Dominik Szewior

Dominik Szewior decolights.pl

Temat: Zyski a straty


Obrazek


"Czy chętniej kupimy krem, który zapewni nam piękną cerę, czy raczej ten, który pozwoli uniknąć zmarszczek? Taka wiedza przydaje się producentom i twórcom reklam. Uwzględniając bowiem kategorię reklamowanego produktu oraz typ motywacji kupujących, można przewidzieć, jaki rodzaj sloganu będzie najbardziej skuteczny w kampanii reklamowej - wynika z badań prowadzonych w Katedrze Psychologii Marketingu Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Kluczową kwestią są zaś motywacje, które towarzyszą konsumentom podczas podejmowania decyzji zakupowych.

W swoich badaniach pracownica Katedry, Magdalena Rudnik, poddała analizie dwie wersje jednej z najczęściej wykorzystywanych strategii marketingowych, polegające na (odpowiednio) stosowaniu komunikatów reklamowych w taki sposób, aby podkreślały one korzyści z użytkowania danego produktu lub użyciu komunikatów, które uwypuklają straty, jakie konsument poniesie, jeżeli nie zdecyduje się na zakup.

W pierwszym przypadku chodzi np. o hasło "Dzięki produktowi X unikniesz okropnych zmarszczek", w drugim - "Dzięki produktowi X będziesz mieć piękną cerę".

Eksperyment został przeprowadzony w styczniu i lutym 2009 roku, na terenie Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego i dotyczył reklamy prasowej. Wzięło w nim udział 120 studentów w przedziale wiekowym 20-27 lat, podzielonych na cztery 30-osobowe grupy.

Po analizie wypowiedzi wszystkich respondentów okazało się, że na większy sukces marketingowy mogą liczyć ci producenci, którzy zdecydują się zachwalać swój wyrób w pierwszy z przytoczonych sposobów. Prawidłowość ta sprawdza się za równo odnośnie tzw. produktów wysoko angażujących (czyli drogich i kupowanych rzadko, np. telewizor), jak i nisko angażujących (tanich, szybko zbywalnych itp, np. szampon do włosów).

Psycholożka z SWPS doszła zatem do wniosku, że wszelkie dobra powinny być reklamowane raczej w kontekście strat niż zysków. Jest to zgodne z założeniami teorii perspektywy, według której ludzie bardziej odczuwają stratę, niż cieszą się zyskiem.

"Wyników tego badania nie można jednak odnosić do wszystkich produktów nisko i wysoko angażujących - podkreśla Magdalena Rudnik, autorka eksperymentu. - Dla produktów, które kupujemy dla przyjemności, aby osiągnąć jakieś korzyści (np. słodycze czy odtwarzacze mp3), bardziej skuteczne wydają się slogany, które podkreślają zyski. Dla produktów kupowanych z konieczności, które nabywamy, aby uniknąć jakiś negatywnych konsekwencji bądź utrzymać stan obecny (np. sprzęt AGD czy szampon do włosów), bardziej efektywne wydaje się stosowanie komunikatów podkreślających straty".

Jednak, wbrew pozorom, kluczową kwestią nie jest w tu kategoria produktu, ale motywacje, które towarzyszą konsumentom podczas podejmowania decyzji zakupowych.

"Należy pamiętać, że motywacje konsumentów są często niejednoznaczne, przez co nie zawsze można łatwo i precyzyjnie je określić" - wyjaśnia Rudnik.

Jak dodaje, przy tworzeniu sloganów reklamowych warto więc wziąć pod uwagę pełną specyfikę produktu, którego dotyczy reklama, czyli zarówno jego kategorię (wysoko czy nisko angażujący), jak i motywacje odbiorców reklamy, które skłaniają ich do zakupu.

