Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

nie wiem czy już o tym nie pisałam w tym wątku, ale podam przykład idealnego moim zdaniem PP.
Kto widział Imperium Słońca i pamięta pytanie Malkovicha do młodego Bale'a dotyczące czekoladek Hershey'a?
to jest właśnie sztuka PP. Produkt nie pokazuje sie na ekranie wcale, wystarczy pytanie a i tak wiadomo w czym rzecz.
Ale zgoda że to może być nazbyt wysublimowana forma jak dla przeciętnego widza, Polaka zwłaszcza rzekłabym. Czasem mam wrazenie, że jak sie nie zapoda jak przysłowiowej krowie na rowie to PP nie ma żadnego skutku. Ale PP to nie jest promocja sprzedazy, a raczej budowanie świadomosci marki. Dlatego nachalny PP jest moim zdaniem żałosny i smieszny. Tepsa w serialu (nie wiem w którym bo nie mam TV, chyba Na Wspólnej) to przykład (lub antyprzykład) niemal ikoniczny. Ciekawe kto z Wielkich Kreatywnych za tym stoi?

OT
Niedawno widziałam, że wydano na DVD zbiór polskich filmów klasy C - horrory, SF z lat głównie 70-tych i 80-tych, filmy tak słabe, ze aż doskonałe w swej miernocie. Moim zdaniem można by zrobić coś podobnego z polskim PP i wpuścić to do kin na noc reklamożerców: edycja specjalna - polskie PP, tak straszne, że aż piękne.
Wiem, szydzę, ale przyszłam na świat w loży szyderców

konto usunięte

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

Masz rację. Zbiór bezładnie podawanych wątków to nie PP. I może sobie za tym stać (leżeć?) najbardziej doskonały produkt. Rzecz chyba w tym, że niektórzy właściciele produktów najprawdopodobniej chcą (za sprawą doradców, których i tak nie rozumieją)aby konsument utożsamiał się z "ekranowym ideałem postaciowym", bo on przecież też toto w domu swoim ma. Nie ma tu napędu, nie ma - nawet statycznej - dynamiki. Są kiczowate najazdy na detal. Nie ma przełożenia na mechanizmy reklamowe. O mierzalności lepiej nie wspominać. A szyderstwo? To raczej dobry pomysł, bez odrobinki szyderstwa. W epoce powrotu do obrazkowych podpórek - jak znalazł. Multipleksy i inne jaskinie dystrybucji ruchomych obrazków kupią Twój projekt na pniu.
Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

Renata Żybura:
nie wiem czy już o tym nie pisałam w tym wątku, ale podam przykład idealnego moim zdaniem PP.
Kto widział Imperium Słońca i pamięta pytanie Malkovicha do młodego Bale'a dotyczące czekoladek Hershey'a?
to jest właśnie sztuka PP. Produkt nie pokazuje sie na ekranie wcale, wystarczy pytanie a i tak wiadomo w czym rzecz

Brydżowo powiem ;) KONTRA!
PP jak każde działanie ze sfery promocji musi mieć sój określony cel. Te cele mogą być bardzo różne. Podany przykład jest dobry? A dlaczego? Czemu służy? Co buduje? A jak ktoś nie ma pojęcia co to są czekoladki Hershey? A nawet jakby chciał kupić - skąd będzie wiedział jak wyglądają?
Troszkę na zasadzie adwokata diabła kontruję, ale podsumować chciałbym to dość prosto:

PP może się nadawać do różnych celów i w zależności od tego będzie wyglądał bardzo różnie. Inaczej będzie wyglądał PP znanej marki, która chce np dodać sobie jakiś atrybut (np ultranowoczesne telefony SE w Bondzie), inaczej będzie wyglądał PP Marki która boryka się z jakąś barierą (np zaufania), a jeszcze inaczej - marki która chce sobie podreperować świadomość.

