Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Problem dość nietypowy, któremu być może poświęcałem za mało uwagi...

Pracowaliśmy nad zleceniem na folder i witrynę www. Pojechałem na spotkanie, przedstawiłem ofertę. Oferta została odrzucona. Zwykle w takich wypadkach pytam, co poszło nie tak (żeby lepiej przygotować się na przyszłe spotkania). Dostałem mniej-więcej taką odpowiedź:

"Cena była OK, prezentacji i wiedzy Państwa również nic nie można zarzucić, jednak zdecydowaliśmy się nie podejmować na razie ryzyka związanego ze zmianą agencji".

Teraz pytanie do Was, stojących "po stronie zamawiającego" -- na czym polega to ryzyko i jakie środki agencja mogłaby podjąć, by:
- zminimalizować je;
- przekonać Was, że ryzyka nie ma?
Elżbieta U.

Elżbieta U. szkolenia
savoir-vivre i
stylizacja, PR,
marketing, reklama

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Paweł, moim zdaniem był to wybieg mający na celu
- zweryfikowanie, czy aktualna agencja nie nabija ich w butelkę cenowo
- "postraszenie" aktualnej agencji, że zawsze można znaleźć inną agencję
- podniesienie własnego ego :)
Przemysław Mikołajczak

Przemysław Mikołajczak ...nie szukam bajki
w życiu swoim!

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Jedyne, co mi przychodzi do głowy, po postawieniu się w miejscu klienta agencji w tym przypadku, to terminowość usług skoro cena w porządku i projekt w porządku.

Natomiast nie mam pojęcia, jak przekonać klienta o terminowości naszych usług. Może referencje?

...Zakładam oczywiście uczciwe podejście klienta :)
Katarzyna P.

Katarzyna P. Promocja,
Komunikacja,
Marketing

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Ja myślę, że to była tylko grzeczna forma na powiedzenie "nie powaliliście nas na kolana, nasza obecna agencja przestawiła podobne rzeczy, więc po co mamy ją zmieniać" :)
Kasia
Rafał Hostyński

Rafał Hostyński Ten od
pozycjonowania

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Zastanawia mnie czym tak de facto rózniliście się od tej agencji, która dotychczas obsługiwała tego klienta.
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Rafał H.:
Zastanawia mnie czym tak de facto rózniliście się od tej agencji, która dotychczas obsługiwała tego klienta.

Jak dowiem się, co to za agencja, to będę w stanie powiedzieć. Wiem tyle, że to ta sama agencja, która przygotowała im poprzednie rzeczy...
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Ja może odpowiem trochę sam sobie, ale wiem, czego czasem Klienci żądają, by zminimalizować ryzyko. Żądają wstępnych projektów za darmo. Tego konsekwentnie odmawiam, ale znam firmy, które się na to godzą...

konto usunięte

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Ja trochę mocniej napiszę, bo szkoda by taki ładny wątek się zmarnował.

Twoja oferta to najzwyklejszy straszak na poprzednią agencję.
Dzięki temu mogą im powiedzieć: mamy tańszą ofertę od firmy X,
albo obniżycie cenę i poprawicie jakość albo oni przejmą temat.
A dlaczego nie zmienią:
- ponieważ zapytanie miało wyłącznie charakter straszaka.
- ponieważ poprzednia agencja robi im to samo za te same (podobne) pieniądze, więc zmiana byłaby raczej kosmetyczna.
- ponieważ mogą mieć obawy, że w przypadku zmiany tamta agencja puści farbę konkurencji.
- ponieważ dzięki Twojej ofercie już wywalczyli obniżkę/bonus/cokolwiek. Po co więc zmieniać.
- ponieważ spodziewali się darmowego projektu na wejściu na hasło obietnica kontraktu. Nie udało się, przyczajają się na kolejną agencję łasą zlecenia.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Pawle, jest jeszcze jedno wytłumaczenie, dość prozaiczne, ale ... wiem z własnego doświadczenia że tak też bywa. Otóż szef marketingu składa propozycję i prowadzi rozmowy, aliści to nie on podejmuje decyzję ostateczną... a prezes ma kolegę... kolega ma firmę/agencję... Personel nie wszystko wie i musi wiedzieć, ale jakby co, to próbuje wyjść z twarzą :)

jak więc widzisz wytłumaczeń w sumie masz sporo.
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

