konto usunięte

Temat: Trendy konsumenckie

Czy zdarza się Wam korzystać z trendów w zachowaniach konsumenckich przy planowaniu komunikacji?
Skąd się o nich dowiadujecie?
Czy są jakieś (u nas) badania trendów?

konto usunięte

Temat: Trendy konsumenckie

Co jest?
Jestem normalny facet... no z krzywym (genetycznie!) nosem... nic więcej.
Nikt z Was nie opiera się na trendach?
Nikt ich nie bada/sprawdza?!
Anna G.

Anna G. digital for social
change

Temat: Trendy konsumenckie

Ja regularnie sledze trendy przede wszystkim w mediach i sieci - blogi oraz takie serwisy jak np. trendwatching.com. Agencja, w ktorej do niedawna pracowalam (w UK) kupowala ich roczny raport [http://www.trendwatching.com/trendreport/], ktory potrafil byc calkiem przydatny przy planowaniu komunikacji.

Szczerze mowiac nie wyobrazam sobie planowania marketingowego bez znajomosci aktualnych trendow konsumenckich...Anna G. edytował(a) ten post dnia 09.01.09 o godzinie 14:07
Piotr Golczyk

Piotr Golczyk Marketing Management
Expert, founder at
MKTOUT

Temat: Trendy konsumenckie

Anna G.:
Ja regularnie sledze trendy przede wszystkim w mediach i sieci - blogi oraz takie serwisy jak np. trendwatching.com. Agencja, w ktorej do niedawna pracowalam (w UK) kupowala ich roczny raport [http://www.trendwatching.com/trendreport/], ktory potrafil byc calkiem przydatny przy planowaniu komunikacji.

Szczerze mowiac nie wyobrazam sobie planowania marketingowego bez znajomosci aktualnych trendow konsumenckich..

To prawda. Zazwyczaj jednak opiera się to na tzw. obyciu w świecie, niż badaniu tego co zostało zaobserwowane i przebadane przez kogoś innego. Która droga lepsza? Pewne jest jedno, profesjonalniej (czyli sprowadzając swoje zalety i wady do marginaliów, przez stosowanie procedur badawczych) lepiej korzystać z badań. Ludziom z bożą iskrą jest to niepotrzebne, ale... iluż takich jest? Siłą, niewielu! :)

konto usunięte

Temat: Trendy konsumenckie

Tylko z ilości wpisów tutaj widać ile firm w tym kraju kupuje raport trendwatching... Poza tym mam niejakie wrażenie, że trendy tam opisywane są właściwe dla rynku zachodniej Europy. U nas nikt trendów nie bada? Planujemy na podstawie "przeczucia"?
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Trendy konsumenckie

Bada, tylko nie nadaje się do publikacji :)
Rafał M.

Rafał M. “What you call love
was invented by guys
like me ... to...

Temat: Trendy konsumenckie

Powiem więcej...
U nas nawet planowanie strategiczne odbywa się w "stylu angielskim". Przeczytałem o czymś takim w jednym z czasopism (ku mojemu zdumieniu).
Nazywa się to "kreatywnym planningiem" jako alternatywa do planowania w stylu amerykańskim, opierającym się na sprawdzalnych, twardych danych (np. badaniach, raportach).Rafał M. edytował(a) ten post dnia 09.01.09 o godzinie 15:12

konto usunięte

Temat: Trendy konsumenckie

Kłopot w tym, że większość komercyjnych badań sondażowych słabo się nadaje do śledzenia ogólnych trendów społecznych czy kulturowych. Nawet jeśli jest to wieloletni tracking. To wynik przyjętych założeń - zazwyczaj projekt badawczy ma odpowiedzieć na pytanie o to, co się dzieje tu i teraz, a nie o to co będzie za 10 lat. Dodatkowo, gdy trend jest naprawdę dobrze widoczny w badaniach, to dla marketingu jest już historią. Trzeba oka doświadczonego badacza, by wśród słupków w ogonie wykresu dostrzec ten jeden, który będzie "nośny". Co nie musi oznaczać powszechny. Ważne trendy generują ponadto wiele sub-trendów - nie każdy Polak zechce zostać wegetarianinem, ale może chcieć się zdrowiej odżywiać (szansa dla produktów low-fat), nie jeść tłuszczów zwierzęcych (wzrost sprzedaży oliwy itp., spadek konsumpcji masła) albo ograniczy się do białego mięsa (spadek spożycia wieprzowiny i wołowiny). Paradoksalnie lepszą wiedzę na ten temat posiadaja często pracownicy akademiccy, którzy zajmują się jednym ogólnym tematem przez wiele lat.

