Łukasz Kadłuczka

Łukasz Kadłuczka marketing, reklama,
PR

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

Który sposób targetowania reklamy w Internecie jest najskuteczniejszy ?
- demograficzne
- behawioralne
- kontekstowe
- autorskie
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

Myślę, że prawidłową odpowiedzią jest „zależy”. Jeśli np. masz pizzerię, super sprawdza się geotargetowanie (nie wymieniłeś go), dla innych produktów działa targetowanie behawioralne (przy okazji, w jutrzejszym odcinku podcastu „Mała Wielka Firma” jest spory dział poświęcony właśnie targegowaniu behawioralnemu), dla innych produktów masz demograficzne (produkty, które mają ściśle określoną demograficznie grupę docelową).

Najlepszy jest jak zwykle złoty środek.
Łukasz Kadłuczka

Łukasz Kadłuczka marketing, reklama,
PR

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

czyli wg Ciebie najskuteczniejsze będzie połączenie wszystkich w jedno - tylko z technicznego punktu widzenia może to być trudne, bardzo ciężko jest zebrać wszystkie takie dane w całość dla jednego użytkownika

a co z targetowaniem autorskim? jest ono efektywne?
Milena Kuder

Milena Kuder Account Manager,
Studiotg

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

nie połączenie wszystkich w jedno, tylko wybranie tych, które będą najlepsze dla naszego biznesu i celów marketingowych

konto usunięte

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

Łukasz Kadłuczka:
czyli wg Ciebie najskuteczniejsze będzie połączenie wszystkich w jedno - tylko z technicznego punktu widzenia może to być trudne, bardzo ciężko jest zebrać wszystkie takie dane w całość dla jednego użytkownika

a co z targetowaniem autorskim? jest ono efektywne?


badania ankietowe sa słabym predyktorem i czesto nie maja nic wspolnego z rzeczywistoscia
(prawdziwe zachowania okazują sie odmienne niz to co ludzie deklaruja)

z 4 wymienionych tak na chlopski rozum behawioralne wydaje sie być najskuteczniejsze właśnie dlatego, że oparte jest na konkretnych wyborach uzytkownikaAdam Orkisz edytował(a) ten post dnia 19.06.09 o godzinie 14:49

konto usunięte

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

nie zawsze do dyspozycji będziesz miał wszystkie metody targetowania więc dużo zależy od samego medium

IMO najlepiej sprawdza się targetowanie kontekstowe w wypadku wyszukiwarek oraz behawioralne w wypadku reklam na stronach www

deklaracje dotyczące np. cech demograficznych bywają bardzo zafałszowane

obecnie portale i sieci reklamowe zaczynają pracowac nad systemami behawioralno-eksperckimi, gdzie zbierane dane są dod. jeszcze analizowane i 'obrabiane'
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

Łukasz Kadłuczka:
czyli wg Ciebie najskuteczniejsze będzie połączenie wszystkich w jedno - tylko z technicznego punktu widzenia może to być trudne, bardzo ciężko jest zebrać wszystkie takie dane w całość dla jednego użytkownika

Ja wiem? Portale już łączą geotargetowanie, targetowanie behawioralne i np. ankietowe w jedno... Tak jak powiedziałeś – kwestia narzędzi.
Łukasz Kadłuczka

Łukasz Kadłuczka marketing, reklama,
PR

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

ankiety nie zawsze bywają skuteczne, ale i mierzenia zachowania często nie jest do końca prawdziwe - w większości weżmy oto podstawową sytuacje w domach wielu rodzin, gdzie z jednego komputera/IP korzysta dziecko mama i tata. Jak tutaj ma zbieranie informacji na temat zachowania się ich w sieci. Drugim problemem który wydaje się istotny przy t. behawioralnym to częsta praktyka czyszczenia cookies (czasem nawet automatyczna po każdym wyłączeniu przeglądarki) - a przecież to na nich się ono opiera

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

Mirek Połyniak:
deklaracje dotyczące np. cech demograficznych bywają bardzo zafałszowane

W ankietach tak. Są jednak bardzo prawdopodobne np. w portalach społecznościowych, których charakter niejako naturalnie wymusza na użytkowniku podawanie prawdziwych danych (np. GL czy NK) i jeśli grupa celowa określona jest głównie cechami demograficznymi to właśnie w tych miejscach można dość precyzyjnie targetować reklamę :)
Łukasz Kadłuczka

