Robert Kępczyński

Robert Kępczyński Sky is the limit.

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Dagmara D.:

Robert, słyszałeś kiedyś o obowiązkowym OC ? A o ubezpieczeniu nieruchomości pod kredyt ? to nie wybór - to OBOWIĄZEK, więc o czym piszesz ? Nie ma to nic wspólnego z ukojeniem konsumenta. Ma za to wiele wspólnego z ukojeniem banku czy ofiary wypadku.

Obiło mi się kiedyś o uszy. :-) Owszem, w przypadku obligatoryjnych ubezpieczeń to sprawa jest pozamiatana. Ale mi od samego początku chodziło o te dodatkowe, fakultatywne.

Gdyby nagle pewien ubezpieczyciel zaczął przekonywać w reklamach ( budząc grozę :D ), że człowiekowi śmiertelnie zagraża promieniowanie Gamma powstałe na skutek anihilacji cząsteczki przez antycząsteczkę, to podejrzewam, że część osób naturalnie ubezpieczyłoby się na "wszelki wypadek". Bo licho nie śpi. ;-)

Naprawdę nie zamierzałem odnosić się do tych obowiązkowych, bo tutaj rzeczywiście - tak naprawdę chodzi o ukojenie banku czy ofiary wypadku.

Wiec znów wracamy do punku wyjścia : zależy jaka KATEGORIA PRODUKTU.

To oczywiste i logiczne. :-)
Gwarancji nie dam. Skoro w zgodzie z fizyką kwantową ten sam elektron może być w dwóch miejscach na raz, to równie dobrze może zdarzyć się przypadek, że akurat ktoś okradnie nieubezpieczone mieszkanie. To jest logiczne. :-)
Super :) Czyli jednak się zdarza ? Zdarza. W czasie zeszłorocznej powodzi najlepiej się o tym dowiedzieli ci, co "nie dali się przestraszyć reklamą" :):)

Dodajmy, że Ci, którzy się ubezpieczyli też pluli sobie w twarz, bo ubezpieczyciel niezbyt gorliwie wypłacał odszkodowania.

Ale to oczywiście inna para kaloszy, na innego rodzaju dyskusję.

To logiczne. W tym wypadku zadziała racjonalna decyzja.
Czyli czasem się zdarza :):)

Tak! :-)
A rozmawiamy o rozumieniu tekstu ? W myśl Twojej teorii nie ma sensu jakichkolwiek reklam- przecież 3/4 społeczeństwa ich nie rozumie ! Po co więc ? Ja nie widziałam takich danych. Widziałam natomiast dane (ogólnodostępne - GUS) na temat siły nabywczej poszczególnych grup społecznych i np. ich koszyka. Przy puszczam,że zlecając reklamę bardziej producenta interesują te fakty niż rozumienie tekstu w społeczeństwie.

Ależ ja nic takiego nie powiedziałem. Doskonale zdaję sobie sprawę z istoty segmentacji. Wiem, że to jest kluczowa sprawa w poprawnym pozycjonowaniu.

Czasem mam delikatne wrażenie, że muszę się tłumaczyć z rzeczy, które zostały troszkę opacznie zrozumiane. Ale być może to moja wina. Staram się szybko pisać i nie zawsze wszystko czysto wyłożę.

> Oczywiście- właśnie dla tego segmentu powstała ta reklam.
Otóż okazało się, że jest pewna grupa pań zajmujących się domem, dla których kibel i jego czystość stanowi centrum wszechświata. Grupa okazała się na tyle liczna, że warto było uderzyć w ten temat. Ekonomia i segmentacja. Czyli norma - został zdefiniowany target, jego potrzeby i oczekiwania.

Zauważ, że ja znów nie mówiłem nigdzie, że nie należy przeprowadzać segmentacji. Wszak rozmowa dotyczy emocji. Pomysłodawca wybrał sobie konkretny target, uruchomił treść, która generuje konkretne emocje i tyle.


Zresztą, tak w formie dygresji mówiąc, to przez długi czas starałem się unikać wszystkich produktów, których reklamy zasłaniały ludziom okna.
Też tak miewam :) I dlatego piszę o mapie percepcyjnej i o punktach styku z marką, bo nie tylko reklama ...

Pełna zgoda.
Jeśli jakaś reklama koncentruje się na tym, aby wzbudzić lęk (dosłownie lęk) to zarazem przedstawi antidotum, aby ten lęk wyeliminować.

