Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Neostrada zniknie z polskiego rynku

"Rzeczpospolita" informuje, że zarząd Telekomunikacji Polskiej zdecydował o likwidacji Neostrady. Marka ta zostanie zastąpiona przez usługi pod nazwą Orange.
Dziennik wyjaśnia, że już dziś Orange Internet dla domu oraz mobilny mocno zachęcają klientów. Marka ta obowiązuje w grupie France Telecom, w związku z tym TP zdecydowała się na likwidację Neostrady, mimo iż w ubiegłym roku była to jedna z najmocniejszych marek na rynku. Jej wartość oszacowana jest na 529 milionów złotych, a w ciągu ostatnich dwóch lat Telekomunikacja Polska wydała na jej promocję około 100 milionów złotych.

Jeszcze na początku roku spekulowano, iż marka Neostrada zniknie w przeciągu kilku miesięcy. Plany TPSA potwierdził w marcu jej prezes – Maciej Witucki. Tłumaczył, iż „Marka TP na skutek utarczek z regulatorem rynku bardzo się zdewaluowała”. Co to oznacza dla klientów? Mniej więcej tyle, iż usługa dostępu do Internetu będzie teraz świadczona pod marką Orange, zamiast pod marką TP – podobnie, jak to ma miejsce na innych europejskich rynkach, na których inwestuje France Telecom. Telekomunikacja Polska skupi się zatem na usługach połączeń stacjonarnych.
Nie jest to pierwszy rebranding w grupie TP. Przypomnijmy, że jeszcze kilka lat temu komórkowa sieć Orange nazywała się Idea.
Inni operatorzy także szykują się do zmian. Od dawna mówi się o zmianie marki Plus na Vodafone, a marki Era na T-Mobile, jednak jak do tej pory zmiana krajowych marek, na duże marki europejskie i światowe w tych dwóch przypadkach idzie raczej opornie. (przyp. WP)

Źródło: http://tech.wp.pl/kat,1009785,title,Neostrada-zniknie-...

Analiz oczywiście nie znam ale mogę sie domyślać, że chodzi o spór i kary z UKE (Urząd Kominikacji Elektronicznej). W ramach tzw. "usługi powszechnej" (TP ma podpisaną umowę i bardzo duże dofinansowanie na ten cel) TP SA musi w ciągu 10-ciu miesiecy dac dostęp abonentowi do telefonu stacjonarnego oraz szerokopasmowego internetu.
W praktyce, niestety TP indywidualnych klientów "olewa" co wykazały raporty UKE.

Analizując cykl życia produktu/marki Neostrada oraz popyt na dostęp do internetu, "złote czasy" (a moze nawet brylantowe ;))dla marki mogły jeszcze nastąpić.

Czy zatem bardziej się opłaca likwidować markę o mocnej pozycji (kosztem dofinansowania, stałych klientów i ugrunowanej pozycji) niż inwestować w przyszłych klientów?

konto usunięte

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Przecież to tylko zmiana nazwy.
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Łukasz Nowakowski:
Przecież to tylko zmiana nazwy.
Łukaaaasz! No proszę Cię! Powiedz, że żartujesz.... ;)
Jeśli marka jest warta miliony to juz nie jest TYLKO zmiana nazwy.

To jest trochę tak jakby ZLIKWIDOWAĆ markę VICHY, Lancome, Garnier czy Giorgio Armani i produkty nazwać L'Oreal.

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

z jednej strony tak to tylko zmiana nazawy, dla obenych abonentów, dla nowych to kolejne pieniądze na promocję Orange jako dostawcę usług dla domów na zasadach tych samych jak neostrada. Są to kolejne miliony, które można było "mądrzej" ulokować. Zresztą Neostrada zaczęła świadczyć całkiej fajne usługi, jak chociażby Neo+TV, i jakoś rozumiałbym zmianę nazwy jeszcze kilka lat temu, kiedy neostrada była synonimem zerwanych połączeń i kosmicznych cen, to dziś nie jest już tak źle z nią samym. O ile nawet dziś potrafię to zrozumieć (poza inwestycją rok temu w promocję) i zmianą w ciągu kilku miesięcy na nową to dla mnie jest to "zamienił stryjek siekierkę na kijek". Orange nie jest synonimem dobrego operatora. Raczej wprost przeciwnie, i dlatego więcej na tej operacji mogą stracić niż zyskać.

konto usunięte

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Co mam rozumieć przez słowow ZLIKWIDOWAĆ. Przecież Tepsa nie zrezygnowała ze świadczenia usług przykrytych nazwą Neostrada. Czy w tej kategorii zmiana nazwy to aż takie wielkie halo? Czy zachowania konsumenta determinuje przede wszystkich znajomość nazwy marki?

