konto usunięte

Temat: Strategia Mobilking

Proponuję rozkminić(?) strategię tej marki.
Dagmara "zdradziła": "właśnie TAK chcieli wejść i właśnie tak powinni wejść do TEJ grupy docelowej. Zrobili to co prawda instynktownie, ale nie mają problemów z marką :):)"
Jaka zatem była, jeśli była strategia?
Jaka grupa docelowa?
Czy reklama była/jest zgodna ze strategią?
Łukasz Kluj

Łukasz Kluj marketingowiec,
brandingowiec i fan
gry w piłkarzyki ;)

Temat: Strategia Mobilking

Ja również oceniam wejście Mobilkinga wysoko w kategoriach budowania marki.

1. Wiadomo dla kogo marka JEST i dla kogo NIE JEST. Jest to pożądane w każdej strategii a zwłaszcza jest dobrym pomysłem w Polsce, gdzie prawie wszyscy operatorzy chcą być dla wszystkich.

2. Komunikat jest prosty, czytelny i znaczący - "Prosta telefonia dla mężczyzn. Bez ściemy." I nie zaciemnia się go opowieściami o promocjach.

3. Oferta odpowiada głoszonemu komunikatowi - faktycznie jest tanio (49 groszy) i prosto (wystarczy minuta, żeby zapoznać się na stronie z ofertą).

4. Grupa docelowa. Nie jest tajemnicą, że większość Polaków wybiera najmniejsze abonamenty i rozwiązania na kartę. Na telefon wydają do 50 złotych miesięcznie. I właśnie w tej grupie Mobilking chce wyrwać swoje 5%. Przynajmniej nie musi ich kusić iPhonem ;]
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Strategia Mobilking

Łukasz Kluj:
Ja również oceniam wejście Mobilkinga wysoko w kategoriach budowania marki.

1. Wiadomo dla kogo marka JEST i dla kogo NIE JEST. Jest to pożądane w każdej strategii a zwłaszcza jest dobrym pomysłem w Polsce, gdzie prawie wszyscy operatorzy chcą być dla wszystkich.

2. Komunikat jest prosty, czytelny i znaczący - "Prosta telefonia dla mężczyzn. Bez ściemy." I nie zaciemnia się go opowieściami o promocjach.

3. Oferta odpowiada głoszonemu komunikatowi - faktycznie jest tanio (49 groszy) i prosto (wystarczy minuta, żeby zapoznać się na stronie z ofertą).

4. Grupa docelowa. Nie jest tajemnicą, że większość Polaków wybiera najmniejsze abonamenty i rozwiązania na kartę. Na telefon wydają do 50 złotych miesięcznie. I właśnie w tej grupie Mobilking chce wyrwać swoje 5%. Przynajmniej nie musi ich kusić iPhonem ;]

Wszystko fajnie tylko, że ja lokując się w opisanej przez Ciebie grupie docelowej (facet, wydaje na telefon do 50 zł miesięcznie) nie zostałem skuszony reklamą do zajrzenia głębiej. I oczywiście - jestem wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju itd., ale jednak coś mi mówi, że ta grupa docelowa zdefiniowana musi być ciut wężej.

I tu mam kłopot bo:

albo jedziemy po stereotypie "facet->macho->goła baba" i mamy osobnika z wykształceniem zawodowym, 20-30 lat, stanu wolnego, z jakąś często zmieniającą się girlaską typu platynowy blond/krucza bruneta, raczej mniejsza mniejscowość... no normalnie zdezolowane BMW 5 przed oczami staje i scała reszta psychografii ;)

albo sięgamy głębiej niż stereotyp i mamy pryszcztego nastolatka dającego upust burzy hormonów w gołych babach.

To oczywiście mocne uproszczenie, ale na moją intuicję to jakoś tak chyba idzie, nie widzę jako odbiorcy tej marki dojrzałego faceta ze średnim/wyższym wykształceniem. Nawet nie dlatego, że by nie chciał, ale dlatego, że mu nie wypada.
Łukasz Kluj

Łukasz Kluj marketingowiec,
brandingowiec i fan
gry w piłkarzyki ;)

Temat: Strategia Mobilking

Wszystko fajnie tylko, że ja lokując się w opisanej przez Ciebie grupie docelowej (facet, wydaje na telefon do 50 zł miesięcznie) nie zostałem skuszony reklamą do zajrzenia głębiej. I oczywiście - jestem wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju itd., ale jednak coś mi mówi, że ta grupa docelowa zdefiniowana musi być ciut wężej.