Badanie przeprowadzono w ramach szerszego projektu realizowanego w Katedrze Psychologii Marketingu SWPS. Projekt został nagrodzony i zaprezentowany podczas konferencji "Psychologia w biznesie. Biznes w psychologii".

link:
http://www.psychologia-spoleczna.pl/aktualnosci-czytel...
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Zyski a straty

psychologia strachu.... a odnosząc sie do produktów dla panów, że tak powiem... psi, psi ;)
Lepiej pokazać czego można uniknąć niż to co można zyskać ;)
Dominik Szewior

Dominik Szewior decolights.pl

Temat: Zyski a straty

Psychologia strachu to w reklamie społecznej jest popularna :)

konto usunięte

Temat: Zyski a straty

Przedział wiekowy uczestników(20-27) jest dość niereprezentatywny. Tzn nie neguję, zastanawiam się jakie preferencje wyboru mają ludzie po 'przejściach' i czy są inne.
Dominik Szewior

Dominik Szewior decolights.pl

Temat: Zyski a straty

Patryk T.:
Przedział wiekowy uczestników(20-27) jest dość niereprezentatywny. Tzn nie neguję, zastanawiam się jakie preferencje wyboru mają ludzie po 'przejściach' i czy są inne.

Może są bardziej racjonalne, aczkolwiek w innych źródłach jak na razie nie wyczytałem, żeby były różnice.

konto usunięte

Temat: Zyski a straty

Dominik Szewior:
Może są bardziej racjonalne, aczkolwiek w innych źródłach jak na razie nie wyczytałem, żeby były różnice.
Właśnie nie wiem czy z wiekiem nie kupuje się więcj nadzieji.
Gdybym trafił - wrzucę, bo gdzieś widziałem, ale nawet wyników nie pamiętam.
Dominik Szewior

Dominik Szewior decolights.pl

Temat: Zyski a straty

Patryk T.:
Właśnie nie wiem czy z wiekiem nie kupuje się więcj nadzieji.

No z jednej strony nadzieja jest matką głupich, więc raczej pasuje do młodych i niedoświadeczonych. Z drugiej jednak strony umiera ostatnia... :D

konto usunięte

Temat: Zyski a straty

Pozostaje jeszcze pytanie jaki był rozkład odpowiedzi. Tego nie ma w tekście. No i dokładnie jakie było pytanie?
Dominik Szewior

Dominik Szewior decolights.pl

Temat: Zyski a straty

Maciej Tesławski:
No i dokładnie jakie było pytanie?

"W pierwszym przypadku chodzi np. o hasło "Dzięki produktowi X unikniesz okropnych zmarszczek", w drugim - "Dzięki produktowi X będziesz mieć piękną cerę"."

konto usunięte

Temat: Zyski a straty

Dominik Szewior:
Maciej Tesławski:
No i dokładnie jakie było pytanie?

"W pierwszym przypadku chodzi np. o hasło "Dzięki produktowi X unikniesz okropnych zmarszczek", w drugim - "Dzięki produktowi X będziesz mieć piękną cerę"."
Tak, ale o co pytano?
Czy hasło się podoba?
Czy kupiłabyś produkt?
Czy zapamiętasz hasło?
Czy zwróciłabyś uwagę na hasło?
......

konto usunięte

Temat: Zyski a straty

Mieszczę się w przedziale wiekowym 20-27 i nie myślę jeszcze o zmarszczkach. Gdyby to badanie zostało przeprowadzone na grupie osób 30-37 to wyniki na pewno byłyby inne.
Dominik Szewior

Dominik Szewior decolights.pl

Temat: Zyski a straty

Maciej Tesławski:
Dominik Szewior:
Maciej Tesławski:
No i dokładnie jakie było pytanie?

"W pierwszym przypadku chodzi np. o hasło "Dzięki produktowi X unikniesz okropnych zmarszczek", w drugim - "Dzięki produktowi X będziesz mieć piękną cerę"."
Tak, ale o co pytano?
Czy hasło się podoba?
Czy kupiłabyś produkt?
Czy zapamiętasz hasło?
Czy zwróciłabyś uwagę na hasło?
......

np. "które Cię bardziej przekonuje?"

konto usunięte

Temat: Zyski a straty

Dominik Szewior:

np. "które Cię bardziej przekonuje?"
A takie było pytanie?

Poza tym co to znaczy przekonuje? Jak to zmierzyć? Wiarą?
Dominik Szewior

Dominik Szewior decolights.pl

Temat: Zyski a straty

Karolina B.:
Mieszczę się w przedziale wiekowym 20-27 i nie myślę jeszcze o zmarszczkach. Gdyby to badanie zostało przeprowadzone na grupie osób 30-37 to wyniki na pewno byłyby inne.

