Łukasz K.

Łukasz K. Kocham sieć. Przez
10 godzin dziennie.

Temat: Targetowanie behawioralne

Witam!

Nie znalazłem takiego tematu, więc go zakładam.

Co sądzicie na temat targetowania behawioralnego? Czy może ktoś z Was już stosował tą technikę pozyskiwania klientów? Wydaje się być ona niezwykle skuteczna, jednak jest w tej chwili bardzo mało popularna. Generalnie nie ma chyba jeszcze rozpowszechnionych odpowiednich narzędzi (czym zajmuje się od jakiegoś czasu nugg.ad), ale warto się temu wszystkiemu przyjrzeć.

Tutaj są artykuły na ten temat:

http://webhosting.pl/Targetowanie.behawioralne.jedyna....Łukasz Kąkolecki edytował(a) ten post dnia 04.12.08 o godzinie 10:23
Robert R.

Robert R. Jednoosobowe komando
do zadań specjalnych

Temat: Targetowanie behawioralne

Ciekawe zagadnienie tylko tekst dziwny, bo i pełen błędów językowych i ciągle wspominający o wytłuszczonym Ad.Net. Ale nie o tym miałem.

Osobiście uważam, że taka forma targetowania może przynosić naprawdę wymierne efekty, tyle że bariera natury technicznej skutecznie gasi mój entuzjazm. Ponadto brak ogólnodostępnych narzędzi może być wielkim bólem w przypadku ludzi nie chcących korzystać z usług domów mediowych i mowa tu o obu stronach, tj. zarówno posiadaczach dobrych witryn (paradoksalnie, nie wszyscy mają umowy z DM) jak i ludzi nimi zainteresowanych od strony reklamowej.

Mam nadzieję, że do tego czasu pakiet Google Analytics rozrośnie się na tyle, aby móc na własną rękę prowadzić analizy tego typu ;]

Zainteresowała mnie też kwestia ochrony prywatności, bo o ile z marketingowego punktu widzenia tego typu targetowanie to cud, miód i orzeszki, o tyle sam nie chciałbym aby ktoś mnie tak dokładnie śledził w internecie.
Łukasz K.

Łukasz K. Kocham sieć. Przez
10 godzin dziennie.

Temat: Targetowanie behawioralne

Robert Ruszczyk:
Ciekawe zagadnienie tylko tekst dziwny, bo i pełen błędów językowych i ciągle wspominający o wytłuszczonym Ad.Net.

Racja. Wywaliłem ten artykuł :-)
Osobiście uważam, że taka forma targetowania może przynosić naprawdę wymierne efekty, tyle że bariera natury technicznej skutecznie gasi mój entuzjazm. Ponadto brak ogólnodostępnych narzędzi może być wielkim bólem w przypadku ludzi nie chcących korzystać z usług domów mediowych i mowa tu o obu stronach, tj. zarówno posiadaczach dobrych witryn (paradoksalnie, nie wszyscy mają umowy z DM) jak i ludzi nimi zainteresowanych od strony reklamowej.

Mam nadzieję, że do tego czasu pakiet Google Analytics rozrośnie się na tyle, aby móc na własną rękę prowadzić analizy tego typu ;]

Tak, bariera techniczna jest w tej chwili największą przeszkodą. Jestem ciekaw, jak łatwy będzie dostęp do odpowiednich narzędzi, pozwalających korzystać z tej metody "na własną rękę". Bo jeżeli w niedalekiej przyszłości targetowanie behawioralne okaże się żyłą złota, to mało kto będzie chciał udostępnić takie narzędzia do użytku wewnętrznego.
Zainteresowała mnie też kwestia ochrony prywatności, bo o ile z marketingowego punktu widzenia tego typu targetowanie to cud, miód i orzeszki, o tyle sam nie chciałbym aby ktoś mnie tak dokładnie śledził w internecie.

Wszystko jest kwestią odpowiedniego zabezpieczenia. Chyba bardziej zagrażającą praktyką jest odsprzedawanie baz mailingowych. Zresztą ciekaw jestem, jak to wygląda od strony technicznej. Pewnie chodzi tutaj o cookies.
Robert R.

Robert R. Jednoosobowe komando
do zadań specjalnych

Temat: Targetowanie behawioralne

Łukasz Kąkolecki:
Tak, bariera techniczna jest w tej chwili największą przeszkodą. Jestem ciekaw, jak łatwy będzie dostęp do odpowiednich narzędzi, pozwalających korzystać z tej metody "na własną rękę". Bo jeżeli w niedalekiej przyszłości targetowanie behawioralne okaże się żyłą złota, to mało kto będzie chciał udostępnić takie narzędzia do użytku wewnętrznego.

