toteż - ipso facto - na mówienie o jakości świadczonej przez nią. Jest to związane z tym, co napisałem w notce o "Nadużywaniu jakości". Moi klienci zdają się zresztą podzielać moje zdanie w tej kwestii. Specyfika branży.

Co do samej jakości. Przychylam się do zdania Tomka. Jest pojęciem nazbyt subiektywnym, by tworzyć zwartą jej i odnoszącą się do każdej sytuacji definicję. Wiem tylko, że handlowcy poważnych firm, czy też firm aspirujących do miana takowych, bardzo często popadają w błędne koło. Zaczynają zakładać, że skoro ich przedsiębiorstwa (przynajmniej teoretycznie) świadczą "wysoką jakość", to i klienci - wszyscy, bez wyjątku - takiej pragną. Dzieje się to wraz ze wszystkimi konsekwencjami tego zjawiska, na czele z wysokimi kosztami "produkcyjnymi". Nie tyczy się to zresztą tylko i wyłącznie handlowców, ale bardzo szybko mania ta dotyka pozostałych działów takich firm.Paweł Kruszelnicki edytował(a) ten post dnia 13.05.08 o godzinie 16:35
Tomasz T.

Tomasz T. http://www.p-fx.pl

Temat: Czym jest jakość?

Moim skromnym bezrobotnym zdaniem :)
Mówisz Pawle, iż nie ma miejsca (do pewnego momentu) na wychwalanie jakości reprezentującej Twojego pracodawcę czy produkt. Jest to specyfiką branży, a klienci rozumieją ideę i nie potrzebują dodatkowych definicji czy terminów.
Czym w takim układzie kierujesz się, dopasowując podejście/sposób rozmowy/wybór miejsca spotkania/realizację/.../.../... do klienta?
Instynktem, społeczną świadomością, doświadczeniem życiowym i wieloma innymi elementami, które uważasz za stosowne, prawidłowe, czasami genialne.
Czy w tych elementach (abstrahujących zupełnie od samego produktu/usługi/wytycznych pracodawcy) nie ma miejsca na jakość?

PS. Witam i pozdrawiam!:)
Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: Czym jest jakość?

Paweł Kruszelnicki:
Przyznam się szczerze, że nie stosuję pojęcia jakości w moim procesie sprzedaży. Wynika to z pewnej doktryny, jaką stosuję od dawna. Zazwyczaj nie ma w tym procesie miejsca na mówienie o mojej firmie (do pewnego momentu kształtowania wzajemnych relacji
biznesowych, oczywiście), toteż - ipso facto - na mówienie o jakości świadczonej przez nią. Jest to związane z tym, co napisałem w notce o "Nadużywaniu jakości". Moi klienci zdają się zresztą podzielać moje zdanie w tej kwestii. Specyfika branży.

Przekornie jednak jestem w stanie stwierdzić mimo wszystko nie nazywając jej (jakości) po imieniu stosujesz ją Pawle w sprzedaży:) Bo jak stwierdziliśmy wspólnie definicji jakości jest wiele. Ja też nie do końca w procesie sprzedaży podkreślam słownie, iż pewne działanie jest jakościowe. Bardziej staram się swoim zaangażowaniem, dopasowaniem do potrzeb, sprecyzowaniem itp rzeczami pokazać pewien dość abstrakcyjny poziom jakości. W gruncie rzeczy chodzi o to, by to sam Klient w końcowym etapie nazwał moje działanie "jakością w jego rozumieniu". Jakość przejawia się w całym procesie (według mnie, zatem z założenia jest to subiektywne) w podejściu do działania, np poprzez styl wypowiedzi, jej konstrukcję, ubiór itd. Czy na pewno Pawle wykluczasz aspekt jakościowy w ogólności? Pytam trochę "wywoławczo-dyskusyjnie":)
Piotr Frydrych

Piotr Frydrych Pełnomocnik ds.
Doskonalenia Systemu
Zarządzania

Temat: Czym jest jakość?

Wg. Słownika języka polskiego jakość to: 1 wartość czegoś. 2. istotne cechy przedmiotu wyróżniające go spośród innych.
To bardzo trafna definicja i właściwie rozwiewa wszystkie wątpliwosci. Widać wyraźnie, że każdy człowiek będzie miał nieco odmienne spojżenie na dany produkt, jak i inne cechy uważać będzie za istotne. Z tego faktu może wynikać to, że jakość w rozumieniu producenta z oczywistych powodów będzie inna niż ta postrzegana przez klijenta. Czy jednak wskazuje to na bezużyteczność tak pojemnego stwierdzenia? Chyba nie. W haśle TQM chodzi przecież o to by dążyć do doskonałości w każdej dziedzinie, która jest istotna dla przedsiębiorstwa. W takim użyciu jest to pojęcie jak najbardziej trafne i potrzebne, wskazuje na złożoność problemu i potrzebę szerokiego spojżenia.
Jeśli chodzi o nadmierne posługiwanie się tym słowem, zazwyczaj gdy celem jest reklama, to kożysta się właśnie z tej właściwości tego pojęcia, że staje się ono kluczem do wszystkich drzwi, różnych w zależności od odbiorcy. Mówi nam że coś jest najlepsze właśnie w tej dziedzinie, jaką uważamy za najistotniejszą i to jest chwyt marketingowy. Gdy zamierzamy rozmawiać w bardziej ścisły sposób o wartości produktu należy posługiwać się odpowiednimi wskaźnikami jakości, które ukazują ją w perspektywie konkretnego ujęcia.
Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: Czym jest jakość?

