Grażyna C.

Grażyna C. Kierownik Działu
Sprzedaży i
Marketingu

Temat: Zakładam Dział marketingu

Witam wszystkich.
Pracuje w marketingu, w firmie produkcyjnej (elektronika), która zatrudnia ok. 100 osób. W obecnej strukturze marketing podlega szefowi działu sprzedaży. Nie jest to dobry układ, często obowiązki się mieszają, nie mówiąc już o tym, ze zastępujemy pracowników sprzedaży w przypadku dłuższych ich absencji.
Ponieważ praca moja z marketingiem w tym układzie ma mało wspólnego, postanowiłam walczyć o załozenie osobnego działu i mocno wykluczyć ze struktury Marketing, przez duże M :-)
Bardzo prosze o wszelkie wskazówki od czego zacząć, jakie zadania wyznaczyć na początek. Oprócz mnie w dziale będą pracowały dwie osoby.

konto usunięte

Temat: Zakładam Dział marketingu

Witam,

Starając się stworzyć nowy Dział Marketingu w Firmie, stawia Pani przed sobą duże wyzwanie. Jednak cel, któremu ma służyć wprowadzenie zmiany jest słuszny i uzasadniony.

Na uwagę zasługują dwie kwestie. Wprowadzenie zmiany (utworzenie odrębnego działu) musi wiązać się z zadaniami skierowanymi „do wewnątrz” i „na zewnątrz” organizacji.

Aspekt „do wewnątrz” organizacji

Tak więc, po pierwsze, trzeba utrwalić w świadomości przełożonych potrzebę stworzenia uniezależnionego od handlu działu Marketingu, którego istotą funkcjonowania jest uwolnienie się od realizowania jedynie polityki sprzedaży. Ponieważ, jak sama Pani mówi, walczy o ustanowienie Marketingu wolnego od podległości samej sprzedaży, sądzę, że jest Pani na początku tej drogi. Z tego względu, warto przedstawić przełożonym słuszną argumentację, na podstawie której Dyrektor Generalny bądź Prezes zatwierdzi zmianę, do której Pani zmierza. Warto, aby uczestniczył w tym spotkaniu również szef działu sprzedaży, któremu dotychczas Pani podlegała. Chodzi o to, aby udowodnić, że zmiana służy interesowi Firmy i nie jest wymierzona w dział handlowy.

Aspekt „na zewnątrz” organizacji

Pozostaje ważna kwestia zadań, które staną przed nowostworzonym działem marketingu (i PR). Jeśli nowy zespół będzie liczył łącznie trzy osoby, to abstrahując od tego, czy liczba ta będzie wystarczająca, należy podzielić między sobą kompetencje. Ponieważ marketing w aspekcie promocyjnym wymaga wielu innowacyjnych działań z zakresu PR, pracy będzie sporo. Ważna jest dynamika i konsekwencja w działaniu.
Zadaniem działu Marketingu i PR (jeśli funkcjonuje on obok działu handlowego) jest tworzenie pozytywnego wizerunku Firmy w świadomości otoczenia (Pracowników- Kontrahentów - Klientów). W ramach Pani pracy, jak również zadań pozostałej dwójki osób pozostaną kwestie związane z PR oraz reklamą, jak również z ewaluacją powyższych działań. Umiejętne ocenianie prowadzonych projektów posłuży udowodnieniu, że istnienie nowego działu w strukturze Firmy ma sens i przynosi Przedsiębiorstwu zysk – niematerialny – dobry wizerunek oraz materialny – ponieważ pozytywny wizerunek przekłada się na zysk pieniężny organizacji. Proszę także pamiętać o kwestii budżetowania prac nowego działu (tak aby mogła Pani realizować projekty reklamowe i PR-owe).

Życzę powodzenia i sukcesów w tworzeniu nowej struktury. Kwestie, które przytoczyłem nie wyczerpują z pewnością tematu, jednak należy zwrócić na nie uwagę w tym nowym projekcie, przed którym właśnie Pani stanęła.

Pozdrawiam
Michał Nowakowski
Grażyna C.

Grażyna C. Kierownik Działu
Sprzedaży i
Marketingu

Temat: Zakładam Dział marketingu

Panie Michale,
dziękuje za informacje. Decyzja co do wyodrębnienia Marketingu od Sprzedaży została już podjęta przez przełozonych.
Stoi teraz przede mną stworzenie planu organizacji pracy Działu, jego obowiązków i w tej kwestii proszę o pomoc.
Do tej pory w marketingu zajmowaliśmy się głównie zdobywaniem nowych klientów, brandingiem (patrz: był czas tylko na doraźne reklamy), badaniem konkurencji. Ogólnie wszystkie działania odbywały się bez planowania długoterminowego.
Prosze zatem o pomoc w kwestii:
1) jakimi zadaniami wg Państwa powinien zajmować się Dział Marketingu i w jaki sposób badać skuteczność tych działań?
2) w jaki sposób stworzyć dobry plan marketingowy?