Obstawiam, że narzędzia będą płatne, a darmowe platformy typu GA właśnie mogą oferować trochę zubożony pakiet (no chyba że poziom narzędzi do obsługi targetowania behawioralnego będzie równy poziomowi dotychczasowych narzędzi).
Wszystko jest kwestią odpowiedniego zabezpieczenia. Chyba bardziej zagrażającą praktyką jest odsprzedawanie baz mailingowych. Zresztą ciekaw jestem, jak to wygląda od strony technicznej. Pewnie chodzi tutaj o cookies.

Prawdopodobnie. Co nie zmienia faktu, że zagrożenie jest i dobrze by było jakoś się przed tym zabezpieczyć. Kwestią czasu jest pojawienie się ew. narzędzi zabezpieczających przed tego typu szpiegowaniem.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Targetowanie behawioralne

Ja przepraszam, ale nie wiedziałam, że to coś nowego .... Jak każdy data mining- trzeba wziąć dane i je zanalizować. Również wiele badań jakościowych stron internetowych - obecnie używanych do sprawdzania nawigacji itp - może dać odpowiedź na takie problemy. Jesli istnieją narzędzia podążające na ruchem gałki ocznej - i sprawdzające na co patrzy na stronie respondent - to "tagretowanie behawioralne" wydaje się jedynie ładnym chłytem marketingowym. Poprawcie mnie jeśli się mylę, bo badania netu to nie mój konik ...

Przystosowanie reklam ( jak i produktów/usług) do oczekiwań Klientów to chyba standard ...Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 04.12.08 o godzinie 11:55
Łukasz K.

Łukasz K. Kocham sieć. Przez
10 godzin dziennie.

Temat: Targetowanie behawioralne

Właśnie dzownił do mnie facet z nugg.ad i się nieco więcej o tym dowiedziałem. Przyśle mi materiały, także jakby co, to mogę komuś dostarczyć ;-)
Robert Ruszczyk:
Obstawiam, że narzędzia będą płatne, a darmowe platformy typu GA właśnie mogą oferować trochę zubożony pakiet (no chyba że poziom narzędzi do obsługi targetowania behawioralnego będzie równy poziomowi dotychczasowych narzędzi).

Narzędzia płatne, bo podobno wiele z nimi zachodu - WP przygotowuje sie już do tej techonologii od 3 lat i nadal ma problemy z jej uaktywnieniem. Zresztą podobno nikt na Zachodzie nie jest dostawcą takich technologii do "użytku wewnętrznego", a tylko je oferuje jako długofalową usługę.
Prawdopodobnie. Co nie zmienia faktu, że zagrożenie jest i dobrze by było jakoś się przed tym zabezpieczyć. Kwestią czasu jest pojawienie się ew. narzędzi zabezpieczających przed tego typu szpiegowaniem.

To tak samo, jak ktos może wykrozystywać adresy mailowe, adresy pocztowe itp, czyli wszystkie dane, które można uzyskać w sposób legalny. A przed jakimiś bugami na kompie chronić się trza zawsze.
Łukasz K.

Łukasz K. Kocham sieć. Przez
10 godzin dziennie.

Temat: Targetowanie behawioralne

Dagmara D.:

Pewnie trudno mi będzie coś mądrego na ten temat powiedzieć, ale w tej techonologii użytkownik śledzony jest na bieżąco, na każde kliknięcie. Analiza przebiega pod kątem contentu stron, na których przebywa i ilości czasu tam spędzanego (moja wiedza nie jest w tej dziedzinie kompletna), a potem kwalifikuje się go w jedną z 280 kategorii, posiadających określone wzory behawioralne.

Nie dzieje sie na to na podstawie ankiety, deklaracji i wszystkiego, co się z tym wiąże, a śledzone są realne zachowania użytkownika. Przez cały czas. Można to połączyć ze śledzeniem go na innych witrynach, więc można otrzymać całościowy ogląd jego zachowań.

Ale, jak już zaznaczyłem, w kwestii badań internetowych i tego, co oferują, jestem świeży :-D Bardziej się znam na technikach ilościowych i jakościowych poza środowiskiem www.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Targetowanie behawioralne

Dokładnie -można badać w rózny sposób, ale mierzenie "ruchu na stronie" i analizowanie go - w momencie gdy takie dane są dostępne - to chyba nic nowego... ale może sie mylę. Choć byłabym mocno zaskoczona :):) Wydaje się, że jesli można śledzić zwrok czytacza to śledzenie kliknięć jest absolutnie zwyczajne :):) Miałam styczność z taką metodologią chyba w 2001 - cóś mi sie kolebie...w US. Zakładało się ludziom soft śledzący i potem data mining. Ale tylko się otarłam.
Łukasz K.

