Paweł D.

Paweł D. Ciszewski Marketing
Sportowy

Temat: Pierwsza edycja konferencji Sport Polem Marketingu -- 22...

Mam nadzieję, że potraktujecie poniższe, jako konstruktywną krytykę od gościa, który chce, żeby było tylko lepiej!

Uważam, że został popełniony jeden, dość poważny błąd. Zdaję sobie sprawę, że mógł on wynikać z kwestii logistycznych, bądź czynników od niezależnych od organizatorów. Uważam, że:

1. Prelegenci powinni znać (choć z grubsza) swoje prezentacje, aby się nie dublować,
2. wszyscy wykładający powinni BEZWZGLĘDNIE być obecni od początku do końca - sami wiecie dlaczego, było dziś kilka przykładów konsekwencji nieobecności...

To tyle, poza tym jestem bardzo zadowolony, że zaczęło się dziać coś, z czego w przyszłości może wyłonić się lobby, bardziej formalna grupa ekspertów, czy cokolwiek. Chwała za to Jerzemu!!!

Z pewnych modykacji, nad którymi bym się zastanowił - to zmniejszenie ilości tematów na rzecz dłuższego czasu na panel dyskusyjny (niekoniecznie tylko pytania). W końcu wszyscy ciągle się uczymy i dobrze byłoby szerzej wymienić doświadczenia...

To tyle, co nie zmienia faktu, że było super!
Stanisław Pogorzelski

Stanisław Pogorzelski Konsultant -
komunikacja,
marketing,
zarządzanie

Temat: Pierwsza edycja konferencji Sport Polem Marketingu -- 22...

Również dziękując za ciekawe spotkanie, oddaję głos na dwa tematy kolejnych spotkań:
1. Internet z całą otoczką. Nie tylko jako środek komunikacji, ale i sprzedaży, transmisji sportu etc
2. Kwestia pomiaru skuteczności/efektywności projektów sportowych. Jeśli będziemy potrafili w wiarygodny sposób pokazywać klientom wymierne korzyści - tym dla nas jako branży lepiej.
Paweł D.

Paweł D. Ciszewski Marketing
Sportowy

Temat: Pierwsza edycja konferencji Sport Polem Marketingu -- 22...

Stanisław Pogorzelski:
Również dziękując za ciekawe spotkanie, oddaję głos na dwa tematy kolejnych spotkań:
1. Internet z całą otoczką. Nie tylko jako środek komunikacji, ale i sprzedaży, transmisji sportu etc

Myślę, że będę mógł już zaprezentować w pełni funkcjonalny nowy portal, który rusza w lutym :) A będzie swojego rodzaju rewolucją w naszej branży :)
2. Kwestia pomiaru skuteczności/efektywności projektów sportowych. Jeśli będziemy potrafili w wiarygodny sposób pokazywać klientom wymierne korzyści - tym dla nas jako branży lepiej.

Tutaj zaprosiłbym kogoś np. z Instytutu Monitorowania Mediów - oni wyceniają artykuły, relacje tv, etc. Warto spytać o metodologię, a przy okazji PRoto się zainteresuje tematem...Paweł D. edytował(a) ten post dnia 22.01.09 o godzinie 23:24
Paweł D.

Paweł D. Ciszewski Marketing
Sportowy

Temat: Pierwsza edycja konferencji Sport Polem Marketingu -- 22...

Po głębszej analizie zdewaluowania sportów samochodowych i porównania do siedzenia przy joysticku, doszedłem do wniosku, że jest wiele dyscyplin sportu, o których wiele z nas nie wie nic, bądź wie niewiele...

Każdy z nas ma jakiś ulubiony sport. Podczas spotkania usłyszałem o golfie, o żeglarstwie, o sportach ekstremalnych, o jeździe konnej i oczywiście o rugby :)
Celowo pomijam piłkę kopaną i rzucaną, bo o tych dyscyplinach chyba wiemy wszyscy najwięcej.

