Katarzyna Wylon

Katarzyna Wylon Menedżer Personalny
Regionu / HR
Business Partner

Temat: Tradycyjny mailing pocztowy w dobie internetu - czy warto?

Adam K.:
Mailing pocztowy jest dobry jesli masz co zaproponowac klientowi. Skierowany jest on oczywiscie do starszych osob

Moim zdaniem wcale nie oczywiście - przykład wspomnianych już katalogów.

Magiczne słowo to "personalizacja" niezależnie czy pójdzie w formie papierowej, elektronicznej czy nawet smsa.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Tradycyjny mailing pocztowy w dobie internetu - czy warto?

Paweł J.:

W skrajnym hipotetycznym przypadku można pominąć te problemy i skoncentrować się wyłącznie na
pytaniu "czy mailing tradycyjny jest skuteczniejszym narzędziem marketingowym niż media elektroniczne?".

Uzyskanie odpowiedzi na takie pytanie jest celem szeregu badań, a wyniki wydają się przemawiać
na korzyść mailingu przeprowadzanego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej:

http://www.clickz.com/clickz/column/2138412/email-vers...

http://smallbusiness.chron.com/differences-between-tra...

http://www.academia.edu/1775505/Differences_of_Traditi...

"Wydają się" to jest bardzo dobre słowo, ale lepiej użyć "to zależy". Wnioskowanie z pierwszego linka co do całości zagadnienie jest niepoprawne logicznie, ponieważ ekstrapolujesz wynik jednego eksperymentu na całość - różne branże, różne produkty, różne targety. Nie wyjaśnia się też sytuacja, czy wyższy procent odpowiedzi przekłada się w podobnym stopniu na realną chęć zakupu/zakup = pamiętajmy, że kliknięcie odpowiedniego linku niewiele nas kosztuje. Czasem robimy to z ciekawości, żeby dowiedzieć się więcej. Drugi link to po prostu wylistowanie cech, w których e-marketing ma przewagę (wszyscy zgodzimy się, że takie istnieją) i nic więcej. Trzeci link jest najciekawszy, bo dotyczy pracy naukowej. Tyle, że we wnioskach też nie ma jednoznaczności, a ponadto nierozstrzygnięty został problem, co się dzieje przy zmianie parametrów (podobnie jak w linku 1.). Generalna zasada stosowana w naukach społecznych - pamiętajmy, że nawet z udowodnionego dla jakiejś grupy i kraju twierdzenia, nie wynika jego prawdziwość przy innych warunkach - pozostaje prawdziwa.

I jeszcze kryterium, według którego badamy. Oczywiście koszt reklamy, a także RR (response rate) to bardzo ważne kryteria w marketingu bezpośrednim. Jednakże należy się zastanowić, czy są one jedyne (co np. z zaufaniem do marki albo z realną chęcią zakupu albo z podjęciem decyzji o zakupie?) Jeśli chodzi o koszty - tutaj bez żadnych badań wiadomo, że e-marketing zawsze będzie tańszy. Pytanie tylko, czy to kryterium jest zawsze istotne? Pamiętajmy, że reklama nie jest kosztem tylko inwestycją - a więc realny "koszt" kampanii jest uzależniony od jej długo- bądź krótkofalowej efektywności. Poza tym jest cała gama produktów luksusowych, przy których kryterium kosztu wysyłki będzie odgrywać mniejszą rolę. Trudno na przykład uważać koszt wysyłki na osobę za kluczowe kryterium, gdy sprzedajemy milionerom luksusowe jachty, prawda? W tym wypadku zdecydowanie lepiej sprawdzi się przesyłka np. metalowego modelu jachtu z wygrawerowanym nazwiskiem odbiorcy, niż cokolwiek dostarczonego pocztą elektroniczną...

Drugie kryterium, czyli RR może nieść ze sobą pułapkę. Porównując "te same" wielkości, w rzeczywistości możemy porównywać co innego, ponieważ RR w klasycznym DM to jest trochę co innego niż RR w e-marketingu! Na przykład różne jest zaangażowanie emocjonalne w przypadku klasycznym i elektronicznym - o czym pisałem wcześniej...
Paweł Jędrzejewski

Paweł Jędrzejewski Grafika komputerowa,
informatyka,
programowanie

Temat: Tradycyjny mailing pocztowy w dobie internetu - czy warto?

"Wnioskowanie z pierwszego linka co do całości zagadnienie jest niepoprawne logicznie, ponieważ ekstrapolujesz wynik jednego eksperymentu na całość - różne branże, różne produkty, różne targety."

To autor publikacji z pierwszego odnośnika jest odpowiedzialny za tekst. Ja natomiast cytuję wyniki jego pracy.

W poprzedniej wypowiedzi zaznaczyłem, że w "niektórych specyficznych przypadkach mailing tradycyjny może być wyjątkowo skuteczny". Tak sformułowane zdanie zawiera stwierdzenie o istnieniu "wyjątków".

Nauki społeczne stosują w badaniach metody oparte na statystyce, a tak przetwarzane wyniki zawsze zakladają istnienie marginesu błędu oraz zjawisk, które nie przebiegają zgodnie z ogólną tendencją.
Jednak wnioskowanie w takich przypadkach nie jest tylko sprawą logiki, ponieważ przedmiot badań nie należy do zakresu nauk formalnych.

