Marcin Wiśniewski

Marcin Wiśniewski Koordynator
projektu, Maniac
Profi Sp. z o.o.

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

Witam serdecznie,
Od kilku miesięcy trwają prace nad uruchomieniem nowatorskiego www serwisu.
Strona dedykowana jest klientom definiowanym jako popularne MiŚ'ie (ale również home office/mobile office). Niestety, z uwagi na możliwość wykorzystania pomysłu przez konkurencję mogę posługiwać się jedynie ogólnikami za co z góry przepraszam. Jak tylko strona zostanie puszczona live - nie omieszkam poinformować zainteresowanych. Cel biznesowy: odciągnąć w/w target od tradycyjnych zakupów w sieciach cash&carry i zaproponować im zakupy on-line. Proszę pamiętać, że z definicji usługa dedykowana jest B2B.

Budżet przedsięwzięcia pozwolił nam na dosyć szerokie działanie zarówno off- jak i online. Pozwólcie, że pokrótce o nich napiszę a na koniec podpytam o Wasze zdanie.

1. Offline.
a) mailing - poprzez alternatywnego operatora ;). Gazetka 24 strony, krótka prezentacja firmy i korzyści wynikających z nawiązania współpracy. FAQ. Super oferta + atrakcyjny prezent. Model wzorowany na niemieckim Viking lub austriackim PBS (zakup artykułów biurowych direct premiowany atrakcyjnymi prezentami),
b) outdoor - kilkadziesiąt powierzchni reklamowych zlokalizowanych do 5 km od hal C&C. Akcent na korzyści + b. prosty URL.
c) reklama w lokalnych magazynach o profilu handlowym.
d) kampania telemarketingowa (w przygotowaniu).

2. Online.
a) SEM (ok. 1000 fraz i keywords odpowiadających naszemu profilowi)
b) SEO (w trakcie)
c) SM (zastanawiamy się nad celowością stawiania FP; niestety nie mamy żadnego speca od SM a nie czujemy w 100% korzyści płynących z kolejnej inwestycji w dodatkowego pracownika + koszt implementacji; może to się zmieni za kilka tygodni - na razie inne priorytety).
d) Emailing (bazy wypożyczone od operatorów typu yellow pages oraz od brokerów - formuła wizerunkowa 50%, cel - subsrybcja na nasze emailingi (model CPL)).
e) sieci afiliacyjne (w trakcie).
f) porównywarki cenowe (w trakcie).

Całe przedsięwzięcie zostało przygotowane przez zespół 5 osobowy (80% Polacy, 20% Niemiec). Dlaczego o tym piszę? Otóż obecnie w PL brak konkurencji w tej formie usługi. Niestety jest ona relatywnie droższa od pojedyńczych działań o profilu w jakimś stopniu odpowiadającym naszemu (małe, jednoosobowe biznesiki). Z kolei w Niemczech usługi typu direkt znane są od x-lat i cieszą się rosnącą popularnością. Niestety trudno o porównywanie wskaźników w PL vs DE. Wiadomo - penetracja Internetu, szybkość łącz, otwartość na nowe, itp. Wszystko znacznie lepiej rozwinięte u naszych zachodnich sąsiadów.

Doszliśmy do punktu, w jakim należy podjąć decyzję o resztkach budżetu (mamy spory zapas wynikający z udanych negocjacji ze współpracującymi partnerami). Online, czy offline? Działamy online, ale zależy nam na tradycjonalistach offline'owych. Offline tanieje i można go lepiej targetować (dobrze zlokalizowany outdoor lub magazyny tematyczne), ale trudno kliknąć w reklamę papierową lub outdoor. Stąd pomysł, aby rozwijać się online.

Na naszej shortliście znajdują się jeszcze:
- "szepty",
- współpraca ze znanymi blogerami (tematycznymi),
- współpraca z agencją PR.

Niestety o ile we wcześniej opisanych działaniach czujemy się całkiem płynnie, tak w przypadku działań oskrzydlających nie mamy dużego doświadczenia. Stąd prośba do Was :)

Czy jest jakaś _rozsądna_ alternatywa dla pkt.pl, panoramafirm.pl, firmy.net, itp.?
Warto pojawiać się na katalogach SEO (mamy sprzeczne opinie na ten temat)?
Czy youtube można wykorzystać do promocji usługi? Chodzi mi o rozpropagowanie filmu :)
Czy blip, twitter, itp. mają zastosowanie w w/w przypadku?

