Temat: Czy marketing jest etyczny?
Marketing to narzędzie (nóż, skalpel, siekiera...), które w rękach dobrego marketera będzie etyczne, w rękach szarlatana stanie się manipulacją. To tak upraszczając.
Zresztą marketing to nie tylko 'wduszanie konsumentom rzeczy, których nie potrzebują', czasem służy tzw. wyższym celom (patrz np. reklama społeczna).
Ciekawie robi się przy marketingu pewnych produktów (np. papierosy, alkohol, fast foody) - pracowałam parę lat z klientami 'alkoholowymi' i kwestie etyki były wtedy bardzo często dyskutowane (zresztą sama musiałam się z etyki reklamowania alkoholu 'tłumaczyć' podczas egzaminu branżowego w IPA;)). Moje doświadczenie odnosi się do UK, nie wiem, jak to dokładnie w Polsce, ale tam zarówno agencje jak i klienci robią dużo, by te kwestie regulować - chociażby poprzez
Portman Group która pilnuje, by alkohol reklamowany był w sposób odpowiedzialny. Choć wiadomo, że dla niektórych to i tak oksymoron;)
Osobiście choć jestem marketerem, promocji pewnych produktów/usług się nie podejmuję, jeśli kłócą się z moimi własnymi wartościami. Jeśli chodzi o sam sposób uprawniania marketingu, to tak jak wspomniałam można uczciwie i nieuczciwie - no ale czy to nie odnosi się do wielu innych profesji? ;)