Na poziomie tak ogólnie sformułowanego pytania "czy mailing tradycyjny jest skuteczniejszym narzędziem marketingowym niż media elektroniczne?" można uzyskać równie ogólną odpowiedź.

Zdanie w którym użyłem zwrotu "wydawac się" w sposób jednoznaczny określa, że zagadnienie jest otwartym tematem badań. Nie zawiera ono wnioskowania (zwrotu zawierającego relację wynikania lub "silnego" sformułowania). Cytowane prace mają na celu zidentyfikowanie "ogólnej statystycznej tendencji".

Oczywiście bogata wiedza marketingowa oparta na bezpośrednim doświadczeniu (uzyskanym na podstawie studium specyficznych przypadków) stanowi cenną wartość.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Tradycyjny mailing pocztowy w dobie internetu - czy warto?

No więc, mniej więcej zgoda. Pytanie istotnie jest na tyle ogólne, że przy każdej odpowiedzi należy zastrzegać, że "w odpowiednich warunkach..." Może to i dobrze, bo oznacza, że wciąż potrzebny jest ktoś z wiedzą, którego narzędzia w danej sytuacji użyć...
Dominika Kryńska

Dominika Kryńska Młodszy specjalista
ds. Social Media,
Holijks

Temat: Tradycyjny mailing pocztowy w dobie internetu - czy warto?

Z doświadczenia wiem, że mailing pocztowy może działać. Jest tylko jeden warunek - osoba, do której jest kierowana musi chcieć go otrzymywać. Nie należy wykorzystywać sztucznie zebranej listy, przypadkowych osób, tylko pozwolić im samym zgłosić chęć otrzymywania materiałów reklamowych. I zależy to też od branży oraz częstotliwości. Nikt nie lubi mieć zapchanej skrzynki mailowej - w większości przypadków ponformowanie o nowościach 1-2 razy w miesiącu zdecydowanie wystarczy.

Temat: Tradycyjny mailing pocztowy w dobie internetu - czy warto?

dokładnie tak nie można narzucać się i zasypywać milonem maili różnych firm bo to tylko odstraszy naszych potencjalnych klientów.. dlatego ja korzystam z usług prywatnej firmy która zwyczajnie wie jak to robic
Dorota Kowalska

Dorota Kowalska Junior Brand
Manager, Brand In
Sp. z o.o.

Temat: Tradycyjny mailing pocztowy w dobie internetu - czy warto?

Jak już wielokrotnie wspomniano, zależy z jaką branżą mamy do czynienia.

Jak to wyglądało w przypadku mojego produktu? Odbiorcą mojej oferty były przedszkola (pomijam podziały na niepubliczne i publiczne).

Mailing okazał się klapą. Stosunkowo mały procent stanowiły maile błędne, natomiast zaledwie 10% stanowiły maile odczytane. Cała reszta okazała się stratą czasu i pieniędzy, mimo zastosowania wszelkich działań, aby nasze maile nie trafiały wprost do spamu.
Najlepszą formą komunikacji okazała się poczta tradycyjna, ale nie byle jaka! Każde z przedszkoli ma swoje "skrzyneczki" w urzędach miasta. Po uprzedniej rozmowie z przedstawicielem urzędu danego miasta mogliśmy umieścić naszą papierową ofertę w skrzynkach, które stanowiły główne źródło informacji przedszkoli.
Kampania przyniosła pozytywne efekty.

konto usunięte

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Tobiasz J.

Tobiasz J. Specjalista ds.
Komunikacji
Marketingowej,
Browar Namysłó...

Temat: Tradycyjny mailing pocztowy w dobie internetu - czy warto?

Zacznę sztampowo - wszystko zależy od grupy docelowej, celu itp. Ale uważam, że w wielu przypadkach mailing (staram się nie dodawać słowa tradycyjny, gdyż wysyłanie informacji pocztą elektroniczną nazywa się e-mailingiem) jest skuteczny.

Jako przykład podam projekt, który realizowałem. Chcąc poinformować bezpośrednich klientów browaru - czyli hurtownie i punkty sprzedaży detalicznej - o wsparciu dla jednej z marek, zdecydowałem się na mailing zamiast zamieszczenia reklamy w prasie handlowe czy wysyłania e-mailinguj. Powodów było kilka:
1. Zawężenie terytorialne - uznałem, iż nie ma sensu kierować przekazu do hurtowni i punktów sprzedaży detalicznej z całej Polski. Może i reklama byłaby wówczas skuteczna, ale z pewnością nie efektywna. Koszt 1 reklamy przewyższał koszt mailingu.
2. Baza - w przypadku klientów B2B posiadamy bazę, co ułatwia przeprowadzenie mailingu.
3. Specyfika grupy - w większości są to osoby starsze, prowadzące swój biznes wiele lat, posiadają komputer, ale nie korzystają z niego tak często i tak biegle jak osoby młodsze.
4. Specyfika samego mailingu (i dopasowanie przekazu do komunikacji marki) - mailing daje coś NAMACALNEGO. W połączeniu z bezpośrednim zwrotem i podpisem pod mailingiem daje odbiorcy poczucie, iż to bezpośrednio do niego został przekaz skierowany.

Efekty: mailing został odebrany pozytywnie przez odbiorców; Założenia komunikacyjne zostały zrealizowane. Pozostałe cele również.

Tobiasz

Następna dyskusja:

Yahoo! Directory US$299.00 ...




Wyślij zaproszenie do