Wyobraź sobie sytuację, w której kupujesz markę Neostrada. Dajesz pół miliarda za samą nazwę, czy za nazwę i wszystkie elementy, które budują kapitał tej marki;)

Twarzą marki L'Oreal jest chyba Penelope Cruz. Więc wszystko będzie ok, a nawet lepiej;)Łukasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 19.04.09 o godzinie 14:04

konto usunięte

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Twarzą marki L'Oreal jest chyba Penelope Cruz. Więc wszystko będzie ok, a nawet lepiej;)

I Cruz, Twoim zdaniem, jest idealną ikoną dla tych wszystkich marek, dla Armani i całej reszty? Jeśli przyjąć takie założenie, dość odkrywcze, należałoby wyrzucić wszystkie strategie, badania i teorie na temat grup docelowych - i wszystkie produkty opatrzyć twarzą jakieś fajnej osoby. Wszystkie produkty. Wszystkie marki. Na całym świecie. No, może wybrać ze dwie osoby. Będzie fajnie. I dużo prościej.

konto usunięte

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Igor Cyprjak:
Twarzą marki L'Oreal jest chyba Penelope Cruz. Więc wszystko będzie ok, a nawet lepiej;)

I Cruz, Twoim zdaniem, jest idealną ikoną dla tych wszystkich marek, dla Armani i całej reszty?

TAK

Jeśli przyjąć takie
założenie, dość odkrywcze, należałoby wyrzucić wszystkie strategie, badania i teorie na temat grup docelowych - i wszystkie produkty opatrzyć twarzą jakieś fajnej osoby. Wszystkie produkty. Wszystkie marki. Na całym świecie. No, może wybrać ze dwie osoby. Będzie fajnie. I dużo prościej.

Nie jakiąś twarzą, tylko twarzą Penelope Cruz! (no można też dodać Evę Green).Łukasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 19.04.09 o godzinie 14:18

konto usunięte

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Czy zatem bardziej się opłaca likwidować markę o mocnej pozycji (kosztem dofinansowania, stałych klientów i ugrunowanej pozycji) niż inwestować w przyszłych klientów?


Widocznie im się opłaca. Z naszego punktu widzenia Neostrada jest silną marką i jej likwidacja może wydawać się estetycznym kaprysem. Ale nie podejrzewam zarząd Orange i France Telecom o kierowanie się kaprysami. Sądzę, że raczej długo liczyli na swoich liczydłach i wyszło im, że bardziej im się opłaci wzmocnić markę Orange (która tym samym zagarnia spore terytorium na rozwijającym się rynku) niż utrzymywać lokalną markę Neostrada. Bo prawdopodobnie wzmocniona marka Orange zyskuje globalnie o wiele więcej niż te pieniądze, co jest warta Neostrada. Orange ma przyszłość w całym regionie - Neostrada tylko w Polsce. Zresztą powszechna tendencja jest taka, by mieć jedną silną markę, a nie dziesięć mniejszych. Sporo się na tym oszczędza (nawet likwidując po drodze mniejsze wartościowe marki, w które już się zainwestowało pieniądze).
Wydaje mi się też, że Francuzi są świadomi, jak wiele jeszcze pracy trzeba włożyć (i wydać pieniędzy), by zmienić wizerunek TP SA i jej produktów i usług. Neostarada, za którą ciągnie się odium TP SA, na coraz bardziej otwartym i konkurencyjnym rynku będzie radzić sobie coraz gorzej. Jednak jeśli zastąpi ją Orange, który ma bardzo dobry wizerunek, silny pozytywnymi reakcjami odbiorów - marka, za którą stoi europejski koncern, to usługa Neostrada, którą większość z polskich użytkowników internetu postrzega jako zło konieczne, bo oferowane przez niemal-monopolistę, staje się nagle nowoczesna i przyjazna. A wystarczy zmienić etykietę...

konto usunięte

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Nie jakiąś twarzą, tylko twarzą Penelope Cruz! (no można też dodać Evę Green).

