Maria Stanowska

Maria Stanowska Project Manager,
Wajnert Meble Sp. z
o.o. S.K.A.

Temat: Sketchup - wielkości plików a importowane tekstury

Witam,
mam pytanie dotyczące wielkości pliku sketchupa. Zrobiłam niewielki model, który waży 87 MG. Czy ty normalna waga pliku? Dla porównania podobny model w 3dmaxie waży 30 MG. Dodatkowo sketchup strasznie 'muli'. Zastanawiam się, czy to nie ma związku z teksturami. Może wgrywam za duże tekstury, może wgrywam tekstury w złym formacie, a może powód wagi pliku jest zupełnie inny? Jakieś pomysły? Pozdrawiam serdecznie :)
Dawid Mąkinia

Dawid Mąkinia Trener SketchUp
V-Ray

Temat: Sketchup - wielkości plików a importowane tekstury

Na wagę pliku bez wątpienia wpływają tekstury. Zaimportowana tekstura, która na dysku twardym była jpeg'iem o wadze 5 MB zwiększa wagę pliku SketchUp'a o 5 MB. Do tego SketchUp przechowuje informacje o wszystkich teksturach, które zostały zaimportowane do modelu ale zostały zastąpione innymi. Aby wyczyścić te informacje i co za tym idzie odchudzić plik wystarczy kliknąć kolejno w Okno > Informacje o modelu > Statystyki > Usuń nieużywane. W tym momencie SketchUp wyrzuca z historii wszystkie nieużywane materiały, komponenty, style itp.
Maria Stanowska

Maria Stanowska Project Manager,
Wajnert Meble Sp. z
o.o. S.K.A.

Temat: Sketchup - wielkości plików a importowane tekstury

Używając tę funkcję - plik, który miał 84 MG zmniejszył się do 64 MG. Dzięki!
Czy są jakieś standardy mówiące o tym, jakiej wielkości tekstury powinno się wgrywać?

Może masz jeszcze jakieś wskazówki dotyczące tego, co zrobić aby minimalizować wielkość pliku sketchup?

Pozdrawiam:)
Dawid Mąkinia

Dawid Mąkinia Trener SketchUp
V-Ray

Temat: Sketchup - wielkości plików a importowane tekstury

Nie ma standardów, każdy ma swój warsztat pracy. Im większa tekstura tym lepszy efekt na wizualizacji, ale cięższy plik i dłuższy czas zapisu. Dla bardzo dużych tekstur możesz zastosować poniższą metodę:
1. Tekstura musi być wykonana w dwóch rozdzielczościach. Pierwsza turbo wielka z super jakością, a druga o małej rozdzielczości np. 800x800 pikseli.
2. Przez SketchUp'a podczytujesz teksturę mniejszą 800x800 pikseli.
3. W V-Ray'u dla tej tekstury dokładasz drugą warstwę diffuse i dla niej podczytujesz dużą teksturą( M'ka > TexBitmap). Teraz Twój materiał składa się z dwóch warstw diffuse, przy czym na górze jest mniejszy i to jego widzi SketchUp.
4. W opcjach materiału w V-Ray'u musisz diffusa, który jest na górze zrobić przezroczystym dla V-Ray'a, ale niepzezroczystym dla SketchUp'a :) W tym celu w M-ce przy transparency dla diffusa na górze podczytujesz biały kolor, a w samej warstwie odznaczasz funkcją Use color texture as transparency.
Efekt jest taki, że SketchUp ma w pliku zapisaną małą teksturę, a V-Ray renderuje tą turbo wielką, dla której ma ścieżkę i podczytuje ją z dysku twardego. Pierwszy diffuse (tekstura o małej jakości) jest dla V-Ray'a przezroczysty.

Następna dyskusja:

SketchUp i konwerska plików




Wyślij zaproszenie do