konto usunięte

Temat: Czy marketing jest etyczny?

Temat dla filozofa ;). Ale wielu ludzi uważa, że marketing polega na oszukiwaniu ludzi, bądź wduszaniu im rzeczy, których nie potrzebują. A zatem jest z założenia działaniem nieuczciwym.

A może z marketingiem jest tak jak z nożem, którym można i pokroić chleb, i zabić?

Zapraszam do dyskusji!

konto usunięte

Temat: Czy marketing jest etyczny?

Agnieszko, marketing jest humanistyczny przede wszystkim i jako taki może być wykorzystywany na różne sposoby.
Pewnie nie tylko na jednej osi etyczny -> nieetyczny, ale też prawdziwy -> fałszywy, dobry -> zły, skuteczny -> nieskuteczny...

To się nazywa mapa percepcyjna?
Pewnie tyle poglądów na marketing co na filozofię, no może prawie tyle.
Z Filozofią (pozornie) nie stykamy się na co dzień, z marketingiem tak.

konto usunięte

Temat: Czy marketing jest etyczny?

jak z nożem, jak ze skalpelem, jak z siekierą :)
Anna G.

Anna G. digital for social
change

Temat: Czy marketing jest etyczny?

Marketing to narzędzie (nóż, skalpel, siekiera...), które w rękach dobrego marketera będzie etyczne, w rękach szarlatana stanie się manipulacją. To tak upraszczając.

Zresztą marketing to nie tylko 'wduszanie konsumentom rzeczy, których nie potrzebują', czasem służy tzw. wyższym celom (patrz np. reklama społeczna).

Ciekawie robi się przy marketingu pewnych produktów (np. papierosy, alkohol, fast foody) - pracowałam parę lat z klientami 'alkoholowymi' i kwestie etyki były wtedy bardzo często dyskutowane (zresztą sama musiałam się z etyki reklamowania alkoholu 'tłumaczyć' podczas egzaminu branżowego w IPA;)). Moje doświadczenie odnosi się do UK, nie wiem, jak to dokładnie w Polsce, ale tam zarówno agencje jak i klienci robią dużo, by te kwestie regulować - chociażby poprzez Portman Group która pilnuje, by alkohol reklamowany był w sposób odpowiedzialny. Choć wiadomo, że dla niektórych to i tak oksymoron;)

Osobiście choć jestem marketerem, promocji pewnych produktów/usług się nie podejmuję, jeśli kłócą się z moimi własnymi wartościami. Jeśli chodzi o sam sposób uprawniania marketingu, to tak jak wspomniałam można uczciwie i nieuczciwie - no ale czy to nie odnosi się do wielu innych profesji? ;)
Anna G.

Anna G. digital for social
change

Temat: Czy marketing jest etyczny?

Jeszcze jeśli chodzi o 'etyczny marketing' gorąco polecam książki Johna Granta (założyciela londyńskiej 'etycznej' agecji St Lukes) - 'After Image' oraz (już bardziej specjalistyczny) 'The Green Marketing Manifesto'. Mój osobisty marketingowy guru ;)
Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Czy marketing jest etyczny?

A mówimy o marketingu czy o komunikacji?

Nieśmiało przypomnę, że często nadużywa się terminu "marketing" w odniesieniu wyłącznie do jednego "P" (promotion).
A przecież nieodłączną częścią marketingu (w najprostszym ujęciu z czterema "P") jest samo opracowanie produktu (jego cech, ale i opakowania), dystrybucja i cena.

Rozumiem że temat ma dotyczyć samej komunikacji (promocji) produktu (marki)?Stanisław Grabowski edytował(a) ten post dnia 28.09.10 o godzinie 14:36
Piotr Golczyk

Piotr Golczyk Marketing Management
Expert, founder at
MKTOUT

Temat: Czy marketing jest etyczny?

Stanisław Grabowski:
A mówimy o marketingu czy o komunikacji?

Nieśmiało przypomnę, że często nadużywa się terminu "marketing" w odniesieniu wyłącznie do jednego "P" (promotion).
A przecież nieodłączną częścią marketingu (w najprostszym ujęciu z czterema "P")

Doskonale to ilustruje przykład podany z tego co pamiętam na szkoleniu dla marketing managerów.

Padło pytanie: Kto z Was decyduje o cenie, dystrybucji produktu?

Nikt :-).
Anna G.

Anna G. digital for social
change

Temat: Czy marketing jest etyczny?

Stanisław Grabowski:
A mówimy o marketingu czy o komunikacji?

O komunikacji marketingowej ;)

Temat: Czy marketing jest etyczny?

Agnieszka Górnicka:
Temat dla filozofa ;). Ale wielu ludzi uważa, że marketing polega na oszukiwaniu ludzi, bądź wduszaniu im rzeczy, których nie potrzebują. A zatem jest z założenia działaniem nieuczciwym.

A może z marketingiem jest tak jak z nożem, którym można i pokroić chleb, i zabić?

Zapraszam do dyskusji!

Moim zdaniem prawdziwy marketing jest etyczny, ponieważ na początku znajduje się ludzka potrzeba, do której marketer stara się dopasować produkt/usługę w taki sposób by ta była lepsza od oferty konkurencyjnej. Co w tym miało by być nie etycznego? :)

Następna dyskusja:

Czym jest marketing?




Wyślij zaproszenie do