He he :)
Spodziewałem się, że "obniżenie ryzyka" to jakieś realne kryterium, ale z Waszych wypowiedzi wychodzi, że to po prostu metoda na "wyjście z twarzą" z pytania, co z naszą współpracą :-)
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Pawle jak zapewne wiesz poprawność polityczna teraz w modzie, a i ładniej brzmi niż prosto z mostu :)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Paweł T.:
He he :)
Spodziewałem się, że "obniżenie ryzyka" to jakieś realne kryterium, ale z Waszych wypowiedzi wychodzi, że to po prostu metoda na "wyjście z twarzą" z pytania, co z naszą współpracą :-)
A ja myślę, że to równie dobrze może być zwykły, normalny strach.
Klient nie był po prostu gotowy na zmiany ( powstaje pytanie dlaczego zawracał Ci głowę :):))
Zdarza się , że Klient używa agencji wiele lat. Wszystko idzie cool. nagle pada rozkaz : trzeba się rozejrzeć po rynku, powąchać, posprawdzać - może znajdziemy tańszych i lepszych. Przecież dobrze wiedzieć co w trawie piszczy, prawda ?
I dochodzi do spotkania - fajna agencja, właściewie nie można jej nic zarzucić tylko... dlaczego zmieniać coś co działa świetnie ( poprzednia agencja) ?
I pojawia się strach - ich nie znam, nie mam tak pana Józia do którego dzwonię w środku nocy w Wigilię ...nie ma pani Hani, która zawsze ma rację i świetnie robi to co robi i nigdy nie powinęła jej się noga .. A ci NOWI ? No cóż - fajni, ale to ryzykowne....

Tak tez może być - przynajmniej ja jestem dzieckiem naiwnym i wierzę w najprostsze rozwiązania ...:)
Wojciech Kmiecik

Wojciech Kmiecik Właściciel, MAPRIT

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Ja potraktuję tą odpowiedź bez podtekstu. Przyczyny zaproszenia nowej agencji do kontaktu mogą być różne, w niektórych przypadkach być może rzeczywiście, aby "wycisnąć" dotychczasową agencję (ale utraty klienta, który tak postępuje nie żałowałbym na Twoim miejscu). Proza życia jednak pokazuje, że klient rozgląda się za inną agencją w sytuacji, gdy z obecną współpraca się nie układa.

Ryzyko w przypadku każdej zmiany to jest coś realnego i jednak w takiej sytuacji jak zmiana agencji może być decydującym elementem przy podejmowaniu decyzji. Nie lekceważyłbym tego.

A co wpływa na takie ryzyko? Wiedza i doświadczenie agencji, a także poziom kosztów są ważne, ale przecież najważniejsze są relacje współpracy. Jeśli klient nie będzie potrafił na codzień się dogadać z agencją (np. niewłaściwy opiekun klienta ze strony agencji), agencja nie będzie terminowo wywiązywała się z zadań, zamiast elastyczności będzie proceduralizm, zabraknie zaangażowania w poznanie specyfiki działalności klienta, itp. itd.

A co do robienia darmowych projektów, to z tym różnie bywa. Jeśli bierze się udział w konkursie to tak się zdarza.

Ja np. mam w zwyczaju sprawdzać współpracę na mniejszych projektach zanim agencja otrzyma coś większego.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Wojciech K.:
A co wpływa na takie ryzyko? Wiedza i doświadczenie agencji, a
także poziom kosztów są ważne, ale przecież najważniejsze są relacje współpracy. Jeśli klient nie będzie potrafił na codzień się dogadać z agencją (np. niewłaściwy opiekun klienta ze strony agencji), agencja nie będzie terminowo wywiązywała się z zadań, zamiast elastyczności będzie proceduralizm, zabraknie zaangażowania w poznanie specyfiki działalności klienta, itp. itd.

Ale to są gdybania co może być, na tym etapie, o jakim pisał Paweł, jeszcze niesprawdzalne :)
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Wojciech K.:
A co do robienia darmowych projektów, to z tym różnie bywa. Jeśli bierze się udział w konkursie to tak się zdarza.

Ja np. mam w zwyczaju sprawdzać współpracę na mniejszych projektach zanim agencja otrzyma coś większego.

Mniejszy projekt przed większym -- tak. Zlecenie za darmo -- konsekwentnie odmawiam.

konto usunięte

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Wojciech K.:
A co do robienia darmowych projektów, to z tym różnie bywa. Jeśli bierze się udział w konkursie to tak się zdarza.

Prestiżowy konkurs i owszem. Ale naprawdę prestiżowy.
Ja np. mam w zwyczaju sprawdzać współpracę na mniejszych projektach zanim agencja otrzyma coś większego.

To chyba najlepszy sposób. Choć nie zawsze się sprawdza.
Wojciech Kmiecik

Wojciech Kmiecik Właściciel, MAPRIT

Temat: Zmniejszenie ryzyka zmiany?

Krzysztof B.:
Ja np. mam w zwyczaju sprawdzać współpracę na mniejszych projektach zanim agencja otrzyma coś większego.

To chyba najlepszy sposób. Choć nie zawsze się sprawdza.

Zdziwiłbyś się jak często... Dużo można dowiedzieć się w trakcie realizacji takiego pierwszego zlecenia.

Następna dyskusja:

(Proces zmiany nazwy firmy)...




Wyślij zaproszenie do