Najlepsze badanie trendów jakie znam to Yankelovich Monitor (USA). Tylko że żaden rynek europejski nie jest dostatecznie duży, by taki projekt "udźwignąć", a co dopiero polski... Praca nad YM trwała ponad rok i wymagała inwestycji rzędu miliona dolarów. Trzeba naprawdę dużego rynku i zasobnych klientów, by taka inwestycja sie zwróciła.

Nie oznacza to wcale, że musimy pozostać w ciemności. W Polsce identyfikowaniem, śledzeniem trendów i zastosowaniem ich do strategii marketingowej zajmuje się np. firma Intuition, http://intuition.pl.

A jeśli kto ma oczy do patrzenia i uszy do słuchania, to wiele trendów spostrzeże sam... Aczkolwiek, tu obowiązuje zasada "kto
pierwszy ten lepszy" - trendy trzeba wyłapywać wtedy, gdy się rodzą, a nie wtedy, gdy nisza jest już całkowicie zapchana. Ostatnia dyskusja o produktach dla kobiet pokazała, że nawet całkiem oczywisty trend niekoniecznie musi zostać zrozumiany. Podobnie jest ze starzejącym sie społeczeństwem. Obecnie średnia wieku w marketingu to ze 30 lat, więc 60 -latek z takiej perpektywy to mumia.Agnieszka Górnicka edytował(a) ten post dnia 09.01.09 o godzinie 15:32

konto usunięte

Temat: Trendy konsumenckie

I jeszcze dodam, że bardzo chciałabym zajać się badaniami trendów. Tyle fascynujących rzeczy dzieje się wokół nas! Twarde dane byłyby niesamowitym materiałem do planowania strategicznego, NPD i w ogóle.

Ale... jakoś chętnych brak. A może są, tylko już się poddali?

Co o tym sądzicie?
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Trendy konsumenckie

Agnieszka Górnicka:
Ostatnia dyskusja o produktach dla kobiet pokazała, że nawet całkiem oczywisty trend niekoniecznie musi zostać zrozumiany.

lub,m że można na podstawie danych o rynku zakwestionować jego nośność.

Trendy obserwowane w badaniach to byłaby fajna zabawa gdybym mógł kupić na wolnym rynku ogólny raport dotyczacy mojej branży/klienta. A tak to się trzeba opierać na własnej znajomości branży, analizie sprzedaży itp. Mało którą firmę stać na zlecenie bieżącej obserwacji rynku pod kątem własnej branży.Grzegorz Wszelaczyński edytował(a) ten post dnia 09.01.09 o godzinie 16:18

konto usunięte

Temat: Trendy konsumenckie

Trendy o których tu mówimy nie dotyczą jednej branży czy kategorii. Chodzi o bardzo ogólne zjawiska - na przykład indywidualizm, przemiany spowodowane zmianami demograficznymi czy też ekologia. Do marketera należy decyzja, czy trend w ogóle ma znaczenie dla jego marki, jeśli tak - to jak je wykorzystać.

Ale i na to nasz rynek jest zbyt niedojrzały. Takie raporty jak Trendwatch trzeba umieć czytać i wyciągać wnioski dla swoich marek.

konto usunięte

Temat: Trendy konsumenckie

Ale czy jest jakaś nadzieja? Jeśli metodologia jest do poznania lub stworzenia, to co stoi na przeszkodzie zrobić taki trendwatch dla Polski a może i dla innych?
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Trendy konsumenckie

Agnieszko - zgoda, nadal jednak nie ma na rynku takiego raportu dla Polski. Więc skąd ja, biedny marketingowiec, mam wziąc informacje o trendach?

Potrafię mniej lub bardziej trafnie zinterpretowac/przewidzieć przełożenie trendu (czy zjawiska społecznego) na moją branżę, sęk w tym, że trendy te w Polsce mogę czerpać de facto tylko z własnych obserwacji. To w moim mniemaniu możliwe, ale tylko na krótką metę.

Pozostaje też kwestia kierunku związku przyczynowo skutkowego trend < - > marketing. Nie sposób nie zauważyć, że dla dojrzałego, zamożnego rynku badanie trendów nosi cechy samospełniającej się przepowiedni.Grzegorz Wszelaczyński edytował(a) ten post dnia 09.01.09 o godzinie 17:24

Temat: Trendy konsumenckie

te całe trendwatching to niestety o kant d.. potłuc
fajnie, sprytnie nazwane to, co każdy i tak od dawna dobrze wie.
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Trendy konsumenckie

W Polsce identyfikowaniem, śledzeniem trendów i zastosowaniem ich do strategii marketingowej zajmuje się np. firma Intuition, http://intuition.pl.


no wlazłem na tę stronę - nie sposób się dowiedzieć czegokolwiek o metosdologi i zakresie badań

konto usunięte

Temat: Trendy konsumenckie

No to jest jakieś rozwiązanie? Paranoja polega na tym, że planowanie strategiczne powinno być w perspektywie lat, a jak to robić bez jasnowidza, który powie jakie są trendy zachowań konsumenckich przez te lata?