Łukasz K. Kocham sieć. Przez
10 godzin dziennie.

Temat: Targetowanie behawioralne

Dagmara D.:

Jeżeli posiada się narzędzia, które mierzą ruch na stronie, analizują go, a klientów przyporządkowują do danych kategorii i wszystko to odbywa się w czasie rzeczywistym, a nie post hoc. A do tego cała ta procedura odbywa się automatycznie, to już jesteśmy blisko targetowania behawioralnego.

W dodatku, dzięki tej technologii, można wyświetlać reklamy nie, tak jak w przypadku reklamy kontekstowej, na stronach z contentem zbliżonym do treści reklamy, ale na stronach, które aktualnie odwiedza dany użytkownik. Więc jeżeli jestem przyporzadkowany do kategorii "maniaka motoryzacyjnego", to choćbym odwiedział strony, na których jest content związany z polityką, to będą mi się wyświetlały reklamy związane z motoryzacją.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Targetowanie behawioralne

jak sobie przypomne kto to robił to napiszę. Wiem, że to na pewno był panel. Więc można robic wszystko z takimi ludźmi. A monitoorwany był cały generowany ruch. Potem to juz tylko analiza czynnikowa i wio :)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Targetowanie behawioralne

to było Net Ratings ( część ACNielsen). W Polce nie ruszyło choć miało. Najprzeróżniejsze pomiary na panelach internautów. I twarde dane i miękkie. Również segmentacyjne w różnych konfiguracjach ( grupa kontrlna i takie tam..)
Chyba tu coś jest :
http://www.nielsen-online.com/solutions.jsp?section=so...Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 04.12.08 o godzinie 12:52
Łukasz K.

Łukasz K. Kocham sieć. Przez
10 godzin dziennie.

Temat: Targetowanie behawioralne

Dagmara D.:
to było Net Ratings ( część ACNielsen). W Polce nie ruszyło choć miało. Najprzeróżniejsze pomiary na panelach internautów. I twarde dane i miękkie. Również segmentacyjne w różnych konfiguracjach ( grupa kontrlna i takie tam..)
Chyba tu coś jest :
http://www.nielsen-online.com/solutions.jsp?section=so...Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 04.12.08 o godzinie 12:52

A czy potrafili wyświetlać reklamy bannerowe pod kategorie użytkowników? :-)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Targetowanie behawioralne

Łukasz Kąkolecki:
Dagmara D.:
to było Net Ratings ( część ACNielsen). W Polce nie ruszyło choć miało. Najprzeróżniejsze pomiary na panelach internautów. I twarde dane i miękkie. Również segmentacyjne w różnych konfiguracjach ( grupa kontrlna i takie tam..)
Chyba tu coś jest :
http://www.nielsen-online.com/solutions.jsp?section=so...

A czy potrafili wyświetlać reklamy bannerowe pod kategorie użytkowników? :-)

Inaczej nie da sie zbadać wpływu reklam i reakcji na nie - ale zapytaj w Nielsenie :)NIelsen nie ma wyślwietlać reklam, ale zbadać komu je wyświetlać.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 04.12.08 o godzinie 12:56

konto usunięte

Temat: Targetowanie behawioralne

Łukasz Kąkolecki:

A czy potrafili wyświetlać reklamy bannerowe pod kategorie użytkowników? :-)

w ramach jednego portalu z wieloma serwisami to zaden problem. W ofercie Onetu od dawna jest (ewentualnie bylo bo dawno w oferte nie zagladalem) targetowanie po "ZUO", tzn. na uzytkownika, a nie na dany serwis :-) (po cookies).
Łukasz K.

Łukasz K. Kocham sieć. Przez
10 godzin dziennie.

Temat: Targetowanie behawioralne

Dagmara D.:
Inaczej nie da sie zbadać wpływu reklam i reakcji na nie - ale zapytaj w Nielsenie :)NIelsen nie ma wyślwietlać reklam, ale zbadać komu je wyświetlać.

Da się zbadać nie wyświetlając reklam o danej, konkretnej treści pod konretne kategorie użytkowników, np w badaniach focusowych, a nie o to chodzi. Chyba, że źle Cię zrozumiałem.
Błażej J.:
w ramach jednego portalu z wieloma serwisami to zaden problem. W ofercie Onetu od dawna jest (ewentualnie bylo bo dawno w oferte nie zagladalem) targetowanie po "ZUO", tzn. na uzytkownika, a nie na dany serwis :-) (po cookies).

