Jarosław Zieliński

Jarosław Zieliński politolog,
dziennikarz,
informatyk

Temat: Czy jest sens?

Czy uważacie że jest wogóle sens istnieć w mikroblogach? Przecież to ułamek populacji internetowej, nie wspominając już o całym realnym świecie.

Dla firmy to strata czasu. Dla pasjonata to strata tego czasu, który mógłby poświęcić firmie.

Co powoduje że to ma sens?

Na pewnym spotkaniu porównałem to do sytuacji, w której kierujemy ogień artylerii na puste pole w nadziei że pojawi się tam czołg wroga.

Ale czy się pojawi? Czołg? Lider opinii? Klient?
Anna P.

Anna P. PR and Digital
Manager @
Laboratorium
Kosmetyczne Dr
Iren...

Temat: Czy jest sens?

Sens, jak to zwykle bywa, zalezy od tego, jakie mamy objectives, WHO, WHAT... Tak w skrócie :)

No więc jesli sobie przeanalizujemy, że, dajmy na to, 30% naszego WHO jest użytkownikiem mikroblogów, szuka tam informacji o naszym WHAT, a do tego działanie w mikroblogach wpisuje się w nasze objectives - pewnie warto. Ale taka analiza na początku wydaje się niezbędna.

Ostatnio, podczas konferencji dot. microblogow zaskoczyla mnie wypowiedź jednej pani, opisującej działanie swojej firmy na jednym z serwisów mikroblogowych. Otoż pani ta powiedziała "No i po kilku miesiącach zadaliśmy sobie pytanie - po co my to właściwie robimy?".

No coż. Ja bym sobie zadała to pytanie trochę wcześniej...

konto usunięte

Temat: Czy jest sens?

nie wiem.
czasami sama zastanawiam się nad odpowiedzią.

przez długi czas byłam nawet przeciwna zwykłym blogom
- bo kojarzyły mi się z pewnego rodzaju ekshibicjonizmem.

co do mikro: jestem sobie userem blipa.
ale przeraziła mnie bodajże na hellotxt ilość różnych rodzajów mikro- z którymi hellotxt się synchronizuje.

i może daleko mi do zdania, że powinien być co najwyżej twitter i blip ;-) ale powoli dochodzę do wniosku- że następuje przerost formy nad treścią.

jak dla mnie: mikro jest czasem po to, żeby kosztem 1 sms wysłać inf do pewnej grupy ludzi. albo informację, o której wiem, że zostanie w konkretne miejsce przekazana.

konto usunięte

Temat: Czy jest sens?

@anna:
ale ja bym uczyniła rozróżnienie między klientem biznesowym a osobą prywatną...
Anna P.

Anna P. PR and Digital
Manager @
Laboratorium
Kosmetyczne Dr
Iren...

Temat: Czy jest sens?

no tak, pisalam z perspektywy firmy/klienta, nie z perspektywy osoby prywatnej...

konto usunięte

Temat: Czy jest sens?

może być i biznesowo.

albo użytecznie-publicznie- odkrywam plusy istnienia "pocztypolskiej na blipie.

a ostatnio- właśnie przez mikrobloga- szukaliśmy pracownika przez zaprzyjaźnionego klienta.

mikroblog nie może być miejscem - jako jedynym do istnienia w sieci.
choć może obecność ^pocztypolskiej obieram jako istnienie help-desku online.
ale- mikro- jest ciekawym narzędziem UZUPEŁNIAJĄCYM różne działania firmy.
Jarosław Zieliński

Jarosław Zieliński politolog,
dziennikarz,
informatyk

Temat: Czy jest sens?

ja szpiegowsky:
ale- mikro- jest ciekawym narzędziem UZUPEŁNIAJĄCYM różne działania firmy.

Dobre podkreślenie. Lepiej bym tego nie powiedział.

konto usunięte

Temat: Czy jest sens?

Jarosław Zieliński:
Czy uważacie że jest wogóle sens istnieć w mikroblogach? Przecież to ułamek populacji internetowej, nie wspominając już o całym realnym świecie.

Dla firmy to strata czasu. Dla pasjonata to strata tego czasu, który mógłby poświęcić firmie.

Co powoduje że to ma sens?

Na pewnym spotkaniu porównałem to do sytuacji, w której kierujemy ogień artylerii na puste pole w nadziei że pojawi się tam czołg wroga.

Ale czy się pojawi? Czołg? Lider opinii? Klient?

Po części masz rację. W Polsce mikroblogi jeszcze ciągle zdobywają popularność ale jakość userów i ich zaangażowanie w społeczność jest duża. Mowa tutaj oczywiście o Blipie.