Czemu nie pani Ziuta ze spożywczego? Wielu ludzi ją bardzo lubi.

konto usunięte

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Igor Cyprjak:
Czy zatem bardziej się opłaca likwidować markę o mocnej pozycji (kosztem dofinansowania, stałych klientów i ugrunowanej pozycji) niż inwestować w przyszłych klientów?


Widocznie im się opłaca. Z naszego punktu widzenia Neostrada jest silną marką i jej likwidacja może wydawać się estetycznym kaprysem. Ale nie podejrzewam zarząd Orange i France Telecom o kierowanie się kaprysami. Sądzę, że raczej długo liczyli na swoich liczydłach i wyszło im, że bardziej im się opłaci wzmocnić markę Orange (która tym samym zagarnia spore terytorium na rozwijającym się rynku) niż utrzymywać lokalną markę Neostrada. Bo prawdopodobnie wzmocniona marka Orange zyskuje globalnie o wiele więcej niż te pieniądze, co jest warta Neostrada. Orange ma przyszłość w całym regionie - Neostrada tylko w Polsce. Zresztą powszechna tendencja jest taka, by mieć jedną silną markę, a nie dziesięć mniejszych. Sporo się na tym oszczędza (nawet likwidując po drodze mniejsze wartościowe marki, w które już się zainwestowało pieniądze).

Zgadzam się z Panem.

Wydaje mi się też, że Francuzi są świadomi, jak wiele jeszcze pracy trzeba włożyć (i wydać pieniędzy), by zmienić wizerunek TP SA i jej produktów i usług. Neostarada, za którą ciągnie się odium TP SA, na coraz bardziej otwartym i konkurencyjnym rynku będzie radzić sobie coraz gorzej. Jednak jeśli zastąpi ją Orange, który ma bardzo dobry wizerunek, silny pozytywnymi reakcjami odbiorów - marka, za którą stoi europejski koncern, to usługa Neostrada, którą większość z polskich użytkowników internetu postrzega jako zło konieczne, bo oferowane przez niemal-monopolistę, staje się nagle nowoczesna i przyjazna. A wystarczy zmienić etykietę...

Myślę, że w tej kategorii sama zmiana etykiety niewiele da. Orange będzie miał przecież taki sam udział w rynku, takich samych pracowników, procedury itp. Myślę, że szybko będzie wywoływał wśród klientów takie skojarzenia jak Neostrada.Łukasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 19.04.09 o godzinie 18:38
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Jeszcze dwa ciekawe artykuły w temacie:
TP trzyma się dzięki Orange oraz neostradzie

Grupa TP osiągnęła stabilne przychody w pierwszych dziewięciu miesiącach bieżącego roku - informują przedstawiciele firmy. Zawdzięcza je głównie wzrostowi przychodów z usług telefonii komórkowej i szerokopasmowego dostępu do internetu.

Grupa TP osiągnęła przychody na poziomie 13,6 mld złotych, głównie dzięki wzrostowi przychodów z usług telefonii komórkowej (+8,0%) i szerokopasmowego dostępu do internetu (+17,5%). W takim samym okresie ubiegłego roku przychody Grupy TP zmniejszyły się o 2,5% w stosunku do roku 2006.

Z informacji przekazanych przez Grupę TP wynika, że firma utrzymała wiodącą pozycję rynkową pod względem wartości sprzedaży we wszystkich segmentach, w szczególności na rynku telefonii komórkowej (na poziomie 33,4%) i szerokopasmowego dostępu do internetu (na poziomie 50,7%).


Źródło: http://manager.money.pl/hitech/artykuly/artykul/tp,trz...