Czyli rozmawiamy o reklamach, ktore nas straszą. Piękny case : narodowy eksperyment weekend bez wypadków.
Straszy- wkurza - w zasadzie u mnie powoduje chęć nawalenia się w 3 d... i wyjechania samochodem na ulicę (po raz pierwszy w życiu):)

Tylko nie rób tego. 10 tysięcy policjantów tylko czyha. :-)

Zależy dla kogo :):) Widać istnieje target :)

Widać istnieje target. :-)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Idę się upić :):):) (jeeessoooo jak mnie wkurza ta reklama ...) a słowo pisane zawsze jest ułomne, więc ja też mogłam inaczej zrozumieć :) Takie dywagacje to najlepsze przy piwie :)
Michał Gawrzyjał

Michał Gawrzyjał Założyciel
Organizacji Krezus
MG

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Widzę, że temat się rozpędził... To może podsumujmy.

1. Niewątpliwie autorzy, tudziesz producenci, kładą spory nacisk na umiejscowienie w przekazie reklamowym czynników wywołujących z góry określone i sprecyzowane emocje.

2. Produkt czy też usługa nie mają wpływu na rodzaj emocji (udowodniliśmy, że zarówno pozytywne jak i negatywne emocje mogą sprawdzić się w przypadku każdego produktu czy usługi w zależności od koncepcji reklamy)

3. Segmentowanie - istotny czynnik przy wyborze odpowiedniej gamy emocji.

4. Klient docelowy nie musi być świadom przekazu a przekaz i tak działa.

5. "Statystyka jest taka jaki urwiesz jej fragment" - powoływaliśmy się na różnego rodzaju źródła, badania, analizy, poglądy, które często przeczyły sobie wzajemnie. Jest to zjawisko często wykorzystywane w marketingu. Robiąc badania statystyczne wyrywa się najlepszy kawałek statystyki i rzuca się publicznie.

Np. Badanie prowadzone w całym kraju. Jaki procent mieszkańców kupuje produkt X?

Pomorskie 89%
Podkarpackie 54%
Warmińskomazurskie 40%
Śląskie 62%
Zachodniopomorskie 59%
Małopolskie 16%

Nie będę wypisywał dalej...

Wiadomość do mediów będzie podana w ten niezbyt uczciwy sposób:

"Badania naszych analityków wykazały, że z naszego produktu korzysta już 89% pomorzan!"

skrajne kłamczuchy napisza ...89% polaków!

Podobnie dzieje się w przypadku innego rodzaju badań, opini i analiz.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Na oszustwo nie ma rady - to kwestia tylko i wyłącznie etyki.
Tylko : czego to dowodzi ? Faktu, że ktoś nie umie pokazać wyników badań lub celowo nimi manipuluje ? Zdarza się.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 23.06.11 o godzinie 20:12
Michał Gawrzyjał

Michał Gawrzyjał Założyciel
Organizacji Krezus
MG

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Dagmara D.:
Na oszustwo nie ma rady - to kwestia tylko i wyłącznie etyki.
Tylko : czego to dowodzi ? Faktu, że ktoś nie umie pokazać wyników badań lub celowo nimi manipuluje ? Zdarza się.

Zdecydowanie jest to celowa manipulacja danymi, która prowadzi do fałszywie zawyżonej pozycji marki/produktu.

W ten sposób można sztucznie poprawić renomę firmy, zwiększyć sprzedaż (całe stado idzie w jednym kierunku), promować produkt czy markę samym faktem publikowania pozytywnych wyników analiz.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

To są bardzo rzadkie przypadki. Dlatego, że istnieje ryzyko pozwu.
Michał Gawrzyjał

Michał Gawrzyjał Założyciel
Organizacji Krezus
MG

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Sprytny manager jest w stanie tak operować słowami, że efekt będzie osiągnięty a i niczego nie można zarzucić.

Słowo "prawdopodobnie" może wygrać każdą sprawę sądową.

Przykładem będzie tutaj powszechnie znana marka piwa. Reklama (w tym wypadku podanie do publicznej wiadomości opini konsumentów) sugeruje klientowi, że były wykonane jakieś badania czy też analizy (bez znaczenia czy to prawda)a ich wynik stwierdza, że piwo jest "prawdopodobnie" najlepsze na świecie.

Zatem nie mamy pewności, że jakiekolwiek badania zostały wykonane (to tylko odczucia sugestywne) a dodatkowo (poprzez użycie słowa "prawdopodobnie") firma chroni się przed oskarżeniami np. ze strony konkurencji.

Zatem manipulacja danymi, analizami, statystykami jest powszechna, efekty są osiągane a odpowiedzialność karna również można ominąć.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Michale, można spokojnie postawić tezę dużo mocniejszą.