Według mnie nie, ponieważ nie jest tu ważny produkt (zresztą w tekście jest zaznaczone, że jest to przykładowe pytanie), a sposób przekonywania do kupna.

konto usunięte

Temat: Zyski a straty

Dominik Szewior:

Według mnie nie, ponieważ nie jest tu ważny produkt (zresztą w tekście jest zaznaczone, że jest to przykładowe pytanie), a sposób przekonywania do kupna.
A skąd wiadomo, że chodzi o przekonywanie do kupna?
Zadaniem hasła jest zostać w pamięci, chyba, a nie motywowanie do biegu do sklepu.
Dominik Szewior

Dominik Szewior decolights.pl

Temat: Zyski a straty

Maciej Tesławski:
Dominik Szewior:

np. "które Cię bardziej przekonuje?"
A takie było pytanie?

Nie wiem, tak sobie filozofuję :) Dla mnie logiczne, że takie albo podobne musiało być.
Poza tym co to znaczy przekonuje? Jak to zmierzyć? Wiarą?

Np.: "czy gdyby stał Pan przed możliwością wyboru dwóch produktów, to czy wybrałby Pan ten po lewej, czy ten po prawej?".
Dominik Szewior

Dominik Szewior decolights.pl

Temat: Zyski a straty

Maciej Tesławski:
Dominik Szewior:

Według mnie nie, ponieważ nie jest tu ważny produkt (zresztą w tekście jest zaznaczone, że jest to przykładowe pytanie), a sposób przekonywania do kupna.
A skąd wiadomo, że chodzi o przekonywanie do kupna?
Zadaniem hasła jest zostać w pamięci, chyba, a nie motywowanie do biegu do sklepu.

Nie o takie hasło według mnie chodzi. Nie o jakieś ogólne kojarzone z marką, czy produktem, ale o tekst zachęty do kupna. To coś innego.
Może w tekście "slogan" jest źle użyty.

konto usunięte

Temat: Zyski a straty

Maciej Tesławski:
A skąd wiadomo, że chodzi o przekonywanie do kupna?
Zadaniem hasła jest zostać w pamięci, chyba, a nie motywowanie do biegu do sklepu.
A po co ma zapaść w pamięci?
Żeby ktoś będąc w sklepie kupił.

I znowu mój ulubiony temat :) Czyli czemu służy marketing :D

konto usunięte

Temat: Zyski a straty

Dominik Szewior:
Maciej Tesławski:
Dominik Szewior:

np. "które Cię bardziej przekonuje?"
A takie było pytanie?

Nie wiem, tak sobie filozofuję :) Dla mnie logiczne, że takie albo podobne musiało być.
Od filozofii jestem tutaj ja i mam na to papiery ;)
To, jakie dokładnie było pytanie ma wpływ na wyniki. Póki go nie znamy, możemy wyniki brać tylko na wiarę.
Poza tym co to znaczy przekonuje? Jak to zmierzyć? Wiarą?

Np.: "czy gdyby stał Pan przed możliwością wyboru dwóch produktów, to czy wybrałby Pan ten po lewej, czy ten po prawej?".
Jeśli chodzi o decyzję zakupową, to tak wiele czynników ma na to wpływ, że badanie samego hasła jest bez sensu.

konto usunięte

Temat: Zyski a straty

Krzysztof S.:
Maciej Tesławski:
A skąd wiadomo, że chodzi o przekonywanie do kupna?
Zadaniem hasła jest zostać w pamięci, chyba, a nie motywowanie do biegu do sklepu.
A po co ma zapaść w pamięci?
Żeby ktoś będąc w sklepie kupił.

I znowu mój ulubiony temat :) Czyli czemu służy marketing :D
Ale hasło działało w BUWie a nie w sklepie. Czyli powinno tam (w BUWie) zostać zapamiętane? Marka wyżej w głowie? TOM?
Efekt zakupowy dopiero w sklepie.

Następna dyskusja:

Reklama i zyski; Jak przech...




Wyślij zaproszenie do