konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Witam!

Od pewnego czasu pracuję nad pewnym projektem dotyczącym tematyki sztucznej inteligencji oraz robotyki. Ostatnim czasem na GL próbowałem wykrzesać jakieś pomysły od użytkowników na reklamę - film (animowany, Tomek Bagiński i te sprawy) oraz pomysły na prezentację multimedialną dla inwestora/sponsora na mój projekt. Te dwie rzeczy po części udało mi się zrealizować, a niektóre pomysły wybiłem sobie z głowy.
Do rzeczy... Dziś zobaczyłem temat o reklamach dotyczących kampanii społecznych. Te reklamy wymyśla pewnie wiele głów, ale i tak wydaje mi się, że tematyka na reklamy o prędkości, o wypadkach, o alkoholu, o narkotykach była już przez wiele lat kreowana i miała dużo czasu na rozwinięcie się. Jedynym problemem była bezpośredniość, czyli odpowiedni przekaz.
No i zobaczyłem dziś tą reklamę z linku w tematu na tym forum: http://www.dailymotion.com/video/x1yhdg_road-safety-au...
Przez prawie 3 sekundy piękna para, stylu galopujący konik, wszystko pięknie, a za chwilę tego szczęśliwego chłopaczka rozgniata o murek pędzące auto i przytłacza jego dziewczynę. Z początku jestem szokowany przekazem, mówię: "O Boże", a chwilę potem nasuwa się refleksja, która informuje mnie no jakie te życie jest kruche. I następnym razem NAPEWNO, gdy będę chciał kogoś wyprzedzić to zastanowię się 100 razy...
Ta reklama dała mi też do myślenia nad moim problemem, czyli na skuteczną reklamę dotyczącą mojego projektu. Chodzi mi o taką reklamę, która spowoduje myśl jak ta w mózgu o wyprzedzaniu, która zdejmie mi nogę z gazu, to taka myśl która wyjdzie z mojej reklamy spowoduje myśl o przyszłości, o robotyce, o sztucznej inteligencji itd. itp. Chodzi o refleksję... To też trochę wkraczam na ścieżkę percepcji.
Jednak wszystko się sprowadza do przekazu. O pomysłowym przekazie... Pomóżcie mi i tym razem, jak można zrealizować taką bezpośrednią reklamę z odpowiednim przekazem do mojego projektu? Oczywiście nie chodzi mi o horror, wypadki itp., tylko o skuteczną reklamę... Proszę Was o pomysły i przemyślenia na ten temat...

Acha i jeśli poczytać o moim projekcie to tu: http://penesta.com (to nie jest reklama, bez tego przeczytania nie podpowiecie mi odpowiednio). ;)

Pozdrawiam,
PatrykPatryk Jamróz edytował(a) ten post dnia 23.11.07 o godzinie 09:02

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Obejrzałam tę reklamę. Faktycznie wstrząsająca, ale czy skuteczna? Czy na pewno będziesz o niej pamiętał siedząc za kółkiem, gdy będziesz spóźniony na ważne spotkanie? Prawdę mówiąc, wątpię.
Moim zdaniem prędzej postawisz się w roli ofiary, poszkodowanego, a ten, który jechał zbyt szybko to jakiś "baran", "idiota", "ja taki głupi nie jestem", "ja jeżdżę szybko, ale bezpiecznie".

Reklama społeczna jest działaniem cholernie trudnym, ale za to nieźle obadanym np. przez psychologię społeczną i jeżeli ma być skuteczna, to MUSI spełniać określone założenia.

Podstawowa kwestia, to siła negatywnych emocji - jeżeli jest ich zbyt dużo, naturalną reakcją organizmu jest obrona przed nimi i negowanie. A reklama wyparta nigdy nie będzie efektywna.
Jeżeli emocji będzie za mało - reklama będzie niezauważalna. W efekcie bardzo trudno znaleźć ten złoty środek.
Inna kwestia, to właśnie z kim zidentyfikuje się widz - ze sprawcą, czy z ofiarą. A na dodatek trzeba widza "zaopatrzyć" we właściwe rozwiązanie pozwalające mu uniknąć negatywnych konsekwencji niewłaściwego działania.

Aha, jeszcze jedno. Zasadniczo różna jest konstrukcja reklamy, która zachęca do podjęcia jakiegoś działania [np. kupna produktu] od reklamy, której efektem ma być ZAPRZESTANIE jakiegoś działania [np. właśnie zdjęcie nogi z gazu].

To tyle moich refleksji, nie do końca w temacie. :-)

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

No, ale jak mogę zrobić dobrą rekalmę do zainteresowania się tematyką sztucznej inteligencji?
Mateusz Gruca

Mateusz Gruca piszę i kręcę

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Patryk Jamróz:
No, ale jak mogę zrobić dobrą reklamę do zainteresowania się tematyką sztucznej inteligencji?

Temat wcale nie wydaje mi się trudny, wręcz przeciwni - bardzo wdzięczny.
Musisz sobie odpowiedzieć na parę pytań, m.in.: o budżet. Napisałeś o reklamie telewizyjnej - jesteś pewien, że stać Cię na telewizję (produkcja + emisja)?
Jaki ma być jej cel - reklamy?
Nie wydaje mi się, żebyście potrzebowali budowania wizerunku robotyki w społeczeństwie, więc domyślam się, że chodzi o coś skierowanego do bardzo wąskiego grona potencjalnych inwestorów. Może akcja w stylu: na początku tradycyjny, ale zaskakujący mailing do wybranej grupy, tak by przygotować grunt do rozmowy, bądź po to, żeby do niej w ogóle doszło...