Strona powinna ruszyć w okolicach marca. Trwają jeszcze ostatnie poprawki systemowe, ale w zasadzie strona jest już zoptymalizowana, a raczej przygotowana do optymalizacji. W pierwszej kolejności zależy nam o tym, aby wyedukować klientów o nowej formie usługi, a dopiero potem przystąpić z ofensywą sprzedażową (choć słowo ofensywa w tym przypadku to naprawdę zbyt wysoki próg).

Zapraszam do dyskusji i życzę wszystkiego dobrego w nowym roku!

konto usunięte

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

popracujcie nad komunikacją, bo ja przez to nie dałem rady przebrnąć :)

konto usunięte

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

na pierwszym zdaniu padłem
jesli sam pomysł tak ciekawy jak jego opis to wtopa finansowa murowana
-:)

konto usunięte

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

Marcin Wiśniewski:
Czy youtube można wykorzystać do promocji usługi? Chodzi mi o rozpropagowanie filmu :)
Czy blip, twitter, itp. mają zastosowanie w w/w przypadku?
Najogólniej mówiąc YT jest narzędziem do promocji filmów ;)

"w/w przypadku" chodzi o promocję filmu? Ja bym wybrała jeden z tych portali, stawiam na Twittera :) ale jako fanka Facebooka zawsze będę obstawiać ten kanał SM jako najlepszy i z największym wachlarzem narzędzi do promocji firm :)
Piotr W.

Piotr W. Sales & Marketing
Director

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

Jeżeli projekt jest nowatorski, a do tego B2B, sugerowałbym skupić się na próbach jak najbardziej precyzyjnego dotarcia do grupy >naprawdę< docelowej. Codziennie na świat przychodzi kilka tysięcy stron www i tylko od Was zależeć będzie, czy Wasz projekt nie zginie w otchłani innych "super" i "nowatorskich" produkcji.

Z doświadczenia:
-> dobrze poprowadzony DM (przede wszystkim dobra baza!!) czyni cuda, zwłaszcza na początku projektu,
-> kampania T-S, droga, choć dla niektórych produktów lub usług wręcz nieoceniona,
-> SEM - wewnątrz, czy przez agencję? Uczulam przed popadnięciem w hurraoptymizm, nawet w przypadku wysokiego budżetu. Google pomogą rozpropagować stronę, ale konwersja to jeden wielki "?". Odnosząc się do swojego pierwszego zdania - ciężko będzie chirurgicznie dotrzeć do Twojej TG,
-> SEO - oczywista oczywistość :)
-> Emailing - nie oczekujcie cudów, zwłaszcza w oparciu o cudze bazy. Uważaj na nierzetelnych providerów lub pseudo brokerów. Masowy emailing do osób, które zgody na to nie wydały, może na dzień dobry zepsuć dobre imię firmy/projektu. Na pewno pomysł z pozyskaniem i budową własnej bazy potencjalnych klientów jest trafiony.

Co do reszty nie będę się wypowiadał, z uwagi na niski poziom wiedzy na temat oferowanego produktu(?)/usługi (?). Naturalnie będę szczerze kibicował, ale bez solidnego SWOT, analizy konkurencji, czy badania potrzeb rynku będziecie poruszali się z jednym okiem częściowo zakrytym brudnymi okularami ;)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

Zawsze się w takich momentach zastanawiam : gdzie jest biznes plan i strategia jakakolwiek ...np. komunikacji ...
A zanim zaczniemy kogokolwiek edukować warto się dowiedzieć jakie są jego potrzeby ...Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 03.01.12 o godzinie 13:15

konto usunięte

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

Dagmara D.:
warto się dowiedzieć jakie są jego potrzeby ...

tu trzeba by zacytować klasyke filmu

,,Ciemność, widzę ciemność, ciemność widzę !!!

przebrniecie przez ten trudny tekst , nawet przebrniecie nie gwarantuje chyba rozpoznania
ale moze sie mylę
-:)
Marcin Wiśniewski

Marcin Wiśniewski Koordynator
projektu, Maniac
Profi Sp. z o.o.

