konto usunięte

Temat: Jak Scrum Master postrzega klienta

W Scrumie istotną rolę powinien pełnić klient. Choć w Scrum Guide klient bezpośrednio się nie pojawia, jest wiele odniesień do współpracy z klientem bądź to za pośrednictwem Product Ownera bądź jako jednym z interesariuszy.
Chciałem zapytać Scrum Masterów, jak oni postrzegają rolę klienta w projektach realizowanych zgodnie z zasadami Scruma.
Michał Symołon

Michał Symołon Senior Java
Developer

Temat: Jak Scrum Master postrzega klienta

Obecność klienta jak Product Ownera lub interesariusza jest całkowicie niezbędna dla projektu prowadzonego w SCRUM'ie. Ze względu na specyfikę tej metodyki kontakt z klientem jest niezbędny by w szybki sposób uzyskiwać informację zwrotną na temat prowadzonych działań. Warto w tym miejscu podkreślić, że za wszelkie decyzje dotyczące zmian w prowadzonym odpowiada Produkt Owner. Zatem jeśli klient 'jest tylko' interesariuszem, swoje decyzje i uwagi może przekazywać do zespołu jedynie za pomocą Product Ownera.
Dobry i szybki kontakt z klientem znacznie ułatwia prowadzenie projektu i pozwala skupić się przede wszystkim na najistotniejszych elementach tworzonego systemu.
Kate Terlecka

Kate Terlecka Ta dziewczyna od
Scruma

Temat: Jak Scrum Master postrzega klienta

Najlepszym ustawieniem jest takie, gdzie Product Owner rzeczwyiście jest klientem. Ze względu na to, że to on odpowiada za finanse projektu, najlepiej gdyby był całkowicie zaangażowany. Wtedy Scrum Master odpowiada za edukację takiego PO w kwestii efektywności zespołu.
Trzeba natomiast rozdzielić dwa elementy które często są nieprawidłowo łączone - klienta i użytkownika. Bardzo rzadko jest tak, że klient jest też użytkownikiem. Zwykle soft jest zamawiany przez szefa dla swoich ludzi, ale on sam jeśli go używa, to bardzo niewielkiej funkcjonalności. Tutaj Scrum Master powinien wpływać na klienta żeby ten dał zespołowi dostęp do użytkowników.

Następna dyskusja:

Certyfikat Professional Scr...




Wyślij zaproszenie do