konto usunięte

Temat: Wartość komercyjna

Co decyduje o tzw. wartości komercyjnej w grafice komputerowej? Często zdarza się, że w reklamach artyści tworzą zbyt abstrakcyjne i nietrafiające do odbiorców formy, które spotykają się z rekacją odwrotną do zamierzonej. Czy lepsze są proste, oczywiste i dosadne twory wywołujące jednoznaczne skojarzenia? Na tę okolicznośc przygotowałem materiał poglądowy:

http://theteradesign.tumblr.com/

będę wdzięczny za feedback.
Piotr W.

Piotr W. Sales & Marketing
Director

Temat: Wartość komercyjna

Nie wiem, czemu ma służyć podany link, ale jedno jest pewne: czasem należy zrezygnować z formy a skupić się na treści.

I tak: reklamy outdoorowe. Można się silić na wysublimowaną grafikę, ale należy pamiętać, że kontakt jest ograniczony i w kilka sekund musimy zakodować, co przedstawia reklama. Dziesiątki tekstów, drobne grafiki towarzyszące, itp. nie mają racji bytu, choćby ze względu na odległość pomiędzy tablicą a widzem.

Co innego reklama prasowa. Tutaj ciekawa kreacja przyciągnie wzrok na dłużej a i szansa na dokładne zapoznanie się czytelnika z pełnym tekstem są większe.

Potem mamy reklamy on-line, gazetki supermarketowe, reklamy mobilne, itd. itp. Nie znajdziesz złotego środka ponad drugą część pierwszego zdania :)
Piotr L.

Piotr L. • Weź Mnie •

Temat: Wartość komercyjna

Robert Kamiński:

Pamiętaj że akceptuje klient i to on decyduje o finalnym kształcie. Nie mozna oczekiwać od speca do marketingu w dużej korporacji tego zeby był specem od grafiki, podobnie jak nie można oczekiwać żeby każdy grafik miał jakieśtam pojęcie o marketingu... niedociągnięcia w obu wariantach rodzą dziwne kreacje - shit happens ;)
Piotr W.

Piotr W. Sales & Marketing
Director

Temat: Wartość komercyjna

Piotr L.:
Robert Kamiński:

Pamiętaj że akceptuje klient i to on decyduje o finalnym kształcie. Nie mozna oczekiwać od speca do marketingu w dużej korporacji tego zeby był specem od grafiki, podobnie jak nie można oczekiwać żeby każdy grafik miał jakieśtam pojęcie o marketingu... niedociągnięcia w obu wariantach rodzą dziwne kreacje - shit happens ;)

Nie wiem, czy mi czy Robertowi odpisywałeś, niemniej - pełna zgoda. Pamiętać jednak należy, że wciąż zdarza się sytuacja, kiedy firmy współpracują z agencjami lub freelancerami na zewnątrz. Ludzie ci często biorą zlecenie, za zleceniem, i niekoniecznie muszą pamiętać wytyczne sprzed miesiąca, czy półrocza. A i wśród agencyjnych grafików często dochodzi do zmian na stanowiskach, czy przy danych projektach. Pewne ogólne wytyczne dla grafika mogą być bezcenne, a już praca z tym samym, stałym zewnętrznym kreatywnym to istny mastercard ;)

Co do drugiej części Twojej wypowiedzi zgadzam się, choć jedynie połowicznie. Dobry grafik, po kilku latach pracy, potrafi się wczuć w oczekiwania zleceniodawcy. Wie, że dany projekt rządzi się swoimi prawami, jednak powinien pamiętać o pewnych kanonach sztuki i - co ważne - nie bać się porozmawiać o nich z marketerem :D

Naturalnie spec ds. marketingu nie może być specem od wszystkiego, choć znam dwie osoby, z bliskiego mi otoczenia biznesowego, które mając fajne wizje strategiczne (skala mikro) potrafią przelać je na papier (jeden), czy on-line (drugi) nie gorzej niż osoby ukierunkowane na działania kreacyjne.

Ale za "shit happens" wirtualny browarek ;>
Piotr L.

Piotr L. • Weź Mnie •

Temat: Wartość komercyjna

Piotr W.:
Jest jeszcze jedna kwestia - tniemy koszty :) Duże i powszechnie uważane za bogadte firmy również dają się często skusić na jazdę jechanie po kosztach, jeśli jest to freelancer to pół biedy, gorzej jeżeli robi to agencja :) Potem agencja szuka jelenia który wykona zlecenie za pół darmo, a czas leci... kończy się to najcześciej wybraniem tego co dał chce mniej (na czymś w końcu trzeba zarobić) a efekty nie raz widać nawet w mediach o duzym zasięgu :P

konto usunięte

Temat: Wartość komercyjna

Dzieki za odpowiedz, generalnie zastanawiałem się nad tym czego oczekują marketingowcy od grafiki uzytkowej/reklamowej - rzeczywiście graficy mogą mieć niewielkie pojęcie o marketingu, ale w tym kontekście istotniejsza jest dobra komunikacja pomiędzy osobą zarządzająca kampania reklamową a grafikiem/ami. Kiepski opis tego co ma zostać zrobione
i odrzucanie wyprodukowanego materiału jest głownym czynnikiem zle wpływającym na kazdy projekt. Jesli marketingowiec nie wie czego chce grafik zawsze może coś zasugerować, ale decyzja i tak należy do osoby odpowiedzialanej za kampanię.