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

Wojciech Szymańczak:
przebrniecie przez ten trudny tekst , nawet przebrniecie nie gwarantuje chyba rozpoznania
ale moze sie mylę
-:)

O ile uwagi p. Dagmary mogę traktować poważnie, tak pan, panie Wojtku, w ogóle nie powinien ganić kogoś za styl wypowiedzi. Z całym szacunkiem, ale po przeczytaniu kilku Pana wypowiedzi jest Pan ostatnią osobą uprawnioną do pouczania innych.

Na tym koniec ad personam.

W kwestii delikatnych zarzutów: naprawdę chciałbym móc coś więcej o projekcie napisać, ale jego skąd inąd prosta konstrukcja, wydaje się tak wręcz skazana na sukces. Napisałem o tym, że wzorujemy się na niemieckim rynku direkt B2B. Nie oczekujcie, że podam url a jakiś sprytny podmiot to wykorzysta. Przewrotnie powiem, że nawet niezobowiązujące rozmowy z informatykami stawiającymi system poprzedzane były podpisywaniem klauzuli poufności (ich prawnicy nie mieli z tym problemu - na zachodzie takie działanie to norma).

Odnosząc się do braku wizji. Nic bardziej mylnego. Być może tekst był za długi i ktoś przeoczył jeden paragraf:

"Doszliśmy do punktu, w jakim należy podjąć decyzję o resztkach budżetu (mamy spory zapas wynikający z udanych negocjacji ze współpracującymi partnerami). Online, czy offline? Działamy online, ale zależy nam na tradycjonalistach offline'owych. Offline tanieje i można go lepiej targetować (dobrze zlokalizowany outdoor lub magazyny tematyczne), ale trudno kliknąć w reklamę papierową lub outdoor. Stąd pomysł, aby rozwijać się online. "

Zarówno analiza otoczenia, jak i potencjalnego ryzyka kryjącego się pod wieloma postaciami (ryzyko kursowe, wysyp naśladowców) zrobiona. Nie przeze mnie, ale jest :)
Biznes plan zakłada zwrot poniesionych nakładów w ciągu 2 lat, więc jest bardziej niż realny.

Mam jednak uprzejmą prośbę - zostawmy kwestie związane ze startem projektu, a skupmy się na meritum. Jakie działania możecie z czystym sumieniem polecić. Na co sugerujecie zwrócić baczniejszą uwagę w rozmowach z agencjami np. PR, ale marketingu szeptanego. Jaki model rozliczenia sugerujecie, etc. itd. Być może Kotlerowi nigdy nie dorównam, ale nie taka moja rola. Miłego dnia.

konto usunięte

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

Marcin Wiśniewski:
Wojciech Szymańczak:
przebrniecie przez ten trudny tekst , nawet przebrniecie nie gwarantuje chyba rozpoznania
ale moze sie mylę
-:)

O ile uwagi p. Dagmary mogę traktować poważnie, tak pan, panie Wojtku, w ogóle nie powinien ganić kogoś za styl wypowiedzi. Z całym szacunkiem, ale po przeczytaniu kilku Pana wypowiedzi jest Pan ostatnią osobą uprawnioną do pouczania innych.


coś się Pan tak nadoł jak indor
ja to co pisze to pisze prostym jezykiem zeby kazdy zrozumiał
--:)
bierze pan moje uwagi jako wycieczki personale i tak mi tez odpowiada
ale czy przemyslał Pan to co pisałem ?

dlatego pisze prostym jezykiem zeby mozna było łatwo przyswoić
moje zdanie ze nie przebrnąłem, bo mnie to nie zainteresował a wrecz znudziło podzielaja tez inni
nie chce Pan tego uwzglednic ?
Pana broszka ( pisze prostym jezykiem zeby i Pan zrozumiał -:) )
a ilu tu bedzie takich których tez to znudziło a nic nie napisali tylko oleli ?

ale Pan nie ma checci tego uwzglednić i to Panska decyzja
licząc na kilka osób którym sie chce przebrnąc to doś ryzykowne i desprackie ale widac nie tylko Banderas jest deperados

i cieszy mnie to ze zadał Pan sobie poczytac to co pisze w innych miejscach
z Pana wypowiedzi wnioskuje ze sie to ni epodoba wiec moze problem z przyswajaniem tego co się czyta zaszedł ?