Piotr Frydrych:
Wg. Słownika języka polskiego jakość to: 1 wartość czegoś. 2. istotne cechy przedmiotu wyróżniające go spośród innych.
To bardzo trafna definicja i właściwie rozwiewa wszystkie wątpliwosci. Widać wyraźnie, że każdy człowiek będzie miał nieco odmienne spojżenie na dany produkt, jak i inne cechy uważać będzie za istotne. Z tego faktu może wynikać to, że jakość w rozumieniu producenta z oczywistych powodów będzie inna niż ta postrzegana przez klijenta. Czy jednak wskazuje to na bezużyteczność tak pojemnego stwierdzenia? Chyba nie. W haśle TQM chodzi przecież o to by dążyć do doskonałości w każdej dziedzinie, która jest istotna dla przedsiębiorstwa. W takim użyciu jest to pojęcie jak najbardziej trafne i potrzebne, wskazuje na złożoność problemu i potrzebę szerokiego spojżenia.
Jeśli chodzi o nadmierne posługiwanie się tym słowem, zazwyczaj gdy celem jest reklama, to kożysta się właśnie z tej właściwości tego pojęcia, że staje się ono kluczem do wszystkich drzwi, różnych w zależności od odbiorcy. Mówi nam że coś jest najlepsze właśnie w tej dziedzinie, jaką uważamy za najistotniejszą i to jest chwyt marketingowy. Gdy zamierzamy rozmawiać w bardziej ścisły sposób o wartości produktu należy posługiwać się odpowiednimi wskaźnikami jakości, które ukazują ją w perspektywie konkretnego ujęcia.


Ciekawe ujęcie tematu. Szczególnie to, że tak de facto chodzi o dążenie do wspomnianej doskonałości. Poruszył Pan problem innego rozumienia pojęcia jakości przez producenta danego produktu/usługi i jego odbiorcy. Zapytam zatem, dalej, czy istnieje możliwość/szansa, by jednak "wypracować" wspólne jej (jakości) rozumienie i w procesie generowania produktu/usługi, uzyskać całkowitą (najmniej 90%) zbieżność pojęcia jakości przez producenta i Klientem? Otóż to jest sedno sprawy i wcale nie chodzi o to, iż jest to jedynie utopia.
Co o tym sądzicie? To możliwe, już się dzieje, czy dopiero będzie się działo?

Pozdrawiam.
Tomasz T.

Tomasz T. http://www.p-fx.pl

Temat: Czym jest jakość?

Nawiązując do innego tematu, jakość to również dokładność...
Rafał Gołębiewski

Rafał Gołębiewski Sr Supplier
Development Engineer
at Honeywell

Temat: Czym jest jakość?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć czym jest jakość, Ja gdy nie wiem jak odpowiedzieć na to pytanie posługuję się zasłyszanym zdaniem z przeszłości "O jakości mówimy wtedy gdy wraca do nas klient a nie produkt",
Artur P.

Artur P. właściciel,
AlphaSystem

Temat: Czym jest jakość?

Cóż, pierwszy lepszy podręcznik z tematu zarzuci nas dziesiątkami definicji z obszaru "kwalitologii" (khe khe).

Mnie osobiście bardzo przekonuje i podoba się definicja Taguchiego (funkcja strat) mówiąca o tym, że jakość jest stratą, jaką produkt przynosi społeczeństwu od momentu jego wysyłki. Lepsze to niż stopień, w którym zbiór inherentnych właściwości produktu spełnia wymagania.;)

Temat: Czym jest jakość?

Jakość jest jak wyrażenie "WOW" - fajnie brzmi, niesie dużo emocji, wszyscy nią się posługują i nic nie znaczy, jest efektownym pustym brzmieniem ... dopóki nie wypełnisz jej treścią.