I tu mam kłopot bo:

albo jedziemy po stereotypie "facet->macho->goła baba" i mamy osobnika z wykształceniem zawodowym, 20-30 lat, stanu wolnego, z jakąś często zmieniającą się girlaską typu platynowy blond/krucza bruneta, raczej mniejsza mniejscowość... no normalnie zdezolowane BMW 5 przed oczami staje i scała reszta psychografii ;)

albo sięgamy głębiej niż stereotyp i mamy pryszcztego nastolatka dającego upust burzy hormonów w gołych babach.

To oczywiście mocne uproszczenie, ale na moją intuicję to jakoś tak chyba idzie, nie widzę jako odbiorcy tej marki dojrzałego faceta ze średnim/wyższym wykształceniem. Nawet nie dlatego, że by nie chciał, ale dlatego, że mu nie wypada.


Jasne, że grupa jest zdefiniowana węziej. I na pewno nie ma w niej wykształciuchów, Grzegorzu :]

Myślę, że są grupy szczególnie podatne na komunikację Mobilkinga. Słyszałem, że próbowali sponsorować żużel. Nigdy nie byłem na torze żużlowym, ale tak na oko, to właśnie ta grupa ;]

konto usunięte

Temat: Strategia Mobilking

Panowie (jak na razie) uporządkujmy tę dyskusję.
Najpierw demografia TG:
- płeć (chyba jasne)
- przedział wiekowy?
- wykształcenie?
- wielkość miejscowości?
- dochody?

konto usunięte

Temat: Strategia Mobilking

Hmm... nie powiedziałbym że 49 gr. to tanio!
Omawiałem temat MK z moimi studentami: uderzające było to, że wszystko, począwszy od www przez spoty i ofertę, zostało przez nich wyśmiane! Jeszcze raz: wyśmiane! I to przez ludzi, których uważałem za target (dokładnie taki jak wyobraża go sobie Pan Łukasz). Po tych rozmowach nabrałem przekonania że oferta skierowana była raczej do wąskiej grupy którą nazwałem Najbiedniejsi z biednych - to znaczy do bardzo, bardzo upośledzonych osób. Trochę nie kleiło mi się po co do cholery tak się ograniczać, ale ostatecznie uznałem że postanowiono poprzestać na wykrojeniu sobie takiego małego kawałka tortu. Wg mnie demografia poza płcią jest bez znaczenia (zgodnie z przysłowiem o sianiu głupców).
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia Mobilking

Szkoda, że nie moge przyłączyć sie do Waszej dyskusji :(
Na razie wiadomo dwie rzeczy :
-to na pewno nie studenci :)
-nie samą demografią człowiek żyje- ale raczej bardziej "ma" znaczenie.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 21.09.08 o godzinie 16:14

konto usunięte

Temat: Strategia Mobilking

Szkoda! Teraz musi Pani poprzestać na uśmiechaniu się pod nosem na te nasze zgadywanki ;)

konto usunięte

Temat: Strategia Mobilking

Będę się upierał przy demografii, bo jest niezbędna do planowania mediów. Już wiemy, że nie studenci. Charakterystykę psycho i typograficzną zrobimy zaraz.
Może jeszcze dorzucę jedno pytanie:
Dlaczego tak wąsko określili grupę? Kopia Heyah?
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia Mobilking

Marcin F.:
Szkoda! Teraz musi Pani poprzestać na uśmiechaniu się pod nosem na te nasze zgadywanki ;)
Sama jestem ciekaw co z tego wyjdzie :) Ale się wcale nie zamierzam uśmiechać pod nosem :)To bardzo fajne ćwiczenie...Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 21.09.08 o godzinie 17:21

konto usunięte

Temat: Strategia Mobilking

Maciej Tesławski:
Będę się upierał przy demografii, bo jest niezbędna do planowania mediów. Już wiemy, że nie studenci. Charakterystykę psycho i typograficzną zrobimy zaraz.
Może jeszcze dorzucę jedno pytanie:
Dlaczego tak wąsko określili grupę? Kopia Heyah?

