Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

W związku z informacją prasową na temat próby reaktywacji mebli swarzędzkich (link poniżej) zastanowiła mnie kwestia strategii marketingowej dla Swarzędza

http://miasta.gazeta.pl/poznan/1,36001,7171624,Czy_bed...

Swarzedz był jedną z pierwszych społek notowanych na parkiecie. Spółka i marka nieomal legendarna (przynajmniej w Wielkopolsce :), solidne meble wysokiej jakości. Meble są tak charakterystyczne, że można je rozpoznac po designie. Okres prosperity niestety załamał się i firma od połowy lat 90-tych przynosiła straty. Pozostała rozpoznawalna marka: Swarzędz (jest to jednocześnie nazwa miejscowości pod Poznaniem, gdzie meble powstają)

Ciekawa jestem waszych opinii na temat mozliwości powodzenia tego przedsięwzięcia, a zwłaszcza jaka powinna być strategia marketingowa, która mogłaby sprawić, że Swarzedz odzyska pozycje na rynku.Renata Żybura edytował(a) ten post dnia 22.10.09 o godzinie 13:29

konto usunięte

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Moja koleżanka już kiedyś pracowała strategią marketingową dla Swarzędza, pod koniec lat 90. Projekt obejmował wszystkie możliwe segmenty, zarowno produktowe, jak i po stornie odbiorców. Raport został odłożony na półkę. A dalszy ciąg znamy.

Więc może to pytanie nie o możliwość opracowania strategii, ani nawet jak miałaby wyglądać, tylko o wolę wdrożenia?

A co do możliwości, myślę że w tej chwili duży producent mebli musi myśleć o strategii w skali międzynarodowej. No ale zacząć można od Polski, Swarzędz to dobra marka. Także dla warszawiaków :)
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Swarzędz to bardzo dobra marka! :)
Niestety firma boryka się od lat z problemami. Być może uda się wyjść z problemów z upadłością, ale to nie temat na strategię marketingową i ten wątek.
Mnie zastanawia to jak powinna wygladac strategia zwłaszcza w czasach trudnych dla branzy meblarskiej, dodatkowo społka Swarzędz nie jest w dobrym stanie. Czy warto rozwijac markę w tym samym kierunku co dotychczas (co jak wiadomo zaowocowało problemami od połowy lat 90-tych) czy raczej zmienić/zmodyfikować/wprowadzić submarki w ramach parasola.
Dla mnie temat jest interesujący acz niełatwy, w kazdym razie jest to wyzwanie.
Oczywiście Agnieszko masz rację, nie wystarczy opracować strategię, trzeba jeszcze mieć wolę jej wdrożenia, ale przypuśćmy, że nowy własciciel taka będzie mieć.

konto usunięte

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

No to po kolei. Na moje oko zacząć trzeba by odpowiedzi na pytania - no tak, strategiczne:

- Na jakim rynku działa Swarzędz? Jak duży jest ten rynek, jaka jest jego dynamika?

- Jakie segmenty są na tym rynku? Trendy?

- Kto stanowi jest grupę docelową w każdym segmencie?

- Jak marka Swarzędz jest postrzegana w każdym segmencie? Jaki ma udział w sprzedaży w segmencie? Jaki udział zamierza osiągnąć za 5 lat?

- Jak wygląda macierz BCG dla Swarzędza?

No i może po prostu wystarczy nie produkować rzeczy generujących straty?

A pytanie o jedną czy wiele marek to dalszy ciąg. Różnicowanie
marek jak wiadomo ma zalety, ale i wady. Dla firmy w kłopotach pierwszą strategią powinno być obcięcie wszystkich zbędnych kosztów, skupienie się na minimalnej liczbie najbardziej rentownych produktów i odbudowanie dystrybucji. Z taką marką da się wiele zdziałać.Agnieszka Górnicka edytował(a) ten post dnia 22.10.09 o godzinie 20:30
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Ja bym zaczynała od analizy strategicznej. Sytuacja jest raczej wyjątkowa, firma upadła, miała być zlikwidowana, wchodzi nowy inwestor. Analiza strategiczna pomoże stworzyć nie tylko strategię marketingową ale strategię rozwoju, z której wynikać będą pozostałe.
Obecne warunki działania są dość trudne, z tego co mi wiadomo Swarzędz głównie eksportował na zachodnie rynki, a tam sprzedaż spadala w ostatnim roku. Z całą pewnością trzeba na nowo określać strategię rozwoju firmy.
Badania też z cała pewnością byłyby bardzo przydatne. Moim zdaniem na rynku tak konkurencyjnym bez tego nie ma o czym w ogóle mówić w sytuacji, w której trzeba budować strategię marketingową od nowa. Stara jak widać doprowadziła Swarzędz do upadku, o ile w ogóle była takowa

