Temat: Render wnętrza

Witajcie,

Jestem początkująca jeśli chodzi o połączenie sketchup + vray. Mam problem z ustawieniem odpowiedniego światła przy renderze wnętrza. Próbowałam ustawień z tutoriali, poradników i widocznie cały czas robię coś źle. Render wychodzi mi albo zbyt ciemny (przy przysłoniętych oknach) albo zbyt jasny, prześwietlony (kiedy materiał szyb jest przeźroczysty). Ustawiam małą wartość przy ISO (ok. 30?) , i odpowiednio większą przy Shutter Speed.

Czy są jakieś standardowe ustawienia dla renderu wnętrza w vrayu dla sketchupa, przy których wnętrze będzie wyglądało naturalnie? :)Ten post został edytowany przez Autora dnia 01.06.15 o godzinie 16:33
Rafał Majek

Rafał Majek Chętnie podejmę się
pracy jako grafik do
tworzenia wizual...

Temat: Render wnętrza

Odpowiem standardowo. Uniwersalnych ustawień nigdy nie znajdziesz chyba że robisz wizualizację na tzw "pałę". Wszystko zależy od sceny i to do niej wg mnie powinno ustawiać się światło. Jeżeli używasz dużo jasnych materiałów tak jak przy twojej wizce to należy światło zredukować aby uniknąć prześwietleń sceny, przy materiałach ciemnych analogicznie scena powinna być bardziej rozjaśniona.

Przy scenie pierwszej którą wrzuciłaś spróbuj wejść w: vray>options>environment>GI(skylight) kliknij ikonkę [m] i zmniejsz Intensity np. na 0,1. Jeśli scena za bardzo Ci się ściemni zwiększ lekko tę wartość.

Następnie Camera i opcje które opisałaś czyli "Shutter speed" oraz "Film speed (ISO)"
Im niższa wartość Shutter speed tym scena jaśniejsza, a przy ISO odwrotnie im wyższa wartość tym scena jaśniejsza.
Ja w zależności od scen ustawiam mniej/więcej wartości !ŚREDNIE! "shutter speed" około 50, ISO między 400-700. Wszystko zależy od sceny tak jak już pisałem :)
Możesz spróbować jeszcze zmniejszyć F-number im mniejszy tym ciemniej.

Spróbuj także ustawić w opcji "Color mapping" Type: Reinhard i wartość "Burn value" zmniejszyć na 0,3 pomoże to uniknąć prześwietleń w bardzo rozjaśnionych miejscach np tam gdzie pada bezpośrednio światło na dany materiał.

Co do sceny drugiej. Czym masz zasłonięte okna? Materiałem dwustronnym? "double sided"? czyli np zasłoną, czy materiałem nie przepuszczającym światła? Jeśli opcja druga to zawsze będziesz miała scenę ciemną bo światło nie ma jak wpadać do pomieszczenia i wszystko tutaj zależne będzie od ustawień światła sztucznego, czyli głównie spot lights i rectangle lights. Jeśli np w żyrandolu pokrywasz żarówkę materiałem emissive to choćbyś dała wartość 10 milionów to i tak sceny dostatecznie Ci nie rozjaśni, emissive daje tylko wizualny efekt zapalonego światła.

Mam nadzieję że choć trochę pomogę, nie wszystko co napisałem może w 100% się zgadzać z praktyką, opieram się na moim niedługim amatorskim doświadczeniu tak więc w razie czego osoby znające bardziej temat mogą sprostować pewne kwestie. Tak czy inaczej myślę że warto zajrzeć do opcji które Ci przedstawiłem :)

Pozdrawiam.

Temat: Render wnętrza

Dziękuję za wszystkie rady! Bardzo mi pomogłeś :)

Pozdrawiam!

Temat: Render wnętrza


Obrazek


pozwole podłączyć się pod temat (przy okazji dzięki za podpowiedź Rafał, bardzo mi się przydała!)

Mogę prosić o informację jak pozbyć się 'łaciatych' ścian ? (szczególnie widać, to na lewej ścianie) Jest to tekstura z nadanym białym kolorem, powinna być zupełnie gładka.. tworzą się jednak na niej 'plamki' w żaden sposób nie mogę się ich pozbyć :(
Rafał Majek

Rafał Majek Chętnie podejmę się
pracy jako grafik do
tworzenia wizual...

Temat: Render wnętrza

Podobny temat był już poruszony.

Zastosuj się do tych wskazówek, wydłuży to mocno render ale uzyskasz o niebo lepszy efekt :)

http://help.chaosgroup.com/vray/help/rhino/200R1/tutor...Ten post został edytowany przez Autora dnia 16.04.15 o godzinie 17:37

Temat: Render wnętrza

dziękuję! jakoś wcześniej nie mogłem tego znaleźć.. świetny toturial :)

Temat: Render wnętrza

a czy w v-ray zakładka camera w opcjach zachowuje się tak jak realnie w fotografii ? bo manipulacja F ma rzekłbym dualne znaczenie. Nie tylko zwiększa i zmniejsza jasność, ale odpowiada za głębię ostrości - w fotografii. Czy w v-ray również ?
Dawid Mąkinia

Dawid Mąkinia Trener SketchUp
V-Ray

Temat: Render wnętrza

W V-Rayu wartość F-number również wpływa na wielkość/moc głębi ostrości. Im mniejsza wartość F-number tym bardziej intensywna jest głębia ostrości. Poniżej zostawiam tutorial do głębi ostrości.
https://www.youtube.com/watch?v=NsP2WT9CA-U

Temat: Render wnętrza

muszę to przetrenować, bo nie jest to intuicyjne z tą przysłoną. w fotografii przysłona 1,8 jest mniejsza od przysłony 8 (głębia ostrości jest mniejsza przy 1,8 niż 8), a Ty mówisz, że jest odwrotnie (chyba, że pomyliłem, albo coś źle słyszę). Może i tu tak jest.
Tak czy inaczej dzięki za film, bo teraz wiem, że zmiana F w opcjach kamera nie zmienia głębi tylko "jakość" ekspozycji czyli jaśniej ciemniej, a dopiero włączenie funkcji depth of fields sprawia, że głębia ostrości zaczyna funkcjonować. Chyba, że jeszcze czegoś nie zauważyłem.Ten post został edytowany przez Autora dnia 17.06.15 o godzinie 12:10



Wyślij zaproszenie do