Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Czym są społeczne media (social media) i o co w tym chodzi?

Oto przetłumaczona przeze mnie, obecna (wciąż bardzo ewoluuje) definicja “społecznych mediów” wg Wikipedii:

Społeczne media to narzędzia (internetowe lub oparte na telefonii komórkowej) do dzielenia się informacją i jej omawiania poprzez ludzi. Termin odnosi się do czynności, które oparte są na technologiach, telekomunikacji, społecznej interakcji oraz są konstrukcją słów, obrazów, wideo i dźwięku. Użytkownicy dzielą się swoimi opowieściami i doświadczeniami, a ta interakcja i sposób w jaki informacja jest przedstawiana zależy od różnych perspektyw i budowania wspólnego zdania w ramach społeczności [...].

Innymi słowy społeczne media wprowadziły demokrację do sposobu dzielenia się informacją. Zamieniły czytelników w twórców treści. Społeczne media przetransformowały mechanizm “nadawania” informacji na model wielu-do-wielu poprzez umożliwienie wzajemnych interakcji między autorami, czytelnikami i recenzentami.

Mówiąc o społecznych mediach nie mam na myśli tylko typowych, potocznie nazywanych “serwisów społecznościowych” jak nasza-klasa, Goldenline, Facebook, czy ePuls. Do tego grona trzeba zaliczyć wszystkie formy dzielenia się treścią jak blogi, fora, wiki, podcasty, email, dzielenie się muzyką, tworzenie grup, VOIP, P2P ale również wirtualne światy jak SecondLife i wiele wiele innych.

Jak rozumiecie społeczne media? Jakie kanały wydają się najbardziej atrakcyjne do komunikacji marketingowej w Polsce?
Marcin Nowak

Marcin Nowak Digital Content
Manager, Information
Architect

Temat: Czym są społeczne media (social media) i o co w tym chodzi?

Dodałbym mikroblogging oraz serwisy dziennikarstwa "modne słowo" obywatelskiego.
Fajny pomysł na grupę, będę tu zaglądał
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Czym są społeczne media (social media) i o co w tym chodzi?

Marcin Nowak:
Dodałbym mikroblogging oraz serwisy dziennikarstwa "modne słowo" obywatelskiego.

Cieszę się bardzo Marcinie, że dołączyłeś do grupy. Mikroblogging faktycznie jest bardzo ważnym elementem społecznych mediów. Szczególnie ostatnio stał się języczkiem uwagi za sprawą szumu medialnego wokół Twittera i tego co się na nim dzieje.

Mam jednak wrażenie, że powoli zacierają się różnice między tym czym poszczególne serwisy internetowe rzeczywiście są. Facebook z serwisu społecznościowego zamienia się w serwis streamingowy, na pograniczu mikrobloggingu. Twitter rywalizuje z Diggiem na płaszczyźnie votingu, np. Mashable od jakiegoś czasu przerzuciło się na ReTweeting z Diggingu. Dzisiaj czytałem, że Twitter ma plany rozszerzyć swoją usługę wyszukiwania i będzie indeksować strony, do których odnoszą linki zamieszczane w serwisie, co w ten sposób powoli może stać się realną konkurencją do wyszukiwania, gdzie póki co dominuje Google.

Wracając do dziennikarstwa obywatelskiego w kontekście social media marketingu. Jesteś specem w tej dziedzinie. Czy zdarzają się konflikty między markami, a tego typu serwisami w kontekście o "czarnego PRu"? Czy pojawiają się teksty, które krytykują marki i jaka jest ich reakcja?
Marcin Nowak

Marcin Nowak Digital Content
Manager, Information
Architect

Temat: Czym są społeczne media (social media) i o co w tym chodzi?

Nie sadze. Albo nie spotkałem sie jeszcze. A to dlatego że dziennikarze obywatelscy nie transferują lecz migrują niezaleznie miedzy serwisami i publikuja teksty.
Niezrozumieniem byłoby robienie czarnego PR innym serwisom byłoby działaniem bezposrednio przeciwko samej idei DO
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Czym są społeczne media (social media) i o co w tym chodzi?

Marcin Nowak:
Nie sadze. Albo nie spotkałem sie jeszcze. A to dlatego że dziennikarze obywatelscy nie transferują lecz migrują niezaleznie miedzy serwisami i publikuja teksty.
Niezrozumieniem byłoby robienie czarnego PR innym serwisom byłoby działaniem bezposrednio przeciwko samej idei DO

Nie chodziło mi o robienie czanego PR-u innym serwisom tylko firmom. Np. ktoś napisał artykuł o tym, że w Cinema-City podają przeterminowaną Coca-Colę;).

To jest tylko moje przeczucie, że do takich konfliktów może dochodzić. Dziennikarze obywatelscy są bardzo blisko tego co się dzieje na "Mainstreet" w przeciwieństwie do tego co się dzieje na Wallstreet" (to domena tradycyjnych mediów), więc takich spraw powinno być sporo.