Propozycja jest taka, aby na każdym spotkaniu zaprezentować jedną dyscyplinę sportu, a więc wytłumaczyć jej funkcjonowanie i opisać stan obecny i potencjał w zakresie marketingu sportowego.

Już dziś zgłaszam się do przybliżenia Wam rajdów samochodowych :)
Maciej Sikorski

Maciej Sikorski Event Marketing,
Public Relations,
Marketing Sportowy

Temat: Pierwsza edycja konferencji Sport Polem Marketingu -- 22...

Ja chętnie opowiem o rugby, szczególnie o reprezentacji narodowej:)
Stanisław Pogorzelski

Stanisław Pogorzelski Konsultant -
komunikacja,
marketing,
zarządzanie

Temat: Pierwsza edycja konferencji Sport Polem Marketingu -- 22...

Maciej Sikorski:
Ja chętnie opowiem o rugby, szczególnie o reprezentacji narodowej:)

Rugby ma wielu ambasadorów :)
Maciej Sikorski

Maciej Sikorski Event Marketing,
Public Relations,
Marketing Sportowy

Temat: Pierwsza edycja konferencji Sport Polem Marketingu -- 22...

Im więcej tym lepiej Stasiu:)

konto usunięte

Temat: Pierwsza edycja konferencji Sport Polem Marketingu -- 22...

I bardzo fajnie, bo rugby i sporty samochodowe rzeczywiście są mniej popularne u nas niż średnia światowa (choć w przypadku rajdów ta dysproporcja jest na pewno mniejsza), więc chętnie bym na następnej konferencji posłuchał o potencjale tych dyscyplin.
Moim zdaniem, rugby czeka duży wzrost w Polsce - reprezentacja z silnym zagonem francuskim + podobno nowy stadion narodowy + coraz większa ilość relacji telewizyjnych + mocna brygada fanów nawet na tym forum - z tego rodzi się ciekawa perspektywa.

Mnie również 2. miejsce krykieta zasoczyło (myślałem, że będzie na 5-6 pozycji), więc chętnie bym posłuchał o fenomenie i tego sportu, bo choć wiele lat temu zawiłości gry tłumaczył mi jakiś Angol, krykiet pozostaje dla mnie grą nieodkrytą... Może jest w Polsce ktoś, kto zna się na krykiecie na tyle, żeby zaprosić go na konferencję...

Chętnie posłuchał bym również o badaniu efektywności sponsoringu sportowego, ale w ujęciu wychodzącym poza wartość medialną, badanie ekspozycji logo, itd. bo metodologię takich badań wielokrotnie przedstawiała firma Pentagon Research i myślę, że w większości to znamy.

I jeszcze dwa słowa komentarza, bo chyba nie wszyscy zrozumieli moje pytanie o ew. wprowadzaniu przedstawicieli sponsora do zarządów PZS. Wszyscy wiemy, że stowarzyszenie, że statut, że zjazdy sprawozdawczo-wyborcze, że wybory przedstawicieli, że okręgowe związku, itd. Moja pytanie nie dotyczyło jak, ale czy? I nie chodzi o to, czy reprezentant sponsora jest kumaty, czy nie bo to oczywista oczywistość, ale czy jest zasadne ze strony sponsora wprowadzanie swojego przedstawiciela celem zabezpieczenia swoich interesów. Pan Jerzy stwierdził, że to utopia, bo larum jakie podniosłoby się w środowisku byłoby niewyobrażalne, z kolei Pan Redwan był zdecydowanym przeciwnikiem takich rozwiązań, jak zrozumiałem bez wyjątku (argumenty na "nie" padły). Roziwązań jednostkowych oczywiście, bo każda sytuacja jest inna i nikt nie mówi o jakiś regulacjach systemowych.

A niespodzianka jest taka, że jak jedna osoba z PSZ powiedziała mi w czasie konferencji, już jeden sposnor tak postąpił. Podobno skutki są opłakane, ale to komentarz tylko z jednej strony, więc ciężko ocenić..

konto usunięte

Temat: Pierwsza edycja konferencji Sport Polem Marketingu -- 22...

przede wszystkim gratuluję zorganizowania świetnej konferencji. Z niecierpliwością czekam na kolejne edycje.