Temat stary ale nadal aktualny:

Orange za drogi dla akcjonariuszy TP SA

Przybywa niezadowolonych akcjonariuszy TP SA. Chodzi o rozłożoną na wiele lat wysoką opłatę dla France Telecom za korzystanie z marki Orange
Na biurko prezesa Telekomunikacji Polskiej trafił ostatnio list od największego polskiego funduszu emerytalnego Commercial Union PTE. Właścicielowi około 2,5 proc. akcji TP SA wartych ponad 800 mln zł nie podoba się hojność spółki wobec jej inwestora branżowego France Telecom (Francuzi mają 47,5 proc. akcji polskiej spółki). Chodzi przede wszystkim o wysokość ustalonych kilka miesięcy temu opłat za wykorzystanie francuskiej marki Orange. Taką właśnie nazwę ma przyjąć jeszcze w tym roku należąca do TP SA sieć komórkowa Idea. Będzie się to wiązać z dużymi kosztami, m.in. ze zmianą wystroju tysięcy punktów Idei, kampanią reklamową itd. W dodatku w myśl umowy France Telecom przez 10 lat ma dostawać z tytułu opłaty licencyjnej 1,6 proc. przychodów Idei. Dałoby to w sumie bagatela ok. 1,1 mld zł.

- Działamy w interesie naszych klientów oraz wszystkich akcjonariuszy TP SA. Stąd nasza prośba do zarządu TP SA, aby wyjaśnił wszystkim akcjonariuszom wątpliwości dotyczące opłat na rzecz France Telecom za korzystanie z know-how oraz ze znaku Orange - powiedział "Gazecie" Michał Szymański, szef od inwestycji w CU PTE. Zwrócił uwagę, że podobne opłaty płacone przez węgierską spółkę telekomunikacyjną Matav na rzecz głównego akcjonariusza Deutsche Telekom są kilka razy niższe (0,2 proc. przychodów).

Na zbyt "wygórowaną" opłatę licencyjną, która szkodzi mniejszościowym akcjonariuszom, jeszcze w kwietniu skarżył się Mark Mobius, prezes znanego na całym świecie funduszu inwestycyjnego Templeton Emerging Markets Fund. Ma on około 2 proc. akcji TP SA. - To Orange powinien płacić TP SA za rozszerzenie zasięgu tej nazwy na Polskę, gdzie nie była dotąd znana - napisał wtedy Mobius do kierownictwa i niezależnych członków rady nadzorczej Telekomunikacji. Jego zdaniem korzyści z przyjęcia nowej nazwy nie skompensują kosztów TP SA.

Mobius zwrócił się też z prośbą o pomoc do przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (KPWiG). Prosił o wszczęcie postępowania w sprawie opłat licencyjnych, które - jak wyliczył Mobius - pochłoną 12 proc. rocznego zysku Centertela (operatora sieci komórkowej Idea), czyli 27 mln dol. rocznie.

- Centertel nie jest spółką publiczną, co wyklucza możliwość prowadzenia przez komisję jakichkolwiek działań wyjaśniających. Sprawdziliśmy natomiast, czy TP SA przestrzegała obowiązków informacyjnych spoczywających na spółce giełdowej. Ale wszystko jest w porządku - powiedział nam Łukasz Dajnowicz, rzecznik KPWiG. Komisja zasugerowała znanemu inwestorowi, że jeśli ma dowody potwierdzające, że umowa licencyjna może zostać uznana za działanie na szkodę spółki PTK Centertel, to powinien skierować stosowne zawiadomienie do prokuratury.

Co na to wszystko TP SA? - Odmawiamy komentarza - powiedziała "Gazecie" rzecznik spółki Barbara Górska.


Źródło:http://gospodarka.gazeta.pl/Gielda/1,86240,2853586.html

Odnoszę wrażenie, że w tym wszystkim to nie o markę chodzi....
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

I jeszcze kilka informacji do przemyslenia:

21 lutego 2007 - UKE nakłada karę na TP w wysokości 338,97 mln zł za zbyt wysokie opłaty za utrzymanie łącza.