Łukasz Kadłuczka marketing, reklama,
PR

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

tak ale czasem ankiety też "wymagają" poprawnych odpowiedzi, ponieważ rodzaj odpowiedzi warunkuje rodzaj dalszego uczestnictwa w serwisie
podam tutaj przykład Otineo bo jest najbardziej mi znany:

zakładając że użytkownik w wieku 18 lat z Warszawy odpowie na pytania ankietowe ze jest po 30 i mieszka w Krakowie to otrzyma reklamy do oglądania np. o festiwalu kultruowym dla osób w średnim wieku w Krakowie (czym zupełnie nie jest zainteresoway) lub też gdy poda całkowicie nie spotykane odpowiedzi w serwisie nie oglądnie żadnej reklamy bo targetowanie będzie go omijać

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

Łukasz Kadłuczka:
tak ale czasem ankiety też "wymagają" poprawnych odpowiedzi, ponieważ rodzaj odpowiedzi warunkuje rodzaj dalszego uczestnictwa w serwisie
podam tutaj przykład Otineo bo jest najbardziej mi znany:

zakładając że użytkownik w wieku 18 lat z Warszawy odpowie na pytania ankietowe ze jest po 30 i mieszka w Krakowie to otrzyma reklamy do oglądania np. o festiwalu kultruowym dla osób w średnim wieku w Krakowie (czym zupełnie nie jest zainteresoway) lub też gdy poda całkowicie nie spotykane odpowiedzi w serwisie nie oglądnie żadnej reklamy bo targetowanie będzie go omijać

Pytanie, czy samo oglądanie reklam, jest wystarczającym powodem by podawać faktyczne dane.
Biorąc za przykład wspomniane Otineo, które płaci za oglądanie reklam - nie jestem przekonany czy użytkownika, który się w to zaangażuje obchodzi to jakie reklamy będą mu się wyświetlały, czy bardziej, żeby przynosiło kasę (a niech wyświetla się i reklama karmy dla nietoperzy). Gdybym się zdecydował na udział w takim przedsięwzięciu to chyba podałbym takie dane, by otrzymywać jak najwięcej reklam (a co za tym idzie jak najwięcej punktów). I taki użytkownik z Pcimia Dolnego, który ma lat 15 poda, że jest z Warszawy i ma lat 25 i mogę się założyć, że znajdzie się w targecie o wielu więcej kampanii niż gdyby podał dane prawdziwe :)

Moim zdaniem użytkownik musi mieć bardziej osobisty powód podawania prawdziwych danych (np. chęć znalezienia swoich znajomych, czy też znalezienia pracy)

Można tak długo... Chciałem napisać tylko, że jeśli w grupie celowej produktu duże znaczenie ma płeć lub wiek i chcemy targetować po tych właśnie kryteriach to powinniśmy się upewnić, czy w miejscu w którym chcemy emitować kampanie użytkownicy odczuwają naturalną potrzebę podawania prawdziwych danych (dzięki temu będziemy mieli większą pewność, że nasza reklama trafi do spodziewanego odbiorcy :))
Łukasz Kadłuczka

Łukasz Kadłuczka marketing, reklama,
PR

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

Masz racje że osobisty powód jest najważniejszy..
ale z drugiej strony co zrobić gdy serwis tego nie oferuje?
można w pewnym stopniu nadzorować dane wprowadzane przez użytkowników - jeśli ktoś rażąco "oszukuje" w ankietach np. zaznacza same odpowiedzi a - bo jest najszybciej - można takie osoby ostrzegać, blokować lub usuwać z systemu.

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

Łukasz Kadłuczka:
Masz racje że osobisty powód jest najważniejszy..
ale z drugiej strony co zrobić gdy serwis tego nie oferuje?

Ze strony Klienta (zleceniodawcy)?
Emitować kampanie w serwisie, który to oferuje :)

Ze strony seriwsu?
Zbudować potrzebę wpisywania poprawnych danych. Użytkownik musi chcieć je wpisać. Serwis może zaoferować np. użytkownikom jakieś wartości dodane uwarunkowane danymi wpisanymi w ankiecie (np. kobiety dostaną zniżki w salonie kosmetycznym a faceci zniżki na zakup alkoholu w danym barze)
Łukasz Kadłuczka

Łukasz Kadłuczka marketing, reklama,
PR

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

no tak ale wartości dodane nie do końca zweryfikują poprawności wpisywanych danych, bo przecież to że kobieta dostanie zniżkę w perfumerii nie oznacza, że wpisze dokładnie swój wiek, zainteresowania itd.

konto usunięte

Temat: Targetowanie - które najskuteczniejsze?

Zachęcam do dyskusji na tema targetowania behawioralnego na nowej grupie, poświęconej tylko temu tematowi

http://www.goldenline.pl/forum/behavioural-targeting/1...



Wyślij zaproszenie do