Michał Oleksiński

Michał Oleksiński Kierownik Marketingu

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

http://www.gadzinowski.pl/social-media-lincz-%E2%80%93...

Co o tym sądzicie ?
Augustyn Świątek

Augustyn Świątek E-marketing, Banking

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

Że to dobra nauczka, dla wszystkich, którzy nie szanują swoich klientów/konsumentów. Arogancja to pierwszy gwóźdź do trumny i dotyczy to nawet takich "nieśmiertelnych" potęg jak Nestle :)
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

Że to sytuacja, z której da się wyjść z twarzą. Jeśli by się dobrze pokajali i odpowiednio szybko oraz szczerze zareagowali, to ich wizerunek może wzrosnąć. Najgorsze w takiej sytuacji to iść w zaparte.

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

A moim zdaniem to przykład obalający mit, że marketing społecznościowy jest tani/darmowy. Jak się biorą za to nieodpowiedni ludzie - to takie są efekty.
Michał Smagała

Michał Smagała Dyrektor ds.
Szkoleń, Marketingu
i Public Relations,
Sekr...

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

Dokładny opis :

Case: http://prezi.com/kmrh4fmlzsen/nestle-kerfuffle/Michał Smagała edytował(a) ten post dnia 24.03.10 o godzinie 11:00
Marcin Kowalik

Marcin Kowalik Kierownik działu
marketingu w
home.pl, pasjonat
marketing...

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

Pięknie... Ciekawe czy Nestle pozwie Google'a/Greenpeace za te adwordsowe reklamy.
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

Michał Smagała:
Dokładny opis :

Case: http://prezi.com/kmrh4fmlzsen/nestle-kerfuffle/Michał Smagała edytował(a) ten post dnia 24.03.10 o godzinie 11:00

Bardzo fajnie przygotowana prezentacja.

Co do Nestle vs. Greenpeace - moim zdaniem nie powinni pozywać, bo mogą na tym jeszcze bardziej stracić. Powinni się teraz zachować nie jak duża korporacja, czyli nie pokazywać swojej siły i potęgi, ale jak firma bliska ludziom i słuchająca ich.

konto usunięte

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

Fajną notatkę napisał o tym Olivier Blanchard. Internet i media społecznościowe mogą być koniem trojańskim. I nie mówimy tylko o najnowszych serwisach, pamiętacie co się stało z mBankiem i jego własnym forum dyskusyjnym :) Case katastrofy wizerunkowej online mamy równie dobry co Nestle.
http://thebrandbuilder.wordpress.com/2010/03/22/greenp...Mateusz Krogulec edytował(a) ten post dnia 26.03.10 o godzinie 10:33
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

Mateusz Krogulec:
Fajną notatkę napisał o tym Olivier Blanchard. Internet i media społecznościowe mogą być koniem trojańskim. I nie mówimy tylko o najnowszych serwisach, pamiętacie co się stało z mBankiem i jego własnym forum dyskusyjnym :) Case katastrofy wizerunkowej online mamy równie dobry co Nestle.
http://thebrandbuilder.wordpress.com/2010/03/22/greenp...Mateusz Krogulec edytował(a) ten post dnia 26.03.10 o godzinie 10:33


A masz może gdzieś opisany ten case mBanku? Albo jakbyś mógł przybliżyć coś na ten temat..

konto usunięte

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

To bardzo znany kejs, na pewno znajdziesz w sieci sporo informacji - http://nabiciwmbank.pl/ - generalnie zbuntowayni klienci występują tutaj w roli głównej. Sprzeciw pojawił się najpierw na oficjalnym forum, nikt w porę nie zareagował, społeczność się zorganizowała i wspólnie rozpoczęła walkę z mBankiem.
Michał Oleksiński

Michał Oleksiński Kierownik Marketingu

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

Tak samo jak z mbankiem było kiedyś z IKEA tylko tutaj występowali pracownicy firmy współpracującej z IKEA.

http://czyikeajestok.pl/ można było wysłać e-mail do firmy z zapytaniem o pracowników i etyczność działań.
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

Tak sobie pozwolę tylko na marginesie wtrącić kilka słów na obronę tych firm. Każdy case z kryzysem w tle jest inny. Czasem jest tak, że obrywa się tym, którzy wcale na to nie zasługują.

Narażone są np. marki, które umacniają swoich klientów w relacji marka-konsument poprzez wyposażenie ich w narzędzia społecznościowe (społeczność mBanku) albo zorganizowanie konkursu (na zasadach crowdsourcingu) na reklamę YouTube'ową (był case marki samochodowej w USA, że internauci stworzyli parodie reklam zamiast poważnych materiałów).

Co innego jeśli oczywiście firma ewidentnie zawini offline/online, a sfrustrowani konsumenci/pracownicy gromadzą się na portalach społecznościowych. To inna broszka.

Zmierzam do tego, żebyśmy nie przykładali jednej miary do wszystkiego o czym głośno i negatywnie się mówi. Jesteśmy marketerami i dlatego powinniśmy patrzeć na to skąd się biorą te wpadki, a nie po prostu wytykać je innym sądząc, że nam się nic takiego w praktyce nie przytrafi;).

konto usunięte

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

Social media to miecz obosieczny i już przez niektórych były określane jako największe zagrożenie dla marketerów! Marki w społecznościach są nawet wtedy, gdy nie podjęły w tym celu żadnych działań (użytkownicy SM deklarują dużą chęć wchodzenia z markami w interakcję). Więc nie mają wyjścia. Marketerzy powinni zacząć traktować tę przestrzeń jako jeszcze jeden obszar dla umiejętnego PR-u, ale zupełnie inaczej prowadzonego.