Wynika z tego, że strategia jest robiona "spod dużego palca" albo... to nie ma nic wspólnego ze strategią...

Wydaje się, że rynek na takie badanie jest spory, wszystkie sieciówki i większe firmy, tylko trzeba zacząć. Kto pierwszy ten....
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Trendy konsumenckie

Maciejune przede wszystkim ja nie do końca zgadzam się z twierdzeniem, że trendy występują i wzmacniają się samoistnie - sam fakt śledzenia trendów przez marketingowców decyduje o tym, że następuje sprzężenie zwrotne pomiędzy trendami a działaniami strategów. Dokładnie tak jak z analizą techniczną na giełdzie. To raz.

A dwa - nie sposób opierać się jedynie na trendach w planowaniu strategii. To jak wróżyć z fusów. Poza trendami konsumenckimi istnieją jeszcze inne uwarunkowania rynkowe takie jak wskaźniki ekonomiczne, polityczne, prawne i inne, niezwykle ważne dla biznesu, na podstawie których również można przewidywac rynek.

Zgadzam się, że znajomość trendów byłaby przydatna przy planowaniu długofalowym, sek w tym, że powinna to być prognoza trendów, nie opis przeszłości. Bo opieranie się na samej tylko ekstrapolacji istniejącego trendu w przyszłośc nie jest o wiele inne od wyciągania spod dużego palca (czego - w przypadku doradców finansowych - dowiedli Kahnemann i Twerski). Łatwiej z dużym prawdopodobieństwem - na podstawie wskaźników zewnętrznych - wykluczyć nośność trendu niż ją trafnie przewidzieć.

W planowaniu strategicznym i budowie marki trendy są przydatne dla określenia czy aby już na starcie nie budujemy czegoś co w niedługim czasie będzie trąciło myszką. Oprócz trendów możemy posłużyć się analizą rynku, wiedzą ekspercką o branży, intuicją i zdrowym rozsądkiem. Marka powinna zawsze przewidywać możliwość odświeżania, ewolucji osobowości i wartości. Również wtedy gdy oparta jest o analizę trendów. Wtedy sprawne monitorowanie teraźniejszości i szybkie, trafne reagowanie na zmiany może nadrobić błędne założenia komunikacji.

Dodatkowo rzecz utrudnia różnorodnośc i niesamowite tempo ewolucji rynku w naszych czasach. Ot, rok temu oglądałem sobie na targach zaawansoewane tablice i ekrany interaktywne - całą branża (ICT w edukacji) twardo reallizowała program wyposażania szkół w ten - skądinąd przesympatyczny - sprzęt oraz w soft pracujący na nim. Już wtedy wiadomo było, że kolejnym hitem w tej dziedzinie będą urządzenia multitouch - powoli to przewidywanie się realizuje. Czy myślisz, że badając konsumenta - biednych skołowanych nauczycieli, którzy dopiero co oswoili się z laptopem i rzutnikiem - przewidziałbyś taki obrót sprawy? Powiesz, że branża zamiast gonić za postępem technologicznym powinna dostosować się do konsumenta... racja, śek w tym, że branża musi zarabiać pieniądze, a rynek - decydenci wymaga od niej nadążania za postępem... . I tyle po trendach konsumenckich.Grzegorz Wszelaczyński edytował(a) ten post dnia 10.01.09 o godzinie 00:19

konto usunięte

Temat: Trendy konsumenckie

Grzegorz Wszelaczyński:
Ja tylko... chciałbym... moderować tę dyskusję...
Joanna Karolina M.

Joanna Karolina M. Growth Marketing

Temat: Trendy konsumenckie

Po stwierdzeniu, że jakiś trend istnieje zawsze można stworzyć małą ankietę i sprawdzić to na jakiejś liczbie osób albo chociaż, czy istnieje dana potrzeba czy zależność.

Najlepiej obserwować po prostu, co się dzieje dookoła, a szczególnie w obrębie danej kategorii.I później sprawdzać to za pomocą ankiety.
Większe trendy widać gołym okiem;-) np. film lejdis doskonale to oddaje;-)

http://streetcom.pl
http://www.trendfactory.pl/

konto usunięte

Temat: Trendy konsumenckie

Po stwierdzeniu... a kto ma stwierdzić? Może warto mieć punkt (firmę) odniesienia...



Wyślij zaproszenie do