Edyta
G.
menedżer -
diagnozuję i leczę
Temat: Marka warta ok. 0,5 miliarda zł - do kosza?
Neostrada zniknie z polskiego rynku"Rzeczpospolita" informuje, że zarząd Telekomunikacji Polskiej zdecydował o likwidacji Neostrady. Marka ta zostanie zastąpiona przez usługi pod nazwą Orange.
Dziennik wyjaśnia, że już dziś Orange Internet dla domu oraz mobilny mocno zachęcają klientów. Marka ta obowiązuje w grupie France Telecom, w związku z tym TP zdecydowała się na likwidację Neostrady, mimo iż w ubiegłym roku była to jedna z najmocniejszych marek na rynku. Jej wartość oszacowana jest na 529 milionów złotych, a w ciągu ostatnich dwóch lat Telekomunikacja Polska wydała na jej promocję około 100 milionów złotych.
Jeszcze na początku roku spekulowano, iż marka Neostrada zniknie w przeciągu kilku miesięcy. Plany TPSA potwierdził w marcu jej prezes – Maciej Witucki. Tłumaczył, iż „Marka TP na skutek utarczek z regulatorem rynku bardzo się zdewaluowała”. Co to oznacza dla klientów? Mniej więcej tyle, iż usługa dostępu do Internetu będzie teraz świadczona pod marką Orange, zamiast pod marką TP – podobnie, jak to ma miejsce na innych europejskich rynkach, na których inwestuje France Telecom. Telekomunikacja Polska skupi się zatem na usługach połączeń stacjonarnych.
Nie jest to pierwszy rebranding w grupie TP. Przypomnijmy, że jeszcze kilka lat temu komórkowa sieć Orange nazywała się Idea.
Inni operatorzy także szykują się do zmian. Od dawna mówi się o zmianie marki Plus na Vodafone, a marki Era na T-Mobile, jednak jak do tej pory zmiana krajowych marek, na duże marki europejskie i światowe w tych dwóch przypadkach idzie raczej opornie. (przyp. WP)
Źródło: http://tech.wp.pl/kat,1009785,title,Neostrada-zniknie-...
Analiz oczywiście nie znam ale mogę sie domyślać, że chodzi o spór i kary z UKE (Urząd Kominikacji Elektronicznej). W ramach tzw. "usługi powszechnej" (TP ma podpisaną umowę i bardzo duże dofinansowanie na ten cel) TP SA musi w ciągu 10-ciu miesiecy dac dostęp abonentowi do telefonu stacjonarnego oraz szerokopasmowego internetu.
W praktyce, niestety TP indywidualnych klientów "olewa" co wykazały raporty UKE.
Analizując cykl życia produktu/marki Neostrada oraz popyt na dostęp do internetu, "złote czasy" (a moze nawet brylantowe ;))dla marki mogły jeszcze nastąpić.
Czy zatem bardziej się opłaca likwidować markę o mocnej pozycji (kosztem dofinansowania, stałych klientów i ugrunowanej pozycji) niż inwestować w przyszłych klientów?