konto usunięte

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Skąd wasze przekonanie, że Swarzędz to dobra marka. Rozpoznaję tę markę, ale nie potrafie jej przypisać nic poza tym, że to meble. Czy w tej kategorii to aż tak wielki atut? Jak wygląda obecna siła tej marki.

Jest rozpoznawalność. Jak duża? Jaka w mojej grupie wiekowej ( ok 27lat)? Jaka postrzegana jakość? Jakie asocjacje?
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Właśnie w tym rzecz. Postawiłam tezę, że marka Swarzędz jest znana, szanowana i wartościowa z punktu widzenia dotychczasowych nabywców i znana ogólnie, również poza swoim core targetem . Są pewne ale. Czy w Polsce? Niekoniecznie, bo Swarzedz od lat sprzedawał na rynkach Europy Zachodniej. W Polsce tych mebli sprzedawało się mniej, są drogie przede wszystkim i raczej nie na kieszeń przeciętnego Kowalskiego. Swarzędz to nie IKEA, to nie są meble o nowoczesnym designie, lekkie, które składa się samemu, dla ludzi przed 30-stką. Meble swarzedzkie zawsze były meblami solidnym o raczej tradycyjnym designie dla zamożniejszego klienta, który jest raczej po 30stce.
Konkurencja w branzy meblarskiej jest ogromna. W Polsce króluje IKEA ze swoimi ekonomicznymi rozwiązaniami. Target IKEI nie jest jednak targetem Swarzedza, a przynajmniej dotychczas nie był. Ale niewykluczone, że w związku z restrukturyzacją Swarzędz będzie musiał zawalczyć o tańszy segment i być może zmienić/uzupełnić oferte.
To jest jedna z opcji oczywiścieRenata Żybura edytował(a) ten post dnia 23.10.09 o godzinie 12:03
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Łukasz "dotknął" dość istotnej kwestii... wieku TG i rozpoznawalności marki.
Troszku starsi ;) pamietają jak stało sie po swarzedzkie meble na zapisy np.: pod Emilią ;)
Ludzie młodzi, wchodzący w tzw. dorosłość, którzy "idą na swoje" są w wieku raczej pokolenia marek: BRW, Forte, VOX. Po drugie - coraz bardziej promowane sa marki SKLEPÓW do których sie idzie na "zakupy meblowe", niż same marki mebli. Jakość poszła w ilość i taniość, powinno być coś co wyróżni Swarzędzkie Fabryki Mebli na tym tle.
Po trzecie, kwota jaką chce dać inwestor wydaje mi sie zbyt mała do "nadrobienia zaległości" :/
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Z całą pewnością. Swarzędz jednak nie zalicza sie do tej samej grupy co VOX, Forte and so on. Dotychczasowe wartosci i filozofia marki w pewien sposób go wyróżniają. Wejście Swarzędza do tej grupy może tylko zaszkodzić marce, chyba że zostanie utworzona nowa, inna nie kojarzona z główna marka Swarzedz. Własnie to mnie zastanawia na ile wartościowa jest z punktu widzenia rynku marka Swarzędz wg dotychczasowej filozofii, cen dla nabywcy, a na ile rynek powoduje ze firma musi zmienić tą filozofię, aby dostosowac się do nowych warunków.
Edyto, co do mozliwości finansowych inwestora, abstrahujemy od tego, ja rozważam to na gruncie czysto teoretycznym i zakładam (w moim optymistycznym świecie), ze mozliwosci i budżet na wdrożenie skutecznej strategii marketingowej są :)