Mikroblogi w komunikacji marek mogą być bardzo pożytecznym narzędziem. Nie podstawą ale kanałem wsparcia. Podkreślam: nie dla wszystkich, nie za wszelką cenę i nie jako główny kanał. Przykład: mBank na Blipie.

A co do ilości użytkowników mikroblogów - na Twitterze i Blipie siedzą w twórcy treści oraz aktywni internauci. Podobnie jest z Wikipedią - mniej niż 1% userów tworzy kontent, reszta to bierni odbiorcy.

Obrazuje to absolutnie podstawowy schemat:

Obrazek
Mateusz Krogulec edytował(a) ten post dnia 22.10.09 o godzinie 19:51
Przemysław K.

Przemysław K. Specjalista ds.
marketingu
internetowego

Temat: Czy jest sens?

Obecność dla samej obecności nie ma sensu.

Ważna jest strategia.
Anna P.

Anna P. PR and Digital
Manager @
Laboratorium
Kosmetyczne Dr
Iren...

Temat: Czy jest sens?

Przemysław Komorowski:
Obecność dla samej obecności nie ma sensu.

Ważna jest strategia.

... no więc właśnie.

konto usunięte

Temat: Czy jest sens?

Jarosław Zieliński:
Czy uważacie że jest wogóle sens istnieć w mikroblogach? Przecież to ułamek populacji internetowej, nie wspominając już o całym realnym świecie.

Najnowszy AdWeek: "19% of U.S. Internet Users Tweet"

http://www.adweek.com/aw/content_display/news/digital/...

Ułamek? ;)
Jak dla mnie nie ma sensu przekonywać na siłę, że warto. Jak ktoś uważa, że nie warto - to są przecież inne kanały komunikacji :))
Anna P.

Anna P. PR and Digital
Manager @
Laboratorium
Kosmetyczne Dr
Iren...

Temat: Czy jest sens?

Jeśli kierujemy komunikacją w Stanach - na pewno nie jest to ułamek, co potwierdzają dane z tego artykułu.
Ale, jak rozumiem, rozpatrujemy tu polską "mikroblogosferę"...

konto usunięte

Temat: Czy jest sens?

Jak dla mnie nie ma sensu przekonywać na siłę, że warto. Jak ktoś uważa, że nie warto - to są przecież inne kanały komunikacji :))

zgadzam sie z toba - czasem mam wrazenie, ze firmy zbyt duzo czasu spedzaja zastanawiajac sie 'what will be the next big thing', zamiast korzystac z tego, co dzieje sie teraz.
Przemysław K.

Przemysław K. Specjalista ds.
marketingu
internetowego

Temat: Czy jest sens?

Katarzyna Przewuska:
Jarosław Zieliński:
Czy uważacie że jest wogóle sens istnieć w mikroblogach? Przecież to ułamek populacji internetowej, nie wspominając już o całym realnym świecie.

Najnowszy AdWeek: "19% of U.S. Internet Users Tweet"

http://www.adweek.com/aw/content_display/news/digital/...

Pytanie było następujące:

"Do you ever use the Internet to...use Twitter or another service to share updates about yourself or to see updates about others?"

Czyli nie chodzi tutaj o samego Twittera, ale również Facebook podpada pod to pytanie oraz inne podobne serwisy. Nie chodzi też o to, czy sami "tweetują" ale również o przeglądanie statusów znajomych.

Przy czym 10% przyznaje się, że to robiło, ale nie wczoraj (szkoda, że nie ma tutaj szczegółów).

9% przyznało się, że "tweetowało" albo przeglądało statusy znajomych wczoraj.

http://www.pewinternet.org/Static-Pages/Data-Tools/Exp...{6C747837-133C-4A54-A4D0-351E2683478B}

Twitter, Blip, Facebook, blogi etc. to tylko narzędzia. Co z tego, że "wszyscy" ludzie z tego będzie korzystać, jak nasza firma nie będzie miała nic do powiedzenia?

Uczestnictwo w social media, musi nieść ze sobą odpowiedź na (co najmniej) dwa ważne pytania:
1) Co moja obecność w SM, da moim klientom/społeczności?
2) Jaką wartościową treść, mogę przekazać swojej społeczności?

Na koniec jeszcze jedno. Czasami warto swoją uwagę skupić na narzędziach, które nie są bardzo popularne, ale które w kontekście naszej działalności mogą być bardzo użyteczne. Jeżeli potrafimy dać coś wartościowego naszym użytkownikom to oni do nas przyjdą.
Przemysław K.

Przemysław K. Specjalista ds.
marketingu
internetowego

Temat: Czy jest sens?

