Marcin
Wiśniewski
Koordynator
projektu, Maniac
Profi Sp. z o.o.
Temat: Wprowadzenie na rynek nowej usługi (projekt e-commerce).
Witam serdecznie,Od kilku miesięcy trwają prace nad uruchomieniem nowatorskiego www serwisu.
Strona dedykowana jest klientom definiowanym jako popularne MiŚ'ie (ale również home office/mobile office). Niestety, z uwagi na możliwość wykorzystania pomysłu przez konkurencję mogę posługiwać się jedynie ogólnikami za co z góry przepraszam. Jak tylko strona zostanie puszczona live - nie omieszkam poinformować zainteresowanych. Cel biznesowy: odciągnąć w/w target od tradycyjnych zakupów w sieciach cash&carry i zaproponować im zakupy on-line. Proszę pamiętać, że z definicji usługa dedykowana jest B2B.
Budżet przedsięwzięcia pozwolił nam na dosyć szerokie działanie zarówno off- jak i online. Pozwólcie, że pokrótce o nich napiszę a na koniec podpytam o Wasze zdanie.
1. Offline.
a) mailing - poprzez alternatywnego operatora ;). Gazetka 24 strony, krótka prezentacja firmy i korzyści wynikających z nawiązania współpracy. FAQ. Super oferta + atrakcyjny prezent. Model wzorowany na niemieckim Viking lub austriackim PBS (zakup artykułów biurowych direct premiowany atrakcyjnymi prezentami),
b) outdoor - kilkadziesiąt powierzchni reklamowych zlokalizowanych do 5 km od hal C&C. Akcent na korzyści + b. prosty URL.
c) reklama w lokalnych magazynach o profilu handlowym.
d) kampania telemarketingowa (w przygotowaniu).
2. Online.
a) SEM (ok. 1000 fraz i keywords odpowiadających naszemu profilowi)
b) SEO (w trakcie)
c) SM (zastanawiamy się nad celowością stawiania FP; niestety nie mamy żadnego speca od SM a nie czujemy w 100% korzyści płynących z kolejnej inwestycji w dodatkowego pracownika + koszt implementacji; może to się zmieni za kilka tygodni - na razie inne priorytety).
d) Emailing (bazy wypożyczone od operatorów typu yellow pages oraz od brokerów - formuła wizerunkowa 50%, cel - subsrybcja na nasze emailingi (model CPL)).
e) sieci afiliacyjne (w trakcie).
f) porównywarki cenowe (w trakcie).
Całe przedsięwzięcie zostało przygotowane przez zespół 5 osobowy (80% Polacy, 20% Niemiec). Dlaczego o tym piszę? Otóż obecnie w PL brak konkurencji w tej formie usługi. Niestety jest ona relatywnie droższa od pojedyńczych działań o profilu w jakimś stopniu odpowiadającym naszemu (małe, jednoosobowe biznesiki). Z kolei w Niemczech usługi typu direkt znane są od x-lat i cieszą się rosnącą popularnością. Niestety trudno o porównywanie wskaźników w PL vs DE. Wiadomo - penetracja Internetu, szybkość łącz, otwartość na nowe, itp. Wszystko znacznie lepiej rozwinięte u naszych zachodnich sąsiadów.
Doszliśmy do punktu, w jakim należy podjąć decyzję o resztkach budżetu (mamy spory zapas wynikający z udanych negocjacji ze współpracującymi partnerami). Online, czy offline? Działamy online, ale zależy nam na tradycjonalistach offline'owych. Offline tanieje i można go lepiej targetować (dobrze zlokalizowany outdoor lub magazyny tematyczne), ale trudno kliknąć w reklamę papierową lub outdoor. Stąd pomysł, aby rozwijać się online.
Na naszej shortliście znajdują się jeszcze:
- "szepty",
- współpraca ze znanymi blogerami (tematycznymi),
- współpraca z agencją PR.
Niestety o ile we wcześniej opisanych działaniach czujemy się całkiem płynnie, tak w przypadku działań oskrzydlających nie mamy dużego doświadczenia. Stąd prośba do Was :)
Czy jest jakaś _rozsądna_ alternatywa dla pkt.pl, panoramafirm.pl, firmy.net, itp.?
Warto pojawiać się na katalogach SEO (mamy sprzeczne opinie na ten temat)?
Czy youtube można wykorzystać do promocji usługi? Chodzi mi o rozpropagowanie filmu :)
Czy blip, twitter, itp. mają zastosowanie w w/w przypadku?
Strona powinna ruszyć w okolicach marca. Trwają jeszcze ostatnie poprawki systemowe, ale w zasadzie strona jest już zoptymalizowana, a raczej przygotowana do optymalizacji. W pierwszej kolejności zależy nam o tym, aby wyedukować klientów o nowej formie usługi, a dopiero potem przystąpić z ofensywą sprzedażową (choć słowo ofensywa w tym przypadku to naprawdę zbyt wysoki próg).
Zapraszam do dyskusji i życzę wszystkiego dobrego w nowym roku!