Swoją drogą, Panie Michale, Marketing nie powinien być łączony z PR - przynajmniej wykładowcy na obecnie uczęszczanych przeze mnie studiach podypmomowych PR powtarzają to jak mantre (i ma to wg mnie jakiś sens). Chyba, że mówi Pan wyłącznie o PR produktowym.
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Zakładam Dział marketingu

Witam,
Myślę, że pytania są na tyle oczywiste, że aż trudna jest na nie odpowiedź ;)
Jeśli mogę w tym miejscu "odstawić prywatę" to sugeruję szkolenia gdzie na pewno znajdzie Pani konkretną odpowiedź.
Grażyna C.

Grażyna C. Kierownik Działu
Sprzedaży i
Marketingu

Temat: Zakładam Dział marketingu

Witam,
jakie szkolenie/a Pani poleca?
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Zakładam Dział marketingu

http://www.mca.edu.pl/program.html

P.S.
A zadania budowania zazdroszczę chociaż wyłonienie nowego działu ze starych struktur łatwe nie będzie. Marketing pod sprzedażą to faktycznie dość częsta "patologia" ;) Najtrudniej może być nie ze zmianami struktur czy budowaniem planów lecz ze zmianami "w głowach" pracowników ;)
Pozdrawiam!
Grażyna C.

Grażyna C. Kierownik Działu
Sprzedaży i
Marketingu

Temat: Zakładam Dział marketingu

O to akurat się nie martwię, bo pracownicy byli już trochę zmęczeni takim stanem rzeczy :-)
Dziękuje za link, zaraz się z nim zapoznam. Gdybym miała pytania, skontaktuje się z Panię na priv.

konto usunięte

Temat: Zakładam Dział marketingu

Swoją drogą, Panie Michale, Marketing nie powinien być łączony z PR - przynajmniej wykładowcy na obecnie uczęszczanych przeze mnie studiach podypmomowych PR powtarzają to jak mantre (i ma to wg mnie jakiś sens). Chyba, że mówi Pan wyłącznie o PR produktowym.


Pani Grażyno,
Jestem również jak najbliższy stwierdzeniu, że nie powinno się łączyć handlu z PR-em. Natomiast trudno jest nie łączyć Marketingu z PR. Dlaczego? Już tłumaczę.

Wkraczając na grunt rozważań akademickich pamiętajmy, że Marketing jest szeroką płaszczyzną, którą ja nazwałbym "tym wszystkim, dzięki czemu Organizacja próbuje odnaleźć się na rynku". Takie jest moje zdanie. Bowiem, w ramach pojęcia Marketing znajduje się, m.in.: reklama, public relations, m. bezpośredni, etc.
A zatem w sąsiedztwie funkcjonują obszary, w których podejmowane działania będą dotyczyć bądź aspektów sprzedaży, bądź promocji.

Inną kwestią, jest to, że zwykło się mówić o Marketingu mając na myśli tylko sprzedaż. I to jest pewne nadużycie, ale doprowadziło do tego samo życie. Nie każdy, kto studiował Marketing pracuje w Marketingu. Zresztą dzisiaj, nawet w ofertach pracy z kategorii "marketing i PR" najwięcej jest ofert dla handlowców-telemaketerów.
Jednak, aby pozostała jasność - tak jak Pani - jestem zdania, że Marketing zorientowany na handel powinien mieć odrębne miejsce w strukturze firmy niż marketing promocyjny (PR).
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Zakładam Dział marketingu

Grażyna C.:
O to akurat się nie martwię, bo pracownicy byli już trochę zmęczeni takim stanem rzeczy :-)
Dziękuje za link, zaraz się z nim zapoznam. Gdybym miała pytania, skontaktuje się z Panię na priv.
Bardzo proszę :) Istnieje również możliwość szkoleń zamkniętych.
.....
Radziłabym na początek przekonać zarząd do opracowania strategii zarządzania, potem opracować na tej podstawie strategię marketingową i plan. Oczywiście należy pamiętać przed wdrożeniem o informowaniu pracowników (o zmianach i zadaniach), o monitorowaniu i kontrolowaniu wyników.

Następna dyskusja:

Filozofia marketingu




Wyślij zaproszenie do