Nie ma jednej recepty. Niestety. A może i (ze względu na to na czym zarabiam...) całe szczęście? :)
Renata Żybura:
Wiem, szydzę, ale przyszłam na świat w loży szyderców

No to ja się kłaniam z loży tuż obok :)
Małgorzata Stochmal

Małgorzata Stochmal Marketing & PR 24/7

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

Mistrzowskim przykładem PP jest obecność marki Apple w popularnej amerykańskiej kreskówce „Simpsonowie”.
Polecam artykuł http://www.spidersweb.pl/2008/12/simpsonowie-prowy-suk...
Piotr Ratajczak

Piotr Ratajczak "Nie ma nic bardziej
żałosnego od
niespełnionych
marzeń"

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

A pamiętacie Truman Show? Jak tam było wyolbrzymione i sarkastyczne PP ? Jak "żona" Trumana dawała mu cacao/herbate! Niestety w niektórych polskich serialach też PP jest tak przedstawiane i czasami może wywołać odwrotne skutki...

konto usunięte

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

Piotr Ratajczak:
A pamiętacie Truman Show? Jak tam było wyolbrzymione i sarkastyczne PP ? Jak "żona" Trumana dawała mu cacao/herbate! Niestety w niektórych polskich serialach też PP jest tak przedstawiane i czasami może wywołać odwrotne skutki...

Pamiętam :) Fakt - tak wygląda reklama PP w Polsce.
Dariusz Dąbrowski

Dariusz Dąbrowski Szukasz inwestora?
Zadzwoń.

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

Nowe przepisy dot. sponsoringu, product placementu oraz przerywania audycji reklamami wprowadzi przyjęty przez rząd projekt noweli ustawy o radiofonii i telewizji – donoszą WirtualneMedia. Projekt dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych.

Zakaz dotyczący product placement ma służyć utrzymaniu niezależności redakcyjnej, swobody twórczej i dziennikarskiej.
Tadeusz Zawilski

Tadeusz Zawilski Management
Consulting

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

Pozwolę sobie powrócić...
Stanisław Grabowski:
PP może się nadawać do różnych celów i w zależności od tego będzie wyglądał bardzo różnie. Inaczej będzie wyglądał PP znanej marki, która chce np dodać sobie jakiś atrybut (np ultranowoczesne telefony SE w Bondzie), inaczej będzie wyglądał PP Marki która boryka się z jakąś barierą (np zaufania), a jeszcze inaczej - marki która chce sobie podreperować świadomość.

Jasne. Ale uważam, że inaczej stosuje się PP w serialach, a inaczej w filmach. Nie wiem, czy pamiętacie polską komedyjkę z początku nowego wieku o nazwie "Haker". Tam na początku jest taka scena jak główni bohaterowie idą przez kino i jeden z nich popija Coca Colę. Robi to naturalnie, nie przesłania to głównej akcji filmu, a raczej tworzy jakieś tło (no, bo w sumie akurat ja mam takie skojarzenia, że jak kino to i cola - czyli będąc typowym konsumentem po odbiorze takiego komunikatu umocniłbym się w swoich przekonaniach). Co innego np. w przytoczonej już reklamie TePsy przy okazji "Na Wspólnej". Tam jest to po prostu fragment na siłę wciśnięty do scenariusza i powoduje brak jakiejkolwiek spójności z akcją serialu.

Mam jeszcze inne obserwacje. Bardzo dużo zależy od zdolności aktorskich osoby, która daną scenę odgrywa. Sorry, że będę trzymał się tej TePsy: pani obsługująca naszych bohaterów gra tak, jakby była żywcem wzięta z jednego z salonów tej firmy i na siłę chciała grać i pokazać jaką to nie jest za... świetną akorką. IMHO wygląda to śmiesznie.

I na koniec jeszcze jedna sprawa. Poprawcie mnie jeśli się mylę, bo zdecydowana większość z Was ma dużo większe doświadczenie ode mnie, ale czy nie jest tak, że jaka firma taki PP? Patrząc po naszym podwórku taki na przykład Apart nie musi wcinać się w fabułę: wystarczy, że bohaterowie idą przez centrum handlowe, gdzie akurat znajduje się ich sklep (bo to jest właśnie naturalne), a wyśmiana już wielokrotnie TePsa (chociaż chyba dotyczy to generalnie sieci telefonii naziemnej i komórkowej) koniecznie musi wejść z bohaterami w - najczęściej nieudaną - interakcję.
Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

Z pewnością Tadeuszu "jaka firma taki PP".
Jednak sprawa nie jest aż tak prosta.