Zrobić da się wszystko: od gadających warzyw i innych artykułow spożywczych (nie wiem czemu ostatnio są u nas tak popularne) do inwazji bakterii na powierzchnie sanitarne.
Niestety u nas "nie przechodzą" reklamy tak egzotyczne jak np. reklama drinków z pewnej serii gier:

http://www.youtube.com/watch?v=y-PGVdEjmiw

lub spot MMORPG-a:

http://www.youtube.com/watch?v=XnKoaeOJYKs

a szkoda, bo nawet małe firmy w dobie social mediów mogłyby dużo sorzystac na inteligentnie przygotowanych spotach.

konto usunięte

Temat: Wartość komercyjna

Robert Kamiński:
lub spot MMORPG-a:

http://www.youtube.com/watch?v=XnKoaeOJYKs

a szkoda, bo nawet małe firmy w dobie social mediów mogłyby dużo sorzystac na inteligentnie przygotowanych spotach.

a jak myślisz, ile realizacja tego spotu kosztowała?
Piotr L.

Piotr L. • Weź Mnie •

Temat: Wartość komercyjna

Robert Kamiński:rzeczywiście graficy mogą mieć niewielkie pojęcie o marketingu,

to jest akurat mniejszy problem, bo chcąć nie chcac aby być na bieżąco trzeba śledzić trendy itp. Można nie znać założeń kampani i innych tego typu założeń - w tym momencie do działania wchodzi osoba odpowiedzialna za kreację i dopilnowanie aby wszystko było jak należy... problem robi się nie do przejścia gdy ta właśnie osoba sama mało wie i wszystko jest na chyba :)
Piotr W.

Piotr W. Sales & Marketing
Director

Temat: Wartość komercyjna

Dariusz G.:
a jak myślisz, ile realizacja tego spotu kosztowała?

Ile?

konto usunięte

Temat: Wartość komercyjna

Piotr W.:
Dariusz G.:
a jak myślisz, ile realizacja tego spotu kosztowała?

Ile?

poza zasięgiem małej firmy :)

konto usunięte

Temat: Wartość komercyjna

Wlascicielem LOTR online jest Turbine, będący czescią Warner Bros. Podejrzewam, że oni produkują takie spoty na własny użytek ("wewnetrznie"), co prawdopodobnie oznacza, że nie istnieje górna granica ceny za matriały reklamowe.

U nas liderem jest cały czas platige.com -producenci "Katedry" i znanych w naszej tv reklam. Kiedys nawet mieli na swojej stronie cennik:)

Dolną granicę, dostępną dla małych firm ograniczają propozycje projektowania bannerów typu bannercenter.net, gdzie za 49$ kazdy może zamówić ...banner w rozdzielczości 320x200
pixeli. W naszych warunkach taka opcja kosztuje ~70-100pln.
I wiekszość firm na tym kończy. A społeczeństwo zdążyło się już uodpornić na wszelkiego rodzaju reklamy we flashu, które traktowane są jako spam i najczęściej blokowane w przeglądarce.

Cala sztuka polega na zagospodarowaniu terenu rozciągającego się ponad bannerami - myśle że warto się nad tym zastanowić.Robert Kamiński edytował(a) ten post dnia 12.11.11 o godzinie 18:27
Piotr L.

Piotr L. • Weź Mnie •

Temat: Wartość komercyjna

Robert Kamiński:
W naszych warunkach taka opcja kosztuje ~70-100pln.

jak dobrze poszukasz na jedenym ze znanych wszystkim portali (bardzo "libianym") to i mniej niż 15zł dostaniesz taki banner :P

konto usunięte

Temat: Wartość komercyjna

Piotr L.:
Robert Kamiński:
W naszych warunkach taka opcja kosztuje ~70-100pln.

jak dobrze poszukasz na jedenym ze znanych wszystkim portali (bardzo "libianym") to i mniej niż 15zł dostaniesz taki banner :P

a jak to się ma do inteligentnie przygotowanego spotu?

zwykła sesja zdjęciowa na potrzeby średniej objętości katalogu (klikadziesiąt stron) realizowana przez małą agencję dla średniej wielkości firmy produkcyjnej, to klikadziesiąt tysięcy + PLN. I to nie jest "drogo", jak zaraz się zaczną pluć studenci, tylko dobry fotograf kosztuje, materiały kosztują, studio kosztuje, catering kosztuje, wizaż kosztuje, obsługa kosztuje, modelki kosztują, czas kosztuje i zarobić też coś trzeba. Dlatego też prawda jest taka, że dla małej firmy, to i najcześciej zostają te banery za 15 pln tylko.