Mhm, ale to mozę byc takie targetowanie pod wiek czy inne cechy demograficzne, a nie zachowania sieciowe.

No, wychodzi na to, że jestem apogletą tej techniki, a ja się chciałem tylko spytać o Wasze opinie :-D

konto usunięte

Temat: Targetowanie behawioralne

Łukasz Kąkolecki:

Mhm, ale to mozę byc takie targetowanie pod wiek czy inne cechy demograficzne, a nie zachowania sieciowe.

to dokladnie jest targetowanie pod dane deklaratywne pochodzace z metryczki darmowych kont pocztowych i z targetowaniem behawioralnym niewiele ma wspolnego :-) odpowiadalem tylko na pytanie
"A czy potrafili wyświetlać reklamy bannerowe pod kategorie użytkowników?" :-)
Łukasz K.

Łukasz K. Kocham sieć. Przez
10 godzin dziennie.

Temat: Targetowanie behawioralne

Błażej J.:
to dokladnie jest targetowanie pod dane deklaratywne pochodzace z metryczki darmowych kont pocztowych i z targetowaniem behawioralnym niewiele ma wspolnego :-) odpowiadalem tylko na pytanie
"A czy potrafili wyświetlać reklamy bannerowe pod kategorie użytkowników?" :-)

Rozumiem i dziękuję za odpowiedź, bo dobrze takie rzeczy wiedzieć :-)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Targetowanie behawioralne

Łukasz Kąkolecki:

Da się zbadać nie wyświetlając reklam o danej, konkretnej treści pod konretne kategorie użytkowników, np w badaniach focusowych, a nie o to chodzi. Chyba, że źle Cię zrozumiałem

Ti nie chodzi o badania fokusowe ale badanie ruchu na stronach netowych - i zbieranie tych danych. A potem robione na ich podstawie segmantacje psychodemograficzne i jakie tylko chcesz. Wtedy tworzysz segmenty jak w badaniach ilościowych tylko nie na podstawie deklaratywności (choć można i tak mając panel badawczy)ale zachowań w necie.
Błażej J.:
w ramach jednego portalu z wieloma serwisami to zaden problem. W ofercie Onetu od dawna jest (ewentualnie bylo bo dawno w oferte nie zagladalem) targetowanie po "ZUO", tzn. na uzytkownika, a nie na dany serwis :-) (po cookies).

Mhm, ale to mozę byc takie targetowanie pod wiek czy inne cechy demograficzne, a nie zachowania sieciowe.

No, wychodzi na to, że jestem apogletą tej techniki, a ja się chciałem tylko spytać o Wasze opinie :-D

Oparcie się o deklaratywność w necie na niezweryfikowanej grupei jest ..odważne. Jak wiadomo długonoga blondynka Ziuta może być 60 letnim Stasiem :):) Z tego co pamiętam Net ratings miało świetnie zweryfokowane i opisane własnie psychodemograficznie panele.
Aczkowlwiek lepsze to niż nic. Weryfikacja paneku to duża kasa, więc świat się pogodził z deklaratywnością - zresztą w badaniach deklaratywność to temat rzeka.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 04.12.08 o godzinie 13:19
Łukasz K.

Łukasz K. Kocham sieć. Przez
10 godzin dziennie.

Temat: Targetowanie behawioralne

Dagmara D.:
Łukasz Kąkolecki:

Da się zbadać nie wyświetlając reklam o danej, konkretnej treści pod konretne kategorie użytkowników, np w badaniach focusowych, a nie o to chodzi. Chyba, że źle Cię zrozumiałem

Ti nie chodzi o badania fokusowe ale badanie ruchu na stronach netowych - i zbieranie tych danych. A potem robione na ich podstawie segmantacje psychodemograficzne i jakie tylko chcesz. Wtedy tworzysz segmenty jak w badaniach ilościowych tylko nie na podstawie deklaratywności (choć można i tak mając panel badawczy)ale zachowań w necie.

I to może robić zarówno wyspecjalizowana firma, jak i firma z odpowiednim działem, tak? Ciekaw jestem, ile to roboty.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Targetowanie behawioralne

Sprawa nie jest banalna.
Najlepiej gdy firma ma panel - bo postawienie go do takich celów to masakra. Do tego monitorowanie ruchu. I własnie dlatego wygrywa ten kto ma takie narzędzia. Pamiętam jak Net Ratings chciał to postwaić w Polsce to była chora kasa.
Oni mają panele na świecie, ale tam, gdzie badania normalnie kosztują :):) Nie wiem - może w Polsce ktoś to robi..Kluczowy jest : panel, software i metoda analiz.



Wyślij zaproszenie do