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Koszty nie grają roli. A z tymi inwestorami to również, lecz nie tylko do nich.
Mateusz Gruca

Mateusz Gruca piszę i kręcę

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Patryk Jamróz:
Koszty nie grają roli.

W takim razie nie ma żadnego problemu;)
Marta D.

Marta D. In good times people
want to advertise;
in bad times they...

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Po pierwsze: określ grupę docelową. Jeśli celem kampanii ma być "wzbudzenie zainteresowań młodych ludzi w kierunkach robotyki i sztucznej inteligencji" to zastanów się, co to za ludzie. W jakim konkretnie wieku? Gdzie mieszkają? Czym się interesują? Jak spędzają czas? Co ich naprawdę kręci?
Jak już odpowiesz na te pytania, będziesz mógł zastanowić się, jakimi kanałami do nich dotrzeć. Czy telewizja jest na pewno najwłaściwsza?
Sorry za truizmy ale w ten sposób trzeba zacząć.

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

To będą mieszkańcy Polski, którzy chcą iść na studia i nie wiedzą jeszcze jaki kierunek wybrać. Wiek nie gra roli, bo ludzie studiują w różnym wieku, jednak głównie ta grupa to od 17 do 30 lat. Ta reklama ma jednocześnie ma zainteresować innych ludzi (potencjalnych sponsotrów) działalnością mojej grupy.

>Czym się interesują? Jak spędzają czas? Co ich naprawdę kręci?

Wg. danych większosć młodych ludzi w Polsce interesuje się informatyką, teraz tylko kwestia aby ich w tym utwierdzi i ew. nakierować jeszcze na kierunek robotyka. Bo nasza kampania ma promować kierunki informatyka, robotyka itp.
Marta D.

Marta D. In good times people
want to advertise;
in bad times they...

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Dużo chciałbyś osiągnąć jedną reklamą :)
Jesli grupa docelowa jest tak szeroka (a właściwie jest ich kilka), to trzeba stworzyć kilka różnych reklam posługujących się różnym językiem i stylistyką i zróżnicować kanały komunikacji.
Myślę, że do potencjalnych sponsorów lepiej niż spot w TV przemówi merytoryczna reklama w branżowej prasie. Potrzebne też będą umiejętne działania PR, wywołanie pozytywnego rozgłosu wokół waszej idei.
Marta D.

Marta D. In good times people
want to advertise;
in bad times they...

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Myślę, że klasyczny 30-sekundowy spot to nie jest to, czego potrzebujecie. lepiej byłoby np. wciągnąć do współpracy telewizję i zrealizować turniej dla licealistów, w którym drużyny rozwiązywałyby zadania z programowania, podstaw robotyki itp. Nagrodą byłyby indeksy uczelni technicznych. Ważne, żeby przedstawić to jako dobrą zabawę, z elementem sportowej rywalizacji, w odpowiedniej oprawie, np. w stylu gier komputerowych czy filmów SF. A przede wszystkim dynamicznie, nie może być nudno. i oczywiście zaklepać sensowny czas emisji, kiedy nasz target jest przed telewizorami. (To może dobrze kosztować, nie wiem, jak nieograniczony masz budżet :)))))
Marta D.

Marta D. In good times people
want to advertise;
in bad times they...

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Poza tym internet i jeszcze raz internet. Przecież wasz target żyje w sieci! Można by pójść w stronę tworzenia społeczności wokół waszej idei, stworzyć portal, w którym pasjonaci programowania, robotyki itp mogliby pochwalić się osiągnięciami, dyskutować, zamieszczać zdjęcia i linki do swoich stron. Poza tym mogłyby się tam pojawić porady, tutoriale i wieści ze świata IT. Całość można uzupełnić newsletterem, który jest dobrym "przypominaczem". Prostsze to i tańsze niż TV a może odnieść dużo lepszy skutek.
Mam nadzieję, że przyda ci się na coś ta moja pisanina :)

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

dzięki ;)

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Dziękuje bardzo za przemyślane komentarze, zwłaszcza Tobie Marto. ;)

OK, prosto z mostu. Przyjmijmy, że zapomnicie o wszystkim co wcześniej powiedziałem.
Zadam Wam teraz pytanie: Czy macie pomysł na reklamę telewizyjną, której tematem ma być promocja grupy zajmującej się sztuczną inteligencją do szeroko pojętej grupy odbiorców mającej na celu reklamy adresu internetowego http://penesta.com i nazwy Penesta Technologies?

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Skoro koszty nie grają roli, to dlaczego zadajesz to pytanie na tej grupie? Założę się, że każda agencja reklamowa będzie miała co najmniej kilka pomysłów. :)

To nie złośliwość, bynajmniej!
Raczej wyraz szacunku do cudzej własności intelektualnej [czytaj: dobrych pomysłów TUTAJ raczej nikt Ci nie sprzeda].

Ale może przesadzam...

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

ta sprawa jest trochę skomplikowana... :) chodzi że koszty nie grają roli jeśli chodzi o pomysł, o fabułe, a wykonanie to inna sprawa... ;)



Wyślij zaproszenie do