sformułował Pan tak swoje mysli ze niewiele osób ma chcęc ,,rozkminic " i dało swój wyraz temu
nie oczekuję wdziecznosci ale nie musi mi Pan skakac na klatę nogami

-:) Wojciech Szymańczak edytował(a) ten post dnia 03.01.12 o godzinie 14:01
Mateusz Kurleto

Mateusz Kurleto Szukamy wybitnych
talentów do
świetnego zespołu IT
w Gdańsku

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

Marcin Wiśniewski:
Zarówno analiza otoczenia, jak i potencjalnego ryzyka kryjącego się pod wieloma postaciami (ryzyko kursowe, wysyp naśladowców) zrobiona. Nie przeze mnie, ale jest :)
Biznes plan zakłada zwrot poniesionych nakładów w ciągu 2 lat, więc jest bardziej niż realny.
Ale Biznes Plan to nie jest jedynie strona z wyliczeniem NPV...
Mam jednak uprzejmą prośbę - zostawmy kwestie związane ze startem projektu, a skupmy się na meritum. Jakie działania możecie z czystym sumieniem polecić. Na co sugerujecie zwrócić baczniejszą uwagę w rozmowach z agencjami np. PR, ale marketingu szeptanego. Jaki model rozliczenia sugerujecie, etc. itd. Być może Kotlerowi nigdy nie dorównam, ale nie taka moja rola. Miłego dnia.
Problem polega na tym, że doradzanie w marketingu metodą przepisu na zupę jest wysoce ryzykowne i może doprowadzić Cię na manowce. Odpowiedź na to jakimi kanałami powinieneś prowadzić komunikację z klientem powinna być w Twoim Biznes Planie.
Dla przykładu (abstrakcyjnego) - co z tego, że w moim przypadku najskuteczniejszy był marketing szeptany, skoro moja oferta B2B była związana z budowaniem struktur MLM dla rynku finansowego? Zrobisz tak jak ja i wtopisz ten budżet.
Stąd właśnie nikt Ci nie powie - zainwestuj w PR, albo zainwestuj w SocialMedia - bo nikt tego nie wie, bez rzetelnej analizy Twojego produktu, konkurencji, znajomości strategii, marki itd. a to wszystko powinieneś mieć w Biznes Planie, więc dobry Biznes Plan + kilka książek i google będą daleko skuteczniejsze niż wszelkie w ciemno rzucane propozycje.
W dyskusji o identyfikacji wizualnej ktoś podał alegorię, która bardzo mi się spodobała i znajduje zastosowanie także tutaj. To tak jakbyś zadzwonił do kucharza i zapytał "słuchaj, gotuję zupę - dałem torchę liści laurowych, trochę marchwi, trochę pieprzu, trochę soli, trochę ziela angielskiego i teraz co mam jeszcze dodać, żeby był dobry?" i teraz ty oczekujesz odpowiedzi typu "trochę lubczyka" albo "jeszcze pietruszkę" podczas gdy kluczowy problem polega na tym że my nie wiemy czy robisz rosół, żurek czy barszcz... a poza tym nie wiemy co to jest trochę
Marcin Wiśniewski

Marcin Wiśniewski Koordynator
projektu, Maniac
Profi Sp. z o.o.

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

Mateusz Kurleto:
Mam jednak uprzejmą prośbę - zostawmy kwestie związane ze startem projektu, a skupmy się na meritum. Jakie działania możecie z czystym sumieniem polecić. Na co sugerujecie zwrócić baczniejszą uwagę w rozmowach z agencjami np. PR, ale marketingu szeptanego. Jaki model rozliczenia sugerujecie, etc. itd. Być może Kotlerowi nigdy nie dorównam, ale nie taka moja rola. Miłego dnia.
Problem polega na tym, że doradzanie w marketingu metodą przepisu na zupę jest wysoce ryzykowne i może doprowadzić Cię na manowce. Odpowiedź na to jakimi kanałami powinieneś prowadzić komunikację z klientem powinna być w Twoim Biznes Planie.
Dla przykładu (abstrakcyjnego) - co z tego, że w moim przypadku najskuteczniejszy był marketing szeptany, skoro moja oferta B2B była związana z budowaniem struktur MLM dla rynku finansowego? Zrobisz tak jak ja i wtopisz ten budżet.
Stąd właśnie nikt Ci nie powie - zainwestuj w PR, albo zainwestuj w SocialMedia - bo nikt tego nie wie, bez rzetelnej analizy Twojego produktu, konkurencji, znajomości strategii, marki itd. a to wszystko powinieneś mieć w Biznes Planie, więc dobry Biznes Plan + kilka książek i google będą daleko skuteczniejsze niż wszelkie w ciemno rzucane propozycje.
W dyskusji o identyfikacji wizualnej ktoś podał alegorię, która bardzo mi się spodobała i znajduje zastosowanie także tutaj. To tak jakbyś zadzwonił do kucharza i zapytał "słuchaj, gotuję zupę - dałem torchę liści laurowych, trochę marchwi, trochę pieprzu, trochę soli, trochę ziela angielskiego i teraz co mam jeszcze dodać, żeby był dobry?" i teraz ty oczekujesz odpowiedzi typu "trochę lubczyka" albo "jeszcze pietruszkę" podczas gdy kluczowy problem polega na tym że my nie wiemy czy robisz rosół, żurek czy barszcz... a poza tym nie wiemy co to jest trochę

