konto usunięte

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

No właśnie, po co?

W naiwności swojej myślałam kiedyś, że po to, by się czegoś dowiedzieć, ale to nie takie proste. Jest w świecie pogląd że badania zmniejszają ryzyko podejmowania decyzji (?). W dyskusji o Tropicanie pojawił się wątek "badania a wizja i intuicja". Jeśli się ma wizję, to badania są niepotrzebne? Czy zatem przesuwamy budżet na zakup LSD?

Współczynnik KDB też odgrywa niewątpliwie swoją rolę. :)
Być może robi się badania też dlatego, że Research Manager musi się wykazać?

Więc może podejdźmy do zagadnienia tak: Wyobraźmy sobie świat BEZ badań marketingowych. Co by się zmieniło w działaniu firm? Czy marketing może istnieć bez badań?

W jakich sytuacjach badania są niezbędne? A kiedy są niepotrzebnym balastem?

Czy w Polsce ktoś liczy ROI dla badań marketingowych? A może badania nie są po to, żeby było w ogóle jakieś ROI?
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Ja bym poprawił trochę - nie "badania a wizja/intuicja" bo to dotyczy promila przypadków. Raczej "zdrowy rozsądek a w/i" bądź "wiedza i doświadczenie a w/i".
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Agnieszka Górnicka:
No właśnie, po co?
A może nie "po co?" tylko "dlaczego?"

Bo ktoś za nie zapłacił?
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Cholera.. jak po co... ja mogę mieć świetny pomysł nba produky dla golfisty ale już o to jak go golfistom sprzedac muszę zapytać golfistów... itd. itp.

KDB tak, ale nie blachą badawczą, blacha badawcza jest tak samo podejrzana jak pracownik ;)

konto usunięte

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

1. Marketing nie może istnieć bez badań.

2. Badania są zbędne w firmach, którym nie zależy na przetrwaniu lub które mają zagwarantowane przetrwanie niezależnie od popełnianych błędów.

3. Wizja i intuicja. Jestem na tak. Intuicyjne podejmowanie decyzji jest tym trafniejsze, im większy zasób wiedzy decydenta (wiedzy pochodzącej także z badań).

konto usunięte

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Jarosław Koć:
Bo ktoś za nie zapłacił?
Bo ktoś na nich zarabia :)
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Łukasz Nowakowski:
1. Marketing nie może istnieć bez badań.

Przez stulecia istniał.

2. Badania są zbędne w firmach, którym nie zależy na przetrwaniu lub które mają zagwarantowane przetrwanie niezależnie od popełnianych błędów.

W firmach, którym nie zależy na przetrwaniu zbędni są także np. pracownicy. Tylko nic z tego nie wynika.

konto usunięte

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Jarosław Koć:
Łukasz Nowakowski:
1. Marketing nie może istnieć bez badań.

Przez stulecia istniał.

Obserwacja, analiza danych wtórnych, eksperymenty, a wreszcie zwykły kontakt z klientem...to było zawsze.Łukasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 18.03.09 o godzinie 23:11
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Naciągasz definicję badań. Przy takim rozumieniu naciągnijmy jeszcze bardziej i koniec dyskusji, bo np. ludzie zawsze się porozumiewali...
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Jarosław Koć:
Łukasz Nowakowski:
1. Marketing nie może istnieć bez badań.

Przez stulecia istniał.


Naciągasz definicję marketingu. Przy takim rozumieniu naciągnijmy jeszcze bardziej i koniec dyskusji, bo np. ludzie zawsze wiedzieli którego mamuta upolować ...
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

I co teraz?
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Teraz dochodzimy do momentu gdy to Bóg stworzył kobietę i mężczyznę a "wąż robił badania" kogo prędzej skusi na jabłko... ;)

konto usunięte

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Edyta G.:
Teraz dochodzimy do momentu gdy to Bóg stworzył kobietę i mężczyznę a "wąż robił badania" kogo prędzej skusi na jabłko... ;)

Nie nie, najpierw Bóg stworzył mężczyznę. Po wnikliwej obserwacji Bóg stwierdził, że facetowi czegoś brakuje i stworzył kobietę;)

konto usunięte

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Wracając do tematu (bez rozszerzeń) nie wyobrażam sobie przystąpienia do pracy bez podstawowych choćby badań i opisu TG.
To trochę dyskusja co było/jest pierwsze...

konto usunięte

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Miło czytać, że to co się robi jest niezbędne.