Mnie ciekawią kwestie merchandisingu. W Polsce ten produkt organizacji i klubow sportowych jest fatalnie rozwiniety. Zastanawialem sie zawsze czy byly przeprowadzone badania czym jest to spowodowane: spoleczenstwem ktore nie jest tym zainteresowane i innym w Polsce typem kibicowania czy to raczej kluby nie robia nic w tym kierunku.

Druga kwestia jest taka że na mlodziezy da sie zarabiac olbrzymie pieniadze i tu wystarczy spojzec na model USA. Druzyny licealne a szczegolnie uniwersyteckie futbolu i koszykowki przyciagaja na stadiony tysiace ludzi, oferuja setki produktow merchandisingowych nie mowiac o prawach telewizyjnych. Niestety w Europie nikt prawdopodobnie nie probowal wprowadzic podobnego modelu. Tez sie zastanawialem czy bylo kiedys cokolwiek robione w tej kwestii.

Sam jestem w wolnym czasie zawodnikiem futbolu amerykanskiego. Wiele osob pewnie nie zdaje sobie sprawy ze w naszym kraju mamy Polski Zwiazek Futbolu Amerykanskiego, dwie ligi liczace lacznie 22 druzyny (mimo ze wszystko zaczelo sie dopiero 3 lata temu). Sadze ze nie bedzie problemow z zaproszeniem gosci z PZFA, sam tez moglbym przyblizyc ta dyscypline.

konto usunięte

Temat: Pierwsza edycja konferencji Sport Polem Marketingu -- 22...

.Bartłomiej Chełmecki edytował(a) ten post dnia 16.05.09 o godzinie 14:21

konto usunięte

Temat: Pierwsza edycja konferencji Sport Polem Marketingu -- 22...

.Bartłomiej Chełmecki edytował(a) ten post dnia 16.05.09 o godzinie 14:21
Tadeusz Huskowski

Tadeusz Huskowski Senior Associate,
The Boston
Consulting Group

Temat: Pierwsza edycja konferencji Sport Polem Marketingu -- 22...

Kuba Stupałkowski:
przede wszystkim gratuluję zorganizowania świetnej konferencji. Z niecierpliwością czekam na kolejne edycje.
>

Druga kwestia jest taka że na mlodziezy da sie zarabiac olbrzymie pieniadze i tu wystarczy spojzec na model USA. Druzyny licealne a szczegolnie uniwersyteckie futbolu i koszykowki przyciagaja na stadiony tysiace ludzi, oferuja setki produktow merchandisingowych nie mowiac o prawach telewizyjnych. Niestety w Europie nikt prawdopodobnie nie probowal wprowadzic podobnego modelu. Tez sie zastanawialem czy bylo kiedys cokolwiek robione w tej kwestii.

Nie sądzę, żeby ktoś w Europie próbował wprowadzić podobny system i raczej nie wierzę w to, żeby to było możliwe. Amerykański rynek sportowy jest diametralnie odmienny od europejskiego w praktycznie każdym aspekcie (zasady działania lig, model biznesowy, struktura źródeł przychodów, system szkolenia itd). Za oceanem są po prostu kompletnie odmienne rozwiązania strukturalne, które sprawiają że rynek wygląda tak a nie inaczej.

Nie ma tam np. klubowych "szkółek" bo kluby zawodowe pozyskują już mniej lub bardziej ukształtowanych zawodników poprzez draft. Rozgrywki młodzieżowe są więc sztywno oddzielone od zawodowych i nie ma możliwości żeby np. zdolny junior w wieku 16 lat zadebiutował w meczu zawodowców, jak to ma miejsce w Europie. Amerykańskie rozgrywki młodzieżowe mają dużo większą wagę, bo to dzięki nim zawodnicy mogą się pokazać i powalczyć o stypendium uczelniane a później o zawodowy kontrakt. A skoro większa waga to i wyższy poziom, a więc zainteresowanie kibiców.

