konto usunięte

Temat: Rynki Europy wschodniej?

Jak oceniacie potencjał?
Już kilka "sieciówek" się tam udało. Z sukcesem, lub bez. O tym oczywiście cisza...
Ja słyszałem, że są 15 lat za nami...
Może to jest potencjał?
Dawid S.

Dawid S. Producent
konstrukcji
reklamowych

Temat: Rynki Europy wschodniej?

Tamte rynki to to, co u Nas było na początku lat 90. Więcej nie zdradzę :P

konto usunięte

Temat: Rynki Europy wschodniej?

Dawid Stanisz:
Tamte rynki to to, co u Nas było na początku lat 90. Więcej nie zdradzę :P
No właśnie tak słyszałem, że to ok. 15 lat za nami...

konto usunięte

Temat: Rynki Europy wschodniej?

Po pierwsze, wszystko zależy o jakich krajach mówimy. Jeśli Maćku masz na myśli Rosję i Ukrainę, to są to dwa ZUPEŁNIE różne kraje.

Po drugie, "15 lat do tyłu" jest dużym uproszczeniem. Mniejsza koncentracja sprzedaży w nowoczesnych sieciach jest faktem, ale nie świadczy o tym, że te rynki się nie rozwijają. Owszem, rozwijają się - ale inaczej niż to miało miejsce w Polsce, bo też inne są warunki gospodarcze, polityczne i geograficzne.

W Rosji przede wszystkim trudno mówić o jednym rynku. Sama Moskwa to mniej więcej 1/3 obrotu detalicznego w CAŁEJ federacji! W porównaniu z Warszawą, jest to miasto nieprawdopodobnie bogate, nawet w kryzysie. Także główna ulica St. Petersburga mogłaby spokojnie znajdować się w Paryżu (jeśli przymkniemy oko na to i owo). Ale jest też reszta kraju, szczególnie Daleki Wschód, powoli opanowywany gospodarczo przez Chińczyków.

Ukraina to także duży kraj, ale rozwój gospodarczy jest hamowany przez nieprawdopodobną korupcję i wstrząsy polityczne. Z tego co wiem, wszystkie zachodnie sieci handlowe odpadły po pierwszym rozpoznaniu sytuacji. Bardzo duże dysproporcje występują pomiędzy uprzemysłowioną częścią wschodnią i bardziej zacofaną, zachodnią.

W obu krajach konsumenci jednakowoż zdążyli przyzwyczaić się do rynkowej gospodarki (czy też jej lokalnej mutacji) i często są znacznie bardziej wyrafinowani, niż można byłoby się spodziewać na podstawie stereotypów. Wśród rosyjskich reklam trafiają się perełki, jakich trudno szukać w Polsce.

Przede wszystkim jednak trzeba wziąć pod uwagą ogromne różnice w mentalności, a także tradycji, która ukształtowała dzisiejsze społeczeństwa. Kilka polskich firm odnosi na rynkach wschodnich sukcesy - chyba nie zdradzę tajemnicy, jeśli powiem że stoi za tym sporo pracy badawczej?



Wyślij zaproszenie do