Temat: Siła marki...
Maćku,
ja sprobuje odpowiedziec. Dobrym sposobem pomiaru Brand Equity jest BAV - polecam (
http://BAV.com.pl). (to była przerwa na reklamę:-), a odpowiadając na twoje pytanie: wartość Coca Coli jako brandu jest chyba nieco mniejsza niż podajesz (choć są różne modele wyceny) ja znam wartość ok. 65 mld USD (podaje za raportem Best Global Brands 2007, który powstał w Interbrand, mozna ten raport sciagnac ze strony
http://interbrand.com). Jest tam także model wyceny.
Kubuś to około 170 mln zł (podaję za "Marki Polskie - Raport Najcenniejszych Polskich Marek", Rzeczpospolita z 2006)
Wyceny wartosci marki w tym ostatnim raporcie robione były w oparciu o metodę hipotetycznych opłat licencyjnych (relief from loyalty), które teoretycznie ponoszone byłyby na rzecz licencjonodawcy, który nie miałby praw do danej marki. Jak wynika z tego dziwacznego sformułowania metoda ta jest eksperymentem intelektualnym w rodzaju "co by było gdyby" (Gdybym chciał używać marki Coca Cola i nie miał do niej praw, to ile musiałbym zapłacić za licencje..). Chcąc obliczyć opłatę licencyją należy wyliczyć hipotetyczne przychody netto ze sprzedaży. Uwzględnia się przy tym stopę dyskontową oraz podatek.
Wartość marki to dosyć ciekawy problem - trzeba przecież wycenić coś bardzo ulotnego - wartość relacji: marka - konsument i odpowiedzieć na pytanie: jaka jest cena tego związku? Mój prywatny pogląd jest taki, że nie da się tego precyzynie wycenić w żadnych pieniądzach. Tak jak nie da się wycenić innych prawdziwych relacji: przyjaźni, miłości czy nienawiści albo uprzedzenia do kogoś.
Raporty na temat wartości marek mają jednak olbrzymie znaczenie psychologiczne np. dla inwestorów giełdowych i innych interesariuszy, więc metody wyceny marek będą się pewnie bujnie rozwijać:-)
Wyceniając markę, dobrze jest znać jej ogólną kondycję, a do tego celu wskazany jest powtarzalny pomiar szeroko pojętego brand equity: świadomość marki, lojalność klientów, głębia "opowieści" związanej z marką, bogactwo skojarzeń przypisanych do niej, cechy wizerunkowe, związek emocjonalny - to wszystko można precyzyjnie mierzyć i porówywać (znowu nie mogę się oprzeć by nie polecić BAV:-) pozdrawiam serdecznie
MS