Druga sprawa to dużo większy patriotyzm (w ujęciu narodowym jak i lokalnym) Amerykanów. Ogromną część widzów meczów licealnych i uczelnianych stanowią byli lub obecni studenci, ich rodzice, itd. Oni wszyscy są bardzo przywiązani do swoich szkół i traktują sportowe zwycięstwa jako powód do dumy, a na mecze przychodzą też po to żeby to przywiązanie zademonstrować i żeby spotkać się z innymi studentami, byłymi studentami, itp. Tymczasem w Polsce na większości uczelni wynikami drużyn uniwersyteckich interesują się tylko sami zawodnicy.

Do tego wszystkiego dochodzi mnóstwo innych czynników, o których mógłbym napisać pewnie jeszcze kilka stron :) Istotne jest np. to że sport jest w USA traktowany o wiele poważniej niż w Polsce i nikt nie uważa go za stratę czasu, jak to często ma miejsce w naszym kraju. Uczelnie wiedzą że wyniki sportowe to jeden z najlepszych sposobów na promocję uniwersytetu, wobec czego nakłady na uniwersytecki sport bywają ogromne a konkurencja bardzo ostra.

Oczywiście na pewno możnaby w Polsce podziałać w kierunku popularyzacji rozgrywek młodzieżowych i bardzo bym chciał żeby coś takiego się udało - w końcu promocja sportu młodzieżowego to też promocja zdrowego trybu życia. Poza tym kto w młodości sam uprawiał sport, prawdopodobnie pozostanie kibicem na całe życie.

Tylko niestety to nie jest takie łatwe i wymaga wytrwałej pracy organicznej. Na pewno można podpatrywać niektóre amerykańskie pomysły, ale zawsze trzeba brać poprawkę, że nasze realia i zasady funkcjonowania rynku sportowego są zupełnie inne.

Temat: Pierwsza edycja konferencji Sport Polem Marketingu -- 22...

Witam.
Świetna konferencja!
Piotr Boguta:
Konferencja na której nawet wykład o ustawie w sporcie był ciekawy trzeba ocenić bardzo wysoko. Cieszę się, że wytrwałem
Czekam na kolejną.

Warto byłoby Pana Bartłomieja Chełmeckiego, który reprezentował Ministerstwo Sportu i Turystyki, zaangażować na stałę do wystąpień w konferencji!
Każdy ustawe o sporcie kwalifikowanym zna, w mniejszym lub większym stopniu, ale Pan Bartłomiej mógłby pokazać nam ją z zupełnie innej strony.
Poza tym informacje o poczynaniach Ministerstwa SiT mielibyśmy z pewnego źródła.
Moglibyśmy zaspokajać ciekawość "u źródła"...

Czegoś zabrakło...
Podczas wszelkiego rodzaju konferenji dot. sportu poruszany jest temat piłki nożniej, co nikogo nie dziwi. Piłka nożna zachęca do współpracy największą liczbę firm.
Rzadko jednak porusza się temat żużla, który w zakresie marketingu sportowego jest w czołówce na rynku polskim.
Przypomnę, że w roku 2007 uplasował się tuż za wspomnianą piłką w liczbie zaangażowanych sponsorów (Pentagon Research).
Jerzy Ciszewski

Jerzy Ciszewski Prezes w Ciszewski
MSL

Temat: Pierwsza edycja konferencji Sport Polem Marketingu -- 22...

szanowni,

przepraszam, że dopiero teraz się loguję - byłem poza w/wą

robimy więc tak:

a/ zbieramy wasze sugestie;
b/ pod te sugestie szukamy prelegentów i zapraszamy ich do współpracy;
c/ jednocześnie ustalamy kolejny termin z http://sport.pl i agora s.a.;
d/ i robimy swoje :)

Następna dyskusja:

druga edycja konferencji "s...




Wyślij zaproszenie do