Temat: Zakładam Dział marketingu
Witam,
Starając się stworzyć nowy Dział Marketingu w Firmie, stawia Pani przed sobą duże wyzwanie. Jednak cel, któremu ma służyć wprowadzenie zmiany jest słuszny i uzasadniony.
Na uwagę zasługują dwie kwestie. Wprowadzenie zmiany (utworzenie odrębnego działu) musi wiązać się z zadaniami skierowanymi „do wewnątrz” i „na zewnątrz” organizacji.
Aspekt „do wewnątrz” organizacji
Tak więc, po pierwsze, trzeba utrwalić w świadomości przełożonych potrzebę stworzenia uniezależnionego od handlu działu Marketingu, którego istotą funkcjonowania jest uwolnienie się od realizowania jedynie polityki sprzedaży. Ponieważ, jak sama Pani mówi, walczy o ustanowienie Marketingu wolnego od podległości samej sprzedaży, sądzę, że jest Pani na początku tej drogi. Z tego względu, warto przedstawić przełożonym słuszną argumentację, na podstawie której Dyrektor Generalny bądź Prezes zatwierdzi zmianę, do której Pani zmierza. Warto, aby uczestniczył w tym spotkaniu również szef działu sprzedaży, któremu dotychczas Pani podlegała. Chodzi o to, aby udowodnić, że zmiana służy interesowi Firmy i nie jest wymierzona w dział handlowy.
Aspekt „na zewnątrz” organizacji
Pozostaje ważna kwestia zadań, które staną przed nowostworzonym działem marketingu (i PR). Jeśli nowy zespół będzie liczył łącznie trzy osoby, to abstrahując od tego, czy liczba ta będzie wystarczająca, należy podzielić między sobą kompetencje. Ponieważ marketing w aspekcie promocyjnym wymaga wielu innowacyjnych działań z zakresu PR, pracy będzie sporo. Ważna jest dynamika i konsekwencja w działaniu.
Zadaniem działu Marketingu i PR (jeśli funkcjonuje on obok działu handlowego) jest tworzenie pozytywnego wizerunku Firmy w świadomości otoczenia (Pracowników- Kontrahentów - Klientów). W ramach Pani pracy, jak również zadań pozostałej dwójki osób pozostaną kwestie związane z PR oraz reklamą, jak również z ewaluacją powyższych działań. Umiejętne ocenianie prowadzonych projektów posłuży udowodnieniu, że istnienie nowego działu w strukturze Firmy ma sens i przynosi Przedsiębiorstwu zysk – niematerialny – dobry wizerunek oraz materialny – ponieważ pozytywny wizerunek przekłada się na zysk pieniężny organizacji. Proszę także pamiętać o kwestii budżetowania prac nowego działu (tak aby mogła Pani realizować projekty reklamowe i PR-owe).
Życzę powodzenia i sukcesów w tworzeniu nowej struktury. Kwestie, które przytoczyłem nie wyczerpują z pewnością tematu, jednak należy zwrócić na nie uwagę w tym nowym projekcie, przed którym właśnie Pani stanęła.
Pozdrawiam
Michał Nowakowski