Rafał D.:
Jak dla mnie nie ma sensu przekonywać na siłę, że warto. Jak ktoś uważa, że nie warto - to są przecież inne kanały komunikacji :))

zgadzam sie z toba - czasem mam wrazenie, ze firmy zbyt duzo czasu spedzaja zastanawiajac sie 'what will be the next big thing', zamiast korzystac z tego, co dzieje sie teraz.

Ja mam wrażenie, że firmy myślą w ten sposób: skoro Twitter teraz jest tak popularny, to musimy zacząć z niego korzystać. Myślą o tym co jest popularne, a nie przydatne.

konto usunięte

Temat: Czy jest sens?

Uczestnictwo w social media, musi nieść ze sobą odpowiedź na (co najmniej) dwa ważne pytania:
1) Co moja obecność w SM, da moim klientom/społeczności?
2) Jaką wartościową treść, mogę przekazać swojej społeczności?

Na koniec jeszcze jedno. Czasami warto swoją uwagę skupić na narzędziach, które nie są bardzo popularne, ale które w kontekście naszej działalności mogą być bardzo użyteczne. Jeżeli potrafimy dać coś wartościowego naszym użytkownikom to oni do nas przyjdą.

sadze ze social media nalezy potraktowac jako nowy kanal komunikacji - ktory jest dwukierunkowy i wymusza pewna okreslona konstrukcje komunikatow w zaleznosci czy jest to facebook, microblogging czy inny srodek - najwazniejsze jednak to umiec wykorzystac zalety i specyficzne cechy kazdego z nich.

inna sprawa - nalezy zadac sobie pytanie ktore z dzialow firmy beda wykorzystywac - w przypadku microbloggingu - mozemy mowic tu zarowno o pr/marketingu/sprzedazy/obsludze klienta - oznacza to, ze nie wszystkie firmy musza wykorzystywac tak samo i czasem - nawet nie musza.
z drugiej jednak strony - koszt wejscia do microbloggingu moze byc relatywnie niewielki w stosunku do innych form reklamy - czasem wiec warto bedzie sie pokusic chociazby w tym celu - jednak tu wkracza dwukierunkowosc i okazac sie moze, ze oczekiwania spolecznosci co do obecnosci marki moga byc zgola inne - wtedy warto tez posluchac i dostosowac swoja wizje obecnosci do realiow.

konto usunięte

Temat: Czy jest sens?

Ja mam wrażenie, że firmy myślą w ten sposób: skoro Twitter teraz jest tak popularny, to musimy zacząć z niego korzystać. Myślą o tym co jest popularne, a nie przydatne.

racja - chodzilo mi raczej o to,ze czekaja na kolejna rzecz, zamiast wykorzystac to co jest dostepne teraz - zastanawiajac sie 'ile to jeszcze potrwa'. a priori zalozylem, ze wejscie w social media jest raczej zaplanowane i przemyslane a nie jest elementem hype'u 'idziemy tam!'

konto usunięte

Temat: Czy jest sens?

Pytanie było następujące:

"Do you ever use the Internet to...use Twitter or another service to share updates about yourself or to see updates about others?"


Badanie nie ma sensu (jeśli o sensie mowa) ;)) choćby przez podziały typu internet users, mobile users, etc - pokazuje jedynie, że dla jednych to ułamek, dla innych "dobrze wyglądające procenty". Z mojej perspektywy warto i dla jednego promila komunikować się np. przez mikroblogi, jeśli w ten sposób dotrzemy do najważniejszych dla nas ludzi. Czy ktoś zadaje pytanie o sens obecności w gazetce osiedlowej? ;)
Jarosław Zieliński

Jarosław Zieliński politolog,
dziennikarz,
informatyk

Temat: Czy jest sens?

Przemysław Komorowski:

Na koniec jeszcze jedno. Czasami warto swoją uwagę skupić na narzędziach, które nie są bardzo popularne, ale które w kontekście naszej działalności mogą być bardzo użyteczne. Jeżeli potrafimy dać coś wartościowego naszym użytkownikom to oni do nas przyjdą.

Tylko jaką cenę zapłacimy za jedną przychodzącą głowę? :)
Jarosław Zieliński

Jarosław Zieliński politolog,
dziennikarz,
informatyk

Temat: Czy jest sens?

Katarzyna Przewuska:

jeśli w ten sposób dotrzemy do najważniejszych dla nas ludzi.

Tylko skąd wiesz że docierasz i że ci akurat są dla ciebie najważniejsi?

Następna dyskusja:

Czy Social Media Marketing ...




Wyślij zaproszenie do