Myślę, że daleko do kopii Heyah bo Mobilking celuje w znacznie węższą grupę docelową. Heyah celuje w pewną subkulturę, ludzi podzielających różne zainteresowania, ale posiadających potrzebę podkreślenia odrębności, a kiedy mają możliwość pokazać, to przez przynależność do konkretnej sieci, to tym bardziej wszystkie klocki w strategii Heyah pasują do siebie.

Przy Mobilkingu nie odnoszę wrażenia, aby tak skrupulatnie i szeroko obmyślana była ta maszyneria marketingowa. Jak już trafnie Grzegorz Wszelaczyński określił target, nie wymaga on większego gimnastykowania się w opracowywaniu strategii. Druga strona medalu wyboru wąskiej grupy, to oczywiście większe szanse na powodzenie, przynajmniej na starcie. Trend z operatorami wirtualnymi właśnie na tym polega, że nie odwołują się do ogółu ale bardzo wyselekcjonowanych grup. Nie wiem jak tam sieć Avon, ale podobno jeszcze jest kilka malutkich, no i mBank itd. Każda z nich ma bardzo wąskie audytorium.

Ktoś kto wymyślił ideę takiego modelu sieci jakim jest Mobilking dostrzegł, że wśród tych młodych ludzi, do których obecnie się odwołuje, nie ma nikogo wśród konkurencji, kto by do nich mówił.
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Strategia Mobilking

Zaproponuję dwa tropy, może od tego damy radę wyjść dalej:

1.

- płeć: mężczyzna
- przedział wiekowy: 15-30
- wykształcenie: zawodowe, średnie zawodowe
- wielkość miejscowości: występują wszędzie
- dochody: 2000-3000 plus to co "wykombinuje"

Gdy to piszę mam przed oczami kierowcę BMW 5, rocznik 1992, bywalca wiejskich dyskotek, żyjącego z tzw. "kombinowania". Do niedawna jeździł golfem II, wcześniej maluchem. Ale tu czuję się uwiedziony stereotypem, więc do takiego opisu podchodzę nieufnie.

Znając jednak osoby z przeróżnych środowisk nie potrafię wskazać grupy, która jednorodnie miałaby przedmiotowy stosunek do kobiet, innej niż tzw. karki/gangsterzy/ABSy/jak_zwał_tak_zwał.

2.

- płeć: mężczyzna
- przedział wiekowy: 14 - 25
- wykształcenie: w trakcie nauki/zawodowe
- wielkość miejscowości: nieistotna, ale w pobliżu dużej aglomeracji (bliskość miejskich subkultur)
- dochody: kieszonkowe, ewentualne dorywcze prace <1000

Tu trochę niesprawiedliwie traktuję pryszczatych, ale to akurat taki okres w życiu mężczyzny kiedy całkiem solidny procent z nas jest głupi i niedojrzały i goła baba dosyć udanie sprowadza drzewo decyzyjne poniżej obszarów kojarzonych z rozsądkiem.

Choć może i Łukasz ma rację wskazując na grupę zgromadzoną wokół wspólnego tematu, choć takie stereotypowe postrzeganie kibiców żużla uważam za mocno dla nich krzywdzące.

EDIT: niezależnie od tego jak ostatecznie zdefiniujemy grupę docelową powinniśmy zdefiniować dalsze kroki. Proponuję wg. brand key:

2. otoczenie konkurencyjne
3. insight(s)
4. benefity
5. wartości i osobowość
6. RTB
7. wyróżnik
8. esencjaGrzegorz Wszelaczyński edytował(a) ten post dnia 21.09.08 o godzinie 19:37

konto usunięte

Temat: Strategia Mobilking

Dziękuję.
Czyli jesteśmy zgodni, że wąsko poszli, a nawet bardzo wąsko. Nie wiem czy tym samym przekazem trafiamy do 14 latka i 25 latka, ale na razie zostawmy to.
Będą to zatem "chłopcy" (przynajmniej w głowie z niewielkimi dochodami i wykształceniem, którzy oglądają filmy porno w sieci i się za dziewczynami na ulicy, ale poza tym bardzo męscy... przynajmniej w gębie ;)
Może teraz, za namową Grzegorza troszkę dopasujemy do nich markę. Później komunikację?
Jaka marka będzie "ich marką"?
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Strategia Mobilking

Otoczenie konkurencyjne - tu jest prosto bo chyba tylko Heyah odwołuje się z ofertą telefonii pre-paid do grupy docelowej w tym wieku. Reszta operatorów obstawia inne segmenty rynku i można ich traktować jako konkurencję odległą, ewentualne źródło kapitału i know-how dla nowej, konkurencyjnej marki. Simplus chyba sobie odpuścił? Czy nie?

