Patryk
R.
Operations &
Customer Experience
Temat: Tajemniczy klient
Dagmara D.:
Audytor MS jest przeszkolony i np. posiada wiedzę jakie standardy
powinny być przestrzegane w firmie przez pracowników.
Audytor może tak, tajemniczy klient nie, bo to nieefektywne.
Klient testowy powinien wiedzieć tylko co powinien zaobserwować i na co zwrócić uwagę, nic poza tym - wchodzenie na ścieżkę tłumaczenia standardów jest bez sensu, bo potem otrzymujemy potworki w stylu:
"Klient testowy popełnił błąd bo po wejściu do salonu obsługi klienta usiadł przy doradcy nie dając mu możliwości wstania i powitania go na stojąco"
Pamiętam badanie w pewnym sklepie, gdzie każdy sprzedający miał obowiązek zadać trzy pytania KLientowi. Konkretne, jasno określone. Oczywiście cel był taki by ułatwić Klientowi wybór produktu. Z góry była jasno określona cała procedura sprzedaży. Nie po to pracodawca robił szkolenia personelu, żeby ich potem nie wprowadzać w życie, prawda ?
Fajnie, super. A może wybór produktu ułatwił by klientowi inny zestaw pytań? Pracodawca otrzymał odpowiedź czy szkolenie zapadło pracownikom w pamięć, ale wciąż nie wie czy szkolenie było potrzebne. Czy miało sens?
Normalnie Klienta musi spotkać jakaś sytuacja "drastyczna", żeby zwrócił uwagę. Wchodząc do sklepu chcę kupić sobie bluzkę. Nie bardzo mnie ineresuje czy w tym czasie pani podgryza kanapkę na zapleczu i gada z narzeczonym przez telefon.
Nie generalizujmy. Mam mnóstwo dowodów na zaprzeczenie tej tezy. Poza tym, jeśli okaże się że 95% klientów nie przeszkadza "drastyczna" sytuacja, to oznacza że to zachowanie naturalne i nie ma sie co go czepiać.
Często stosuje się również scenariusz "trudny Klient" - niby normalna rzecz, ze ktoś jest troszkę "inny" - każdy kto ma kontakt z KLientami wie o czym mówię.
Takie scenariusze są ok, pod warunkiem, że są statystycznie prawdopodobne. Męczenie badanych pracowników scenariuszem, który w rzeczywistości może wydarzyć sie raz na milion wypadków jest nie fair. Na poparcie mych słów, pozwolę sobie przytoczyć fragment z kodeksu etycznego MSPA, który o tym traktuje:
To be credible, the scenario should be realistic, in that it mimics natural consumer behaviour in the market concerned and can be enacted convincingly by the mystery shopper. While mystery shoppers must be thoroughly briefed, they must not appear too slick or overrehearsed.
Wbrew pozorom badanie MS nie jest najprostszym na świecie....
Z tym całkowicie się zgadzam :)