To teraz mi wyjaśnijcie:

- dlaczego tak wiele firm jest niechętnych jakimkolwiek badaniom marketingowym? Wygląda na to, że jakoś działają (choć kluczem tu może być słowo "jakoś").

Ktoś kiedyś na pytanie czym się zajmuję, gdy usłyszał odpowiedź - uśmiechnął się szeroko i rzekł "aaa, tak, mieszanie wody!". To nie jest metafora przydatnego zajęcia.

- dlaczego klienci nie dbają o jakość zamawianych usług badawczych? (zaraz powiecie, że to agencje nie dbają, ale ostatecznie ktoś kupuje badania robione tak, jak to czasami omawiamy w sąsiedniej dyskusji). Nikt mi nie powie, że klienci tego nie widzą.
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Nie jakimkolwiek badaniom. Firmy nie podejmują decyzji w ciemno, jednak optymalizują wydatki na badania. Gdybym chciał u Ciebie zamówić dane, które są mi potrzebne zjadłabyś mi pół budżetu na samą rekrutację (a i to z niewiadomym skutkiem - taka grupa celowa) - w bieżącej działalności taniej i wystarczająco dobrze jest mi oprzeć się na wiedzy ekspertów, badaniach własnych i desk research.

A ogólnie - badania nie są traktowane jako inwestycja - zdecydowana większośc firm nie posiada aparatu biznesowego zdolnego przyjąć i przetworzyć wiedzę pochodzącą z badań, o budżecie nie wspominając. Rynek musi nieco urosnąć by być w stanie zainwestować kilkadziesiąt tysięcy w badania przy podejmowaniu decyzji strategicznych. Zainwestować czyli wyłożyć pieniądze a następnie przetworzyć pozyskaną wiedze tak, by uzyskać wyraźny zwrot z inwestycji.
Rynek musi też dojrzeć - w tej chwili konkurencja nie wymusza walki na skuteczniejsze identyfikowanie insightów. Są wielkie firmy, które robią badania, potem jest przepaść i całe morze firm, z punktu widzenia których badanie to nieuzasadniony wydatek.

Dodatkowo musi też dojrzeć rynek badaczy. W tej chwili to niestety kupowanie kota w worku brak powszechnie uznanych standardów, brak samooczyszczania się środowiska itd. itp. Tego nie wymusi rynek tak długo jak po drugiej stronie są "Panie Krysie/Panowie Stasiowie z marketingu" awansowani z recepcji. Można powiedzieć, że jakość klienta psuje rynek, ale można też starać się temu jakoś zaradzić.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Grzegorz Wszelaczyński:
Nie jakimkolwiek badaniom.
(...................................................)
w bieżącej działalności taniej i wystarczająco dobrze jest mi oprzeć się na wiedzy ekspertów, badaniach własnych i desk research.


No to "nie" czy "tak" ?
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Dagmara D.:
Grzegorz Wszelaczyński:
Nie jakimkolwiek badaniom.
(...................................................)
w bieżącej działalności taniej i wystarczająco dobrze jest mi oprzeć się na wiedzy ekspertów, badaniach własnych i desk research.


No to "nie" czy "tak" ?


eeee.. nie rozumiem pytania?
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

Pierwsze zdanie : "NIe jakimkolwiek badaniom".
A kilka linijek dalej piszesz o badaniach, ktore sam robisz - romowy z ekspertami, własne badania , desk. To własnie są badania, prawda ? :)

konto usunięte

Temat: Po co robi się badania marketingowe?

[]Waldemar Rafalski edytował(a) ten post dnia 18.05.11 o godzinie 21:54

Następna dyskusja:

Przedstawiam się:




Wyślij zaproszenie do