Wiek się zgadza, ale komunikacja skierowana do "luzaków" z wielkich miast, czerpiąca z najnowszych trendów i mód, nie unikająca kojarzenia z modnymi subkulturami. Odbiorca Heyah jest raczej dojrzalszy od swojego rówieśnika będącego odbiorcą Heyah, najprawdopodobniej też funkcjonuje w o wiele bardziej koedukacyjnym środowisku. Raczej "dzieci z dobrych domów" nieco zerwane ze smyczy niż "prawdziwi blokersi". Last but not least - odbiorcą Heyah są również dziewczyny.

Nie podejmuje się porównania ofert pod względem ich wartości dla użytkownika, nie śledzę i baaardzo mi się nie chce prześledzić ;)

p.s. Ciekawostka. Ponoć olbrzymią grupę klientów Heyah stanowią (stanowili?) emeryci. Zadziałał prosty mechanizm: Wielce_Szanowna_Babcia, gdy już porwał ją nurt nowinek technicznych i dała się namówić na komórkę, w obliczu własnej bezradności poprosiła o wybór telefonu Nieco_Zerwanego_Ze_Smyczy_Ale_Kochanego_Wnusia, a ten kupił W.S. Babci to co "mówiło do niego".

p.p.s. zdecydowałem się wiek ująć w przedział 10 letni choć zdaję sobie sprawę, że to grupa niejednorodna. Argumenty za: niedojrzałych 25 latków wciąż jest sporo, i "że niby aż tak wąsko?!?".

p.p.p.s. wolałbym, żebyśmy jednak poddali szerszej dyskusji tę grupę docelową.Grzegorz Wszelaczyński edytował(a) ten post dnia 21.09.08 o godzinie 20:51

konto usunięte

Temat: Strategia Mobilking

Cóż, zdecydowanie pochyliłbym się jeszcze nad grupą docelową, ale wyczułem chęć ucieczki w markę:) Może niesłusznie.
10 lat różnicy w tym przedziale wiekowym to co najmniej dwa różne pokolenia. Bałbym się mówić to samo i tak samo do nich wszystkich. Może powinniśmy jeszcze to ograniczyć? Z góry? Z dołu?
Pewnie to mylne skojarzenie, ale MK sprzedają w Żabkach i grupa docelowa stoi często wieczorami pod sklepem...:) Są zdecydowanie starsi niż 14-15 lat...
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Strategia Mobilking

Jako osoba mająca w swym bogatym życiorysie również stanie pod odpowiednikami nieistniejących wtedy Żabek zdecydowanie oponuję! To nie ten target. Chociaż... może coś się zmieniło przez te kilkanaście lat... .

Zgadzam się, że to dwa różne pokolenia, ale jednocześnie przekaz jest bardzo prymitywny i odwołuje się do samczego instynktu macho - ten jest taki sam u 14-latka jak i u 24-latka (rzekłbym, że w postaci przytłumionej pozostaje w nas do końca życia). Innymi słowy jest dosyć uniwersalny.

EDIT: zara zara... że niby gitwa*?

*gitwa (od: git - członek grypsery, więziennej subkultury). Funkcjonujące w subkulturze punkowej** określenie na nieco starszą od określających część społeczeństwa zajmującą się mniej więcej tym samym - efektywnym marnowaniem czasu. Lub określenie czynności marnowania czasu w jej destruktywnej formie. Użycie: Na'e'aliśmy się i była gitwa jak ''uj"
** w Trójmieście przynajmniejGrzegorz Wszelaczyński edytował(a) ten post dnia 21.09.08 o godzinie 22:45
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia Mobilking

obawiam się, że bez kobiety w tej dyskusji się nie uda....
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Strategia Mobilking

Ogólnie bez nieco szerszego wkładu - jak na razie mamy jednego zmóżdżającego się i jednego moderatora ;)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia Mobilking

Grzegorz Wszelaczyński:
Ogólnie bez nieco szerszego wkładu - jak na razie mamy jednego zmóżdżającego się i jednego moderatora ;)
Ale dobrze Wam idzie :):)

konto usunięte

Temat: Strategia Mobilking

Moderator winien milczeć! (to było do mnie:))

Następna dyskusja:

strategia




Wyślij zaproszenie do