konto usunięte

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Ja się jeszcze zastanawiam czy kłopoty firmy w latach 90tych nie odbijały się na jakości produktów, obsługi itp.Łukasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 23.10.09 o godzinie 12:31
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Mozliwe, ale tego co się działo z jakością produkcji nie wiemy. Rzecz w tym watku dotyczy strategii marketingowej dla reaktywowanego Swarzedza. Co należałoby zrobić z tą marką, aby znów firma była rentowna. Dwie opcje jakie widzę na pewno to kontynuowanie nazwijmy to górnolotnie "swarzedzkiej tradycji" która z całą pewnością swoich zwolenników nadal ma. Jednak to za mało, aby firmę podnieść z upadku, trzeba jeszcze znaleźć nowe rynki i nowych nabywców. Nie tylko w Polsce, zaznaczam. Swarzedz sprzedawał na rynkach zagranicznych i smiem twierdzić, ze one były bardziej dochodowe i ważniejsze niz rynek polski, na którym nie ma aż tak wielu nabywców na tyle zamoznych, aby stac ich było na Swarzedz a nie IKEĘ.
Z badań, jakie były przeprowadzone na temat zakupów mebli przez Polaków wynikało wręcz, że ten rynek ewoluuje w stronę ekonomicznych i tańszych rozwiązań rodem z IKEI. (badania przeprowadzane były na UE w Poznaniu). Polacy kupują meble bardzo rzadko, najczęściej kupując nowy dom/mieszkanie. Nie stac ich na częste wymiany wyposażenia wnętrz. Obecny zastój na rynku nieruchomosci, zamknięcie przez banki kurka z kredytami hipotecznymi powoduje, że Polacy kupuja coraz mniej mieszkań i co za tym idzie coraz mniej mebli.
Jaka jest więc perspektywa dla reaktywowanego Swarzedza?
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Renata Żybura:
Edyto, co do mozliwości finansowych inwestora, abstrahujemy od tego, ja rozważam to na gruncie czysto teoretycznym i zakładam (w moim optymistycznym świecie), ze mozliwosci i budżet na wdrożenie skutecznej strategii marketingowej są :)
No ależ oczywiście :) Przecież nie będziemy im tu pisać strategii z kosztorysem na innowacje "parku technologicznego" ;)
Tak, jestem za aby Swarzędz był (bo może) być marką premium, dla "wybrednych" i chcących czegoś więcej ;)
Swego czasu szukałam mebli STYLOWYCH i Z DREWNA. Są takowe ale nie promują sie szerzej jako marka własna, no przynajmniej ja się nie spotkałam (oprócz może "popularnego" KLER). Moje poszukiwania zaczynały sie właśnie od odwiedzenia salonów meblowych, w których pierwszym czynnikiem dla mnie był wygląd, jakość, cena.
Moze powinnam najpierw poczytać jakąś "prasę fachową", poszukać w necie... jednak mało ludzi raczej tak zaczyna zakupy mebli. Największy odsetek trafiajacych na daną markę to "polecenia" w sklepie. Jak zobaczyłam, dotknęłam, przekonałam sie -> to zaczęłam dopiero szukać informacji na temat wybranych 3 marek.
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Czyli z tego wynikałoby że popyt na meble stylowe, drewniane w Polsce jest, tylko nie moze się spotkac z podażą :) Ale to już kwestia dotarcia, instrumentów marketingowych etc.
Myślę, ze spokojnie można załozyć, ze w Polsce "stary" Swarzedz się sprzeda, trzeba go tylko odpowiednio wypromować.
Zastanawia mnie czy Swarzedz powinien tworzyć ofertę dla młodych, mniej zamoznych i w pewnym sensie "wychowywac" ich na ofercie bardziej "economy", po to, aby później dajmy na to 35+ (średnio) kupowali meble droższe z core brandu Swarzedz. Mówiąc krótko chodzi o poszukanie nowych, perspektywicznych nabywców.
Inna zupełnie rzecz to rynki zagraniczne. Tutaj bez solidnej wiedzy i badań ani rusz.Renata Żybura edytował(a) ten post dnia 23.10.09 o godzinie 13:10
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

"problem" mebli jest jeszce taki:

1) Obserwuje się pewne trendy w sezonowości, tzn. "co modne w tym sezonie", pewne kreowanie wyposażenia wnetrz, co widać w katalogach. Cecha ta dotyczy głównie mebli właśnie tanich, ogólnie dostępnych i skierowanych do "młodych" małżeństwa na tzw. dorobku. W tym segmencie obserwuje sie bardzo dużą dynamikę (jeśli patrzeć na to z punktu widzenia mebla ;)). Po czasie meble te stają sie "nie modne", rozpadają się.. można je wywalić i kupić nowe.