Dzisiaj wiadomosci24.pl ogłaszają, że Helsińska Fundacja będzie pomagać dziennikarzom, przeciwko którym wszczynane są sprawy
http://www.wiadomosci24.pl/blog/dziennikarze_obywatels...
Marta Klimowicz

Marta Klimowicz Online Marketing

Temat: Czym są społeczne media (social media) i o co w tym chodzi?

A co sądzicie o takim ujęciu problematyki social media? http://www.adtaily.com/blog/social-media-dla-poczatkuj...
Bartek Brzoskowski

Bartek Brzoskowski Account Director

Temat: Czym są społeczne media (social media) i o co w tym chodzi?

Marta Klimowicz:
A co sądzicie o takim ujęciu problematyki social media? http://www.adtaily.com/blog/social-media-dla-poczatkuj...

"Mówi się o upadku kultury profesjonalistów i powstaniu destrukcyjnej kultury amatorów."

Kultura amatorów? No to się uśmiałem :) Twierdzenie na poziomie modnego ostatnio "Internet to ch@mastwo". Wystarczy sprawdzić, czyje profile mają najwięcej odsłon, czyje blogi są najczęściej czytane itd. Oczywiście, w tym gronie znajdzie się wielu "łosi", ale większość znanych postaci to profesjonaliści - również w zarządzaniu własną marką :)Bartłomiej Brzoskowski edytował(a) ten post dnia 03.09.09 o godzinie 22:31
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Czym są społeczne media (social media) i o co w tym chodzi?

Bartłomiej Brzoskowski:
Marta Klimowicz:
A co sądzicie o takim ujęciu problematyki social media? http://www.adtaily.com/blog/social-media-dla-poczatkuj...

"Mówi się o upadku kultury profesjonalistów i powstaniu destrukcyjnej kultury amatorów."

Kultura amatorów? No to się uśmiałem :)

Myślę, że Marta się nie zgadza z tym poglądem. Faktycznie, ludzie tacy jak Żakowski nie do końca rozumieją, jak to się dzieje, że każdy kreatywny internauta po trochu zabiera mu pracę.

Odniosę się trochę do definicji Social Media na stronie AdTaily. Ta definicja bardzo się zmienia cały czas. W ciągu ostatniego pół roku, gdy na żywo ją śledzą pierwsze dwa zdania zmieniały się już kilka razy, a znam jeszcze wcześniejsze wersje i też są nie do poznania. Kilka miesięcy temu Wikipedia wskazywała, że "Social media to narzędzia, które...", potem w czerwcu, że "Social media to treści..."! Media to na pewno nie treści. Chociaż sugerując się tezą McLuhama: "Medium is the message" wcale nie dziwię, się, że przez jakiś czas ta definicja funkcjonowała.

W przypadku marketingu w social media piszesz Marto o reklamie i pewnie dlatego, bo to jest przy okazji Ad Taily. Pamiętajmy, że marketing w social media to również, a może i przede wszystkim SŁUCHANIE, czyli badania użytkowników w ich naturalnym środowisku, gdzie bez skrępowania dyskutują o markach itp. To również współpraca marek z klientami nad produktami - crowdsourcing, customer service, optymalizacja witryn pod względem Social Media i wiele innych zastosowań.

Tak czy owak, sami do końca jeszcze nie wiemy czym są Social Media, ponieważ rozwijają się na bieżąco, a w ślad za ich zmianami definicja na Wikipedii, która sama jest częścią Social Media.

Ostatnio na Social Media Blogu znowu zmierzyłem się z tym czym są Social Media, zapraszam do lektury:
http://socialmedia.pl/social-media-lekcja-1/
Bartek Brzoskowski

Bartek Brzoskowski Account Director

Temat: Czym są społeczne media (social media) i o co w tym chodzi?

Jeśli Marta nie zgadza się z tym poglądem, to ja zgadzam się z Martą :)
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Czym są społeczne media (social media) i o co w tym chodzi?

Ja mam wrażenie, że siłą SM jest właśnie to, że nie dają się łatwo zaklasyfikować, że cały czas się zmieniają i wciskają w nowe miejsca, że powstają nowe pomysły, bo dzięki temu są nieuchwytne i trudne do stłamszenia. Mam nadzieję, że Social Media przyczynią się do podniesienia poziomu "profesjonalnego" dziennikarstwa.
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Czym są społeczne media (social media) i o co w tym chodzi?

Michał Sławiński:
Ja mam wrażenie, że siłą SM jest właśnie to, że nie dają się łatwo zaklasyfikować, że cały czas się zmieniają i wciskają w nowe miejsca, że powstają nowe pomysły, bo dzięki temu są nieuchwytne i trudne do stłamszenia. Mam nadzieję, że Social Media przyczynią się do podniesienia poziomu "profesjonalnego" dziennikarstwa.

W rzeczy samej Michale. Ja też mam nadzieję, że dziennikarze staną się bardziej pośrednikami między nami, a np. politykami, biznesmenami. Liczę na to i trzymam kciuki, choć niestety SM pokazuje, że nie każdy w tym nowym, cyfrowym świecie potrafi się odnaleźć. Choćby np. mój ulubiony Jacek Żakowski.



Wyślij zaproszenie do