Nestle jest przykładem koncernu, który problemy z bojkotem konsumenckim miał już od lat 80-tych. W dobie social media jest to po prostu lepiej nagłośnione, a i Greenpeace wykorzystuje internet jako tubę dla swojego komunikatu.

Zgadzam się, że obrywa się często tym, którzy - może niekoniecznie nie zasłużyli - ale na pewno nie są najgorsi. mBank jest tu dobrym przykładem instytucji, która otworzyła się na social media, ale nie przeobraziła wszystkich struktur. W ten sposób - działając po prostu jak każdy bank - naraziła się na szczególny atak pozyskanej wcześniej z trudem społeczności. Inne banki, choć miały dużo więcej na sumieniu, nie stworzyły wokół siebie społeczności, a ataki medialne zbijały tradycyjnymi metodami.

Jaki z tego wniosek? PRowcy powinni nauczyć się SM, marketerzy być ostrożni i kalkulować ew. zyski i straty, korporacje przyzwyczaić do roli chłopca do bicia. A coraz większego wchodzenia w niebezpieczne social media i tak nie unikną...
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

Dawid Pacha:
Tak sobie pozwolę tylko na marginesie wtrącić kilka słów na obronę tych firm. Każdy case z kryzysem w tle jest inny. Czasem jest tak, że obrywa się tym, którzy wcale na to nie zasługują.

Narażone są np. marki, które umacniają swoich klientów w relacji marka-konsument poprzez wyposażenie ich w narzędzia społecznościowe (społeczność mBanku) albo zorganizowanie konkursu (na zasadach crowdsourcingu) na reklamę YouTube'ową (był case marki samochodowej w USA, że internauci stworzyli parodie reklam zamiast poważnych materiałów).

Co innego jeśli oczywiście firma ewidentnie zawini offline/online, a sfrustrowani konsumenci/pracownicy gromadzą się na portalach społecznościowych. To inna broszka.

Zmierzam do tego, żebyśmy nie przykładali jednej miary do wszystkiego o czym głośno i negatywnie się mówi. Jesteśmy marketerami i dlatego powinniśmy patrzeć na to skąd się biorą te wpadki, a nie po prostu wytykać je innym sądząc, że nam się nic takiego w praktyce nie przytrafi;).


Zgadzam się, każdy przypadek jest inny. I w tej sprawie Nestle w zasadzie poza niezbyt fortunną postawą community managera z Facebooka, który niegrzecznie odnosił się do użytkowników, nikt z firmy nie zawinił. Mieć "na ogonie" GreenPeace, który jest uznawany przez wielu za zielonych terrorystów, to niezbyt komfortowa sytuacja. Reakcja na taki kryzys, który w wielu wypadkach jest nie do uniknięcia, to już inna kwestia. Pytanie - czy takie kryzysy rzeczywiście muszą być szkodliwe? Bo skoro marka decyduje się na dialog z konsumentami w social media, to powinna liczyć się z tym, że może usłyszeć słowa krytyki. Sposób odpowiedzi decyduje chyba o tym, czy ta krytyka przerodzi się w spadek zaufania ze strony konsumentów, czy w prawdziwy, otwarty dialog..

Dzięki za case mBanku, jakoś mi umknął..
Przemysław K.

Przemysław K. Specjalista ds.
marketingu
internetowego

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

A mi żal community managera Nestle (jeżeli takowy był). CM ma trudne zadanie. Wg niektórych koncepcji CM zawsze powinien stać po stronie społeczności. Żądania społeczności trudno nazwać w tej sytuacji absurdalnymi i niemożliwymi do spełnienia.

Tutaj CM stał się adwokatem marki (płacą mu przecież za to) - może jego nerwowe zachowanie wynikało z presji. Wiedział co powinien zrobić, ale też wiedział jakie wymagania ma jego pracodawca.

Zastanawiam się co, by się stało gdyby CM, napisał:
W pełni się z Wami zgadzam. Zobaczę co się da zrobić w tej sprawie, ale proszę dajcie mi czas, bo tego na pewno nie uda załatwić się w kilka dni. Będę Was na bieżąco informował o postępach prac.
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

Ale rozważając przy takim posunięciu CM sytuację marki to też miała by nie lada problem. Bo nawet jeśli by taki ruch CM był całkowicie niezgodny z tym, co mu nakazano, to jeśli by się go pozbyli strzeliliby sobie wielkiego samobója.. Sytuacja mocno patowa..

CM powinien być gdzieś pomiędzy marką a społecznością, pośredniczyć w pewnym sensie w dialogu. W wypadku Nestle troszkę za bardzo przesunął się na stronę swego pracodawcy, o byciu niegrzecznym już nie wspominając... Wystarczyło być troszkę grzeczniejszym i jednocześnie w porozumieniu z działem PR szybko przygotować reakcję na atak Greenpeace. Myślę, że firma znalazła by merytorycznie spójną odpowiedź wyjaśniającą użycie takiego a nie innego oleju palmowego.. Jednocześnie oficjalnie mógł na samym początku, jak tylko się zaczęło, napisać że dowie się jak to rzeczywiście wygląda.
Aleksandra Kasińska

Aleksandra Kasińska Sprzedawca, Ecco
Shoes Poland

Temat: Kryzys Nestle w Social Media

Większość kryzysów wizerunkowych da się jakoś zwalczyć, choć nie jest to proste, o czym mówi Igor Janke w kontekście kryzysu wizerunkowego Tigera. Nie popisali się reklamą o Powstańcach, ale mimo to odzyskali twarz (przynajmniej po części).



Wyślij zaproszenie do