2) Meble tradycyjne, stylowe o wysokiej jakości produkcji i wykonania, tzw. meble na lata.
Nie dość, że "moda na starocie" (hehe, a'propos mody i trendów) nie przemija to każdy (raczej) chciałby takie mieć lecz albo: go na to nie stać, albo nie pasują oe do przestrzeni mieszkania w bloku.
Meble takie można również naprawić (czego z płytą nie da sie zrobić) no i z wiekiem zyskują na wartości (pięknie) - coś jak z winem ;)
Jeden jest mankament... Właśnie to, że nie wymienia sie ich tak szybko ;)
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Są jeszcze inne mozliwości dla mebla, nie tylko dom czy rezydencja:
1. Rynek hotelowy
2. Rynek B2B np. wyposażenie firm - meble gabinetowe

Swarzedz w bloku raczej się nie zmiesci. To mebel dla apartamentów albo domów dla ludzi raczej zamoznych. A w kazdym razie zamożniejszych od średniej krajowej.
Wejście w segment nabywców typu IKEA mógłby tylko zbarbaryzować tą markę. Chyba, ze mówimy o zbudowaniu osobnej linii produktów i odrębnej marki, która nie bedzie odnosic się do wartosci core brandu Swarzędz, bedzie zdecydowanie osobnym SBU
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Renata Żybura:
Z całą pewnością. Swarzędz jednak nie zalicza sie do tej samej grupy co VOX, Forte and so on. Dotychczasowe wartosci i filozofia marki w pewien sposób go wyróżniają. Wejście Swarzędza do tej grupy może tylko zaszkodzić marce, chyba że zostanie utworzona nowa, inna nie kojarzona z główna marka Swarzedz. Własnie to mnie zastanawia na ile wartościowa jest z punktu widzenia rynku marka Swarzędz wg dotychczasowej filozofii, cen dla nabywcy, a na ile rynek powoduje ze firma musi zmienić tą filozofię, aby dostosowac się do nowych warunków.
Edyto, co do mozliwości finansowych inwestora, abstrahujemy od tego, ja rozważam to na gruncie czysto teoretycznym i zakładam (w moim optymistycznym świecie), ze mozliwosci i budżet na wdrożenie skutecznej strategii marketingowej są :)


A skąd to przekonanie o takim a nie innym wizerunku Swarzędza ?
Właśnie wykańczam dom, przejrzałam już chyba wszystkie meble dostępne w Polsce, włącznie z designem włoskim. Na Swarzędz nie trafiłam.
Dopiero teraz sobie o nich przyponiałam.
Jesli firma nie istnieje to nie istnieje jej wizerunek.

Gdzie oni są obecni ? Na targach ? Nie zauważyłam ostatnio w Expo XXI. W katalogach wnętrzarskich ? Mam ze 6 m w domu - nie zauważyłam.
Ani design nie istnieje ani wizerunek.
Obawiam się, że teraz moc tej marki jest na poziomie mydła Biały Jeleń (bardzo dobre mydło, nawet nadal jest na rynku, ale w top of mind nie występuje - bo to chyba kategoria "wspomnienia i relikty").

Dlatego najpierw sprawadziłabym czy Swarzędz w ogóle występuje w umysłach KLientów. Bo to , że się Swarzędzowi marzy taka pozycja to hm.... mżonka może być ...
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Grzebnęłam w necie - na stronie firmy nie otwiera się katalog. Strona - nie obsługiwalna.
Ale sa salony w których te meble sa sprzedawane - cool. Nawet coś obejrzałam. Moja opinia jest nieważna - ważne co myślą o tym ludzie.
Sprawdźmy.

[quote="KiZ"][quote="Kuna"]Polecam stół i meble firmy Swarzędz - bo mam . Jakość wykonania i wzornictwo oraz trwałość najwyższej klasy .
http://www.swarzedz.sm.pl/web/sklep/czytanie/aron2.php
Bardzo lubię klasykę i wybrał bym stół ARON i prezentowane z nim krzesła .
Na drugim miejscu Bydgoska Fabryka Mebli
http://www.bydgoskiemeble.pl/katalog_mebli.php

[color=blue]Musze stwierdzić z zalem , ze obie fabryki bardzo zubożyły swoją ofertę ostatnimi czasy .[/color]