Tepsa miała dużo trudniejszą robotę do zrobienia via PP. Nie znam oczywiście dokładnego briefu, ale stawiam dolary przeciw orzechom, że ich celem nie było przypomnienie się "że jesteśmy", albo po prostu pokazanie w miłym otoczeniu, żeby konotacje widz miał z TP dobre. Oni chcieli osiągnąć coś, co trudno było im zrobić tradycyjną (a więc - mało wiarygodną) reklamą. Chcieli pokazać jak to przyjaźnie Klient jest obsługiwany, jak to łatwo i szybko się coś załatwia. To że nieco "kwadratowo" to wyszło - to jedno. Ale to że to znacznie trudniejsza robota niż ta którą robi Apart - to zupełnie inna historia.
Tadeusz Zawilski

Tadeusz Zawilski Management
Consulting

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

A ja mam inne wrażenie. Jak dla mnie chodziło bardziej o pokazanie cudownych funkcji Liveboxa, jego prostoty itp (no sorry, ale po co inaczej pokazana byłaby aplikacja instalacyjna?:D). A kwestia przyjaznego podejścia do klienta jest niejako "przy okazji" (tym bardziej, że bliższe przyjżenie się akcji tego zacnego serialu wskazuje, że oni generalnie lansują tam sztuczne uśmiechy;) ).

konto usunięte

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

Jako konsument najbardziej cenię marki, których działania z serii PP dopiero 'po chwili' łączę z PP. Mały fragment logo firmy, krótka część nazwy produktu, jego zarys lub kolor. Pokazane jakby niechcący, przez niedopatrzenie scenografa nie usunięte z planu. Wyższa szkoła jazdy zrobić to tak, żeby nie biło po oczach.

Aktualny PP w TVN: z akcji serialu "Prosto w serce" wynika, że Konstancja (Socha) chodzi do salonu odzieżowego Deni Cler częściej niż do spożywczego po bułki (choć wpisuje się to poniekąd w postać).

A najbardziej uciążliwe wspomnienie to rosyjski film "Straż nocna" który nie krwią spłynął, a kawą Nescafe.

P.S. Czy ktoś niechcący widział film Ewolucja z Davidem Duchownym i pamięta jaką rolę odegrał w nim szampon Head&Shoulders? To chyba najdłuższa reklama za jaką ludzie dobrowolnie płacili w kinie ;)Paulina Bańkowska edytował(a) ten post dnia 12.01.11 o godzinie 17:45

konto usunięte

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

Epidemia nie była przypadkiem z Dustinem Hoffmanem?

konto usunięte

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

Ha! Słusznie, chodzi o film Ewolucja!
http://www.filmweb.pl/film/Ewolucja-2001-30629
ale że produkcja badziewna - można się pomylić.. ;)Paulina Bańkowska edytował(a) ten post dnia 12.01.11 o godzinie 17:45
Arkadiusz Piotr Z.

Arkadiusz Piotr Z. sticky business

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje


Obrazek
Piotr W.

Piotr W. Sales & Marketing
Director

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

Tablet Samsunga w TVN24 - zero subtelności :(
Coś-tam-coś Samsunga w konkursie olimpijskim TVP. OMG.
I marne pocieszenie o informacji o lokowaniu produktu X, czy Y.

Zero finezji, a szkoda, gdyż produkt zacny.
Igor Downar-Zapolski

Igor Downar-Zapolski
marketing/reklama/pr
/www

Temat: Zapytanie o Product Placement - Wasze obserwacje

Beata Bethi G.:
Product placement jest zupełnie nieskuteczny, gdy jest wykorzystywany chamsko i nachalnie, tak jak to bywa w wielu polskich filmach.

Polecam film "Ewolucja", szczególnie końcowe sceny. Film amerykański :)

Następna dyskusja:

Product Placement w serialach




Wyślij zaproszenie do