1 lutego 2007 - zniesienie limitów pobieranych danych na wszystkich opcjach Neostrady; zmiana ta została wprowadzona na skutek rezygnacji ok. 170 tys. dotychczasowych klientów spośród ok. 1,6 mln. oraz w związku z faktem, że operatorzy alternatywni, którzy uzyskali wówczas możliwość świadczenia usługi dostępu do internetu na łączach TP nie nakładali na klientów ograniczeń w ilości pobieranych danych; ponadto podwyższono limit transferu danych ze 128 kb/s na 256 kb/s dla klientów, którzy mają możliwości techniczne do osiągania takiej prędkości - na skutek tego ta sama usługa (256 kb/s) ma dwie różne ceny.

--------------------------------------------

2 lutego 2009 - 11 mln zł kary dla TP za odmawianie klientom prawa do podpisania umowy na dostęp do internetu w sytuacji, gdy nie posiadają oni telefonu.

11 kwietnia 2009 - Według informacji dziennika Rzeczpospolita zarząd TP zadecydował o likwidacji marki w przeciągu najbliższego roku. Wartość marki szacowana jest na 500 mln zł. Marka Neostrada zostanie zastąpiona marką Orange. Powodem likwidacji jest unifikacja marek w grupie France Telecom i dążenie do utrzymania jednej, globalnej marki Orange.

konto usunięte

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Myślę, że w tej kategorii sama zmiana etykiety niewiele da. Orange będzie miał przecież taki sam udział w rynku, takich samych pracowników, procedury itp. Myślę, że szybko będzie wywoływał wśród klientów takie skojarzenia jak Neostrada.Łukasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 19.04.09 o godzinie 18:38

To było daleko idące uproszczenie. Jednakże historia uczy, jak wiele można osiągnąć, wpływając na percepcję odbiorców poprzez samą zmianę klubowych barw. Nie ma co psychologizować, ale - wciąż upraszczając - pamięć mamy słabą. I chociaż nie znam wyników żadnych badań na ten temat, to idę o zakład, że przeciętny Polak bardzo luźno kojarzy TP SA i Orange jako dwie mari z jednego koszyka (mimo że mają wspólne punkty sprzedaży). Internet Orange'u będzie postrzegany jako zupełnie nowy produkt. Oczywiście, jak poskrobać lakier, to wyjdzie trabant (ale mało kto będzie skrobał, bo każdy lubi myśleć, że jeździ mercedesem).
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Igor - jak najbardziej sie z Tobą zgadzam :)
Zastanawiałam sie tylko czy: jeśli Neostrada jako marka ma juz jakąś wartość a nie widziałam jej logo i istnieje w świadomości jako "nazwa" (osłuchowo) połączona z TP - (poprawcie mnie jeśli sie mylę) to czy nie lepiej było wprowadzić identyfikację inną niż TP, zaprojektowac logo neostrady i promować tą markę dalej jako szeroko-dostepny internet DLA KAŻDEGO?
(Np. Orange Free kojarzy mi sie z "miastowym" internetem)

konto usunięte

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Czytałem kiedyś ciekawy opis przypadku. Kolesie nabroili, a potem zmienili sobie nazwę, kolory itp. Nie muszę dodawać, że jeszcze bardziej wkurzyli otoczenie (heh to była chyba elektrownia atomowa).

TPSA, Neo, to oczywiście nie ta kategoria, ale przecież zmieniając nazwę można co najwyżej "wyzerować" sobie wizerunek. Czynniki, które budowały negatywne (lub pozytywne) skojarzenia Neostradzie, nie zmieniły się. Będą robić to samo temu całemu Orange Free).Łukasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 21.04.09 o godzinie 00:29
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Łukasz Nowakowski:
Twarzą marki L'Oreal jest chyba Penelope Cruz. Więc wszystko będzie ok, a nawet lepiej;)Łukasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 19.04.09 o godzinie 14:04
Marka L'Oreal ma wiele twarzy ;) Wszystko zalezy od grupy produktów. ;)
Adam Jakub Maciejczyk

Adam Jakub Maciejczyk newPR :: Grupa AG
ESSEKER

Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?

Zmiana nazwy!
Chcą uniknąć podatku!

Jak większość marek :-O



Wyślij zaproszenie do