Swarzędz to przereklamowana firma :-? na której reklamę właśnie... dałem się nabrać dwukrotnie :oops: :o Na dodatek mają fatalną obsługę klienta :evil: Nie polecam tej firmy.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 26.10.09 o godzinie 01:18
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

[quote="DziadekZ"][quote="monah"]z drugiej strony w Wielkopolsce huczy o upadku legendy branży meblarskiej Swarzędz SA. tam faktycznie chyba można będzie kupić tanio meble...
Ze Swarzędzem sytuacja była specyficzna i ten upadek nie ma nic wspólnego z obecnym kryzysem. Na początku lat 90-tych w Fabryce Mebli pracowało ok 3 tysięcy osób, firma miała oddziały produkcyjne w wielu miastach. Potem było już tylko gorzej - fabryka pozbywała się kolejnych, bardzo nowoczesnych zakładów. Przed upadłością istniały już tylko 2 oddziały które razem zatrudniają ok 200 osób - co ciekawe nie w Swarzędzu (te zakłady zostały zlikwidowane już kilka lat temu) ale w Kościanie i w Nysie na Opolszczyźnie. Od lat firma nie była już związana z miastem Swarzędz - nawet zarząd miał siedzibę w Warszawie. Tak więc obecnie likwidowane jest coś, czego defacto już od dawna nie ma... Czy można będzie taniej kupić meble? Pewnie nie - fabryka produkowała serie mebli pod konkretne zamówienia więc meble trafią do zamawiających...
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

[quote="Lookita"]ogladalismy wszystkie mebelki z firemek powyzej wymienionych...Klose najladniejszy....
ze Swarzedza urzekl nas Odys...gdyby jednak nie nasza mlodosc...zdecydowalibysmy sie na ten styl;-) ale...wolimy cos nowoczesniejszego...
pamietac nalezy o tym,ze mebel meblowi nie jest rowny...Klosek robi lite konstrukcyjnie z drewna elementy nosne,niewiele firm tu tak sie wykazuje...reszta w okleinie albo u innych firemek wiekszosc...wiec cena znow tutaj decyduje o wyrobie....pdobaja nam sie te mebelki....to inna jakosc i cena...w por. z np. bydgoskie meble,vox...brw....podchodzilem wiele razy do nich...dotykalem,bawilem sie szyfladami,zagladalem do wnetrz konstrukcji...Klose wygrywal zawsze....az tak dobrze nie znam Bogatti ale...sa z gornej polki.....pamietam serie..Tutti sensi....meble torunskie czy bydgoskie....na stronie netowej bardzo ladne,na zywo ich nie widzialem....Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 26.10.09 o godzinie 01:29
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia marketingowa dla mebli Swarzędz

Czyżby świat równoległy ? POwyższe cytaty z największego forum ludzi budujących DOMY skupiającego 104.424 uzytkowników.

Jak duże domu budują domy ? (w metrach 2)
50-100 5% [ 76 ]
100-150 41% [ 539 ]
150-200 31% [ 407 ]
200-250 12% [ 158 ]
250-300 5% [ 67 ]
powyżej 300 3% [ 50 ]

Wszystkich Głosów : 1297

Jesli weźmiemyśrednią cenę za metr na poziomie 3k .... jest o co powalczyć.

Ci wszyscy ludzie budują domy i wydają setki tysięcy złotych na to. WIęc nie wiem czy myślenie o targecie , że to meble dla wysublimowanych koneserów, których "stać" nie jest pułapką.
Ich stać- pytanie czy zapłacą za to co mają w Swarzędzu. Być może zasklepienie się w myśleniu "ludzie kupują Ikea" jest błędem ? Może jest na to rynek tylko już dawno przeskoczył Swarzędz ?

Ja szukałam stołu szklanego. Swarzędz ma - a i owszem. Ale już dawno został przeskoczony w funkcjonalnościach i wyglądzie/projektowaniu nawet przez "archaiczną" wydawałaoby się firmę "Meble Emilia". Ta firma ma korzenie jeszcze w komunie. Ale właśnie się dostosowuje do rynku.

Nie jest istotne w co wierzy właściciel/władze spółki lub w co chcieliby wierzyć. Ważne jest co myślą o produkcie Klienci.
Powtarzanie "to jest dobra marka, to jest świetna marka, to marka dla wybranych" nie zmieni jej pozycjonowania obecnego dziś w głowach.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 26.10.09 o godzinie 01:56



Wyślij zaproszenie do