Ależ chyba nie myślisz, że na zasugerowane "dwie kiści lubczyka" zamkniemy oczy i wrzucimy bez zastanowienia zawartość do gara? :)
Ja rozumiem, że warto korzystać z usług profesjonalistów, ale w tym wypadku szukamy natchnienia, sugestii (nawet w stylu "u mnie zadziałało to i tamto"). Plan regularnych działań jest przygotowany, a wszelkie umowy parafowane.

Naturalnie to, o czym piszesz jest ze wszech miar prawdą. Pamiętajmy jednak, że pytanie nie było podyktowane chęcia otrzymania wyczerpującej analizy na każde zło, a jedynie zachęceniem do polecenia czegos wykraczającego poza wspomniane schematy :).

Dzięki, a alegorię zapożyczam :)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

Napiszę tylko tyle : najpierw myślimy potem biegamy.

Skoro jesteście zdecydowani wystartować (bez względu na wszystko) i macie resztki budżetu to w zasadzie - wszystko jedno co zrobicie.
Ja z mojego punktu widzenia (przeprowadzania wielu badań wprowadzających produkt/usługę) nic mądrego nie doradzę, bo trzeba by zacząć od zupełnie innej strony. Jedynie z zajrzeniem do Kotlera zgadzam się w całej rozciągłości.

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

Marcin Wiśniewski:
Pytanie co to za produkt? bez sensu jest doradzać, nie znając produktu.
Mateusz Kurleto

Mateusz Kurleto Szukamy wybitnych
talentów do
świetnego zespołu IT
w Gdańsku

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

Marcin Wiśniewski:
Ależ chyba nie myślisz, że na zasugerowane "dwie kiści lubczyka" zamkniemy oczy i wrzucimy bez zastanowienia zawartość do gara? :)
Oczywiście, że nie - ale powiedz co mam Ci doradzić - do rosołu dodam lubczyk, do żurku zaś tarty chrzan i majeranek - żądnego z nich nie dodam do rosołu. A pamiętaj, że ja w dodatku nie wiem komu ty tą zupę podajesz:)

Co do meritum... nie możecie przenieść budżetu na następny okres? Przeanalizować sprawę powiedzmy po 1-2Q i zobaczyć gdzie potrzebujecie wsparcia?
Tomasz Kita

Tomasz Kita Agencja interaktywna
& reklamowa -
Studio72

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

w nawiązaniu do pytania,

"Doszliśmy do punktu, w jakim należy podjąć decyzję o resztkach budżetu (mamy spory zapas wynikający z udanych negocjacji ze współpracującymi partnerami). Online, czy offline? Działamy online, ale zależy nam na tradycjonalistach offline'owych.

wg mnie rzucić maksimum nadwyżki na maksimum 1 miesiąc billboardów wokół/blisko makro itp.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

Niedługo minie druga rocznica tego tematu ...
Tomasz Kita

Tomasz Kita Agencja interaktywna
& reklamowa -
Studio72

Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).

hehe :) sorry, zainteresował mnie a tyleż nie byłem na GL (nie spojrzałem na date) , a jak projekt ? zrealizowany ?

Następna dyskusja:

Wprowadzenie na lokalny ryn...




Wyślij zaproszenie do