Przykład z życia:
właściciel firmy sprzedającej podłogi - Panie. Mam najlepsze panele z najlepszego gatunkowo drewna, produkowane na bazie ekologicznych klejów i lakierów, odporne na ścieranie, najlepszy stosunek ceny do jakości, a ludzie tego nie kupują. Niech mi Pan powie dlaczego?

właściciel firmy układającej parkiety - Panie. Ludzie jak chcą mieć drewno na podłodze, to kładą parkiet, a panele są postrzegane jako coś tymczasowego. Z reguły klientowi jest wszystko jedno czy panel kosztuje 19 czy 190 zł.

No i mamy zderzenie wyobrażenie jakości technologicznej i jakości z punktu widzenia klienta (a może tylko wyobrażenie wyobrażenia?)
Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: Czym jest jakość?

Jarosław P.:
Jakość jest jak wyrażenie "WOW" - fajnie brzmi, niesie dużo emocji, wszyscy nią się posługują i nic nie znaczy, jest efektownym pustym brzmieniem ... dopóki nie wypełnisz jej treścią.

Przykład z życia:
właściciel firmy sprzedającej podłogi - Panie. Mam najlepsze panele z najlepszego gatunkowo drewna, produkowane na bazie ekologicznych klejów i lakierów, odporne na ścieranie, najlepszy stosunek ceny do jakości, a ludzie tego nie kupują. Niech mi Pan powie dlaczego?

właściciel firmy układającej parkiety - Panie. Ludzie jak chcą mieć drewno na podłodze, to kładą parkiet, a panele są postrzegane jako coś tymczasowego. Z reguły klientowi jest wszystko jedno czy panel kosztuje 19 czy 190 zł.

No i mamy zderzenie wyobrażenie jakości technologicznej i jakości z punktu widzenia klienta (a może tylko wyobrażenie wyobrażenia?)

Ciekawe, czy to o czym wspominasz miałoby odniesienie do każdej grupy różnego stopnia zamożności?
Tak z własnych obserwacji zachowań konsumentów/Klientów/partnerów widzę, iż do pewnego momentu zamożności w zakresie determinantu podjęcia decyzji (w stosunku cena-jakość) mamy 80-20 (na korzyść ceny), a wraz ze wzrosetem zamożności mamy całkowite odwrócenie 20-80 i to jakość zaczyna odgrywać główną rolę.
Pytanie na ile jest to kwestia "właściwej" jakości, a na ile umiejętnej "manipulacji" marketingowej.

Pozdrawiam,
JP
Adam Jankowski

Adam Jankowski Kierownik Działu
Jakości, BSH Sprzęt
Gospodarstwa
Domoweg...

Temat: Czym jest jakość?

Jako, że to moja pierwsza wypowiedź na forum nie będę za dużo się rozwodził i powiem, że według mnie jakość to kompromis pomiędzy oczekiwaniami klienta a możliwościami dostawcy.
Adam Kołodziejczyk

Adam Kołodziejczyk Ojcostwo -
zdecydowanie
najambitniejszy
zakres obowiązków

Temat: Czym jest jakość?

Witam.
Stary temat ale jakże na czasie, kiedy duża konkurencja wymusza walkę o klienta już nie ceną, a terminami dostaw i jakością właśnie.

Myślę, że jakość to spełnienie oczekiwań klienta i... tyle.

Pozdrawiam.
Agnieszka R.

Agnieszka R. koordynator badań,
Gemius SA

Temat: Czym jest jakość?

mnie się podoba ta definicja jakości:
"Jakość produktu/usługi, to miara braku wad w tym produkcie, a wadą jest każda negatywna cecha produktu – negatywna z punktu widzenia klienta – której klient ma się prawo nie spodziewać."
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Czym jest jakość?

Agnieszka R.:
mnie się podoba ta definicja jakości:
"Jakość produktu/usługi, to miara braku wad w tym produkcie, a wadą jest każda negatywna cecha produktu – negatywna z punktu widzenia klienta – której klient ma się prawo nie spodziewać."

A kto ustala czy ma się prawo nie spodziewać?
Agnieszka R.

Agnieszka R. koordynator badań,
Gemius SA

Temat: Czym jest jakość?

klient oczywiście.
Kupując dany produkt czy usługę, klient spodziewa się, że dana rzecz ma spełniać określone wymogi, opisane w instrukcji czy w umowie, jeśli tego nie spełnia, oznacza to, że są wady, których miał prawo się nie spodziewać.
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Czym jest jakość?

Agnieszka R.:
klient oczywiście.
Kupując dany produkt czy usługę, klient spodziewa się, że dana rzecz ma spełniać określone wymogi, opisane w instrukcji czy w umowie, jeśli tego nie spełnia, oznacza to, że są wady, których miał prawo się nie spodziewać.

Czyli instrukcja/umowa ustala? Co oznacza w przypadku większości produktów konsumpcyjnych, że ustala to producent, mniej lub więcej na bazie badania oczekiwań klientów, ale jako grupy, nie indywidualnie.

Następna dyskusja:

Czym jest outsourcing?




Wyślij zaproszenie do