Otóż niezwykle trudno byłoby znaleźć komunikat reklamowy, który nie oddziałuje emocjami. Wykorzystuje je każda skuteczna reklama. Na czysto racjonalnym komunikacie daleko się nie zajedzie, a już na pewno nie zbudujesz na niej żadnej marki.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Michał Gawrzyjał:
Zatem manipulacja danymi, analizami, statystykami jest powszechna, efekty są osiągane a odpowiedzialność karna również można ominąć.
Tylko to są zupełnie dwie różne sprawy. Użycie słowa "probably" jest czymś zupełnie innym niż podanie fałszywych danych. Widzę różnicę.
Róznie dobrze można mieć pretensje do "zabija 99,9 % bakterii" :) Ale każdy a wybór, prawda ?
Michał Gawrzyjał

Michał Gawrzyjał Założyciel
Organizacji Krezus
MG

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Zatem sugerowanie wyniku badań, które nie zostały nigdy przeprowadzone nie jest manipulacją ststystykami?
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Michał Gawrzyjał:
Zatem sugerowanie wyniku badań, które nie zostały nigdy przeprowadzone nie jest manipulacją ststystykami?
NIe, jakakolwiek komunikacja badania, które nigdy nie miało miejsca jest zwykłym oszustwem.
NIe ma statystyk więc nie ma manipulacji. Żeby były statystyki trzeba zebrać dane - czyli popełnić badanie. Jeśli go nie popełniono - to są to tylko i wyłącznie wymysły.
PS jeszcze tylko trzeba udowodnić, że badania nie było. A może było ... jakieś ? A podważenie metodologii to zupełnie inna bajka.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 24.06.11 o godzinie 12:15
Michał Gawrzyjał

Michał Gawrzyjał Założyciel
Organizacji Krezus
MG

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Manipulacja = oznacza „przeinaczanie, naginanie”, „wykorzystanie do własnych celów, wywieranie (często ukryte) wpływu” oraz wszystkie działania mające na celu wywołanie konkretnych zachowania i reakcji u odbiorcy, przez co nabrał również cech pejoratywnych takich jak: „knowanie, knucie, krętactwo, machinacja, machlojka, oszustwo”
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Dobrze, jeszcze raz : jeśli piszesz o "manipulacji statystykami" to muszą być najpierw statystyki, żeby nimi manipulować. Jeśli ich nie ma (statystyki=0) to trudno manipulować czymś czego nie ma.
Michał Gawrzyjał

Michał Gawrzyjał Założyciel
Organizacji Krezus
MG

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Dagmara D.:
Dobrze, jeszcze raz : jeśli piszesz o "manipulacji statystykami" to muszą być najpierw statystyki, żeby nimi manipulować. Jeśli ich nie ma (statystyki=0) to trudno manipulować czymś czego nie ma.

Ujmę to tak - przekaz niektórych reklam wytwarza wizję/obraz/myśl iż statystyki posiada. Siła sugestii...

Manipulacją jest już fakt, że podaje się informacje (niech będzie, że to nie statystyki), które nie są oparte o żadne badania...
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Ale nie chodzi o siłę sugestii tylko o fakty :):) Już były takie firmy co "siłą sugestii" podawały statystyki i kończyły z sądowym zakazem rozpowszechniania bzdur.

Edit: "badania" to potwornie szerokie pojęcie.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 24.06.11 o godzinie 23:09
Michał Gawrzyjał

Michał Gawrzyjał Założyciel
Organizacji Krezus
MG

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Słowo "fakty" z definicji zakłada przedstawienie autentycznych zdarzeń...

Ja mam na myśli sytuacje, w których podaje się np. fragment wyniku badań, który jest bardziej optymistyczny dla kampani (tu już możemy śmiało mówić o manipulacji statystykami) oraz sytuacje, w których sugeruje się, że badania zostały przeprowadzone a ich wyniki są takie a takie...

Sprawa pozwu sądowego oraz wyniku rozprawy to temat całkowicie odrębny...

konto usunięte

Temat: Wpływ reklamy na emocje - przykłady.

Michał Gawrzyjał:
oraz sytuacje, w których sugeruje się, że badania zostały przeprowadzone a ich wyniki są takie a takie...

Dodaj jeszcze magiczne Twoim zdaniem.
W przeciwieństwie do Ciebie bowiem, odbieram to hasło z reklamy piwa nie jako fakt mający oparcie w statystykach, a zachętę, by spróbować i się przekonać czy takim jest w istocie.

Gdyby jednak padły jakieś liczby przy nim, sytuacja byłaby diametralnie inna (vide post Dag).

Następna dyskusja:

Badanie rynku reklamy - Co ...




Wyślij zaproszenie do