Temat: Narzedzia strategii
Przede wszystkim konieczna jest wiedza o rynku, szczególnie zaś o tych zjawiskach, które dopiero się zaczynają pojawiać i moga mieć znacenie w przyszłości.
Wiedza ta może pochodzic z badań, aleteż z innych źródeł. Strategie są różne i różne sposoby dojścia do nich. "Książkowe" metody są jednak przydatne, ponieważ zmuszają do myślenia w uporządkowany sposób i uwzględnienia istotnych czynników.
Dla mnie strategia marki i komunikacji zaczyna się w momencie, gdy określamy, co marka powinna dawać konsumentowi. Są tak naprawdę trzy podstawowe pytania, a najważniejsze jest to trzecie:
CO sprzedajemy?
DLA KOGO to jest przeznaczone?
DLACZEGO ten ktoś miałby to kupić, i to właśnie od nas?
Czyli: patrzmy oczami klienta, a zobaczymy rzeczy, o których nie mieliśmy pojęcia. Zazwyczaj jest tak, że nasza marka jest istotna... dla nas samych.
Ile znacie marek, które autentycznie znaczą coś dla ludzi (poza działem marketingu)? Czy świat by się zawalił, gdyby na rynku było mniej marek kosmetyków? Papieru toaletowego? Szczoteczek do zębów? Mydła? Wody mineralnej?
Czy tworząc strategię marki, myślimy o tym, aby stworzyć coś autentycznie wartościowego dla klientów? Tak, aby CHCIELI kupić nasze produkty?
Badania mogą przynieść odpowiedź na takie pytania. Szkoda, że tego typu zagadnienia rzadko pojawiają się w briefach badawczych... Ale czasem są; ja widzę, że wiele firm zaczyna widzieć potrzebę strategcznego podejścia.