konto usunięte

Temat: Wartość komercyjna

A czy moge prosić o linka do bannerów za 15 pln?
Banner można otrzymać nawet za darmo. Chętnie zaoferuję opcję banner: "You shall NOT pay" (!)Robert Kamiński edytował(a) ten post dnia 14.11.11 o godzinie 11:54

konto usunięte

Temat: Wartość komercyjna

"A jak to się ma do inteligentnie przygotowanego spotu"

Zastosowanie całkowicie wirtualnego srodowiska (animacja komputerowa uwalnia od konieczności wykorzystania aktorów/scenerii) oraz kontakt z właściwym studiem sprawiają, że zaawansowane formy reklamy mogą stać się bardziej dostępne.Robert Kamiński edytował(a) ten post dnia 14.11.11 o godzinie 17:36

konto usunięte

Temat: Wartość komercyjna

Robert Kamiński:
"A jak to się ma do inteligentnie przygotowanego spotu"

Zastosowanie całkowicie wirtualnego srodowiska (animacja komputerowa uwalnia od konieczności wykorzystania aktorów/scenerii) oraz kontakt z właściwym studiem sprawiają, że zaawansowane formy reklamy mogą stać się bardziej dostępne.

Animacja komputerowa nie uwalnia JESZCZE od konieczności wykorzystywania aktorów i scenerii. Zdecydowanie ułatwia i przyśpiesza za to postprodukcję, a to zupełnie różne sprawy. Czy tak, czy siak to spoty cytowanego typu są poza zasięgiem małych firm i jeszcze długo będą. Oczywiście można walnąć badziewiastą animkę w 3D studio czy innym afterworksie za 1000 PLN i sprzedać jako "spot", ale nadal będzie to tylko badziewiasta animka w porównaniu do ww MMORPG.

A jeżeli twierdzisz inaczej, to zrób mi taki spot za 500 PLN :).Dariusz G. edytował(a) ten post dnia 14.11.11 o godzinie 18:57

konto usunięte

Temat: Wartość komercyjna

Nie jest sztuką zrobić spot o takim EFEKCIE wywartym na odbiorcę dysponując budżetem Time Warner !

Sztuką jest osiągnąć podobny efekt marketingowy, (bo chyba o tym mówimy, o mierzalnych efektach) wykorzystując środki i technologie dostępne w niezależnych studiach.

A grafika komputerowa oferuje obecnie więcej niż głosi "wieść gminna i inne urban legends"... Poza tym efekt zależy od artysty. Podobno najlepsi są w stanie stworzyć dzieło sztuki dysponując dlugopisem. Za ile sprzedawane są "bohomazy" Picassa?

Oczywiście mogę przyjąć wyzwanie i wytworzyć podobny efekt w 3D, ale za takie rzeczy do rachunku należy dołożyć co najmniej jedno zero.

konto usunięte

Temat: Wartość komercyjna

Robert Kamiński:
Nie jest sztuką zrobić spot o takim EFEKCIE wywartym na odbiorcę dysponując budżetem Time Warner !

Zawsze jest to sztuką, bo mając niewyobrażalne środki można łatwo zrobić niewyobrażalnego gniota, czego przykładów mnóstwo jest.
A grafika komputerowa oferuje obecnie więcej niż głosi "wieść gminna i inne urban legends"... Poza tym efekt zależy od artysty.

Oferuje dokładnie tyle ile mamy budżetu na nią. I ani o grosz więcej.
Podobno najlepsi są w stanie stworzyć dzieło sztuki dysponując dlugopisem. Za ile sprzedawane są "bohomazy" Picassa?

Jak stworzysz coś na miarę Picassa, to będę Ci czołem bił. A na chwilę obecną to jesteś typowy anonimowy bohater jednego postu.
Oczywiście mogę przyjąć wyzwanie i wytworzyć podobny efekt w 3D, ale za takie rzeczy do rachunku należy dołożyć co najmniej jedno zero.

To przykro stwierdzić, ale bardzo słabiutko znasz realia małych firm jeżeli chodzi o budżety na działania marketingowe :). Ale pogadać se można, nie? :)

konto usunięte

Temat: Wartość komercyjna

Dziękuję za feedback. Rzeczywiście małe firmy mają niewielkie szanse na uzyskanie wartościowych form reklamy, która mogłaby przynieść im znaczące korzyści. Czy jednak dialog pomiędzy poetncjalnym dostarczycielem rozwiązań w zakresie contentu a jego beneficjentem nie odgrywa istotnej roli?

Następna dyskusja:

Nieruchomosc komercyjna...




Wyślij zaproszenie do